• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
2

نگاهی گذرا به وضعیت جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان (جاده مرگ) طی 10 سال گذشته
خواسته مردم مسجدسلیمان: جاده اهواز- مسجدسلیمان باید اولویت وزارت راه و شهرسازی باشد

  • کد خبر : 52099
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
<span style='font-family:Tahoma, Geneva, sans-serif;font-stretch:normal;font-size:9px;color:#666666' title=''>نگاهی گذرا به وضعیت جاده میانبر اهواز- مسجدسلیمان (جاده مرگ) طی 10 سال گذشته</span><br><span style='font-family:ST;font-size:14px' title=''>خواسته مردم مسجدسلیمان: جاده اهواز- مسجدسلیمان باید اولویت وزارت راه و شهرسازی باشد</span>

رویش زاگرس: جاده مسجدسلیمان- اهواز یک راه بین استانی ست که از لحاظ استراتژیک و ایمنی و نزدیکی نسبت به مسیرهای موجود می بایست در اولویت وزارت راه و شهرسازی و دولت باشد. راهی که مسیر اصلی سه شهرستان به اهواز نیز می باشد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس سال‌های ۹۳ یا ۹۴ بود […]

رویش زاگرس: جاده مسجدسلیمان- اهواز یک راه بین استانی ست که از لحاظ استراتژیک و ایمنی و نزدیکی نسبت به مسیرهای موجود می بایست در اولویت وزارت راه و شهرسازی و دولت باشد. راهی که مسیر اصلی سه شهرستان به اهواز نیز می باشد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس سال‌های ۹۳ یا ۹۴ بود که کمپینی به نام کمپین جاده مرگ در مسجدسلیمان به راه افتاد تا مطالبات مردم مسجدسلیمان در رابطه با تصادفات و کشته‌های جاده بین‌شهری اهواز تا مسجدسلیمان را از مسئولین استانی درخواست کند.

جاده مسجدسلیمان به اهواز که به جاده مرگ معروف شده است به طول ۱۲۰ تا ۱۲۵ کیلومتر جاده مواصلاتی بین شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا است که به خاطر استاندارد نبودن و عرض کم جاده بعضاً ماهیانه چند تصادف وحشتناک در این جاده رخ داده و جان همشهریان و هموطنان عزیزمان را می گیرد.

راه ارتباطی فعلی که در سالیان بسیار دور احداث شده و جوابگوی ترافیک عبوری آن زمان بوده به مرور زمان و افزایش جمعیت این سه شهرستان و به تبع آن افزایش ترافیک عبوری تبدیل به یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان خوزستان گردیده است که متاسفانه از ایمنی کافی برخوردار نبوده و جوابگوی حجم بالای ترافیک عبوری فعلی نیست.

در مرداد ۱۳۹۰ کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده جدید و میانبر مسجدسلیمان – اهواز با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و توسط وزیر راه و شهرسازی علی نیکزاد به زمین زده شد. در این مراسم امیدوار رضایی نماینده مردم در آن زمان، خادمی معاون عمرانی استانداری خوزستان، منوچهر رحمانی مدیرکل راه و ترابری و محمد خانچی فرماندار مسجدسلیمان حضور داشتند.

در آبان ۱۳۹۳ علی عیدیوندی رئیس اداره راه و شهرسازی مسجدسلیمان در رابطه با آخرین وضعیت جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز اظهار داشت: پروژه جاده میانبر که تامین اعتبارش بر عهده شرکت ساخت تهران است مدت دو سال است بدلیل عدم تامین اعتبار تعطیل شده اما اداره راه و شهرسازی مسجدسلیمان عملیات احداث را امسال از سمت مسجدسلیمان دوباره آغاز خواهد کرد.

اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان در رابطه با علت تعطیل شدن پروژه احداث جاده میانبر گفته بود: این پروژه جزو پروژه هایی بود که نه مصوبه‌ای داشت و نه طراحی جدی برای آن صورت گرفته بود، از طرف دیگر هم سازمان‌هایی همچون محیط زیست مانع اجرای طرح اولیه جاده میانبر بودند که طرح اصلاح شد و نظرات محیط زیست هم رعایت شد اما باز هم محیط زیست بر مخالفت خودش اصرار دارد.

