• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
3

آئین رونمایی (ری گشون) کتاب ادبیات نفتی نقش و تاثیر نفت در ادبیات ایران نوشته دکتر اردشیر صالحپور در مکان چاه شماره۱ نفت مسجدسلیمان برگزار شد+ تصاویر

  • کد خبر : 54994
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

رویش زاگرس: آئین رونمایی (ری گشون) کتاب ادبیات نفتی نقش و تاثیر نفت در ادبیات ایران نوشته دکتر اردشیر صالحپور در مکان چاه شماره۱ نفت مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس دکتر اردشیر صالحپور با بیان این که نفت معجزه قرن گذشته است و بشر را از جهل و سیاهی نجات داده […]

رویش زاگرس: آئین رونمایی (ری گشون) کتاب ادبیات نفتی نقش و تاثیر نفت در ادبیات ایران نوشته دکتر اردشیر صالحپور در مکان چاه شماره۱ نفت مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس دکتر اردشیر صالحپور با بیان این که نفت معجزه قرن گذشته است و بشر را از جهل و سیاهی نجات داده است گفت: این اتفاق تاریخی با مسجدسلیمان و در چاه شماره ۱ آغاز شده است. وی گفت: باید به این سرمنشاء حرمت گذاشت  اما متاسفانه مسجدسلیمان به عنوان خاستگاه نفت از این موهبت بهره مند نشد اگر چه خاک این سرزمین همیشه سخاوتمندانه برای بشریت تلاش کرده است.

دکتر صالحپور گفت: شاید برای من راحت تر بود که آئین رونمایی از کتاب ادبیات نفتی را در تهران برگزار می کردم اما احساس کردم من متعلق به این سرزمینم و بهتر است در مکانی که موجب ظهور مدرنیته و تکلونوژی بوده است این اتفاق بیفتد. وی ابراز امیدواری کرد هر ساله شاهد جشن باشکوهی در روز ۵ خرداد در مسجدسلیمان باشیم و مقدمه ای باشد برای رفاه مردم این سرزمین و این خاکی که خون خود را به بشریت اهداء کرد.

نویسنده کتاب ادبیات نفتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدرنیته و ادبیات نو ایران به ویژه جریانات شعری از جمله شعر دیگر، شعر ناب، داستان کوتاه و ادبیات روستایی از این شهر آغاز شد. یعنی نفت تنها فرآورده ای نفتی ارائه نداد بلکه نوعی از ادبیات داستانی را ابراز کرد. نویسندگان و هنرمندان و شاعرانی که از این شهر برخاسته اند علاوه بر ذوقی که داشته اند اما بروز نفت و مدرنیته نیز بی تاثیر نبود و باعث شد فرزندان شایسته و ادیب مسجدسلیمان همچون هوشنگ چالنگی، یارمحمد اسدپور، سیروس رادمنش، رستم اله مرادی،در شعر ، منوچهر شفیانی، بهرام حیدری، قباد آذر آئین در ادبیات داستانی، حشمت قاسمی، عزت الله مهرآوران، هوشنگ هیهاوند، احمدرضا نصوحی، داریوش باقرفر در تئاتر و… بتوانند در ژانرهای مختلف خودنمایی کنند. وی ادامه داد: این که این همه نبوغ در یک دوره از این شهر بروز کند که به اعتقاد من بستر اجتماعی آن را نفت ایجاد کرده است یک معجزه دوران است و باید به آن احترام بگذاریم…

لازم به ذکر است در این مراسم دکتر علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، دکتر رضایی فاضل فرماندار، حجت الاسلام کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، روح الله جلیلی سرپریت شهرداری، تعدادی از اعضای شورای شهر، سید ستار فاطمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان، دکتر جوکار و دکتر ایزدی از اساتید ادبیات فارسی، دکنر وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان  و مجری برنامه به همراه جمعی از مردم، اصحاب رسانه و هنرمندان شهرستان حضور داشتند.

عزت الله قاسمی خبرنگار مسجدسلیمانی با بیان این که انتظار ما از مدیران کلان نفت جهت ارائه خدمات به مسجدسلیمان محروم بیش از این است گفت: خدمات عام المنفعه ارائه شده توسط نفت به هیچ وجه مورد قبول مردم مسجدسلیمان نیست و انتظار مردم از نفت بیش از این است.

سارین الیاسی کودک مسجدسلیمانی در بخشی از این مراسم به شعرخوانی پرداخت که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

این مراسم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان، شرکت بهره برداری نفت و گاز ، شهرداری و شورای شهر مسجدسلیمان برگزار شد.

 

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=54994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.