• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 11770اخبار امروز : 0
2

چرا خوزستان همچنان در فقر و نداری به سر می‌برد/بی‌مسئولیتی برخی مدیران خوزستان + مصاحبه نماینده اهواز، شوشتر، مسجدسلیمان

  • کد خبر : 438
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۲ - ۶:۵۶

“جنگ که تمام شد، گفتیم خیالمان راحت شده و می‌رویم پی زندگی‌مان. اما دیدیم ارزش‌ها دارند رنگ می‌بازند و ضد ارزش‌ها پیدا می‌شوند. وقتی کار به اینجا کشید دیدم اگر من حالا سکوت کنم خیانت کرده‌ام به آن 8 سال دفاع مقدس…” این کلمات، حرف‌های سیده زهرا حسینی است ، راوی کتاب “دا” همان کسی […]

“جنگ که تمام شد، گفتیم خیالمان راحت شده و می‌رویم پی زندگی‌مان. اما دیدیم ارزش‌ها دارند رنگ می‌بازند و ضد ارزش‌ها پیدا می‌شوند. وقتی کار به اینجا کشید دیدم اگر من حالا سکوت کنم خیانت کرده‌ام به آن 8 سال دفاع مقدس…”

این کلمات، حرف‌های سیده زهرا حسینی است ، راوی کتاب “دا” همان کسی که هم خونین‌شهر شدن خرمشهر و ویرانی خوزستان را در 8 سال دفاع مقدس به خودش دیده و هم بی‌مهری مسئولان و مدیران را پس از جنگ در بازسازی آن. که نه تنها آبادانی را برای خوزستان به ارمغان نیاورده بلکه آن را به آرزوی دست نیافتنی برای ساکنانش تبدیل کرده‌اند؛ آرزوی عدم بیکاری، آب سالم و هزاران آمال دیگر که با دفاع 8 ساله در مقابل دشمن، مستحق آنند؛ چرا که دِین‌شان را ـ به فرموده امام راحل ـ ادا کرده‌اند، اما… اما مسئولین دِین‌شان را به این دیار نفت و نخل و بلوط، به فراموشی 30 ساله سپرده‌اند.

خوزستان ـ این شکرستان سبز اما زخم دیده ـ با تامین بخش قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی با مصائب عدیده‌ای روبروست: محرومیت، فقر، بیکاری قتل و… همه و همه گریبانگیر مردمانی‌ست که قدم‌شان بر طلای سیاه است و اما از آن بهره‌ای نبرده‌اند و جالب آنکه مدیرانش نیز نه بیکاری و اعتیادش را قبول دارند و نه فقر و محرومیت‌اش را. چرا که در سایه آمار و ارقامی که ارائه می‌دهند، خوزستان را بهشت برینی توصیف می‌کنند که تمامی مصوباتش اجرایی شده…

در همین رابطه برخی نمایندگان خوزستان مشکلات استان را ناشی از مدیریت ضعیف می‌دانند و معتقدند وجود مدیران نالایق جدی‌ترین مشکل استان خوزستان به شمار می‌رود زیرا این افراد با عدم مدیریت خود ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره این استان وارد کرده‌اند.

در ذیل مصاحبه چند نماینده در خصوص مدیریت ضعیف و مدیران نالایق در استان آمده است :

نماینده شوشتر: وجود مدیران نالایق جدی‌ترین مشکل خوزستان است

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود مدیران نالایق جدی‌ترین مشکل استان خوزستان به شمار می‌رود زیرا این افراد با عدم مدیریت خود ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره این استان وارد کرده‌اند. حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سادات ابراهیمی استفاده از مدیران نالایق را یکی از مشکلات اساسی استان دانست و عنوان کرد: اگر ما در استان مدیریت سالم و لایق داشته باشیم و این افراد بتوانند خدمات صادقانه در جهت رفع مشکلات و کمبودهای استان ارائه دهند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. سادات ابرهیمی با بیان اینکه، متاسفانه استان خوزستان از جنبه‌های مختلف توسعه و پیشرفت از سایر استان‌ها عقب مانده است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که استان خوزستان سهم زیادی در تامین بودجه کشور دارد، باید در خصوص اعتباراتی که به این استان تعلق می‌گیرد تجدید نظر شود زیرا اگر با همان روش دولت قبلی با استان خوزستان رفتار شود نمی‌توان انتظارات مردم را در جهت رشد استان برآورده کنند.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان خوزستان به دلیل منابع نفتی متحمل ضررهای زیادی شده و همچنین بسیاری از زیر ساخت‌های استان از بین رفته است، گفت: علاوه بر این مسائل، مشکلات دیگری نیز از قبیل بدی آب و هوا وجود دارد به همین دلیل است که می‌گویم استان باید از سهم بیشتری در اعتبارات برخوردار باشد.

