• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
1

مشروح گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان از «ري گُشون» كتاب تفنگ نه دال دكتر اردشير صالحپور

  • کد خبر : 6514
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴

در جايي از همين كتاب از زبان تفنگ مي گويم اگر آممد قمه طلا، اگر سردار اسعد، اگر صيدال بك، اگر مندني، اگر حسينقلي خان ايل خاني اگر آنادعلي راكي و همه كساني كه عليه هم در يك تخاصم قرار گرفتند در كنار هم قرار مي گرفتند بختياري چقدر مي توانست سر به آسمان عزت […]

در جايي از همين كتاب از زبان تفنگ مي گويم اگر آممد قمه طلا، اگر سردار اسعد، اگر صيدال بك، اگر مندني، اگر حسينقلي خان ايل خاني اگر آنادعلي راكي و همه كساني كه عليه هم در يك تخاصم قرار گرفتند در كنار هم قرار مي گرفتند بختياري چقدر مي توانست سر به آسمان عزت بسايد.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مراسم رونمايي از كتاب تفنگ نه دال دكتر اردشير صالحپور نويسنده و محقق مطرح بختياري در موزه مردم شناسي مسجدسليمان برگزار شد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در ابتداي اين مراسم جاويد قبادي مدير پخش اين كتاب در استان هاي خوزستان و چهار محال و بختياري در سخناني ضمن خیر مقدم به حضار ابراز امیدواری کرد، سال 93سال فرهنگ باشد. وي گفت: من افتخار می کنم اثری با این کیفیت در عرصه ي فرهنگ تاریخی و ادبی بختیاری به رشته تحرير در آمده است و ادامه داد:

فصل، فصل کنارگذاشتن تفنگ و برداشتن قلم است… دکتر غفار پور بختیار استاد دانشگاه شوشتر سخنران بعدی این جلسه بود ايشان در بخشی از سخنان خود گفت: بختیاری ها افتخار می کنند از دفاعی که از مشروطیت داشتند، واقعيت اين است كه ما آزادی و مشروطیت را نجات دادیم. وي ادامه داد:

حیف از آن که در آن زمان بختیاری ها تفنگ به دست گرفتند اما قلم به دست نگرفتند تا رشادت ها را ثبت و ضبط کنند. درست است كه در آن زمانبختياري ها با تفنگ کار بزرگی انجام دادند اما کار بزرگ تر آن بود که قلم به دست مي گرفتند و بگویند ما چکار کردیم تا اين همه رشادت برای تاریخ و نسل های آینده به یادگار بماند…

دكتر پور بختيار ادامه داد: امروز کاری که دکتر اردشیر صالحپور و دیگر دوستان بختیاری دارند انجام می دهند باید برای آیندگان ثبت شود تا هزاران سال دیگر مردم بفهمند که چه بزرگانی داشتند وی گفت: انشاالله در آینده شاهد کارهای بزرگ بيشتري از بختیاری ها باشیم…

دکتر ایزدی دکتراي ادبيات از دانشگاه شوشتر سخنران بعدي اين جلسه بود و گفت: رونمایی از این کتاب بهار ما را شیرین تر کرده است. این یک واقعیت است که قلم جادو آفرین دکتر صالح پور هميشه جادوگری کرده است. شما در این کتاب علاوه بر جنبه های تاریخی شاهد یک نثر بسیار زیبا هم هستید بسیاری از جملات این کتاب با شعر برابری می کند. ایشان ادامه دادند:

آن چه در تفنگ نه دال اتفاق افتاده است یک رمان است و آنچه در این رمان اتفاق می افتد حوادثی است واقعی. این رمان قصدش قصه گری نیست شاید مهم ترین ویژگی اين رمان خلق شخصیت است. در آغاز این کتاب با دیدن عنوان تفنگ نه دال فکر مي کنیم صحبت از یک قهرمان و قهرمانی های اوست و نویسنده می خواهد آعلیداد را در چهره ي يك قهرمان به یاد ماندنی نشان دهد اما وقتی کتاب را عمیقاً بخوانیم متوجه مي شويم آعلیداد در حد همان شخصیت تاریخی به او پرداخته شده است. دكتر ايزدي ادامه داد:

من کتاب را یک رمان می بینم و این رمان حدیث درد است. تفنگ نه دال یک تراژدی بزرگ است با خواندن این کتاب به حال گذشتگان خودمان تأسف می خوریم ايشان سخنان خود را با شعري از قهرمان محمدی به پایان رساند: جَنگ قدرت به مَن ایل چه تَش ها که نَوَندِه/ زِ غَم مَرگ پیایَل چه بُهون ها که نَکَندِه/دشمن کِرده چونو شاد که با طعنه ایخَندِه اِگُوهه/ خُو دی پیایی مِنه ای مال نَمَندِه

