• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
4

اهمیت ورزش همگانی و قهرمانی در مسجدسلیمان

  • کد خبر : 48609
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
اهمیت ورزش همگانی و قهرمانی در مسجدسلیمان

رویش زاگرس: ورزش همگانی تضمین سلامت جسمانی افراد یک جامعه است و ورزش و تفریح عاملی مهم در تامین سلامت جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی و بازگشت به طبیعت است. ورزش همگانی از جمله پیاده روی و کوهپیمایی و ورزش های صبحگاهی در پارک ها […]

رویش زاگرس: ورزش همگانی تضمین سلامت جسمانی افراد یک جامعه است و ورزش و تفریح عاملی مهم در تامین سلامت جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی و بازگشت به طبیعت است.

ورزش همگانی از جمله پیاده روی و کوهپیمایی و ورزش های صبحگاهی در پارک ها و محلات، و بازی های محلی و بومی فعالیت هایی هستند که افراد با حداقل امکانات می توانند به آن بپردازند. این کار علاوه بر تأثیر مستقیمی که بر افزایش روحیه نشاط در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد دارد نقش بسیار مهمی نیز در ارتقای سلامت جامعه و کاهش بیماری‌ها دارد به همین دلیل بررسی وضعیت امکانات ورزشی و تفریحی در شهرها بسیار مهم تلقی می شود.

همان طور که گفته شد ورزش همگانی در هر جامعه بسیار مهم است و جزو نیاز اصلی مردم به شمار می آید و بسیار ضروری به نظر می رسد که در شهرستان مسجدسلیمان به علت نبود مبلمان و امکانات ورزشی و نبود و کمبود فضای مناسب تفریحی، جهت آسایش و رفاه شهروندان، پارکها و فضای سبز شهری، استقبال عمومی را از بین برده است و نارضایتی شهروندان از کمبود وسایل ورزشی همواره از دغدغه های اصلی مردم این شهرستان بوده است

امروزه با ماشینی شدن زندگی روزمره و استفاده ی بی رویه از تکنولوژی های روز، نیاز به فضاهای تفریحی ورزشی مناسب در شهرها به شدت احساس می شود.

ورزش های صبحگاهی که با کمترین امکانات میتوان در فضاهای سبز و پارک‌ها به آنها پرداخت از مهمترین عوامل ترغیب افراد به ورزش در فضای سبز و پارک ها، مبلمان ورزشی شهریست که متاسفانه در شهر اولین ها بسترهای مناسب به دلیل عدم توجه مسئولین و کمبود سرانه فضای سبز مهیا نشده است، این در حالی است که وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا جز حقوق شهروندی است و کشورهای پیشرفته بیشترین هزینه و توجه را به ورزش همگانی و سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه دارند مکان هایی که تمامی افراد جامعه با هر شرایط سنی، جسمی و جنسی می توان از این مکانها بهره ببرند. چرا که ورزش قهرمانی به واسطه مصدومیتهای زیاد و فشارهای بیش اندازه نمیتواند تضمین کننده سلامتی برای سایر اقشار جامعه باشد و در شرایط سنی خاصی به آن پرداخته می شود.

باتوجه به اینکه بیشتر افرادی که از مبلمان های ورزشی شهری استفاده میکنند افرادی هستند که ورزش حرفه ای انجام نمی دهند و در شرایط سنی و جسمی مختلف هستند باید به استاندارد های این وسایل و مکانها نیز توجه لازم بشود. بطوری که کشورهای پیشرفته بیشترین هزینه و توجه را به ورزش همگانی و سلامت جسمی و روحی احاد جامعه دارند.

البته اگرچه ورزش قهرمانی نیز در کنار ورزش همگانی باید فراهم باشد و اما نیاز اصلی شهروندان یک جامعه ورزش همگانی است زیرا با تمام زیبایی و لذتهایی که ورزش قهرمانی دارد اما متضمن سلامت جسمانی نمی شود. لذا متاسفانه کمبود شدید فضای ورزشی، عدم توجه مسئولین به این موضوع مهم (که بزرگترین قسمت ورزش و سلامت هر کشور است)و استاندارد نبودن وسایل، عدم نصب تابلو آموزشی و عدم توجه به آموزش استفاده از این وسایل مهمترین مشکلات مبلمان ورزشی پارک ها و فضای سبز مسجدسلیمان است.

لذا با توجه به این که تحقیقات علمی نشان دهنده ی آنست که مبلمان ورزشی فضاهای سبز و پارک ها باعث بهبود روحیه شهروندان و ایجاد سلامتی آنان میشود؛ امیدواریم باتوجه ویژه مسئولین به این بخش از ورزش شاهد تغییر رویه و بهبود فضای مناسب ورزشی و تفریحی شهر و متعاقبا بهبود شرایط روحی و جسمی شهروندان بشویم.

دکتر بهرام شهبازی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=48609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.