• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
2

مشروح گزارش کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری در مسجدسلیمان

  • کد خبر : 6377
  • ۰۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری در شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد. در این مراسم باشکوه که هزاران نفر از اهالی بختیاری از استان های خوزستان؛ چهارمحال و بختیاری؛ اصفهان،کهگلویه و بویر احمد و دیگر نقاط کشور در آن حضور داشتند یاد و خاطره این سردار بزرگ قوم بختياري گرامی داشته شد. […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری در شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد. در این مراسم باشکوه که هزاران نفر از اهالی بختیاری از استان های خوزستان؛ چهارمحال و بختیاری؛ اصفهان،کهگلویه و بویر احمد و دیگر نقاط کشور در آن حضور داشتند یاد و خاطره این سردار بزرگ قوم بختياري گرامی داشته شد. در اين مراسم دكتر محسن رضايي دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس ستاد کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری، حضرت آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز، دکتر مقتدایی استاندار خوزستان، دکتر سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان استان های یاد شده به همراه جمعي از مسئولان شهرستان از جمله حجت الاسلام اميني امام جمعه مسجدسليمان، دكتر اسماعيل جليلي نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، هنرمند و شاعر محبوب ايل بختياري حجت الاسلام روشن سليماني، دكتر اردشير صالحپور و … حضور داشتند.

اين مراسم با انتقال پرچم ملی و پرچم شهید علیمردان خان منقش به لاالله الا الله، محمداًرسول الله، علي ولي الله، توسط سوارکاران بختیاری به جایگاه ویژه و قرائت قرآن توسط یکی از قاریان بختیاری آغاز شد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان در ابتدای این مراسم بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری پخش شد که با ابراز احساسات اهالی قوم بختیاری همراه گرديد. رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان، معرفی و تجلیل از شخصیت های تاریخیِ برجسته، فداکار و مجاهد در میان اقوام ایرانی را که خالصانه و صادقانه علیه استبداد مبارزه کرده‌اند، کاری بسیار بجا و شایسته خواندند و تأکید کردند: آنچه در معرفی این شخصیت‌ها اهمیت دارد، برجسته‌سازی جهت‌گیری‌ها و عقاید و انگیزه‌های دینی در حرکت‌ها و قیام‌های ضد استبدادی است.

ایشان، تنوع اقوام و اقلیت‌ها را یک ویژگی ممتاز برای ایران دانستند و با اشاره به همبستگی کامل اقوام ایرانی و وفاداری آن‌ها به کشور افزودند: قوم بختیاری و لُر‌ها، جزو بهترین و باوفا‌ترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقاید اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شخصیت های برجستهٔ بختیاری نظیر مرحوم علیمردان خان و ضرورت شناسایی و معرفی این شخصیت‌ها خاطرنشان کردند: ویژگی برجسته علیمردان خان، مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گرفتن از عقاید و احساسات دینی است.

پس از پخش سخنان رهبر معظم انقلاب مهندس گروئي فرماندار مسجدسليمان به عنوان اولين سخنران پشت تريبون قرار گرفت و ضمن خير مقدم بخه حاضرين گفت: من اميدوارم كه امسال سالي سرشار از از اميد باشد. وي ادامه داد: با اين همدلي كه در شهرستان ايجاد شده است مسجدسليمان آينده اي روشن خواهد داشت و ابراز اميدواري كرد در سال جديد با تقويت همدلي شاهد رشد و شكوفايي مسجدسليمان باشيم. در ادامه این مراسم دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس ستاد کنگره نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری مراتب تشکر و قدردانی خود را از مقام معظم رهبری به خاطر بیانات محبت آمیز و شیوا در خصوص قوم بختیاری اعلام کرد. به ویژه آن که ایشان فرمودند: بختیاری ها جزو بهترین و باوفاترین اقوام ایرانى هستند.