سادات ابراهیمی تصریح کرد: مشکلات گرد و غبار هم کماکان ادامه دارد و تاکنون هیچ فرد یا نهادی نتوانسته است پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما بدهد که امیدواریم در دولت جدید این مشکلات پیگیری و حل شوند.

دلیل بی‌مسئولیت بودن برخی از مدیران استان

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس گفت: مدیران ناتوان و ضعیف یکی از علل توسعه نیافتگی استان خوزستان همانند سایر استان‌های کشور است که امیداریم دولت جدید در این خصوص هوشمندی بیشتری داشته باشد. اسماعیل جلیلی در خصوص اختصاص نیافتن بودجه‌ای برای مهار پدیده مخرب ریزگردها اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نسبت به پدیده گرد و غبار که مشکلات بسیار زیادی برای مردم استان‌های غربی و جنوبی کشور ایجاد کرده است؛ رویکرد مناسب و کارایی نداشته و برای مبارزه با این پدیده بودجه‌ای در نظر گرفته نشده بود که در برخی محافل از از حذف آن سخن گفته‌اند.

وی افزود: رویکرد مجلس شورای اسلامی در خصوص پدیده‌های محیط زیستی این است که برای حل مشکلات این بخش باید از منابع سازمان محیط زیست استفاده کرد.

جلیلی همچنین در خصوص استفاده نکردن از ظرفیت‌های در خوزستان در جهت رشد و پیشرفت این استان در سال‌های اخیر تصریح کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که استان خوزستان نقش محوری در حوزه‌های انرژی و زیرساخت‌های صنعت ایفا می‌کند اما متاسفانه به دلیل بی‌مسئولیت بودن برخی از مدیران استان از این ظرفیت‌ها درجهت پیشرفت و رشد استان استفاده نشده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی افزود: استان خوزستان به دلیل دارا بودن، ظرفیت‌های عظیم در بخش کشاورزی، هیچگاه محروم نبوده است اما متاسفانه از این ظرفیت‌های بزرگ و تولیدات بخش کشاورزی در خود استان استفاده نشده است و برای حل این مسائل به یک برنامه‌ریزی منسجم نیازمندیم.

جلیلی تصریح کرد: اگر در دولت قبلی آنگونه که انتظار می‌رفت برای توسعه استان از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده می‌شد، خوزستان به پیشرفت‌های بیشتری دست پیدا می‌کرد در حالیکه امروز این استان از نظر توسعه و پیشرفت با عقب ماندگی فراوانی نسبت به سایر استان‌های کشور مواجه است.

وی افزود:این مسئله جای تاسف دارد که بسیاری از شهرستان‌های استان از امور زیربنایی و سایر خدمات عمومی مانند آب، برق، گاز و تلفن بی‌بهره‌اند و وجود این نارسایی‌ها صرفا به دلیل وجود مدیران ناتوان و ضعیف در بدنه مدیریت استان است.

حلقه مدیریت در خوزستان باید باز باشد

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: حلقه مدیریت در خوزستان باید باز باشد و نخبگان توان حضور در حلقه مدیریت استان را داشته باشند. وی گفت: برخی در خوزستان با داشتن حداقل مدرک تحصیلی و حداقل توانمندی مدیریتی در سمت مدیر در خوزستان منصوب می‌شوند که این انتصاب‌ها با روح شایسته سالاری تناقض دارد.

وی افزود: جای تاسف است ولی در خوزستان گرفتن سمت نیازمند داشتن روابط دوستانه، خانوادگی و در برخی شرایط سیاسی است و به این دلیل نمی‌توان به حضور نخبگان در سمت‌های مدیریت خوزستان امیدوار بود. وی تاکید کرد: مشاهده می‌شود که برخی مدیران تنها به دلیل ضعیف بودن در مدیریت و داشتن روحیه اطاعت محض به سمت مدیر انتخاب می‌شوند که این به نوبه خود آفتی بزرگ به شمار می‌آید.حسینی بیان کرد: اصولاً به ثبات مدیریت اعتقاد ویژه دارم ولی نباید مدیران ضعیف را به دلیل اعتقاد به ثبات مدیریت در سمت خود نگه داشت و باید فضا را برای حضور نخبگان در سمت‌های مختلف فراهم کرد.

منبع: شوشان

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.