• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 11779اخبار امروز : 2
0

مسجدسلیمان و معضلی به نام تبلیغات

  • کد خبر : 2903
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶

شاید نداشتن نیروهای کارآمد در زمینه گرافیک شهری و مدیریت تبلیغات در سطح شهر موجب این گونه ناهنجاری ها شده و یا شاید برای شهرداری برطرف کردن این آلودگی ها در اولویت نباشد. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در کنار معضلات فراوان شهری از قبیل بحران آسفالت، وضعیت نابسامان زباله های شهری، کمبود فضای سبز مناسب، […]

شاید نداشتن نیروهای کارآمد در زمینه گرافیک شهری و مدیریت تبلیغات در سطح شهر موجب این گونه ناهنجاری ها شده و یا شاید برای شهرداری برطرف کردن این آلودگی ها در اولویت نباشد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- در کنار معضلات فراوان شهری از قبیل بحران آسفالت، وضعیت نابسامان زباله های شهری، کمبود فضای سبز مناسب، کمبود یا بهتر بگوییم فقدان برنامه های فرهنگی هنری، ضعف شدید مقوله ی بهداشت محیط، نابسامانی بافت شهری از نظر ساماندهی معابر و خیابان ها، توسعه ی بدون برنامه و افسار گسیخته شهر و … این روزها آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و بهتر بگوییم تبریک های بنری روح و روان شهروندان مسجدسلیمانی را آزار داده و موجب دل زدگی آنان از محیط زندگی شان شده است.

شاید نداشتن نیروهای کارآمد در زمینه گرافیک شهری و مدیریت تبلیغات در سطح شهر موجب این گونه ناهنجاری ها شده و یا شاید برای شهرداری برطرف کردن این آلودگی ها در اولویت نباشد. درحالی که درشهرهای زیبای دنیا برای این قبیل امور قواعد و مقررات خاص وجود دارد. از نظر علم ارتباط محیطی،‌ معضلات تابلوها در ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه هم اکنون شکلی بسیارحاد به خود گرفته است و یکی از علل وجود این مشکل در ایران این است که ما ابزار صحیحی برای معرفی فعالیت های خود نداریم. در حالی که در کشورهای پیشرفته برای انتقال پیام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی اغلب از وسایلی مانند«کتاب اول» ایستگاه های پیام رسانی محیطی یا رسانه های جمعی از جمله رادیو و تلویزیون نظیر«رادیو پیام» که درسال های اخیر مورد استفاده قرارگرفته بهره می گیرند و به این وسیله در آنجا با کمک و حضور شبکه های اطلاع رسانی محیطی، پیام های مربوط به فعالیت های کوچک و بزرگ به عموم منتقل می شود. اما در کشورهایی نظیر کشور ما فقدان نظام یا « شبکه اطلاع رسانی » سبب می شود تا بار « اطلاع رسانی فعالیت ها » اغلب به دوش دیگر عوامل اطلاع رسانی محیطی به ویژه تابلوها بیفتد.

عزیزان همان گونه که اطلاع دارند! بنرها باید نظر بیننده را در مدتی کوتاه به خود جذب کنند. بنر باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خودرا انتقال بدهد، اصولاَ کاربرد بنرها جهت «معرفی نام و مارک‌های تجاری» هستند زیرا نام ها یا تصاویر کوتاه به خوبی در ذهن جای می گیرند. و این در صورتی است که بنرها از «خلاقیت تصویری» مناسبی برخوردار باشند. اما به جرأت می توان گفت بنرهای موجود کم ترین خلاقیت ها را در طراحی دارند و یا اصلاَ ندارند، و از اصل مهمی با عنوان «طراحی جذاب برای تاثیرگذاری» بی بهره و یا کم بهره هستند.

