• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11717اخبار امروز : 1
2

رییس بنیاد مسکن مسجدسلیمان در گفتگو با سایت باشگاه روزنامه نگاران عنوان کرد:
ناتوانی دولت ها در جابجایی مناطق آلوده مسجدسلیمان و فقدان نگاه راهبردی و مبتنی بر الگوهای شهرسازی در تهیه و تصویب طرح جامع شهری از عوامل اصلی و چالش ساز شرایط فعلی مسجدسلیمان از نظر توسعه ی متوازن و کالبدی است

  • کد خبر : 37567
  • ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

طرح موضوع آلوده بودن ۶ منطقه از مسجدسلیمان ناشی از نشت نفت و گاز و لزوم جابجایی۵۰۰۰ واحدمسکونی از جانب شرکت نفت و ناتوانی دولت ها در جابجایی آن ها علیرغم عنایت ویژه ی مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری ۴۰هکتار از اراضی هوانیروز و از طرفی فقدان نگاه راهبردی و مبتنی بر الگوهای شهرسازی […]

طرح موضوع آلوده بودن ۶ منطقه از مسجدسلیمان ناشی از نشت نفت و گاز و لزوم جابجایی۵۰۰۰ واحدمسکونی از جانب شرکت نفت و ناتوانی دولت ها در جابجایی آن ها علیرغم عنایت ویژه ی مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری ۴۰هکتار از اراضی هوانیروز و از طرفی فقدان نگاه راهبردی و مبتنی بر الگوهای شهرسازی در تهیه و تصویب طرح جامع شهری عوامل اصلی و چالش ساز شرایط فعلی مسجدسلیمان از نظر توسعه ی متوازن و کالبدی است/ مسجدسلیمان یکی ازشهرهای پرخطر از نظر زلزله خیزی است و ساخت و سازهای صورت گرفته درحریم دره ها و مسیل ها و حرایم خطوط شبکه برق و کانال های فاضلاب و شیب تپه ها و از طرفی عدم دسترسی های مناسب وضعیت به مراتب پرخطری برای آن ایجاد کرده است که لازم است همه ی متولیان امر تمهیدات ویژه ی پیش از بحران برای آن در نظر بگیرند.

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- ابراهیم جعفری رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان گفت: بدون شک مطالعه ی مسجدسلیمان جدید در قالب هویت نفتی و تکنولوژیک اش پیش درآمدی بر مطالعه ی فرآیند مدرنیزاسیون و صنعتی شدن در ایران است. مهندس ابراهیم جعفری با بیان این مطلب گفت: مناطق مسکونی در شهر مسجدسلیمان در ابتدا ساختاری اقماری داشتند و هر کدام دارای بازارچه محلی برای تامین مایحتاج بودند چرا که تپه ها و دره های زیاد امکان تمرکز مناطق مسکونی حول هسته ی مرکزی شهر را نمی داد. وی ادامه داد: با افزایش جمعیت شهری و سرازیر شدن جمعیت پیرامونی با اولویت استخدام در شرکت نفت ساختار اقماری به مرور به هم ریخت و هسته های اقماری به سرعت با خانه سازی های بی رویه به هم وصل شد. جعفری ادامه داد: بی برنامه گی متولیان حوزه ی شهرسازی طی سال های متمادی و عدم ساماندهی ساخت و سازها مطابق الگوهای شهرسازی باعث شد شهرساختاری طولی بخود بگیرد و در نقاط ناایمن یعنی دامنه ی تپه ها و قعردره ها ساخت و سازهای غیر اصولی با مصالح کم دوام و غیرمقاوم صورت بگیرد.

رییس اداره بنیاد مسکن شهرستان مسجدسلیمان در ارتباط با طرح جابجایی مناطق آلوده گفت: طرح موضوع آلوده بودن ۶ منطقه از مسجدسلیمان ناشی از نشت نفت و گاز و لزوم جابجایی۵۰۰۰ واحدمسکونی از جانب شرکت نفت و ناتوانی دولت ها در جابجایی آن ها علیرغم عنایت ویژه ی مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری ۴۰هکتار از اراضی هوانیروز و از طرفی فقدان نگاه راهبردی و مبتنی بر الگوهای شهرسازی در تهیه و تصویب طرح جامع شهری عوامل اصلی و چالش ساز شرایط فعلی مسجدسلیمان از نظر توسعه ی متوازن و کالبدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مسجدسلیمان یکی ازشهرهای پرخطر از نظر زلزله خیزی است و ساخت و سازهای صورت گرفته درحریم دره ها و مسیل ها و حرایم خطوط شبکه برق و کانال های فاضلاب و شیب تپه ها و از طرفی عدم دسترسی های مناسب وضعیت به مراتب پرخطری برای آن ایجاد کرده است که لازم است همه ی متولیان امر تمهیدات ویژه ی پیش از بحران برای آن در نظر بگیرند. بارندگی های اخیر و سیلابی شدن دره ها و خساراتی که به مناطق هشت بنگله،مال جونکی،مال شنبه،چشمه علی و…وارد شد گواه مطلب فوق است.

مهندس جعفری در پایان سخنان خود ضمن تاکید و ضرورت جهت رفع و تعدیل مشکلات و اصلاح وضع موجود راهکارهایی از جمله: احصا تمامی مناطق در معرض خطر در قالب یک بانک اطلاعاتی، احصا لکه های مسکونی در محدوده ی طرح جامع شهری و واگذاری به ساکنین در معرض خطر و آسیب پذیر و امکان ساخت و ساز آن ها با نظارت دولت، تشکیل کارگروه شهرسازی از صاحب نظران این حوزه و جلسات متعدد با مشاور طرح در خصوص بازنگری طرح جامع شهری و تعدیل ساختار طولی شهر و افزایش لکه های مسکونی در عرض شهر یا شهرک های پیشنهادی در نزدیکی مناطق کمتر توسعه یافته و ملزم نمودن دستگاههای خدمات رسان به عدم ارائه خدمات زیرساختی به ساخت و سازهای فاقد مجوز قانونی و از این طریق ساماندهی ساخت و سازهارا ارائه داد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=37567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. جناب آقای جعفری باسلام و خسته نباشی : جنابعالی با اشاره به واژه های (تکنولوژیک ، فرآیند مدرنیزاسیون و صنعتی شدن ) پروژه جابجایی ۵۰۰۰ واحد مسکونی مناطق آلوده به نفت وگاز را ضعیف و علت آن را ناتوانی دولتها قلمداد فرمودید و هیچ اشاره ای به مدیریت ضعیف و کم کار شهرستان نداشتید .
    صادقانه از جنابعالی سوال دارم : در جهت اجرای ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه ، در خصوص تامین منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت و زمین مورد نیاز برای کمک به ساخت و یا خرید مسکن اقشار کم درآمد، در شهر گلگیر، باهمکاری کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و خیرین مسکن ساز ، چه اقداماتی انجام داده اید. لطفا” در این خصوص که از وظایف مدیریتی بنیاد مسکن و حضرتعالی بوده اطلاع رسانی بفرمائید . باتشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.