• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 2
2

دکترجلیلی: رفتار وزیر نیرو، دوگانه و با تزویر است

  • کد خبر : 6196
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- متاسفانه وزیر نیرو یک رفتار دوگانه در پیش گرفته است. رفتاری بسیار ناپسند که حتی می توان گفت دچار تزور شده است. از یک طرف به استان خوزستان می گوید ما دنبال می کنیم و از طرف دیگر به آن ها هم می گوید ما مشکل شما را حل می کنیم. […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- متاسفانه وزیر نیرو یک رفتار دوگانه در پیش گرفته است. رفتاری بسیار ناپسند که حتی می توان گفت دچار تزور شده است. از یک طرف به استان خوزستان می گوید ما دنبال می کنیم و از طرف دیگر به آن ها هم می گوید ما مشکل شما را حل می کنیم. یعنی به نوعی یک نقش دوگانه را دنبال می کند تا آن اهدافی را که درباره انتقال آب دارد، اجرا کند.  باید بگویم که اجرای سد گتوند یک لکه ننگی بر دامان این قبیل مجریانی است که کارشان را بدون کارشناسی و مطالعات همه جانبه انجام داده اند و نگرانی ما نیز از وقوع این قبیل فجایع است که طرح های انتقال آب به دنبال دارند.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر جلیلی:هفته گذشته و در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده رود، اجرای طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده رود کلید خورد. در همین زمینه دکتر اسماعیل جلیلی؛ نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت:

همان طور که می دانید در روزهای گذشته طرح جامع حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو کلید خورد و بخشی از این طرح به گفته زرگر، استاندار اصفهان و به نیز به نظر بسیاری از کارشناسان، همان طرح قبلی انتقال آب کارون یعنی طرح بهشت آباد و تونل گلاب است که الان به نام تامین آب شرب اصفهان تغییر نام داده است. آیا شما و دیگر نمایندگان استان از این قضیه اطلاع دارید و آیا شما هم فکر می کنید که این طرح همان طرح پیشین است و فقط نام آن عوض شده است؟

بله اطلاع دارم. متاسفانه ما در استان خوزستان بیشتر شعار زده و در یک فضای احساس هستیم. یعنی به سرعت برافروخته می شویم و زود هم به خاموشی می گرائیم. در انجا آنها کار خودشان را با برنامه و به دور از هیاهو انجام می دهند ولی در اینجا دوستان ما درفضای احساسی و شعار زده یا به یکدیگر مشغولند یا در سطح مسائل وارد شده و عمیق نمی شوند.

ما قطعا اعتراض شدید خودمان خواهیم کرد اما آنچه در جریان است، مسائل اجرایی است که ما نمایندگان استان در آنجا نقش زیادی نداریم. در جلساتی که تاکنون برگزار کرده اند، فقط یک نماینده از مجلس است که در تصمیم گیری نقشی ندارد.

گفته می شود که در پای طرح جدید، امضای استاندار و معاون او نیز است؟ من آخرین ویرایش مفاد طرح را ندیدم. قرار بود تا متن طرح اصلاح شود ولی بعد بدون این اصلاحات، همان طرح قبلی را در دستور کار قرار دادند و فقط عنوان آن را به تامین آب شرب عوض کردند. یعنی باز هدف همان انتقال آب برای بخش های مختلف است ولی این بار با نام تامین آب شرب انجام می شود. اینها با یک تدبیری که حقابه استان چهارمحال در این طرح در نظر گرفته شود، عملا استان خوزستان را از گردونه خارج کرده اند. این، حاصل همان رویکرد شعاری است که ما در استان خوزستان در پیش گرفته ایم .

متاسفانه آقای رییس جمهور هم که به استان خوزستان سفر کرد تلویحا اعلام کرد که ما اجاز نمی دهیم که آب انتقال داده شود و اگر هم انتقال آب صورت گیرد فقط برای آشامیدنی است و دیدیم که همه برای او کف زدند و این عملا تاییدی برای این طرح شد. در سفر رییس جمهور به استان، وزیر نیرو گفت که تا مطالعات کافی برای انجام طرح صورت نگیرد، این طرح اجرا نخواهد شد، آیا در مورد انجام شدن یا نشدن این مطالعات و یا نتایج آن اطلاعی دارید؟

متاسفانه وزیر نیرو یک رفتار دوگانه در پیش گرفته است. رفتاری بسیار ناپسند که حتی می توان گفت دچار تزور شده است. از یک طرف به استان خوزستان می گوید ما دنبال می کنیم و از طرف دیگر به آنها هم می گوید ما مشکل شما را حل می کنیم. یعنی به نوعی یک نقش دوگانه را دنبال می کند تا آن اهدافی را که درباره انتقال آب دارد، اجرا کند. بنابراین موضوع کارشناسی دوباره کارون روی میز وزارت نیرو نیست؟

تا آنجا که می دانم آنها هیچ کاری در این باره انجام نداده و اگر هم کاری کرده اند نتایج آن را در اختیار نمایندگان قرار ندادند. پیگیری ما نشان داده که آخرین مطالعات انجام شده درباره کارون، مربوط به دهه 70 شمسی است یعنی در دوره پُرآبی کارون و وقتی که هنوز از دو سد بزرگ کارون سه و چهار بهره برداری نشده بود. یعنی در طول این 20 سال، در حالی که کارون بسیار تغییر کرده است، ولی مبنای اجرای طرح های انتقال آب، همان آمار و اطلاعات پیشین است.

اینها رویکردشان قطعا این است که طرح را اجرا کنند و برای این کار، انسجام دارند. ولی درخوزستان همانطور که گفتم اراده واحدی وجود ندارد. مردم اعتراض خودشان را بطور مسالمت آمیز کرده اند ولی این مدیران هستند که هنوز نتوانستند که بصورت اثر گذار و مانند یک تیم عمل کنند. معذورات سازمانی نیز وجود دارد که گاهی قدرت جسارت را از آنها می گیرد و آنها را محافظه کار می کند.

ما در خوزستان نگران تکرار تجاربی هستیم که طرح های بی مطالعه یا بدون کار کارشناسی به بار می آورند. سد گتوند نمونه آن است. کسی با سیراب شدن اصفهان یا جای دیگر مخالف نیست بلکه موضوع این است که ما می گوییم چرا برای این طرح، توان کارون را دوباره کارشناسی نمی کنند.

باید بگویم که اجرای سد گتوند یک لکه ننگی بر دامان این قبیل مجریانی است که کارشان را بدون کارشناسی و مطالعات همه جانبه انجام داده اند و نگرانی ما نیز از وقوع این قبیل فجایع است که طرح های انتقال آب به دنبال دارند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.