• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

ازدواج اجباری، طرحی ناقض حقوق شهروندی

  • کد خبر : 45150
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

رویش زاگرس/ محمدرضا مکوندی: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح (ازدواج اجباری) را ارائه داده است. بر اساس این طرح پیشنهادی که با هدف تسریع در ازدواج به مجلس و دولت مطرح شده است؛ ازدواج قبل از ۲۸ سالگی اجباری و اگر کسی امتناع کرد؛ جریمه و یک ربع درآمدش را باید به […]

رویش زاگرس/ محمدرضا مکوندی: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح (ازدواج اجباری) را ارائه داده است. بر اساس این طرح پیشنهادی که با هدف تسریع در ازدواج به مجلس و دولت مطرح شده است؛ ازدواج قبل از ۲۸ سالگی اجباری و اگر کسی امتناع کرد؛ جریمه و یک ربع درآمدش را باید به دولت بدهد.! بنا بر این طرح دانشجویان و طلاب(!)می توانند دو سال تاخیر در ازدواج داشته باشند! در این طرح پیشنهادی از افراد مجرد ۲۸ ساله به بالا در مناصب مدیریتی و علمی نباید استفاده نشود!
چندنکته در نقد این طرح مطرح می باشد:
اول: ابتدای کار مجلس یازدهم است یکایک نمایندگان محترم باید بدانند به عنوان وکلای ملت در طرح و تصویب قوانین مختلف بخش ها یا کل جامعه از این تصمیمات تاثیر می گیرد و بسیاری از تصمیمات که به ظاهر با هدف تسهیل در امور و قانونگرایی صورت گرفته به علت عدم کارشناسی لازم نتیجه معکوس در پی داشته و نهایتا در زمره قوانین مشکل زا و افزایش نارضایتی عموم قرار گرفته است.
دوم:ازدواج امری ارادی بر اساس اراده زوجین است. کشورهای مختلف با هدف تسهیل در ازدواج جوانان سیاست های تشویقی همچون تامین مسکن؛ تسهیلات مالی و… را در نظر دارند و هیچ گونه سیاست قهری نمی تواند منجربه افزایش ازدواج شود و هرگونه اجبار در ازدواج مغایر با قانون است.
سوم: اگرچه این طرح در مجلس خوشبختانه مطرح نشده اما اولویت مهم مجلس یازدهم باید مشکلات عدیده معیشتی و وضعیت اشتغال باشد. در حالی که ۱۱میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند و به علت مشکلات عدیده امکان ازدواج با موانع فراوان پیش روی ندارند؛ طرح چنین موضوعاتی به علت تهی بودن از هرگونه اثربخشی مثبت در کاهش گره های فراوان از وضعیت جوانان از جمله برای بهبود وضعیت ازدواج گره ای بر گره های دیگر مشکلات جوانان و هبچ وقت مطرح نباید مطرح شود.
شاید اصلی ترین علت افزایش سن ازدواج در کشور؛ کاهش نرخ ازدواج؛ افزایش طلاق؛ حرکت کشور به سوی سالمندی و رشد آسیب های اجتماعی چون ازدواج سفید؛خودکشی و بیماری های روحی و روانی و….‌ناشی از معضل بیکاری است ‌به جای چنین طرح هایی چنانچه نمایندگان محترم بتوانند به بهبود وضعیت نابسامان اشتغال کمک کنند در واقع ایجاد فرصت های شغلی یعنی ایجاد بستری برای یک ازدواج و کاهش آسیب های اجتماعی است. ضمن این که این طرح فاقد منطق و با تاکید بر منع بکارگیری افراد مجرد بعد از۲۸سالگی محروم ساختن جامعه از تخصص و خدمات جوانان است ضمن این که تنبیه نسل جوان به خاطر مشکلات عدیده بر سر راه ازدواج است که با سیاست گزاری ها و تصویب قوانین نادرست در طول سالیان دراز ایجاد شده است. این طرح نقض مشهود حقوق شهروندی است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=45150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.