• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
1

رِپی، روستایی بدون جاده در اندیکا

  • کد خبر : 48245
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
رِپی، روستایی بدون جاده در اندیکا

رویش زاگرس- روستای رپی با حدود ۶۰ خانوار در شهرستان اندیکا از راه دسترسی زمینی بی بهره است و سرنوشت راه ارتباطی آن همچنان در هاله ای از ابهام است. بخش چلو شهرستان اندیکا با جمعیتی حدود ۱۵هزار نفر به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه زاگرس و موقعیت کوهستانی از اقلیم خاصی برخوردار […]

رویش زاگرس- روستای رپی با حدود ۶۰ خانوار در شهرستان اندیکا از راه دسترسی زمینی بی بهره است و سرنوشت راه ارتباطی آن همچنان در هاله ای از ابهام است.
بخش چلو شهرستان اندیکا با جمعیتی حدود ۱۵هزار نفر به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه زاگرس و موقعیت کوهستانی از اقلیم خاصی برخوردار است.
پراکندگی جمعیت ، بافت عشایری و نبود برنامه مدون برای ایجاد زیر ساخت ها، باعث شده تا ساکنان این بخش از نبود برخی زیرساخت های اولیه زندگی رنج ببرند. در این بخش تنها یک راه روستایی آسفالته وجود دارد و برخی روستاها نیز هیچ گونه راه ارتباطی زمینی ندارند ؛ نبود راه دسترسی باعث شده تا این روستاها از داشتن دیگر امکانات نظیر مدرسه و خانه بهداشت نیز بی بهره باشند.
روستای رپی یکی از این روستاها است که در دل طبیعتی بکر و کوهستانی واقع شده و ساکنان آن سال ها است که با کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.
در امتداد و حومه این روستا سه روستای دیگر به نام شیخ احمد ، لیر مهد و الگاسیو وجود دارد که آنها نیز از راه ارتباطی بی بهره اند.
دهیار روستای رپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این روستا از سال ۹۴ صاحب کد دهیاری شده اما همچنان از راه دسترسی بی بهره است.
رمضان محبی افزود: پیگیری زیادی تاکنون انجام شده اما مجوز احداث راه دسترسی برای این روستا هنوز صادر نشده است.
وی ادامه داد: ساکنان این روستا سالها است که از نبود جاده در رنج هستند و آذوقه و وسایل خود را با چهارپایان از شهر به روستا حمل می کنند.
مطالعات جاده روستای رپی انجام شده اما مجوز احداث آن صادر نشده است.
رییس اداره امور عشایر شهرستان اندیکا گفت: پیگیری و مکاتبات لازم از سوی اداره امور عشایر انجام شده اما مجوز احداث راه از سوی مراجع مربوطه تاکنون صادر نشده است.
رسول مدملیل افزود: اگر مجوز لازم صادر شد اداره امور عشایر به عنوان متولی آمادگی دارد تا برای این روستا جاده دسترسی احداث کند.
وی ادامه داد: براساس آخرین برآورد حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار لازم است تا حدود ۶ کیلومتر راه دسترسی برای روستای رپی احداث شود.
بخشدار چلو نیز در این زمینه گفت: مسیر دسترسی منتهی به این روستا دارای شیب حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد است و از نظر فنی احداث جاده برای این روستا بسیار سخت است.
سعید بلدی افزود: در سال ۹۷ شورای اداری شهرستان در منطقه رپی برگزار شد اما مجوز احداث راه هنوز صادر نشده است.
با این وضعیت اهالی روستای رپی و آبادی های اطراف همچنان باید در انتظار بمانند چرا که ماجرای راه دسترسی آنها بیش از ۲ سال است در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
شهرستان اندیکا که به سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان تقسیم شده است در ۱۸۶ کیلومتری شمال شرق اهواز قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=48245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با سلام روستای رپی بخش چلو شهرستان اندیکا که در ۲۴ کیلومتری روستای سوسن سرخاب و۷کیلومتری قرار گرفته و فاقد هرگونه امکانات مدرسه ندارد بهداشت ندارد آب لوله کشی ندارد برق ندارد جاده خاکی ندارد و چندین سال که ما پیگیری کردیم جهت مسیر شکافی جاده بیشتر اداره ها موافقت کردن فقط اداره منابع طبیعی که میگه درخت قطع میشه و نا تعهد دادیم اگه درختان جنگلی توی مسیر جاده قطع شوند به ازای هر درخت پنج درخت میکاریم و سالانه چندین نفر بعلت نبود راه دسترسی و صعب العبور بودن روستا جان خودشون رو از دست میدن و این روستا سالانه چند تن تولید گوشت و لبنیات داره آیا نمی شه مسعولین توجه بیشتری نسبت به این روستا داشته باشن باید مسعولین به مشکلات روستا و عشایر نگاه ویژه داشته باشن که باعث تخلیه از سکنه نشه چون کاری وجود نداره که هجوم بیارن سمت شهر و خدا میداند که با چه سختی اونجا امرار معاش میکنن و چه مشکلات بزرگی دارن به فرموده رهبر معظم انقلاب عشایر ذخایر انقلابن بنده حقیر عاجزانه تقاضای رسیدگی دارم از مسعولین که این منطقه دارای ۴۰۰ نفر جمعیت هست فراموش نکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.