• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 0
1

وزیرآینده آموزش و پرورش دریافت دارند/ لازمه ارتقاء شأن معلمی توجه جدی به معیشت معلمان است

  • کد خبر : 2173
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

وزیر آینده آموزش و پرورش به عنوان متولی بیش از یک میلیون فرهنگی و قریب به سیزده میلیون دانش آموز باید به این نکته واقف باشد که هرگونه تغییرات بنیادین در نظام آموزش و پرورش مستلزم بازگرداندن شأن متناسب با جایگاه معلمی به این قشر فرهیخته است. باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: مهم ترین […]

وزیر آینده آموزش و پرورش به عنوان متولی بیش از یک میلیون فرهنگی و قریب به سیزده میلیون دانش آموز باید به این نکته واقف باشد که هرگونه تغییرات بنیادین در نظام آموزش و پرورش مستلزم بازگرداندن شأن متناسب با جایگاه معلمی به این قشر فرهیخته است.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ محمدرضا مکوندی: مهم ترین تئوری های رشد و توسعه اقتصادی در جهان بر وجود انسان های دانش محور تأکید دارند که مبنای تربیت این انسان های دانا که در سایه خردمندی و توانایی های علمی مبنای ابداعات و اختراعات، خدمات،تکنولوژی های نوین و در نهایت تولید ثروت ملی قرار می گیرند را می بايست در یک نظام آموزشی پویا و بروز و برخوردار از معلمانی با انگیزه جستجو کرد.

اما چرا انتظاراتی که از نظام آموزشی کشور ما می رود همچنان با وجود معلمانی کار آزموده و مجرب محقق نشده است؟

چندحلقه مفقوده در این میان وجود دارد:

اولین و مهمترین حلقه مفقوده که در این میان وجود دارد، وزیر آینده آموزش و پرورش به عنوان متولی بیش از یک میلیون فرهنگی و قریب به سیزده میلیون دانش آموز باید به این نکته واقف باشد که هرگونه تغییرات بنیادین در نظام آموزش و پرورش مستلزم بازگرداندن شأن متناسب با جایگاه معلمی به این قشر فرهیخته است.

لازمه ارتقاء شأن معلمی نیز توجه جدی به معیشت معلمان است در حالی که دریافتی معلمان عموماً زیر یک میلیون و پانصد هزار تومان یعنی مبنای خط فقرمی باشد نباید از معلمی که درگیر انبوه مشکلات مادی و معیشتی است انتظار داشت ذهن مملو از نگرانی های گذران زندگی اش معطوف به همراهی با وزیر محترم در تحقق سند بنیادین تحول در نظام آموزش و پرورش باشد. تحقق این مهم یعنی بهبود وضعیت معیشتی معلمان مستلزم همراهی کامل دولت یازدهم با وزیر منتخب خواهد بود.

دومین حلقه مفقوده سیاست زدگی و نظام آموزشی و عدم مشارکت جدی معلمان در فرایند انتخاب مدیران و رؤسای مافوق خود می باشد معمولاً انتصابات در آموزش و پرورش با اعمال نظر نمایندگان و دیگر افراد ذینفوذ خارج از آموزش و پرورش است که به منظور گماردن افراد هماهنگ با خود تلاش می کنند و حتی مدیران توانمند را تحت همین فشارهای سیاسی از چرخه خدمت خارج می سازنند. در این میان به منظور کاستن از فشارهای سیاسی بر آموزش و پرورش بهتر است اراده معلمان در تفویض مسئولیت به همکاران دارای توانمندی های شغلی و صاحب وجهه از طریق هیأت امنایی شدن ادارات آموزش و پرورش و در نهایت شکل گیری فرایند انتخابات داخلی معلمان جهت انتخاب همکار واجد شرایط در مسند مدیر مافوق طبق شیوه نامه هایی اجرایی گردد.

در این میان پیامد ابتدایی این اقدام نه تنها کاهش فشارهای سیاسی بر معلمان است بلکه چون در فرایند انتخاب مدیر اداره معلمان خود را صاحب رأی می دانند مشارکت و همکاری معلمان با مدیر منتخب نیز تقویت قابل ملاحظه ای خواهدشد. و خرد جمعی معلمان نیز بر انتخاب بهترین ها دلالت خواهدکرد.

سومین حلقه مفقوده نیز نگاه سنگین امنیتی در تعطیلی کامل فعالیت های صنفی فرهنگیان در دولت قبلی است هیچ دلیلی وجود ندارد که مسئولان وزرات آموزش و پرورش در برابر کانون های صنفی معلمان موضع گیری نمایند بسیاری از کانون ها متشکل از معلمان متعهد بوده است که پیگیر مطالبات همکاران خود از طریق یک کار جمعی و صنفی یعنی کانون ها بوده اند کانون های صنفی می بایست بتوانند بدون هرگونه دغدغه امنیتی در چارچوب قوانین و تشکل های غیر دولتی منعکس کننده مطالبات فرهنگیان باشند و عاری از هرگونه فعالیت های مغایر با دستورالعمل های قانونی وزرات کشور و از جمله فعالت های سیاسی باشند. آیا وزیر آینده آموزش و پرورش که هنور مشخص نیست کیست می تواند این کاستی ها را به عنوان زیر بنای فعالیت های کیفی خود در وزرات آموزش و پرورش محقق سازد؟

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 7
  1. جناب مكوندي عزيز ممنونم از اين كه هميشه تلاش مي كنيد درد قشر فرهنگي را به گوش مسئولين برسانيد. امام چه سود كه به تنها قشري كه توجه اي نمي شود قشر فرهنگي ست.

  2. همه مشاغل از هم بدترند. فعلا كه حقوق هاي همه زير خط فقر. حتي همون شركت نفتي هايي كه يه زماني از رييس جمهور هم خودشون رو بالاتر مي ديدن حالا بيا وضعوشون رو ببينيد .به هر حال بازم خدا پدر محمد رضا رو بيامرزه كه هميشه از قشر فرهنگي دفاع مي كنه.

  3. آقاي مكوندي دستت درد نكنه . هميشه مقالات شما خواندني ست. ممنون از توجه شما

  4. آقاي مرادي دست شما درد نكند. لطفا مطالب اينچنيني كه به صورت تخصصي به معضلات مي نگرد را بيشتر استفاده كنيد. ممنونم از سايت پربارتان . انشالله هميشه موفق و پيروز باشي. از آقاي مكوندي نيز به خاطر مطلب زيبايشان تشكر مي كنم.

  5. انشالله وزیر آینده را موظف کنند از روی این مقاله چندبار بنویسید تا بداند درد آموزش وپرورش چیه!! طرح تحول نظام بنیادین بدون توجه به معیشت و شان معلمان اجرایی نیست وبه خودشان زحمت ندهند

  6. رفتگر محل ما بازنشسته شده با ماهی یک میلیون و هفتصد هزار تومان!!گل گفتی استاد مکوندی تا به معیشت و حقوق معلمان دولت رسیدگی نکند نباید انتظار توسعه دراین مملکت داشت……

  7. معلم بی انگیزه ……دانش آموز نا امیده بعد می خواهیم قدرت اول علمی منطقه بشویم….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.