• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
2

آقایان نماینده! این طرح مجلس خلاف اصل سی ام قانون اساسی است

  • کد خبر : 42016
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/محمدرضا مکوندی: اخیراً تعداد ۵۷ نفر از نمایندگان مجلس در طرحی یک فوریتی خواستار انتقال مسئولیت آموزش زبان انگلیسی از نهاد رسمی آموزش و پرورش به موسسات غیر رسمی انتفاعی خارج از نهاد مدرسه شده تا درس زبان به صورت اختیاری در قبال پرداخت هزینه در این موسسات انتفاعی آموزش داده شود. […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان/محمدرضا مکوندی: اخیراً تعداد ۵۷ نفر از نمایندگان مجلس در طرحی یک فوریتی خواستار انتقال مسئولیت آموزش زبان انگلیسی از نهاد رسمی آموزش و پرورش به موسسات غیر رسمی انتفاعی خارج از نهاد مدرسه شده تا درس زبان به صورت اختیاری در قبال پرداخت هزینه در این موسسات انتفاعی آموزش داده شود. در صورت تصویب این طرح، آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف می‌شود.
(بسیاری از مشکلات یک جامعه به وضع قوانین نادرست درآن جامعه برمی گردد) در جامعه فراوان می توان قوانینی را یافت که باهدف تسهیل در امور تصویب اما عملا مشکلات را مضاعف کرده اند! قوانینی که نه تنها موجب روان سازی امور نمی گردد، بلکه موجب افزودن گره کوری برگره های ناگشوده قبلی می شود. این طرح یک فوریتی هم درهمین راستا به عنوان طرحی ناپخته و مشکل زا و غیر کارشناسی بنا بر دلایل زیر ارزیابی می گردد:
۱-طبق اصل سی ام قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه در نظام آموزشی ایران رایگان می باشد. بنابراین برون سپاری بخشی از وظایف رسمی آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانش آموزان به آموزشگاههای خصوصی خارج از وزارت آموزش و پرورش با اصل رایگان بودن آموزش تا پایان دوره متوسطه (اصول سوم وسی ام قانون اساسی) مغایرت دارد.
۲- برون سپاری یک درس رسمی در شرایطی که کنکور و رقابت علمی پراسترس در اکثریت رشته ها کم رنگ شده است و کابوس کنکور تا حدودی تضعیف شده با تاکید بر این مهم که آموزش های غیر رسمی خارج از مدرسه دنیایی پرهزینه و مملو از استرس و اضطراب برای دانش آموزان و خانواده ها است در نهایت به نظر می رسد این طرح منجر به کاهش کیفیت آموزشی به علت حذف یکی از دروس اساسی، کمک به افزایش درآمدزایی مراکز خصوصی آموزشی ودرنتیجه موجب تقویت مجدد مافیای بزرگ آموزش غیررسمی می گردد که سالانه دهها میلیارد تومان منابع مالی خانواده ها را درشرایط اقتصادی فعلی که خانواده ها مشکلات معیشتی دارند می بلعد.
۳-سازمان ملل تعریفی از سواد را ارائه کرده در این تعریف علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و یاد داشتن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را دارند باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دبیرستانی و دانشگاهی کشور ما حتی در شرایط آموزشی فعلی که سیستم آموزش زبان دوم ناکارآمد است بی سواد محسوب می شوند! چون دانش زبان خارجی ضعیفی دارند. در جهان امروز که هر روز پیشرفت های علمی و فناوری موجب حیرت و شگفتی می شود هرگونه استفاده از علوم روز و تعاملات بین المللی در سطوح عالی علمی، فرهنگی، سیاسی و تجارت خارجی و…. مستلزم تسلط به زبان بین المللی معتبری چون انگلیسی است مایه شرمساری است که حتی بسیاری از سیاست مداران کشورمان در دیدار با همتایان خود زبان انگلیسی نمی دانند یا در صحبت به زبان انگلیسی الکن هستند.
۴- پرکاربردترین زبان بین المللی مورد استفاده انگلیسی است آموزش و پرورش و دانشگاهها وظیفه ذاتی دارند تا برای کیفی سازی آموزش در رشته های مختلف دانش آموزان و دانشجویان را با زبان های پر محاوره بین المللی آشنا کنند. به هیچ وجه نمی توان از زیر بار مسئولیت نهاد رسمی تعلیم و تربیت در آموزش زبان دوم شانه خالی کرد. و چنین وظیفه خطیر آموزش افراد را به نهادهای غیر رسمی واگذار نمایند.
۵- مشکل آموزش زبان در آموزش و پرورش نحوه آموزش است در حالی که دانش آموز در ابتدای یادگیری مکالمه و اصطلاحات زبان انگلیسی است و مکالمه و خواندن زبان را فرا نگرفته باید دستور زبان آن را هم یاد بگیرد در حالی که به نظر می رسد باید در یک دوره مشخص مثلا متوسطه اول تمرکز فقط بر مکالمه و نوشتن باشد و آشنایی با دستور زبان در سال های پایانی متوسطه دوم اعمال گردد. البته به نظر می رسد نمایندگان عزیزی که فارغ از افق دوراندیشانه به جای کیفی سازی نظام تعلیم و تربیت و از جمله درس زبان انگلیسی چنین پیشنهاد ناکارآمدی را ارائه داده اند خود دانش آموختگان همین سیستم آموزشی هستند.!
بهتر است نمایندگان مجلس بر تحول در آموزش زبان انگلیسی و حتی عربی در مدارس با تشریح راهکارهای کیفی سازی و حتی تصویب اعتبار برای ایجاد لابراتوارهای آموزشی در مدارس تاکیدکنند. زبان دوم یعنی تسهبل در مسیر توسعه و تعامل با جهان،آقایان نماینده در تصمیم خود تجدید نظر کنید!

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=42016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.