وی همچنین از حضور نماینده ولی فقیه در استان و استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری و دیگر مسوولان تشکر کرد و گفت: بختیاری ها همیشه مبارز بودند و از استقلال کشور دفاع می کردند. آن ها پیش از انقلاب در صف نخست دفاع از ایران قرار داشتند و پس از انقلاب اسلامی هم در صف نخست دفاع از کشور و اسلام بودند و هستند. وی تصریح کرد: در هیچ دورانی سراغ نداریم که بختیاری ها از ایران و اسلام و دین و مذهب در مقابل دشمنان دفاع نکرده باشند. وی در ادامه با تقدیر از حضور اهالی بختیاری با اشاره به قیام شهید علیمردان خان در شمال خوزستان و چهارمحال .و بختیاری از جمله شهرکرد گفت: شهید علیمردان و مجاهدان بختیاری با ورود به شهرکرد اجبار کشف حجاب و استفاده از کلاه پهلوی را لغو کردند وی گفت: در دوره ی قاجاریه بخش اعظمی از کشور را بختیاری ها اداره می کردند. استانداران یزد و کرمان بختیاری بودند ولی حسادت ها و مخالفت ها موجب شد که ناصرالدین شاه دستور قتل حسین قلی خان را صادر کند. پس از کشته شدن او، سردار اسعد در آن منطقه قیام کرد و توانست در انقلاب مشروطه نقش تاریخی خود را ایفا کند.

وی گفت: این غیرت بختیاری ها بود که از زاگرس و البرز گذشتند و پادگان اصفهان را تصرف کردند و تا تهران تاختند و در دروازه بهجت آباد تهران با درگیری ۷ ساعته توانستند با آزاد کردن مجلس شورای ملی آن را تقدیم ملت ایران کنند وي گفت: همیشه صدای آزادی از لوله تفنگ بختیاری بیرون می آید. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ی سخنان اش به نام گذاری سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: نیت رهبر معظم انقلاب از این نام گذاری این است که اقتصاد و فرهنگ بدون یکدیگر معنا نمی دهند و همواره با هم خواهند بودو نیاز به تحول اقتصادی و فرهنگی داریم.

رضایی تاکید کرد: در انقلاب اسلامی، اقتصاد و فرهنگ ما ضعیف باقی مانده و لذا نیاز به تحول اقتصادی و فرهنگی داریم که باید بومی و دینی باشد. حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان نیز در ادامه طی سخنان با شرح ویژگی های شهید علیمردان خان بختیاری و تقدیم شهدای فراوان در دفاع مقدس و تقدیر از بیانات مقام معظم رهبری از حضور باشکوه اهالی بختیاری از شهرهای مختلف در این مراسم نکوداشت تشکر و قدردانی نمودند و گفت: سالي كه نكوست از بهارش پيداست. وي ادامه داد: مفتخريم در مسجدسليمان پايتخت فرهنگي، سياسي، اجتماعي، و اقتصادي ايل بزرگ بختياري براي نكوداشت شهيد شير عليمردان خان بختياري گرد هم آمده اند. وي گفت: از همه كساني كه در گمنامي اين دلير مرد بزرگ به نام اين مرد سرودند و خواندند تشكر مي كنم، از مادراني كه پاي گهواره ها به نام عليمردان لالايي مي خواندند… به گزارشخبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان وي در بخش ديگري از سخنان خود با تقدير از دكتر محسن رضايي در ارتباط با ملاقات با رهبر انقلاب گفتند: با شرفيابي به محضر رهبر عزيز انقلاب مهر تأييد تاريخي و ماندگار نسبت به فرزند برومند بختياري شير عليمردان  ومادر گرامي اشان بي بي مريم گرفتيم. حجت الاسلام اميني ادامه داد: امروز روز تجليل از مردي 38 ساله است كه در 80 سال پيش سپاهش را از زير قرآن عبور داد، دلير مردي كه وقتي چهار محال را آزاد كرد بانگ برآورد به سيره مولايم علي (ع) اسراء را آزاد كنيد، عليمردان خاني كه 44 روز با  چند لشگر برنو به دست چنگ در چنگ استبداد رضا خاني انداخت، نترسيد و نهراسيد و بعد از 44 روز با محاصره كردن او از طريق زمين و آسمان توانست او را دستگير كند. امام جمعه مسجدسليمان گفت: امروز رهبر عزيز ما نورافكني انداخت به پيشينه 100 سال ايثار و شرف و استقامت و شهادت طلبي ما، از عليمردان گرفته تا بهنام محمدي …

