• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
0

مسجدسلیمان، خاستگاه فوتبال ایران/ وعده ی ما جشن صعود غرور آفرین نفت به لیگ برتر

  • کد خبر : 6114
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۹

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ ابراهیم مکوندی: درباره ی تاریخچه ی پیدایش ورزش فوتبال در ایران و چگونگی انجام آن می توان به این نکته اشاره کرد. که اولین ورزش جدیدی که در میان کارگران شرکت نفت مسجدسلیمان از اقبال عمومی برخوردار شد . ورزش فوتبال بود. زیرا برای انجام این ورزش تنها به چهار نشانه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ ابراهیم مکوندی: درباره ی تاریخچه ی پیدایش ورزش فوتبال در ایران و چگونگی انجام آن می توان به این نکته اشاره کرد. که اولین ورزش جدیدی که در میان کارگران شرکت نفت مسجدسلیمان از اقبال عمومی برخوردار شد . ورزش فوتبال بود. زیرا برای انجام این ورزش تنها به چهار نشانه (سنگ) ویک توپ نیاز بود. در سال های اولیه بعد از اکتشاف نفت، مسابقات فوتبال باحضور کارگاه های مختلف شرکت نفت تحت نام (دیپارتمنت) در مسجدسلیمان برگزار می شد. لباس، توپ وتور از انگلیس وارد می شد و بازیکنان ایرانی، انگلیسی و هندی در مسابقات شرکت داشتند . خارجیانی که در کارگاه های مختلف شرکت نفت کار می کردند . قبل از مسابقات تمرینات سخت و مداومی انجاممی دادند. تا پیروز میدان باشند.

– هر ساله یک مسابقه فوتبال نیز بین ایرانیان و خارجیان، در حضور مسولین حکومتی ایران ومهمانان خارجی انجام می گرفت. این مسابقه برای کارگران وتماشاچیان ایرانی اهمیت ویژه ایی داشت.

زیرا تنها جایی که ایرانیان می توانستند .در یک شرایط مساوی ،قدرت خود را در رقابت با خارجیان نشان دهند، همین مسابقه بود.اولین مسابقه در حدود یکصد سال پیش روی داد. و کارگران شرکت نفت مسجدسلیمان اولین نسل فوتبالیست های ایران نام گرفتند.

پس از آن چندین باشگاه تاسیس شدند. ازجمله تیم های هخامنش ، تاج، تمبی، بی بیان، کاوه و نفتون بودند. پس از گسترش شرکت نفت به مناطق دیگر، مسابقاتی بین این شهرها انجام می شد. که تیم فوتبال مسجدسلیمان بارها به مقام قهرمانی رسید. پس از آن تیم های دیگری به باشگاه های این شهراضافه شدند. که از آن جمله می توان به تیم های دارایی،شاهین واقبال اشاره کرد.

– فوتبال مسجدسلیمان را می توان به دو دوره ی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم بندی کرد. که هر کدام از این دوران دارای ویژگی ها و پارامترهای خاص به خود می باشند.

1. دوران قبل از انقلاب با ظهور تیم های تاج، هخامنش، اقبال و کاوه همراه بود. دراین دوره بازیکنان بزرگی به تیم ملی ایران معرفی شدند.مانند صفرایرانپاک، همایون بهزادی، ایرج سلیمانی، علی جمالی وچندین بازیکن بزرگ و نامدار دیگر که درحال حاضر نام این عزیزان را در خاطر ندارم.

2. دوران پس از انقلاب اسلامی نیز تیم های دارایی، نفتون و قدس در لیگ های کشوری درخشیدند وحتی تیم نفتون در جام حذفی تا دیدار پایانی راه یافت. ولی متاسفانه علیرغم شایستگی های بسیاری که داشت. از تیم تام اصفهان شکست خورد و به مقام دوم رسید.

از جمله بازیکنان مطرح دراین دوره می توان به بزرگانی همچون کورش لرستانی، بهزاد شهنی غلامپور، داریوش یزدی،اسفندیار موسوی، بهروز مکوندی، حشمت شیخ رباط ، هوشنگ مرادی ومسلم سلیمانی اشاره نمود.

– روزگار گذشت و پس از تقریباً 20 سال که فوتبال مسجدسلیمان در کما و رکود بسر می برد . و این شهر که مهد تمدن،شهر نشینی،هنرو ورزش است. ازجهت ورزشی رو به افول گذاشته بود.

ناگهان بارقه های امید، انگیزه واشتیاق در دل جوانان غیور و غیرتمند شهر شعله ور گشت و یک تیم خوب با زیر ساخت ها، امکانات مناسب و استفاده از کادرفنی مجرب و دلسوز، در مسابقات لیگ یک سال گذشته تا پای لیگ برتر صعود کرد. ولی متاسفانه مواردی انجام شد. که باعث شد این تیم خوب وریشه داربه لیگ برتر نرود . که دراینجا به آن موارد نمی پردازیم.

اکنون برهمه ی همشهریان پاک تبارم لازم می دانم. که با تمام وجود،حمایت بی دریغ خود را ازاین تیم بزرگ اعلام و آشکار سازند.

– ما تا لیگ برتر یک یا علی لازم داریم. وجمله ما می توانیم را صرف خواهیم کرد. تا باتحقق این صعود مقتدرانه به لیگ برتر بار دیگر فوتبال این خطه ی زرخیز برتارک ورزش ایران زمین بدرخشد. به امید حضور مقتدرانه تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر فوتبال ایران. وعده ی ما جشن صعود غرور آفرین صنعت نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.