دکتر مسعود شهبازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان در ادامه این جلسه به ایراد سخن پرداخت و خطاب به دکتر اردشیر صالح پور گفت: هر جایی که صحبت از فرهنگ است آنجا خانه ی شماست به خانه ی خودتان خوش آمدید. وی گفت: صحبت از فرهنگ، صحبت از افکار و اندیشه است. فرهنگ یعنی تغیير در رفتار و نگرش ها، تا در افکار و اندیشه هایمان نغییر ایجاد نشود در رفتارمان تغییری ایجاد نمی شود آن چیزی که در مسجدسلیمان از نان شب واجب تر است توجه به مسائل فرهنگی و ایجاد همدلی در بین مسئولین سمت دار در مسجدسلیمان و مسئولین تأثیر گذار ولی بدون ابلاغ در مسجدسلیمان است.

وی ادامه داد: در شهر ما یک سری آسیب های بزرگ وجود دارد که باید آسیب شناسی شوند مثل آسیب شناسی مراسم عزاداري در مسجدسلیمان. رييس دانشگاه آزاد واحد مسجدسليمان ادامه داد: ما در اعتیاد مقام اول را داریم تا چند سال پیش مسجدسلیمان محل تبعید بوده است یعنی بعضی افراد برای گذراندن دوران سخت زندگی خود وادار می شدند در مسجدسلیمان زندگی کنند… دكتر شهبازي ادامه داد:

فرهنگ یک مقوله زمان بر است ما باید غنای فرهنگی خودمان را بالا ببريم، وقتی کنگره علیمردان خان برگزار شد احساس غرور كرديم که یک چنین استبداد ستیزی در بختیاری وجود داشته است. آن دوره شرایط خودش را می طلبید اما این دوره، دوره ی اندیشه است، امروز اگر بختیاری می خواهد رشد کند باید اندیشه اش را قوی کند فرهیختگان بايد در این زمینه کار کنند ايشان با بيان اين که مسجدسلیمان به عنوان پایتخت فرهنگی بختیاری رهبری خودش را در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی، ایرانی و بختیاری قدرتمندانه ادامه بدهد به سخنان خود پايان داد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان دكتر اردشير صالحپور نويسنده كتاب تفنگ نه دال سخنان خود را با اين بيت شعر آغاز كرد: از دل و ديده گرامي تر هست ؟ آري، دست/شرف دست همين بس كه نوشتن با اوست وه، چه نيروي شگفت انگيزي ست/ دست هايي كه به هم پيوسته است.

براي من يك روز تاريخي ست، از اين باب كه مسجدسليمان هميشه كانون انديشه، آزادي خواهي، تكنولوژي، فرهنگ و هنر بختياري بوده است. بي هيچ تكبري اول تبريك مي گويم گشايش اين موزه را، در جامعه شناسي معيار هر كشور از لحاظ تمدن اين است كه ببينند در آن كشور چند موزه وجود دارد. دومين عنصر هم عنصري به نام تئاتر مي باشد كه يك نقد اجتماعي ست. اگر در شهري اين دو عنصر فعال باشد مي توانيم بگوييم آن جامعه به يك بالندگي فرهنگي رسيده است.

دكتر صالحپور گفت: بزرگ ترين ستم به بختياري ها را بعد از قاجار رضا خان با چكمه هاي خون آلودش انجام داد. جوشش مظلومانه خون شيرعلي مردان بعد از 70 سال وفادارترين نيروهاي انقلابي خودش را پيدا كرد و همگان باور كردند كه يك قوم هست كه همواره براي آزادي و سربلندي ايران مي انديشند.

تم اين كتاب بيش از آن كه راجع به بختياري باشد راجه به صلح است و تفنگ هايي كه ديگر نمي خواهند شليك كنند. من سعي كرده ام در حواشي اين داستان به نوعي دغدغه هاي پنهان بختياري را هم بگويم كه چرا ما زماني عليه هم بوديم. در جايي از همين كتاب از زبان تفنگ مي گويم اگر آممد قمه طلا، اگر سردار اسعد، اگر صيدال بك، اگر مندني، اگر حسينقلي خان ايل خاني اگر آنادعلي راكي و همه كساني كه عليه هم در يك تخاصم قرار گرفتند در كنار هم قرار مي گرفتند بختياري چقدر مي توانست سر به آسمان عزت بسايد. اين از زبان يك تفنگ گفته مي شود كه خودش در دل اين ماجراها بوده است اما احساس مي كنم بختياري دارد پوست مي اندازد.