اصل مهم بعدی برای اثرگذاری یک بنر استفاده از حداقل زمان برای معرفی بنر یا نمایش اطلاعات آنها ست، ان هم در زمان و مکان مناسب! نه در وسط میدان ها و چپاندن تصاویر به «زور» در جلوی دید شهروندان به صورت زننده، بی ربط و بی موضوع در تبلیعات موثر اصلی وجود داره به عنوان «تبلیغات هدفگیری شده». در این گونه تبلیغات ابتدا «مخاطب واقعی» (تاکید میکنم «مخاطب واااقعی»)، با «علائق واقعی»! شناسایی می شود و تبلیغ برای آن مخاطب خاص در جایگاه و مکان مناسب نمایش داده می شود، و در این کار سود بیشتر، ضرر کمتر و کارایی بیشتری برای فرد تبلیغ کننده هم وجود دارد، و به این ترتیب هزینه ها کاهش و بازدهی تبلیغات به میزان درخور توجهی افزایش پیدا می کند و میزان اثرگذاری تبلیغات بالاتر می رود.

در مسجدسلیمان این معضل بسیار حادتر و شدیدتر و به نوعی خاص است. خاص از آن جهت که استفاده از بنرها در مکان های عمومی برای تبریک انتصابات، معدل های بالای ۱۸!، موفقیت های ورزشی، علمی و … صورت می گیرد، به طوری که حقیقتاً در منظر بسیاری از شهروندان و میهمانان و مسافرانی که به شهر می آیند به شکلی منفی جلب توجه کرده و موجب وهن جایگاه رفیع تاریخی و فرهنگی مسجدسلیمان و مردم آن شده است.

شایسته نیست در کنار مشکلات عدیده ای که در حوزه های مختلف شهری وجود دارد این معضل نیز خودنمایی کرده و دردی بر دردهای مردم محروم این دیار بیفزاید. اگر شهرداری مسجدسلیمان برای در رفتن از زیر بار مسئولیت معضلاتی همچون آسفالت خیابان ها و معابر و تعریض خیابان ها نبود اعتبار را بهانه قرارداده، برداشتن بنرهای گوناگون و رنگارنگ و بعضاً متملقانه از سطح شهر نیاز به اعتبار و بودجه ندارد. مگر این که حضرات بخواهند از درآمد ناشی از این کار صرف نظر نکنند که آن خود ماجرای دیگریست!

افکار عمومی مصرانه از نهادهای متولی به ویژه شهرداری و شورای شهر می خواهند، در اسرع وقت نسبت به جمع آوری بنرهای پراکنده و وهن آور از سطح شهر اقدام نموده و بخشی از اعتبار از دست رفته خود نزد شهروندان را بازیابند.

جمشیدجلیلی-  کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 6
  1. انتخاب سوژه هاي آقاي جليلي خيلي برام جالبه. دست مريزاد

  2. آقاي مرادي من هم از مطالب آقايان جليلي، خداداديان و كيماسي بسيار لذت مي برم. اين روزها هم مطالبي از آقاي يوسفي كار مي كنيد بسيار دلنشين و خواندني دستتان درد نكند.بيشتر از اين مطالب استفاده كنيد. ممنون.

  3. سلام.واقعا حرف های دل ما را میزنید اقای جلیلی.
    یکی ازبیشترین و بدترین معظلات بنرهای مراسمات است که هر روز باید صبح خود را با دیدن این گونه بنرها مخصوصا در باشگاه مرکزی اغاز کنیم. این واقعا خوب نیست که فضای شهری ما این گونه افسرده و عذاب اور باشد.امیدوارم شهردار و شورای شهر جدید فکری برای رفع این مشکل کنند که هیچ گونه هزینه ای ندارد

  4. از بذل دقت عزیزان صمیمانه سپاسگزارم ،امروز مسجدسلیمان محتاج نظریه و تئوریهاست وما باید معبری برای توسعه و تعالی شهرستان بگشاییم ،همت عزیزان و بسترهای غنی فکری میتواند آهنگ پیشرفت را رونق بخشد ،

  5. من هم از نوع نگاه آقاي جليلي به معضلات شهري بسيار لذت مي برم. نمي دونم چرا آقاي جليلي تا حالا مطلبي منتشر نمي كرد.

  6. با سلام جناب اقای جلیلی از مقاله زیباتون : بله واقعیت ها را گفتید پایان نامه دوره کارشناسی بنده در خصوص آلودگی های بصری برسیمای شهر مسجدسلیمان بود و به صراحت این موضوعات و نکات رو دران قید نمودم که دران موقع مدیریت شهردای قول حمایت و به اجرا درآوردن ارائه راهکارهاو پیشنهادات را داد اما متاسفانه فقط و فقط در حد صحبت …..ماند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.