• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

تشریح طرح پارک موزه بین المللی نفت مسجدسلیمان در جلسه انجمن نفت ایران

  • کد خبر : 8395
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰

مهندس اسمعیل فرهادیان، کارشناس مخازن زیر زمینی نفت؛ مدیر عامل اسبق شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده پارک موزه بین المللی نفت و گاز مسجدسلیمان در سمینار انجمن نفت ایران،دلایل انتخاب نام”پارک موزه بین المللی نفت مسجدسلیمان”را تشریح کرد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به […]

مهندس اسمعیل فرهادیان، کارشناس مخازن زیر زمینی نفت؛ مدیر عامل اسبق شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده پارک موزه بین المللی نفت و گاز مسجدسلیمان در سمینار انجمن نفت ایران،دلایل انتخاب نام”پارک موزه بین المللی نفت مسجدسلیمان”را تشریح کرد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از زاگرسیان، در این جلسه که با حضور مهندس دفتریان و سایر اعضای انجمن نفت در دفتر این انجمن در تهران برگزار شد؛ مهندس فرهادیان که دبیری انجمن دوستداران مسجدسلیمان را نیز بر عهده دارد به بیان دیدگاهها و برنامه های ارائه شده در زمینه پارک موزه نفت مسجدسلیمان پرداخت؛

فرهادیان در زمینه اسناد، مدارک و اطلاعات مربوط به صنایع نفت کشور و تاسیسات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه ای جهت مـوزه نفت در حال راه اندازی کشور در مسجدسلیمان و در تهران،گزارشی را به حاضران ارائه و در خصوص استدلال های استفاده از کلمات”پارک”و”بین المللی”برای نام گذاری پارک موزه بین المللی صنایع نفت و گاز کشور در مسجدسلیمان گفت؛نام موزه را اینجانب در 14 سال پیش که شروع به تهیه طرح نمودم پیشنهاد دادم.در آن زمان موزه نفت برای همه حتی مدیر عامل و مدیران شرکت نفت مسجدسلیمان که خود اینجانب در آن زمان مدیر فنی آن بودم،نا مانوس بود.در هر حال در آن زمان نام طرح را پارک موزه انتخاب کرده بودم و کلاً در آن زمان فکر نمی کردم که این پیشنهاد موزه از بنیاد قبول شود،معذالک بحمداله این پیشنهاد توسط مدیران خوب و وزیر محترم با موفقیت تائید شد.

پارک موزه نفت4

در هر حال استفاده از کلمه پارک نیز به دلایل زیر بود است:

نخست این که اگر از محل های مختلف موزه باز دید فنی و کارشناسانه بعمل آید،متوجه می شویم که واقعاً موزه از چندین پارک تشکیل شده است که همه تاسیسات و کارخانجات قدیمی در این پارکها مختلف بنا شده اند.در ضمن بعد از تائید پیشنهاد موزه نفت توسط وزیر محترم نفت در 10 سال پیش،بدلیل مواظبت و حراست خوب شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان،این مجموعه یعنی بخش های هفتگانه فاز-1 بصورت پارک های طبیعی با فضای سبز مناسب و جالبی در آمده اند و لازم است با تمهیداتی بصورت پارک های سرسبز تکمیل و نگهداری شوند.

مهندس فرهادیان افزود؛در ضمن تاسیسات و کارخانجات قدیمی شامل بخش های هفتگانه فاز-1 این موزه که شامل:

1- چاه اکتشافی شماره-1 مسجدسلیمان (MIS- 1)

2-کارخانه گوگرد سازی، معروف به جی پی (Gas Plant (Sulfur

3-کارخانه تقطیر نفت (Topping Plant)

4- اولین پالایشگاه نفت در ایران و خاورمیانه(L.D.U)

5- واحد بهره برداری شماره – 9 بی بیان (BiBian PU- 9)

6- کارخانه برق تمبی (MIS Electric Power Plant (

7- ساختمان مرکزی پارک موزه نفت (MIS. Oil Main Park Museum Building Power Plant

به طور اجتناب ناپذیری در پارک های جداگانه ای قرار دارند که نمیتوان آنرا نفی کرد.در ضمن بخش های ششگانه فاز-2 نیز که مکمل فاز-1 این موزه خواهند بود نیز در محیط های خشک تری قرار دارند که آمادگی تبدیل به فضاها و پارک های سر سبز می باشند و لازم است مثل بخش های هفتگانه فاز-1 تبدیل به فضاهای سبز و پارک های مناسب در این سرزمین کرم و خشگ شوند و اجتناب ناپذیر است.

