• امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 11773اخبار امروز : 1
1

تجربه پیشکسوتان چراغ راه آینده. بازنشستگی به معنای پایان مسئولیت نیست

  • کد خبر : 37118
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

تشکیل اتاق فکر برای پیشکسوتان در ادارات و استفاده از اندوخته های آنان کمترین کار و تکریم آنان محسوب می شود که باید نسبت به ایجاد آن اهتمام ورزید. بر اساس آموزه های اسلامی، بازنشستگی فرد به معنای پایان مسئولیت وی نیست بلکه این مسئولیت حالا به شیوه دیگری متجلی خواهد شد باشگاه روزنامه نگاران […]

تشکیل اتاق فکر برای پیشکسوتان در ادارات و استفاده از اندوخته های آنان کمترین کار و تکریم آنان محسوب می شود که باید نسبت به ایجاد آن اهتمام ورزید. بر اساس آموزه های اسلامی، بازنشستگی فرد به معنای پایان مسئولیت وی نیست بلکه این مسئولیت حالا به شیوه دیگری متجلی خواهد شد

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ حامد قندعلی پور: با توجه به پایان مهلت بکارگیری بازنشستگان در جایگاه های اداری و دولتی این نکته در ذهن جامعه ایجاد می شود که میراث گران بهای یک عمر بازنشستگان چگونه به نسل جوان انتقال خواهد یافت. بهره گیری نکردن از این میراث در حقیقت نادیده گرفتن تجربیات یک عمر بازنشستگان است و بدون شک بازگشت به دوران کم تجربگی و سعی و خطا است. لذا عبور و کم توجهی به استفاده از تجارب بازنشستگان موجب بروز مشکلات و همچنین ناکارآمدی را افزایش می دهد. بازنشستگان خصوصاً پیشکسوتان عرصه ورزش ، دارای کوله باری از تجربه، فکر و اندیشه هستند و باید از تجربیات آن ها نهایت استفاده شود. بازنشستگی را نباید زمان دورماندن از کار بدانیم بلکه باید با انتقال تجربیات آنان به جوانان از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم لذا استفاده از تجربیات و دانسته‌های آنان مسیر رسیدن به اهداف سازمان را هموارتر می‌سازد. پیشنهاد می شود با تشکیل اتاق فکر در هر سازمان و نهاد، با حضور پیشکسوتان آن حوزه و انتقال دانش و تجربه مشکلات ناشی از این کمبود به حداقل برسد. در امر ورزش نیز استفاده از اندوخته های این عزیزان می تواند روند انتقال علم و تجربه را تسهیل نماید. همچنین باید فرآیندی ایجاد شود تا پیشکسوتان به خصوص مدیران ورزشی ما به جای گوشه نشینی، در محل مشخصی در سازمان ها به تالیف و تدوین تجربه های خود بپردازند و این تجربه ها در قالب کتاب ها و گزارش های مفصل به نسل جدید منتقل شود.

در بحث استفاده از تجربیات پیشکسوتان بیشترین منفعت نصیب دستگاه ذیربط خواهد شد زیرا بهره گیری از این تجربیات به معنای رو نیاوردن به آزمون و خطا در یک دوره دستکم ۳۰ ساله است و در غیر این صورت هزینه ها چند برابر خواهد شد. با این حال استفاده از تجربیات پیشکسوتان برای بخش هایی که از بودجه عمومی و بیت المال ارتزاق می کنند ضروری تر به نظر می رسد، زیرا بکارگیری کارکنان و مربیان تازه وارد و خام و آموزش ندادن به آنان، موجب خسارات فراوان به دستگاه مربوطه خواهد شد. در فرآیند آموزش کارکنان و مربیان تازه وارد، پیشکسوتان بهترین افراد برای این منظور خواهند بود زیرا کاربردی ترین نکات توسط آنان به افراد ارائه می شود که می تواند بسیار کم هزینه و موثر باشد.

بنابراین بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان بیشترین منفعت را برای واحد های پایین دست خواهند داشت و در این خصوص پیشکسوتان با در اختیار گذاشتن یک عمر تجربه خود، به اندازه این محصول ارزشمند به سود نمی رسند. با اینحال استفاده از تجربیات پیشکسوتان هنوز در جامعه ما در حد شعار باقی مانده و کمتر به این مهم توجه می شود. در حالی که استفاده از بازنشستگان در مدارس و سایر دستگاه ها می تواند خیلی از خلاء آموزش و پرورش را رفع کند. تشکیل اتاق فکر برای پیشکسوتان در ادارات و استفاده از اندوخته های آنان کمترین کار و تکریم آنان محسوب می شود که باید نسبت به ایجاد آن اهتمام ورزید. براساس آموزه های اسلامی، بازنشستگی فرد به معنای پایان مسئولیت وی نیست بلکه این مسئولیت حالا به شیوه دیگری متجلی خواهد شد، در واقع فرد پس از رسیدن به این دوره، شکل دیگری از مسئولیت او یعنی انتقال تجربیات و آموزش نسل آینده آغاز می شود.

تجربه پیشکسوتان چراغ راه آینده است و استفاده ورزشکاران، مسوولان و دست اندرکاران ورزشی از تجارب پیشکسوتان ورزش عامل موفقیت و پیشرفت در فعالیت های آنان است. اسطوره هایی مانند غلامرضا تختی نه تنها در عرصه ورزش بلکه در عرصه اخلاق و جامعه ، به عنوان یک الگو شناخته شده اند و امروز پس از سال‌های متمادی، نام آن ها به عنوان یک اسطوره برده می‌شود. بنابراین پیشکسوتان نقش مهمی در گسترش اخلاق مداری در ورزش دارند و باید با بهره گیری از تجارب آنان، منش پهلوانی در بین ورزشکاران و جوانان نهادینه شود. دانست این نکته ضروری است که اهمیت دادن به پیشکسوتان نقش موثری در پرورش جوانان ورزشکار دارد زیرا جوانی که امروز در عرصه قهرمانی تلاش می کند با دیدن این توجهات، به گونه ای عمل خواهد کرد که او نیز مانند پیشکسوتان الگوی خوبی برای دیگران باشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=37118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. درودبرحامدقندعلی پور🙏😘🙏

  2. اگر با نسل بازنشسته و یا در حال بازنشسته ، رفتاری خوب و بدون تظاهر صورت بگیرد ، میشود گفت که آنان مورد تکریم قرار گرفته اند. کاربران محترم ، همفکری کنیم تا بیشتر احترام همدیگر را داشته باشیم. دوباره می شود گفت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.