در آذر ماه ۱۳۹۴ طوماری توسط حاج صادق امینی امام جمعه وقت مسجدسلیمان و جمع کثیری از مردم شهرستان جهت احداث جاده ی میانبر مسجدسلیمان به اهواز امضا و به مرکز استان ارسال شد.

در مرداد ۱۳۹۵ استاندار خوزستان از وزارت نفت خواست ۳۰ درصد اعتبار بهسازی جاده مسجدسلیمان ـ اهواز را تقبل کند. وی گفت: در سفری که آقای زنگنه وزیر نفت طی چند روز گذشته به ماهشهر داشت فرصت را غنیمت شمردیم و از وی تقاضا کردیم با توجه به مشکلات جاده مسجدسلیمان – اهواز و حادثه خیز بودن آن، ۳۰ درصد از هزینه‌های بهبود این پروژه را تقبل کند که قرار شد وزیر نفت نتیجه را به ما اعلام کند.

در شهریور ۱۳۹۵ علی عسگر ظاهری از برطرف شدن موانع زیست محیطی در احداث جاده میانبر مسجدسلیمان اهواز خبر داد. وی با تاکید بر لزوم احداث جاده میانبر مسجدسلیمان اهواز اظهار داشت: با اقدامات پیش بینی شده در احداث این پروژه موانع زیست محیطی در جاده میانبر مسجدسلیمان اهواز برطرف می‌شود.

در همان شهریور ۱۳۹۵ معاون امور عمرانی استاندار خوزستان فرامند هاشمی زاده اظهار داشت: جاده میانبر اهواز – مسجدسلیمان که در خصوص احداث آن مشکلاتی وجود داشت، با پیگیری های به عمل آمده کلنگ زنی شد.

منوچهر رحمانی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در همان زمان اظهار کرد: احداث این جاده منجر به کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر پر تردد اهواز – مسجدسلیمان و به تبع ‌آن کاهش زمان سفر شهروندان خواهد شد.

در مرداد ۱۳۹۷ عباس پورسلان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی جاده میانبر مسجدسلیمان گفت: با احداث این جاده چهارخطه علاوه بر ارتقا سطح ایمنی، شاهد کاهش ۳۰ کیلومتری مسیر اهواز به سمت مسجد سلیمان خواهیم بود. این ۳۰ کیلومتر همان ۳۵ کیلومتری است که در بالا و در سال ۱۳۹۵ نیز منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی قبلی نیز به آن اشاره کرده بود.

در مرداد ۱۳۹۷ علی عسگر ظاهری نماینده وقت مسجدسلیمان در خصوص این پروژه گفت: با پیگیری های بعمل آمده موفق به اخذ ۵۴ میلیارد تومان اعتبار برای شروع فاز اول این پروژه از شهر مسجدسلیمان تا منطقه کُرایی شدیم.

ظاهری در ادامه گفته بود: طبق تلاش های صورت گرفته مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای شروع فاز دوم این پروژه یعنی از منطقه کُرایی‌ تا آب گنجی‌ تامین شده است که از اداره کل مسکن و شهرسازی انتظار می‌رود‌ در کمترین زمان ممکن‌ مناقصه‌ فاز دوم‌ این‌ پروژه را برگزار کنند‌.

در آذر ۱۳۹۷ نیز علی عسگر ظاهری نماینده وقت مردم مسجدسلیمان، به همراه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و پورسلان مدیرکل راه و شهرسازی استان از قطعه اول جاده میانبر اهواز به مسجدسلیمان بازدید و آخرین وضعیت این پروژه مورد بررسی قرار گرفت. وی در همان زمان گفت: مردم آن قدر پروژه نیمه کاره و رها شده دیده اند که دیگر خوشبین نیستند اما با اعتبارات جذب شده دیگر بهانه ای برای توقف این پروژه وجود ندارد.

در اردیبهشت ۱۳۹۸ حیدر حاجتی فرماندار وقت مسجدسلیمان طی بازدیدی که از روند پروژه جاده میانبر داشت نیز فقط گفت: متاسفانه با توجه به اهمیت این جاده و مطالبه عمومی روند عملیات اجرایی در این پروژه از شتاب و پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار نیست.

