• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
3

با حضور مسئولان استان و شهرستان جلسه شورای هماهنگی بحران مسجدسلیمان برگزار شد

  • کد خبر : 40705
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱

امام جمعه مسجدسلیمان: سال هاست طرح جابجایی مردم مناطق آلوده بر زمین مانده است، اگر مشکل این جابجایی ها نخواهد حل شود با زلزله هایی کوچک تر از این زلزله باید شاهد حوادث ناگواری باشیم… علی عسگر ظاهری: حداقل ۵۰۰ الی ۶۰۰ خانواده باید سریعاً شرایط زندگی آن ها را فراهم نمود چرا که به […]

امام جمعه مسجدسلیمان: سال هاست طرح جابجایی مردم مناطق آلوده بر زمین مانده است، اگر مشکل این جابجایی ها نخواهد حل شود با زلزله هایی کوچک تر از این زلزله باید شاهد حوادث ناگواری باشیم…

علی عسگر ظاهری: حداقل ۵۰۰ الی ۶۰۰ خانواده باید سریعاً شرایط زندگی آن ها را فراهم نمود چرا که به هیچ وجه خانه های آنان قابل سکونت نیست.

استاندار خوزستان: اگر لازم باشد اعتبارات شهرستان های مختلف را جابه جا می کنیم تا مدارس آسیب دیده را از نو بسازیم

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان: تا امروز بیش از ۶ هزار نفر از مردم مسجدسلیمان که واحدهای مسکونی آن ها بر اثر زلزله دچار خسارت شده، به بنیاد مسکن مراجعه کرده اند.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- با حضور حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان، علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، حجتی نیار فرماندار مسجدسلیمان به همراه جمعی از مدیران کل استان و شهرستان جلسه شورای هماهنگی بحران مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان امام جمعه مسجدسلیمان با ابراز خوشحالی از تداوم جلسات در مسجدسلیمان برای حل مشکلات زلزله زده گان گفت: دلم برای سرمایه های ملی می سوزد. اگر همه دولت ها می آمدند و با نگاه پیشگیرانه در ۷۵۰ هکتار زمین موجود در شهرستان ساختمان هایی با ایمن بالا می ساختند امروز لازم نبود چند برابر آن را هزینه تلفات این زمین لرزه کنیم. وی ادامه داد: سال هاست طرح جابجایی مردم مناطق آلوده بر زمین مانده است و اگر مشکل این جابجایی ها نخواهد حل شود در آینده با زلزله هایی کوچکتر از این زلزله باید شاهد حوادث ناگواری باشیم… وی از اهالی رسانه  حاضر در این جلسه خواست بدون افراط و تفریط مشکلات این شهرستان را رسانه ای کنند…

نماینده مردم مسجدسلیمان نیز با بیان این که با توجه به شرایط جوی به هیچ وجه خانواده ها نمی توانند در چادرها به صورت موقت اسکان یابند گفت: حداقل ۵۰۰ الی ۶۰ خانواده باید سریعاً شرایط زندگی آن ها را فراهم نمود چرا که به هیچ وجه خانه های آنان قابل سکونت نیست.

ظاهری ادامه داد: میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی بالا است و بخش زیادی از منازل مردم غیر قابل سکونت شده‌اند. اکنون مردم در پارک‌ها یا مراکز ورزشی اسکان داده شده‌اند و تعداد زیادی از مردم در گرما زیر چادر هستند. دمای هوا در مسجدسلیمان بسیار بالاست و مردم اذیت می‌شوند. وی ادامه داد: انتظار داشتیم وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس بنیاد مسکن و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به منطقه زلزله زده بیایند و وضعیت مردم را از نزدیک ببینند.

نماینده مسجدسلیمان گفت: زلزله به خانه‌ها، مساجد و مدارس آسیب جدی وارد کرده و خانه‌های روستایی نیز آسیب زیادی دیده است. وی گفت: ۲۰ سال است که دنبال جابجایی مناطق آلوده هستیم و بیش از ۸۵ هکتار زمین مستعد در اختیار ارتش وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند تا مردم بتوانند ساخت و ساز کنند و از ناچاری به زمین های در مسیر سیلاب و دره ها پناه نیاورند. ظاهری با تقدیر از نیروهای نظامی و امنیتی گفت:در حوادث خارج از فضای روانی که ایجاد می شود یکی از مهم ترین مسائل تمهیدات امنیتی ست که با توجه به تلاش شبانه نیروهای نظامی و امنیتی آرامش بسیار خوبی در شهرستان برقرار بوده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز گفت: بنیاد مسکن در حال برآورد هزینه زلزله مسجدسلیمان است، به محض مشخص شدن نتایج را به دولت منتقل می کنیم. شریعتی با اشاره به این که اگر چه این حادثه تلفات جانی کمی داشت اما برخلاف سیل که حجم آن را می دانستیم این زلزله به روی یک بافت فرسوده رخ داده است که می‌تواند نتایج و ‌پیامدهای غیر قابل جبرانی ایجاد کند.

