• امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل اخبار 11788اخبار امروز : 0
2

مجید فروتن ـ شاعر ـ درگذشت

  • کد خبر : 4105
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲

مجید فروتن، شاعر پیشکسوت جنوبی و از شاعران مدرن دهه 40، بامداد روز یکشنبه 27 آبان 92 در فارسان استان چهارمحال و بختیاری درگذشت. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فردين كوراوند، شاعر و داستان‌نويس، با اعلام اين خبر گفت: مجید فروتن در کنار شاعرانی چون هوشنگ چالنگی از جمله شاعران نوگرای دهه 40 بود که سیرش […]

مجید فروتن، شاعر پیشکسوت جنوبی و از شاعران مدرن دهه 40، بامداد روز یکشنبه 27 آبان 92 در فارسان استان چهارمحال و بختیاری درگذشت.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- فردين كوراوند، شاعر و داستان‌نويس، با اعلام اين خبر گفت: مجید فروتن در کنار شاعرانی چون هوشنگ چالنگی از جمله شاعران نوگرای دهه 40 بود که سیرش در آفاق مدرن شعر فارسی او را به گروه‌ها و نحله‌های آوانگارد شعر آن روزگار پیوند زد. شاعری که بنا به گفته‌ها و نوشته‌های بسیاری از منتقدان در روند فکری شاعران «موج نابی» تاثیر گسترده داشت و شاعران موج ناب برخی از ویژگی‌های شعری خود را از شعر او وام گرفتـه بودند.

وی يادآوري كرد: فروتن متولد سال 1325 بود و همواره از شاعران نوگرای خطه جنوب محسوب شده است. چاپ آثار فروتن در نشریات معتبر دهه‌های 40 و 50 و حضور وی در کانون پر تپش شعر جنوب همواره نقش موثری بر شاعران جوان و شعر جوان جنوب داشته است.

كوراوند خاطرنشان كرد: هر چند مجید فروتن همچون دیگر شاعر درخشان شعر جنوب هوشنگ چالنگی تا مدت‌ها از انتشار کتاب سر باز زد اما منتقدان همواره به نقش حضور آن‌ها و نیز آموزه‌های تئوریک آنها واقف و معترف بوده‌اند.

اين شاعر افزود: مجید فروتن خود نیز در مصاحبه‌ای به چگونگی این حضور و نحوه انتقال این آموزه‌ها به کانون‌های شعری جنوب اشاره دارد و معتقد بود که خانه تکانی در شعر امروز و حرکت‌های غیر نیمایی با شعر آنان آغاز شده است:

«تمام شاعرانی که عناوین گوناگونی از قبیل «دیگر»،«ناب»،«گفتار» و غیره… مدون کرده‌اند شعرشان ریشه در شعر همین چند شاعر که نام کامل آنها را یک بار دیگر تکرار می‌کنم دارد و من نه تنها از ریشه بلکه می‌توانم از تنه و شاخ و برگ هم حرف بزنم: بیژن الهی، هوشنگ چالنگی، بهرام اردبیلی، پرویز اسلام‌پور، محمود شجاعی، فیروز ناجی، رضا زاهد، علی مولانا و کمتر از همه خودم. به خوبی به یاد دارم که حرکت تازه شعر فارسی توسط چالنگی، من و بعدها بهمن شاکری به صورت تشریحی و تعریفی از تهران به مسجدسلیمان و شاعران این شهر انتقال یافت.»

به گفته كوراوند: از مجید فروتن مجموعه شعری به همت انتشارات مرید در سال 1379 منتشر شد. مجموعه شعر «صدای دیگر» گزیده‌ای از آثار منتشر شده مجید فروتن در دهه‌های 40 و 50 بود.

دو شعر از زنده یاد مجید فروتن:

(1)

«دریا پری»

اکنون زمان آرمیدن

بر بال‌های یک دریاست.

اکنون دلم

تپیدن فرداست.

می‌بینمش

بر بال‌های سبز دو کبوتر دارد سپید

با هاله‌ای به رنگ چشمان.

می‌بینمش

گاهی بر آب و

دستی بر آسمان

اکنون دلم تپیدن دریاست.

(2)

«ماندن و بودن»

(همیشه ماندن – ای کوه!-

همیشه بودن نیست.)

با کوه ماه گفت.

***

ز اندوه استوار

با ماه کوه گفت:

(اما همیشه ماندن و بودن

میراث جاودانه خاک است.)

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=4105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.