• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 11772اخبار امروز : 0
2

ضرورت تغییرات درسیستم نمره دهی مدارس

  • کد خبر : 5529
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: سیستم آموزشی در نظام جامع آموزش و پرورش در سال های اخیر با تحولات فراوانی روبه رو بوده است. از جمله استقرار سیستم آموزشی 3-3-6 که در شکل ظاهر تداعی کننده سیستم قدیمی آموزشی قبل از انقلاب بوده است اگر چه در محتوا تفاوت های فراوانی داشته است. آنچه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: سیستم آموزشی در نظام جامع آموزش و پرورش در سال های اخیر با تحولات فراوانی روبه رو بوده است. از جمله استقرار سیستم آموزشی 3-3-6 که در شکل ظاهر تداعی کننده سیستم قدیمی آموزشی قبل از انقلاب بوده است اگر چه در محتوا تفاوت های فراوانی داشته است. آنچه که در پروسه این تحولات از اهمیت فراوانی برخوردار است ضرورت انطباق تحولات آموزشی در نظام تعلیم و تربیت منطبق با شرایط و ویژگی های جامعه امروزی و مخصوصاً توجه جدی به جنبه کاربردی این تحولات می باشد؛ در غیر این صورت تحولات غیر واقع و کاذب که صرفاً به قصد تبلیغات انجام می گردد در عمل بازده ای به دنبال نخواهد داشت به عنوان نمونه وزیر سابق از وجود 25000 مدرسه قرآنی در سطح مدارس کشور خبر داده بود و البته بالای سردرب ورودی هر مدرسه هم تابلویی با مضمون مدرسه قرآنی. نصب شده بود که در مجموع هزینه های فراوانی در بر داشته و البته عملاً وجود خارجی نداشتند و در حال حاضر بعد از گذشت شاید یک سال به غیر از تابلوهای موجود بر سر درب مدارس چنین مدارسی وجود خارجی ندارند و لازمه چنین تحولاتی اول: ایجاد یک ردیف استخدامی برای به کارگیری معلم قرآنی به صورت رسمی؛ دوم اختصاص فضای مناسب فیزیکی همراه با وسایل و تجهیزات دیداری و شنیداری و سوم اختصاص بخشی از ساعات آموزشی به فعالیت های قرآنی بوده است که عملاً متاسفانه جز بهره برداری تبلیغاتی از این مقوله هیچ کدام از مؤلفه های پیش گفته اتفاق نیفتاد. آقای فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش بر نواقص اجرای شتاب زده و شعار گونه طرح ها و برنامه ها در آموزش و پرورش انتقاد داشته است.

یکی از مهم ترین ضعف های دیگر وارده بر نظام آموزش سیستم فعلی نمره دهی به دانش آموزان است. چرا که ارزیابی یک سال تحصیلی زحمات دانش آموزان به خصوص در مقطع متوسطه صرفاً با یک نمره کتبی مبتنی بر آزمون کتبی چندان مقرون به واقعیت نیست. بر همین اساس پیشنهاد می گردد در سیستم فعلی نمره دهی به خصوص در مقطع متوسطه (دوره اول و دوم) تغییرات جدیدی داده شود و نمره دهی به دانش آموزان بر اساس ترکیبی از فعالیت های کلاسی طول سال تحصیلی؛ انجام تحقیق و پژوهش و در نهایت نمره کلاسی منظور گردد.

یعنی نمره پایانی دروس دانش آموزان می بایست بر اساس میزان مشارکت دانش آموز در مباحث کلاسی(1نمره)انجام تحقیق نظری یا عملی حسب موضوع مورد بحث (4نمره) و نمره آزمون کتبی پایانی(15نمره) باشد. در خصوص موضوع مورد تحقیق می بایست مباحث مورد اشاره حتی الامکان جنبه کاربردی داشته باشد و دانش آموزبرای ارزش افزایی تحقیق و پژوهش از منابع متعدد موظف است بهره ببرد.

ایجاد انگیزه برای مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاسی؛عادت دادن دانش آموزان به تحقیق و پژوهش ؛تاثیرگذاری میزان مشارکت و تحقیقات دانش آموزی در نمره پایان سال و خارج شدن سیستم نمره دهی از یک حالت ارزیابی مبتنی بر نمره کتبی به فرایند چند جانبه مشارکت درسی تحقیق و پژوهش و ارزیابی کتبی از جمله اهداف این طرح می تواند باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.