• امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
کل اخبار 11792اخبار امروز : 0
1

مسجدسلیمان، دگردیسی قدرت در فرایند یک انتخاب

  • کد خبر : 2926
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

بهتر است ریاست محترم شورا به نمایندگی از طرف کلیه اعضا ،  جهت تنویر افکار عمومی و به منظور شفاف سازی روند انتخاب شهردار ، اولا 16ً آیتم مورد نظر شورا و همچنین شیوه ی بارم بندی 100 امتیاز اعلام شده  را به عرض موکلین خود در مسجدسلیمان برساند، ثانیا نام تمام نامزدها را همراه […]

بهتر است ریاست محترم شورا به نمایندگی از طرف کلیه اعضا ،  جهت تنویر افکار عمومی و به منظور شفاف سازی روند انتخاب شهردار ، اولا 16ً آیتم مورد نظر شورا و همچنین شیوه ی بارم بندی 100 امتیاز اعلام شده  را به عرض موکلین خود در مسجدسلیمان برساند، ثانیا نام تمام نامزدها را همراه امتیازات کسب شده ی آنان را ( به صورت تفکیک هر آیتم و امتیاز کسب شده برای هر آیتم) در قالب یک جدول و به صورت شفاف در اختیار رسانه های شهر قرار دهد تا ضمن نهادینه کردن اطلاع رسانی شفاف به عنوان اهرمی برای جلب هر چه بیشتر اعتماد مردم ، امکان هر گونه شائبه ای نیز از ذهن افکار عمومی شهر زدوده شود.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدمراد یوسفی نژاد :  پس از حدود دو هفته و در حالی که رسانه های شهر پشت درب های بسته ی شورای شهر در انتظار انتخاب شهردار بودند ، آقای علیرضا ورناصری، سرهنگ بازنشسته، که نامش در سطح مدیریت شهری کمتر شنیده شده بود به عنوان شهردار مسجدسلیمان انتخاب تا به همه ی التهابات شهر پایان داده شود و حاصل دو هفته جلسات، تلاش ها و رایزنی های شورای شهر در خبری کوتاه  و غافلگیر کننده به اطلاع شهروندان برسد، علی رغم این که همه ی مسئولین و شهروندان شرعاً و عرفاً مؤظف و مکلفند برای رفع مشکلات عدیده شهر نهایت همکاری و مساعدت را با  شورای شهر و شهردار منتخب داشته باشند اما روند این انتخاب از چند منظر قابل تأمل و بررسی می باشد:

یک:

طی دوره ی حدوداً دو هفته ای و در بررسی ها ی شورای شهر برای گزینش شهردار ، صلاحیت 8 نامزد مورد ارزیابی قرار گرفت که تقریباً قریب به اتفاق آنان دارای سوابق و تجربیاتی در اداره امور شهر بودند و نهایتاً آقایان صالحی و جافری به مرحله نهایی راه یافتند، اما در مدتی نسبتاً کوتاه آقای صالحی به دلیل مسائل و مشکلات تحصیلی و… اعلام انصراف و آقای جافری به عنوان تنها گزینه ی باقیمانده مطرح گردید که از دید صاحب نظران و علی القاعده می بایست بر صندلی شهرداری می نشست ولی دوباره و در کمال ناباوری ایشان هم به دلیل مسائل و مشکلات شخصی از صحنه کناره گرفت! اگرچه غیر علنی بودن جلسات شورای شهر با نامزدها، چرایی فرایند انصراف را در پرده ای از ابهام فرو می برد و گمانه زنی را دشوار می کند اما دو سؤال همواره بر بالای سر این انصراف ها وجود دارد، اول این که آقایان صالحی و جافری چگونه قبل از بررسی شرایط و وضعیت خصوصی خود، قدم به این عرصه گذاشتند؟  دوم این که در آخرین جلسه ی شورای شهر با این دو گزینه که قرار بوده پس از جلسه یکی از آنان به عنوان شهردار معرفی شوند چه گذشت  که منجر به انصراف آقایان گردید؟

بدیهی ست  هر نامزدی که پا به عرصه ی رقابت برای این منصب  بگذارد، باید پیش از آن وضعیت و شرایط خویش را ارزیابی کرده و با قبول جمیع جهات وارد این رقابت شده باشد مگر این که طی یکی دو روز آخر اتفاق جدیدی در زندگی ایشان رخ داده باشد! علی ایحال چنانچه همه ی حقیقت همین باشد که گفته شده، این عمل آقایان صالحی و جافری جای تقدیر و تحسین دارد زیرا منافع شهر را فدای مشکلات خویش ننمودند.

دو :

آنچه از ظواهر امر مشهود است شورای شهر از همان ابتدای کار با عدم همگرایی و انشقاق مواجه بود، انتخاب رییس شورا اولین چالشی بود که موجب بروز این تفرق گردید و آقای بارانی که در یک فرایند قانونی (رای گیری با حضور اعضا) به عنوان رییس شورا انتخاب شده بود و پس از آن عزل گردید، در سخنانی تلویحا نارضایتی خود را از روند برگزاری مجدد رأی گیری و انتخاب آقای کاظمی ابراز نموده و یکی دیگر از اعضا نیز، از خوشبینی نسبت به آینده شورا ابراز تردید کرده بود، این امر و موارد مشابه می توانند نشانگر عدم ثبات  اعضای شورا در تصمیم گیری ها باشد، لذا اعضای شورا باید در روند تصمیم گیری ها رویکردی انديشه محور داشته باشند تا خدای ناکرده تکرار چنین مواردی موجب سلب اعتماد عمومی نگردد.

