• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
2

سلامت شهروندان، نصف قیمت!

  • کد خبر : 6035
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- کشتار غیر قانونی دام و عرضه گوشت به شهروندان در مسیرهای منتهی به شهرستان مسجدسلیمان سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. با توجه به این که گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین اقلام پروتئینی در سبد مصرف خانوار است و در سلامت و رشد بدن نقش مهمی بر عهده دارد بنابراین […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- کشتار غیر قانونی دام و عرضه گوشت به شهروندان در مسیرهای منتهی به شهرستان مسجدسلیمان سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

با توجه به این که گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین اقلام پروتئینی در سبد مصرف خانوار است و در سلامت و رشد بدن نقش مهمی بر عهده دارد بنابراین نظارت بر نحوه تهیه و توزیع آن، جزو اساسی‌ترین نیازهای شهروندان به شمار می‌آید.

این نیاز مهم باید همیشه مدنظر دست‌اندرکاران نظام سلامت قرار گرفته و به عنوان یک ضرورت نگریسته شود در غیر این صورت شاهد مبتلا شدن شهروندان به بیماری‌های مشترک انسان و دام خواهیم بود.

چند سالی است همه مسافرانی که مسیرهای منتهی به مسجدسلیمان یا به عکس را طی می‌کنند در نقاطی از این مسیر و در جوار برخی روستاها، شاهد کشتار دام و عرضه گوشت به شهروندان از سوی برخی افراد هستند.

دام‌هایی که در کنار جاده و در فضای باز کشتار شده و گوشت شان به مردم فروخته می‌شود بدون هیچ‌گونه نظارتی ذبح شده و مصرف گوشت آن ها سلامت شهروندان را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد.

این کشتار غیر قانونی طی چند سال اخیر، در حالی به صورت روزمره انجام می‌شود که طبق قانون، هر گونه کشتار دام که خارج از محیط کشتارگاه و بدون نظارت بهداشتی و شرعی انجام پذیرد، تخلف محسوب می‌شودو بین ۶ ماه تا ۱ سال حبس را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از راه گوشت آلوده یا گوشت حیوان بیمار به انسان منتقل می‌شود که از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به سیاه زخم، سل گاوی، آلودگی‌های انگلی و مسمومیت غذایی اشاره کرد.

از دیگر مضرات این شیوه کشتار غیراستاندارد، آلوده شدن محیط زیست در نقاطی است که این کار انجام می‌شود چرا که علاوه بر خون ناشی از ذبح دام، موادی از بدن حیوان هم که قابل فروش نیست در طبیعت رها می‌شود و عوارض خاص خود را به محیط تحمیل می‌کند.

با توجه به موارد بالا و در پیش بودن فصل بهار و عید نوروزو به تبع آن افزایش تقاضا برای گوشت و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های بالای درمان و برنامه‌هایی که امروزه برای پیشگیری از بیماری‌ها دنبال می‌شود، ضروری است مسئولان شورای سلامت شهرستان و استان برای مقابله با کشتار غیر استاندارد دام در کنار جاده‌ها و فروش گوشت آن ها به مردم، چاره اندیشی کرده و این معضل را برای همیشه ریشه‌کن کنند

جمشیدجلیلی- کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=6035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. کار نیست و مردم بیکار هستند – به فکر نان شب انهایی که از روی بدبختی و تنگدستی کنار جاده ها گوشت می فروشند باشید.
    هزاران سال کشتارگاه و مغازه قصابی نبود و مردم دنیا به همین روش قصابی می کردند و مشکلی پیش نمی آمد
    این حرفها مال کاسب بازاری هایی است که سودشان به خطر می افتد.
    اتفاقا” در شرایطی که هر چند وقت یکبار خبرفروش گوشت خر و قاطر در مغازه ها و کشتارگاه ها به گوش مردم میرسه به نظر خرید گوشت تازه در کنار جاده کم خطرتر از خرید گوشت از قصابیها و کشتارگاه هاست .

    این خبر خیلی تکراریه – اگر می خواهید کار جدیدی بکنید برید و علت بیکاری گسترده در اولین شهر صنعتی خاورمیانه را دنبال کنید و اطلاع رسانی کنید .

  2. راس ميگه اين مسجدسليماني بزاريم با ورود اين گوشت ها جون هزاران نفر به خطر بيفته! بابا مسجدسليماني جان آخه اين چه حرفيه كه ميزني ؟ چون بيكاري هست بايد كار غير اصولي و غير بهداشتي بكنيم.

  3. دمت گرم آ جمشيد بازم زدي تو خال مرحبا.عالي بود. اين ها معضلاتي هستند كه مسئولين بايد به آن بپردازند.

  4. باید جلوی این بی نظمیها گرفته بشه.من فقط در مناطق بختیاری نشین میبینم از این قصابیهای سیار بدون هیچگونه نظارتی از جانب بهداشت هستش.اکثرا دامهای مریض و زخمی شده توسط حیوانات درنده اینجا بفروش میرسه.اگه دو بار جریمه بشن دیگه دست از این کار ها میکشن

  5. کی باید مانع شود؟من نه مدیرم ونه وابسته به نماینده که بتوانم کاری کنم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.