پیشنهاد دهنده ظرح پارک موزه نفت در رابطه با نام بین المللی که بر روی موزه گذاشته شده است نیز توضیح داد؛ بدلیل اینگه این موزه صنایع نفت 106 ساله کشور را در جهان معرفی می کند که در دید صنایع نفت دنیا مهم است و اگر هر دو فاز آن بنحوی شایسته تکمیل شوند نام بین المللی شایسته آن خواهد بود.در ضمن این موزه فقط برای جهانگردان و ایران گردان نخواهد بود بلکه هدف کارشناسان ایران و تمام کشورهائی که صنعت بزرگ مارا میشناسند هم میباشد.مهمتر اینکه دیوار آهنی که تا کنون بدور این تاسیسات وجود دارد،با راه اندازی فاز-1 موزه،برداشته خواهد شد و مردم مشتاق دنیا چون مردم خودمان باید بتوانداز این مجموعه کمیاب دیدن نمایند.

همچنین تمام بخش های این موزه در خاور میانه اول است و در دنیا نیز جزء اولین های مهم دنیا خواهد بود.فقط اگر سری به سایت شرکت نفت بریتیش پترولیوم انگیس زده شود،خواهیم دید که تاریخ تاسیس شرکت بزرگ نفت بریتیش پترولیوم بدلیل کشف نفت چاه شماره یک مسجدسلیمان بوده است.شرکت نفت بریتیس پترولیوم اگر اولین شرکت نفتی جهان نباشد،جزء چند شرکت بزرگ نفتی دنیا می باشد. و چاه شماره یک مسجدسلیمان مرکز این موزه صتایع نفت کشور می باشد.

یادآوری می شود در کتاب تاریخ شرکت نفت بریتیش پترولیوم که در سال 1924 چاپ شده است و تاریخ کشف نفت در مسجدسلیمان و صنایع نفت و دیگر اولین های کشور را تا سال 1335 شمسی در آن آمده است، نشان میدهد که تا آن زمان یعنی سال 1924 مدیریت اکتشاف و تولید نفت در کشورهای عربستان سعودی، کویت و عراق از مسجدسلیمان هدایت میشده است.بخشی از پرونده های موجود در یک بایگانی بزرگ و مستقل در مسجدسلیمان این موضوع را نشان میدهد که حتی کارشنان زمین شناس و نفت آنها هم در مسجدسلیمان مستقر بودند.

پیش از این نیز دکتر اکبر نعمت الهی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در بازدید از موزه نفت سبزوار به خبرنگاران گفت؛حدود هفت میلیارد تومان برای احداث موزه نفت مسجدسلیمان برآورد شده است.

دکتر نعمت الهی با اشاره به نقش تاریخی مسجدسلیمان در صنعت نفت گفته بود با تکمیل این طرح، مسجدسلیمان به شهر موزه های صنعت نفت تبدیل می شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=8395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. با عرض سلام با تشکر از اقای مهندس فرهادیان و دیگر دلسوزان و دوست داران مسجدسلیمان که با تلاش خود جهت احداث هرچه زودتر این پارک موزه باعث رونق گردشگری و اقتصاددر شهر شوند .انشا…

  2. از این قولها خیلی زیاددادن سی ساله قراره جاده شهرکرد وپتروشیمی افتتاح بشه

  3. سلام هنوز بازنشستگان شرکت نفت ول نمیکنن بابا ما جوانان داریم تباه میشیم از بیکاری

  4. تشكر از جناب مهندس قرهادييان به خاطر تمام زحمت هايي كه مي كشد

  5. تشکر و سپاس فراوان از زحمات شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.