• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
1

انتقال یکهزار و پانصد جلد کتاب به کتابخانه موزه نفت مسجدسلیمان

  • کد خبر : 47339
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
انتقال یکهزار و پانصد جلد کتاب به کتابخانه موزه نفت مسجدسلیمان

رویش زاگرس: با برنامه ریزی صورت گرفته و از طریق موجودی مکرر آرشیو کتاب مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در گنجینه های ری، تعداد یکهزار و پانصد جلد کتاب در نهصد و هشتاد عنوان منابع مرجع و مآخذ،به مخزن کتابخانه طرح موزه اکتشاف، حفاری و تولید صنعت نفت در مسجدسلیمان افزوده شد. […]

رویش زاگرس: با برنامه ریزی صورت گرفته و از طریق موجودی مکرر آرشیو کتاب مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در گنجینه های ری، تعداد یکهزار و پانصد جلد کتاب در نهصد و هشتاد عنوان منابع مرجع و مآخذ،به مخزن کتابخانه طرح موزه اکتشاف، حفاری و تولید صنعت نفت در مسجدسلیمان افزوده شد.

همزمان با روز کتاب خوانی و آغاز هفته کتاب (شنبه ۲۴آبان ماه )،محموله کتاب ارسالی از تهران توسط کارشناسان طرح موزه نفت مسجدسلیمان در کتابخانه این موزه تخلیه و با بررسی و وجین اولیه در چهار محور موضوعی مرتبط با فعالیت موزه، یکهزار و پانصد جلد کتاب به مخزن کتابخانه طرح موزه مذکور اضافه شد.

در ابتدای این فرایند انتقالی ضمن بررسی و تطبیق کتاب های ارسالی با لیست مرتبط،با وجین منابع، کتاب های مرتبط با موضوعات چهارگانه”اکتشاف”،”حفاری”،”تولید”و”مسجدسلیمان” تفکیک شد.

در بخش”اکتشاف”، منابع زبان اصلی(عمدتا انگلیسی)در موضوعات زمین شناسی، فسیل شناسی و سنگواره،چینه شناسی و علوم مرتبط با ژئوفیزیک و لرزه نگاری تفکیک و فهرست نویسی و به بخش مربوطه در مخزن کتابخانه افزوده شدند.

کتاب ها و منابع افزوده شده به مخزن کتابخانه در موضوع”عملیات حفاری”نیز در دو بخش کلی بولتن ها و کاتالوگ های مربوط به عملیات و تجهیزات حفاری به زبان های فارسی و انگلیسی و کتاب های فنی تخصصی عملیات و زیرشاخه های فرایند حفاری برای استفاده دانشجویان ، پژوهشگران و بازدیدکنندگان علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر علمی در زمینه عملیات حفاری،توسط همکاران تفکیک و در قفسه های مربوطه چیدمان شدند.

فرایند تولید،از جمله فرایند های دارای تنوع موضوعی و همچنین اشتراک مفهومی در سطح جهانی بوده و با همین رویکرد است که کتاب ها و منابع فنی تخصصی مرتبط با این حوزه برای استفاده و مطالعه علاقه مندان تفکیک و فهرست نویسی شده اند.

سایت میراث صنعتی پالایشگاه و گوگردسازی سابق بی بی یان در مسجدسلیمان که ساختمان اصلی موزه نفت مسجدسلیمان در آنجا قرار دارد،دارای بخش های مهمی از تولید نفت در بخش های میراث صنعتی موجود در محوطه است و وجود کتابخانه مرتبط با این حوزه پاسخگوی نیاز مطالعاتی دانشجویان رشته های مهندسی نفت و علوم مرتبط با نفت و گاز و همچنین پژوهشگران علاقه مند خواهد بود.

موضوع”مسجدسلیمان”به عنوان نخستین شرکت-شهر نفتی ایران و خاورمیانه و پیشینه  تاریخی نفت در ایران و جهان نیز محور بعدی موضوعیت کتابهای ارسالی به مسجدسلیمان را به خود اختصاص داده و در این بخش نیز منابع مرتبط تفکیک و به بخش مربوطه در کتابخانه موزه افزوده شدند.

شایان ذکر است؛مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و در راستای مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت،علاوه بر کتاب های تاریخی و فنی تخصصی،تعدادی کتابهای عمومی نیز جهت اهداء به کتابخانه های عمومی،مدارس و مساجد نیز به مسجدسلیمان ارسال کرده که پس از تفکیک به آن مراکز اهدا خواهد شد.

کتاب های مذکور از بخش مازاد و انبارگردانی کتابخانه های ستاد و شرکت های چهارگانه در تهران و بدون بار مالی جدید برای صنعت نفت،تامین شده اند.

گفتنی است ، پیشینه  برگزاری روز و هفته کتاب و کتابخوانی در دوران پس از انقلاب،به سال ۱۳۷۲خورشیدی باز می گردد.در این سال بود که روز ۲۴آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین و با مبداء قرار دادن این روز،یک هفته به عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد.

هرساله در هفته کتاب،در مدارس،مساجد،دانشگاه‌ها و در استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می ‌شد که امسال و بدلیل شرایط خاص کرونایی این برنامه به صورت مجازی و بیشتر با ارائه تخفیف های فروش آنلاین کتاب برگزار می شود.هفته کتاب امسال در چنین شرایطی از۲۴آبان تا دوم آذرماه،با شعار؛”دانایی مانایی” برگزار می شود.

دانایی و مانایی که بدون شک علاوه بر کتاب موضوعات دیگری همچون”موزه ها”نیز در آن موثرند و مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با چنین رویکردی برای صیانت و معرفی میراث صنعتی و پیشینه تاثیرگذار تاریخی مناطق نفتخیز ایران از جمله و بویژه مسجدسلیمان مشغول به فعالیت است.

طرح موزه اکتشاف،حفاری و تولید صنعت نفت در مسجدسلیمان در دست تکمیل بوده و مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در کنار فعالیت موزه ای و نمایشی،ارائه خدمات علمی پژوهشی به دانشجویان،پژوهشگران و مراجعه کنندگان علاقه مند در حوزه های موضوعی تاریخچه و فرایند فعالیت صنعت نفت در قالب ایجاد کتابخانه تخصصی را نیز در دستور کار دارد.

 

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=47339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.