• امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل اخبار 11816اخبار امروز : 1
1

چشمه چلوار بالاخره تعیین حریم شد‌!

  • کد خبر : 16779
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- چشمه چلوار روستایی از توابع بخش اندیکا شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان پس از صدمات جدی تعیین حریم شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان یکی از مشکلاتی که برخی محوطه‌های باستان‌شناسی و بناهای تاریخی با آن مواجه هستند این است که زمانی برای آنها حریم تعریف می‌شود که […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- چشمه چلوار روستایی از توابع بخش اندیکا شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان پس از صدمات جدی تعیین حریم شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان یکی از مشکلاتی که برخی محوطه‌های باستان‌شناسی و بناهای تاریخی با آن مواجه هستند این است که زمانی برای آنها حریم تعریف می‌شود که یا مورد آسیب قرار می‌گیرد و یا به دلیل اینکه ثبت ملی نشده در نگهداری و حفاظت آنها سهل‌انگاری شده است.مشکلی که به تازگی گریبان کتیبه سمیرم اصفهان را نیز گرفت می‌توانست با دور اندیشی به‌جای اینکه تیتر خبری شود « کتیبه سمیرم ربوده شد» نوشته می‌شد « کتیبه سمیرم برای حفاظت به موزه برده شد».

چشمه چلوار روستایی از توابع بخش اندیکا شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان است، این روستا با وجود اهمیت تاریخی فرهنگی و وسعت زیاد به تازگی و پس از اینکه در سال 1390 بنیاد مسکن استان خوزستان طرح هادی را تصویب و بواسطه آن قرار بود بروی این محوطه تاریخی روستایی احداث شود که اجرای قسمت‌هایی از این طرح صدمات جدی به این منطقه زد، تعیین حریم شد.

محوطه چشمه چلوار از جمله محوطه‌های مرتبط با زندگی کوچ روها است که در مسیر ایل راه بزرگ لالی به شهرکرد قرار دارد، قدمت این روستا به دوران سنگی برمی‌گردد.طرح گمانه‌زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه با هدف جلوگیری بیشتر از دخل و تصرف ناشی از شهرک سازی صورت گرفته است.طرح حریم منطقه که با 40 گمانه انجام شد هفت هکتار تعیین گردید که به عنوان محوطه باستانی منطقه است.

به گفته مسعود صادقی رادسرپرست هیأت گمانه‌زنی‌، شناسایی بخش‌های مختلفی همچون محوطه باستانی، گورستان تاریخی، معماری‌های زیر‌زمینی (کنده‌ها)، قلعه و گورستان اسلامی نشان داد که سابقه استقرار در مکانی که امروزه شهرک روی آن ساخته شده، به طور متوالی از دوران مس سنگی تا عصر حاضر است. همچنین تعدادی ابزارسنگی در محوطه باستانی موجود در چندصد متری شمال چشمه چلوار کشف شده که نشان می‌دهد زمان استقرار در این محدوده به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد، که وجود چندین چشمه دائمی در این منطقه علت قدمت تاریخی آن از دوره پارینه سنگی است.

در خصوص وجه تسمیه چشمه چلوار [چُل: سنگ و وار: وارگه = وارگه سنگی] نیز ثابت کرد که چشمه چلوار در گذشته به چشمه چلبار [چُل: سنگ و بار: بارش = بارش سنگ] معروف بوده و دلیل این نامگذاری لغرشی بودن بخشی از بستر خاک این منطقه است که در کاوش‌های زمین شناسی به اثبات رسیده است.به گفته سرپرست گمانه‌زنی این منطقه ساکنان امروز چلوار فرزندان عبدا… از طایفة عبدالوند در لرستان هستند که حدود سال 1150 قمری از طریق ایل راه‌های منطقه به این مکان آمده و در اینجا اسکان طرح گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه چشمه چلوار شهرستان اندیکا که خرداد امسال با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز‌ شده بود طی انجام مراحل مربوطه به پایان رسید.

گزارش از : سارا تمیزکار

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=16779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.