• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

کرونا از شایعه تا واقعیت

  • کد خبر : 43962
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ ستار اسماعیلی زاده: با شیوع ویروس کرونا در ایران آنچه بیشتر از کرونا مردم را اذیت می کند شایعات مربوط به این ویروس است. به عنوان نمونه بسیار شنیده ایم که سلاح بیولوژیک است. در جایی با پخش کردن عکس نوشت افزارهایی شایعه می کنند که با جوهر این خودکارها دشمن […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/ ستار اسماعیلی زاده: با شیوع ویروس کرونا در ایران آنچه بیشتر از کرونا مردم را اذیت می کند شایعات مربوط به این ویروس است.
به عنوان نمونه بسیار شنیده ایم که سلاح بیولوژیک است. در جایی با پخش کردن عکس نوشت افزارهایی شایعه می کنند که با جوهر این خودکارها دشمن قصد آسیب زدن دارد و یا با نشان دادن مایع دستشویی مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی در فروشگاه آمریکایی داستان زیادی ساختند.
اما واقعیت چیست؟
در مورد این ویروس خوب است بدانید که واژه “کروناویروس” از کلمه زبان لاتین “corōna” یا کلمه یونانی “κορώνη” به معانی الف) تاج ب) هاله ج) اکلیل د)سر و ه) حلقه نور دور خورشید ، گرفته شده‌است.
به همین دلیل نام چندین شرکت در جهان کرونا است. معانی نام  این شرکتها هیچ ارتباطی با این ویروس نداشته و به دلیل معنی کرونا گرفته شده است.
به عنوان نمونه در این زمینه خوب است بدانید که یک شرکت تولیدی نوشت افزار با نام کرونا در حال فعالیت است. که عزیزان میتوانند برای اطمینان به وبسایت این شرکت به آدرس زیر مراجعه کنند:
http://corona-office.com
و یا شرکتی با این نام تولید کننده آبجو و مشروبات الکلی بوده و اتفاقا با شیوع این بیماری ضرر هنگفتی کرده است . می توانید برای مطالعه این خبر به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://www.google.com/amp/s/go2tr.com/mag/amp/5m-loss-for-corona-beer/
و حتی نوعی لامپ کم مصرف در ایران با نام کرونا تولید می شود:
https://www.tajeraneh.com/shop/619
ویا نمونه ای دیگر وبسایت ایرانی اسمارت کرونا است که می توانید برای بررسی خدمات آن به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.smartcorona.ir
اما ویروس کرونا و علت نامگذاری آن
کرونا به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است. از این رو کروناویروس را “ویروس تاج‌دار“ نیز می نامند کروناویروس‌ها (با نام علمی: Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
لذا اینکه در گذشته شوینده یا هر محلول و دارویی در مورد کرونا وجود داشته باشد چیزی عجیب و غریب و مرموزانه ای نیست.
نتیجه:
کرونا یک ویروس است. مثل سایر ویروس های آنفلانزا، با این تفاوت که تا کنون دارو و یا واکسن و درمان موثری برای آن یافت نشده است. در نود و هشت درصد موارد مبتلایان و حتی بیشتر بیمار درمان می شود. بیشتر قربانیان افراد مسن و یا افراد دارای مشکل ریوی و تنفسی هستند.
موثرترین راه مبارزه با این ویروس پیشگیری است.
امیدوارم مردم خواسته یا ناخواسته به شایعات دامن نزده و با همراهی و همکاری و همدلی با متولیان بهداشت و سلامت بر این زکام غلبه کنند.
ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که این ویروس سرما زیست و سرما دوست بوده و خوشبختانه با شروع گرما و بهار پیش رو فراگیری و تنش این ویروس فروکش کرده و از این پیچ نیز گذر خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=43962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. احسنت بر تو استاد اسماعیل زاده عزیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.