سه :

مسئله گروه گرایی و خصوصاً طایفه محوری یکی از موارد حساسیت آفرین در خوزستان و علی الخصوص مسجدسلیمان است که به دلیل تعصبات خاص تاریخی و منطقه ای، همه ی سنسورها را نسبت به این  امر حساس نموده است کما این که حضرت حجت الاسلام حاجتی نیز در خطبه ی نماز جمعه مورخ 15/6/92 در هشداری به شوراهای اسلامی خوزستان نگرانی خود را از این پدیده با این جملات بیان  کردند :

 انتخاب شهرداری کارآمد مسئله ای ست که در آخرت باید به آن پاسخگو باشید، پس مراقب باشید واقعا بر اساس شایسته سالاری، رای تان را به صندوق بیندازید، مردم دیگر تحمل مسائلی همانند قوم گرایی و باند بازی را ندارند و این گونه رفتارها قطعاً حرام  شرعی است .

از طرفی آقای زمانپور از اعضای شورا نیز در یکی از گفتگوهای خود با سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان گفته بودند: شورای شهر 16 آیتم برای انتخاب شهردار ترسیم نموده که به زودی آن 16 آیتم در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت (که تا این لحظه قرار نگرفته است ) و ایشان در گفتگوی دیگری با همين سايت اعلام کردند : برای ارزیابی گزینه های شهرداری 100 امتیاز در نظر گرفته ایم .

حال با توجه به تمامی مراتب فوق و نظر به این که اکثریت اعضای شورای شهر منتسب به یک طایفه اند و شهردار منتخب هم متعلق به همین طایفه می باشد بهتر است ریاست محترم شورا به نمایندگی از طرف کلیه اعضا ،  جهت تنویر افکار عمومی و به منظور شفاف سازی روند انتخاب شهردار ، اولا 16ً آیتم مورد نظر شورا و همچنین شیوه ی بارم بندی 100 امتیاز اعلام شده  را به عرض موکلین خود در مسجدسلیمان برساند، ثانیا نام تمام نامزدها را همراه امتیازات کسب شده ی آنان را ( به صورت تفکیک هر آیتم و امتیاز کسب شده برای هر آیتم) در قالب یک جدول و به صورت شفاف در اختیار رسانه های شهر قرار دهد تا ضمن نهادینه کردن اطلاع رسانی شفاف به عنوان اهرمی برای جلب هر چه بیشتر اعتماد مردم ، امکان هر گونه شائبه ای نیز از ذهن افکار عمومی شهر زدوده شود .

با آرزوی توفیق برای شورای شهر و شهردار منتخب

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. عزیز که از دور دست بر آتش داری وقتی خبر از اصل جریان نداری هی داستان می بافی؟ کدام طایفه گرایی؟ اصلا می دانی چه کسانی به شهردار رای داده اند؟ آنچه واقعیت دارد هر کسی از ظن خود داستانی سرهم کرده و به عنوان دلیل شورای شهر به خورد خلق الله میدهد …

  2. آقارضا بهتر است در اظهارنظرهای خود، ضمن رعایت ادب و نزاکت، اخلاق مدار نیز باشیم. جناب یوسفی نژاد خواسته منطقی و بجایی را جهت تنویر اذهان عمومی مطرح نمودند که این حرف دل بسیاری از شهروندان نیز میتواند باشد. روند انتخاب شهردار در مسجدسلیمان، شائبه هایی را به وجود آورده و بنظر میرسد بجای شایسته سالاری، بحث قوم گرایی مدنظر بوده که جهت تبری از آن بجاست که شفاف سازی صورت گیرد. امیدوارم که همه اظهارنظرها از روی دلسوزی برای آینده شهرمان باشد. ضمناً باید آستانه تحمل خود را در پاسخگویی به انتقادات نیز بالا ببریم. به امید آبادانی شهر عزیزمان…

  3. با تشکر از جناب یوسفی نژاد همشهری دلسوز و آگاهمان/
    در جواب آقای رضا:
    جنابعالی کی هستی که از اصل جریان بهتر از ما خبر داری؟!!! مگه گفته هایی که آقای یوسفی در این متن نوشتند خلاف واقعیت است؟
    آقای یوسفی و ما مردم مسجدسلیمان از شورای طایفه! میخواهیم که اون 16 مورد رو اعلام کنند و نمراتی که به کاندید های شهرداری بخصوص آقایان صالحی، جافری و شهردار طایفه یعنی اقای ورناصری دادند رو برای ما هر چه سریعتر اعلام و در دسترس قرار دهند. من مطمئنم با هر روشی که ارزشیابی می کردند آقای دکتر صالحی و جافری بالاتر از کاندید طایفه قرار می گرفتند..

    در کل این حضرات شورا عمدا” کاری کردند که آقایان صالحی و جافری که در ابتدای قضیه با کمال میل به مسجدسلیمان آمده و در جلسه شورا حضور پیدا کرده بودند و اعلام آمادگی نمودند در عرض چند ساعت با طرح مشکلات خانوادگی و تحصیلی! انصراف دادند و رفتند. و حضرات صندلی رو برای نشاندن شهردار طایفه شان خالی کردند.

  4. بسم الله القاسم الجبارین
    با تشکر از استاد یوسفی نژاد
    آقایان حرف حق جواب ندارد جز حرف های بی منطق یک کاربر که اصول احترام و اخلاق را رعایت نکرده است
    آقای رضا ذره ای از اعمال شما چه خوب و چه بد محاسبه خواهد شد
    قرآن بخوان و استغفار کن
    والسلام

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.