خرداد ماه ۱۳۹۸ نیز عبیات معاون عمرانی استاندار در این خصوص اظهار داشت: ظرف مدت یک ماه آینده مجدداً عملیات اصلی این جاده آغاز شود تا بر اساس برنامه زمانبندی پیشرفت داشته باشد. ضمن این که اخذ اعتبارات لازم در این زمینه در حال پیگیری است، بخشی از آن فراهم شده و امیدواریم این تصمیم هم در زمان مقتضی به سرانجام برسد.

در اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز محمد پاکدل فرماندار مسجدسلیمان در بازدید از روند پروژه گفت: با پیگیری های صورت گرفته، عملیات احداث جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز به طول ۵ کیلومتر از سمت مسجدسلیمان آغاز شد و روند احداث این مسیر به جریان افتاد.

طرح احداث جاده میانبر که قرار بود جایگزین محور ناایمن فعلی شود از چند سال پیش آغاز شده اما بدلیل عبور از زیستگاه چندگونه انگشت شمار جانوری با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه و بدون پیشرفت چشمگیری به تعطیلی کشانده شد تا همچنان محور پر خطر مسجدسلیمان به اهواز جاده مرگ باقی بماند. جاده ای که اکثر مسجدسلیمانی های مقیم اهواز به ساخت و بهره برداری از آن امید بسته اند، چند سالی است آرزویی دست نیافتنی شده است.

انگار همین دیروز بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی دولت دکتر احمدی‌نژاد کلنگ آغاز عملیات اجرایی این جاده مهم و استراتژیک که بخشی مهم از محور اهواز – شهرکرد – اصفهان – تهران است و در مواقع خاص می‌تواند جایگزین خوبی برای جاده اهواز – اندیمشک – تهران باشد به زمین زده شد ،اما چند سالی است از این رویداد می گذرد و هیچ کس نه پیگیر آن است و نه صحبتی از آن می کند. گویی سرنوشت این جاده این چنین رقم خورده که با آمدن هر مدیرکل جدید برای راه و شهرسازی و هر نماینده ای و هر فرمانداری مراسم نمادینی در این جاده انجام شود، کلنگی به زمین بخورد.

آخرین کلنگ زنی در این پروژه با حضور پورسلان مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان و معاون عمرانی استاندار جناب دکتر هاشمی زاده بود که آن هم بصورت نمادین انجام و پس از مدتی به تاریخ پیوست. سئوال اینجاست چه کسی باید پیگیر باشد و چه کسی باید این موضوعات را رصد کند تا ببیند اگر مشکلی در راه انجام این پروژه وجود دارد رفع گردد.

یک سال به دلایل زیست محیطی، یک سال بدلیل تغییر مدیر کل، یک سال به دلیل نبود اعتبار کافی و سالی دیگر به دلیل تغییر نماینده اجرای این پروژه متوقف و بهره برداری از آن به تاخیر می افتد.

بارها و بارها شاهد سفر بازدیدی معاون وزیر و رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور به این پروژه بوده ایم اما نتیجه این سفرها چیست؟ کسی نمی‌داند.

پا فشاری سازمان محیط محیط زیست بر حفظ زیستگاه این گونه‌های جانوری تاکنون چندین خانواه را عزادار و خسارات جبران ناپذیری را بر مسافران جاده مرگ تحمیل کرده است. آیا واقعا حفظ جان انسان ها از حفظ این گونه های جانواری مهم تر نیست؟ چرا در همان ابتدای کار و هنگام طراحی مسیر جاده میانبر مسیر به گونه ای که زیستگاه جانوران را تخریب نکند طراحی نشد؟ آیا تعطیل شدن عملیات احداث جاده بهترین گزینه پیش روی مسئولان امر است؟ واقعا مسیر جایگزین دیگری برای عبور جاده میانبر وجود ندارد؟

طول کلی مسیر مسجدسلیمان به اهواز ۱۲۵ کیلومتر است که با ساخت جاده میانبر به طول ۳۰ کیلومتر شاهد کاهش ۴۰ کیلومتری این مسیر خواهیم بود. قطعه اول این پروژه به طول ۱۱ کیلومتر و با هزینه ۳۸ میلیارد تومان قرار بود ساخته شود که همچنان متوقف مانده است.

گفتنی است جاده کنونی اهواز – مسجدسلیمان بدلیل داشتن نقاط حادثه خیز فراوان یکی از پرخطر ترین و نا امن ترین جاده های کشور محسوب می گردد که مسئولین باید چاره ای اساسی برای آن بیندیشند.

مرجع/فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=52099

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.