وی تصریح کرد:بنیاد مسکن در حال براورد است که به محض مشخص شدن نتایج به دولت منتقل می کنیم و برای تخصیص اعتبار، حتی از منابع استانی تا جایی که می توانیم باید استفاده کنیم، استاندار خوزستان ادامه داد: اگر لازم باشد اعتبارات شهرستان های مختلف را جابه جا می کنیم تا مدارس آسیب دیده را از نو بسازیم در حال حاضر تحصیل دانش اموزان برای ما جز اولویت هاست…

حجت الاسلام حیدر حجتی نیا فرماندار مسجدسلیمان نیز ضمن تقدیر از پیگیری های استاندار خوزستان گفت: از ابتدای وقوع زمین لرزه مسجدسلیمان تاکنون ۵ جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان تشکیل شده است. فرماندار مسجدسلیمان گفت: ۶ هزار نفر از مردم مسجدسلیمان که واحدهای مسکونی آن ها بر اثر زلزله دوشنبه هفته گذشته در این شهرستان دچار خسارت شده، به بنیاد مسکن مراجعه کردند. وی گفت: میزان خسارت زلزله توسط بنیاد مسکن در روستاها و بخش‌های این شهرستان مشخص شده اما تا زمان نهایی شدن خسارت‌ها امکان اعلام رسمی آن ها نیست.

قربانی مدیرکل نوسازی مدارس استان نیز گفت:۱۳ مدرسه نیاز به سی میلیارد تومان اعتبار برای باسازی دارند بیش از نود کلاس درس باید تخریب شود و از نو ساخته شود و ۱۷ مدرسه ما نیاز به تعمیرات اساسی دارند که تا سه روز اینده درتمام مدارس تعمیراتی کار تعمیرات اغاز می شود.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان نیز با اشاره به خطر پذیری زلزله در بافت فرسوده مسجدسلیمان گفت: منطقه دارای خطر پذیری زیادی است و باید اقدامات لازم صورت بپذیرد در اسرع وقت ترمیم بافت های فرسوده انجام شود که این مورد نیاز به یک توجه ملی دارد.

خدادای افزود: یک تهدید دیگر در منطقه نشت نفت و گاز وجود دارد و با توجه به تغییراتی که در زمین پس از زلزله رخ داد احتمال خطرات زیادی وجود دارد و باید مناطق الوده هر چه سریع تر جابه جا شوند.

آقای اشرفی مدیرکل سازمان محیط زیست استان از اندازه گیری شش منطقه الوده خبرداد و تصریح کرد: پس از زلزله در شش منطقه الوده مسجد سلیمان الودکی ها را اندازه گرفتیم که خوشبختانه الودگی ها علی رغم تغییرات زمین بیشتر نشده است، پیشنهاد ما این است که طرح جامعه الودگی شهر مسجد سلیمان اجرایی شود.

مدیر کل بنیاد مسکن نیز از ارزیابی ۲ هزار و ۲۶۷ واحد مسکونی اسیب دیده از زلزله تاکنون خبرداد و گفت: کل بخش گلکیر ارزیابی شد ، تا به امروز هفت هزار و دویست واحد به ما اعلام شده که مردم مراجعه کردند و اعلام اسیب به منازل کردند.

انصاریان افزود: اکثر واحدهای اسیب دیده از بافت های فرسوده هستند از میان بیست و پنج هزار واحد مسکونی بیش از دوازده هزار واحد مسکونی در مسجد سلیمان داریم. عموما از عمر زیادی برخوردارند و سازه ضعیف است، تمام ارزیابی ها تا یک هفته دیگر به پایان می رسد و نتایج کلی مناطق اسیب دیده اعلام می شود.

لازم به ذکر است پس از این جلسه استاندار خوزستان به همراه دیگر مسئولین از بعضی مناطق آسیب دیده بازدید کردند.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=40705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.