• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

در پي بررسي اسناد حفاري توسط كارشناسان موزه هاي نفت
اسناد اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان شناسایی شد

  • کد خبر : 38223
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- اسناد اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان شناسایی شد. سند مربوط به اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان، نخستین چاه نفتی خاورمیانه، در بازدید کارشناسان موزه های نفت از اداره کل حفاری مناطق نفتخیز جنوب شناسایی شد.  سند مزبور که بیش از ۲۰۰ برگ را شامل می شود، در پی ماموریت […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- اسناد اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان شناسایی شد. سند مربوط به اطلاعات فنی چاه شماره یک مسجدسلیمان، نخستین چاه نفتی خاورمیانه، در بازدید کارشناسان موزه های نفت از اداره کل حفاری مناطق نفتخیز جنوب شناسایی شد.  سند مزبور که بیش از ۲۰۰ برگ را شامل می شود، در پی ماموریت کارشناسان اعزامی به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و بررسی سوابق راکد واحد آموزش اداره کل حفاری این شرکت، مورد شناسایی قرار گرفت.

اسناد چاه شماره یک

بنا بر همین گزارش، این سند به زبان انگلیسی است و در جلد چوبی صحافی شده و تاریخ تولید آن به سال ۱۹۲۵م. (۱۳۰۵خ.) بازمی گردد که قدمت آن را به ۹۴ سال می رساند.

علی سوری، رئیس مرکز اسناد صنعت نفت با تاکید بر اهمیت تاریخی این سند، می گوید: “در مورد چاه شماره یک مسجدسلیمان، از لحظه رسیدن به نفت، گزارش های مختلفی وجود دارد، اما سندی با این حجم که حاوی اطلاعات فنی باشد، برای نخستین بار است که کشف می شود.”

اسناد فنی چاه شماره یک

به گفته وی، این سند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و واجد ارزش تاریخی بسیار است، در فضای باز و بدون برخورداری از استانداردهای حفاظتی لازم نگهداری می شود. از این رو در معرض آسیب­ های ­محیطی قرار دارد و برخی از برگ ها، دچار خوردگی و پارگی لبه ها شده است. به گفته سوری این سند آرشیوی، پس از انتقال به مرکز اسناد نفت، در مخازن ویژه و با دمای ثابت ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد، رطوبت کم، نور مناسب، محیط فاقد ریزگرد، قارچ، کپک و سترون، با حفاظت فیزکی خاص، نگهداری خواهد شد تا از هر گونه گزند و حادثه احتمالی درامان باشد. رئیس مرکز اسناد صنعت نفت همچنین از انتشار اطلاعات بیشتر در مورد این سند، پس از ترجمه و مطالعه آن خبر داد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=38223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.