محمدرضا مکوندی دبیر اجرایی این مراسم نکوداشت گفت: قوم شریف بختیاری داری ویزگی های برجسته همچون قومی یکپارچه شیعه؛ بیگانه ستیز و وطن پرست هستند که در طول تاریخ بارها عزم مقتدرانه خود را در دفاع از کشور و بیگانه ستیزی به خصوص با استعمار انگلیس ثابت نموده اند و این ویژگی ها در بزرگان این قوم همچون شهید علیمردان خان بختیاری کاملاً تجلی یافته است و به همین خاطر قوم لر این اسطوره شجاعت را بسیار دوست دارند. وی با تشریح فعالیت شش ماهه ستاد برگزاری مراسم از همه عوامل اجرایی و پشتیبانی تقدیر و تشکر نمودند…

لازم به ذكر است در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین روشن سلیمانی از شعرای برجسته قوم لر اشعار محلی خود را در وصف شهید علیمردان قرائت که با استقبال فراوان حضار همراه شد. همچنين برنامه های متنوع توسط هنرمندان برجسته بختیاری از جمله علي تاجمیری؛ رضا صالحی؛ نقالی شاهنامه توسط زوج شاهنامه خوان آقاي ظاهري و سركار خانم قلاوند و… اجرا که با استقبال فراوانی همراه بود.

گفتنی است مراسم نکوداشت شهید علیمردان خان بختیاری در دوم فروردین ماه در ورزشگاه کارگران مسجد سلیمان برگزار که قریب به ۱۵ هزار نفر از اهالی بختیاری همراه بوده است. به زودي گزارش تصويري اين مراسم در همين سايت منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 7
  1. فرهیخته گرامی آقای محمدرضا مکوندی زحمات شما برای تقویت و عزت بختیاری از جمله همین کنگره بزرگ و تاریخی که همه بختیاریها را به غرور واداشت برهیچکس پوشیده نیست نه تنها بنده بلکه همه بختیاریها باید با حمایت از شما عزیز شایسته و پرتلاش قوممان در جهت اعتلای بختیاری تلاش خواهیم کرد خداقوت

  2. بختیاری مراحل اوج غرور و عزت تاریخی خودش را آغاز کرده است ومورد توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته است بیانات رهبری معظم نظام بسیار دلگرم کننده بوده بسیار خوشحال شدم از حضور دراین همایش از استاد باغیرت و تعصب بختیاری گووبارزشم آمحمدرضا مکوندی که با خیلی تلاش و زحمت برای قوم بختیاری دارند مخصوصا این نکوداشت که از صدا و سیما هم پخش شدبسیار سپاسگزاریم باید این نکته را بگو شما نسل واقعی علیمردانی و سرداراسعدهستید دست بوستان هستم

  3. درود بر همه شرکت کنندگان همایش که مراسم بزرگداشت آن دلاور مرد بختیاری به شکل با شکوهی رقم زدند

  4. سلام و درود بر ارواح کلیه شهدا و امام راحل. نثار شادی روح کلیه شهدا و امام شهدا صلوات بفرستید

  5. وقتی آقا محسن در سوگ علیمردان گریست بسیار با گریه همراه این سردار تنها(حاج محسن) شدیم. درود بر همه برگزار کنندگان این کنگره. عده ای حالا فهمیده اند که وحدت تنها عامل از بین بردن عقب افتادگی بختیاری است. باید با محوریت حاجی درون ایل و تبارمان را بسازیم و و همواره در خط مقدم ولایت باشیم.بیانات حضرت آقا در رابطه با قوممان دلگرم کننده بود.

  6. این مراسم برای بختیاری ها یک دستاورد تاریخی داشت یعنی مورد توجه نظام بختیاری قرار گرفت مراسم با پیام مقام معظم رهبری افتتاح شد از همه زحمتکشان عرصه خدمت به بختیاری نهایت تشکر رادارم مخصوصا معلم عزیزو استاد گرامی آقای مکوندی

  7. سردارسرلشکر حاج محسن متشکریم.امام جمعه محترم اهواز هم محبت کردند .و از همه مهمتر از ولی امر مسلمین که لطف داشتند به قوم بختیاری.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.