شميم اين دگرگوني و تنفس را احساس مي كنيم و اين عرصه را فرهنگيان آماده كرده اند، چقدر صداي بهمن علاالدين تأثير گذار بود يك احياي فرهنگي بود كه فطرت بختياري را بازگرداند. من وقتي صداي كرناي نورالله را گوش مي دهم مي گويم اين صداي اساطيري دودمان اجدادي ماست، همين گاگريو خون هاي ما كه از گورستان زاده شده است و بعدها همين نواها به شاهنامه خواني منجر شد و الان شاهنامه دارد به همايش هاي فرهنگي سمت و سو پيدا مي كند اين ها دلايلي مي شود كه من مي گويم بختياري دارد پوست مي اندازد. نويسنده كتاب تفنگ نه دال در بخشي ديگري از سخنان خود از روز جهاني تئاتر در 7 فروردين سخن به ميان آورد و گفت:

تئاتر در مسجدسليمان خيلي نقش داشت از عزت مهرآوران تا حشمت قاسمي، نسيم عربستاني، هوشنگ هيهاوند، احمدنصوحي بايد تئاتر مسجدسليمان را اجر گذاشت… دكتر صالحپور ادامه داد: ما ايلي هستيم از كوه ورسته من وقتي شعر يارمحمد، هرمز عليپور، آريا آرياپور، سيروس رادمنش را مي خوانم پي مي برم چه كساني را در مسجدسليمان داريم. سيروس رادمنش خودش يك لوركاست. اين عرصه مديون كارهايي ست كه در عرصه فرهنگ قرار گرفته است. سلاح ما اين اهالي فرهنگ هستند. بايد تعصب را كاملاً كنار بگذاريم، به همان اندازه كه ما افتخارات در تاريخ بختياري داريم به همان ميزان هم عيب و ايراد داريم. من معتقدم شعر موج ناب ادامه مدرنيته همان زباني ست كه در يك پالودگي نوين افق هاي روشن جديدي را تجربه مي كند…

اين كتابي كه من نوشته ام يك بازآفريني ست. من چيزي را خلق نكرده ام من فقط اين ها را تدوين كرده ام و يك قرائت نوين صورت دادم و سعي كردم آن را بازآفريني كنم ما احتياج به نگاه هاي تازه هم داريم اين كتاب سراسر اشكال است من انتظار دارم نقدهاي شما را ببينم و در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دهه 40 دهه بسيار شكوفايي براي فرهنگ بختياري بوده است در دهه 40 نخبگاني هم پاي هم رشد كرده اند مثل هوشنگ چالنگي، هرمز عليپور، يارمحمداسدپور و در كنار آن نويسندگاني چون منوچهر شفياني، حفيظ الله ممبيني، بهرام حيدري، يارعلي پور مقدم… دهه 40 يكي از دوره هاي پرافتخار براي مسجدسليمان است… به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليماندكتر صالحپور در بخش پاياني سخنان خود گفتند: امسال سال فرهنگ است، من معتقدم اين نخبگان و خردمندان بختياري هستند كه بايد اين شرايط مقبول را به دست بگيرند. متاسفانه سوداگري ها و فرصت طلبي ها نهادينه شده است.

نبايد به افراد و سوداگران اجازه خودنمايي بدهيم تا آن ها اين جريانات را هدايت كنند، اين نخبگان هستند كه بايد اين حركت فرهنگي را با يك وجه اديبانه و هنرمندانه پيش ببرند، هيچ وقت ما اين قدر به حقيقت خودمان توجه نكرديم، به اعتقاد من بختياري يك بار ديگر خودش را پيدا مي كند.

ما هرگز شير عليمردان خان را به خاطر خاني اش ستايش نمي كنيم، عصر خان ها ديگر تمام شد اگر ما شيرعلي مردان را ستايش مي كنيم به خاطر استعمار ستيزي و دفاع از از مظلوم بوده است ما كه نمي خواهيم يك بار ديگر به عرصه خان ها برگرديم، امروز نخبگان ما دكتر غفار پوربختيار است، خان ها ي ما هنرمندان ما هستند، شما نخبگان فرهنگي در اين سال فرهنگ بايد زمام امور فرهنگي را به دست بگيريد، غفلت كنيد فرصت طلباني هستند كه به ناحق رسوخ خواهند كرد….

درحاشيه اين مراسم :

از زحمات مهندس شهرام اميد مدير موزه مردم شناسي در برگزاري اين مراسم تقدير گرديد.

 يارمحمد اسدپور از شاعران موج ناب كه  در اين مراسم شركت كرده بود بارها از سوي دكتر صالحپورمورد تقدير قرار گرفت.

در حاشيه اين مراسم مدعوين از موزه مردم شناسي مسجدسليمان ديدن و توسط مهندس اميد توضيحاتي در ارتباط با اين موزه به  آنان داده مي شد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت.

دكتر شهبازي حضور مهندس اميد را به عنوان مدير موزه مسجدسليمان يكي از انتصابات درست و تخصصي در مسجدسليمان خواند و از آاناني كه كه در اين انتصاب نقش داشتند تشكر كرد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.