• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

نگاهی به وضعیت اعطای اعتبارات ملی و منطقه ای جهت توسعه شهرستان های مسجدسلیمان (قسمت آخر)

  • کد خبر : 2945
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ مهندس جهانشاه دانش: 81– با توسعه تعاوني ها فضاي ارتباطي را ايجاد و گسترش دهيم زيرا تعاوني ها سازمان هاي مردم نهادند: حفظ ارزش ذاتي سرمايه سهامداران و توليد ثروت ، تأمين آتيه اعضاء و فرزندان آنان و ارتقاء اميد به زندگي ، شفافيت ارائه اطلاعات و ارتباطات آسان و با […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ مهندس جهانشاه دانش: 81– با توسعه تعاوني ها فضاي ارتباطي را ايجاد و گسترش دهيم زيرا تعاوني ها سازمان هاي مردم نهادند: حفظ ارزش ذاتي سرمايه سهامداران و توليد ثروت ، تأمين آتيه اعضاء و فرزندان آنان و ارتقاء اميد به زندگي ، شفافيت ارائه اطلاعات و ارتباطات آسان و با تعامل سيستماتيك سهامداران از اهداف اصلي مجموع تعاوني هاست . از طرفي ترسيم افق روشن همراه با راهبردهاي پيش برنده و تعالي بخش از لحاظ بازده سرمايه و خدمت رضايتبخش به منظور ورود به كسب و كارهاي جديد و امروزي ضمانت پويايي و پايداري تشكل هاي عظيم و گسترده روبه رشد تعاوني ها و مؤسسه ها و تشكل هاي خصوصي مي باشد . ما بايد با ايمان و علاقمندي به توانايي ها قوياً بر عزم تعاونگران و پيشتازان فرهنگ تعاوني تكيه داشته باشيم زيرا تشكل هاي تعاوني محملي امن براي پرورش ايده هاست . در نظام تعاوني هاي كارآمد اصل صرفه جويي مقياس ، بسيار حائز اهميت است هر چه با افزايش مقياس كارها و كشف تكنولوژي هاي جديد برنامه ريزي شده صورت پذيرد هزينه ها مانند (هزينه حمل و نقل و …. ) كاهش مي يابد در تعاني ها وجهه همگرايي و همكاري شاخص مهمي است و بسيار مغتنم است . تعاوني ها اساس جامعه مدني هستند رشد و توسعه و بالندگي روستاها و شهرها به آزادي اجتماعي و باحمايت از جامعه مدني امكان پذيراست . و نگاه بي اعتمادي بايد در مناطق برداشته شودزيرا تعاوني ها سازمان هاي مردم نهادند . بايد در پي آن باشيم كه دخالت هاي مستقيم و غير مستقيم دولت بسيار كم و قطع شود . بديهي است با گذشت زمان در هر جامعه اي تحولات گوناگوني رخ مي دهد پيچيدگي ها و مشكلات زندگي و نيازها نيز با متغيرهاي نو مواجه شده و تغييرات محسوسي در عرصه زيست آحاد جامعه نمايان مي شود لذا مسئولين نمي توانند ادعا كنند به تنهايي قادر به رفع مشكلات ، محروميت زدايي ، چالش هاي بهداشتي و محيط زيستي و اشتغال و … خواهند شد پس وجود بخش خصوصي و شركتهاي تعاوني متبحر مي بايست با توسل به فرصت هاي بعمل آمده ايفاي نقش مؤثرنمايند زيرا سرمايه هاي اجتماعي در اين شركتها و بخش خصوصي متبلور هستند بويژه تعاونيها بعنوان سازمان هاي مردم نهاد هر كدام نقاط قوت و سرمايه هاي ويژه اي و كارها و عملكردهاي متنوعي در اختيار دارند . با مشاركت همگاني يا اكثريت اعضا (سهامداران )با چاره جويي مستمر نيازهاي هر جامعه مرتفع ميگردد. تنها كمكي كه ما مي توانيم انجام دهيم ذهن ها را تغيير دهيم و ايده ها را بكار گيريم ، ديدهاي شك و ترديد كه ثبات و قابليت ها را تهديد مي كند و عملكردها و برنامه هاي مردمي را سد مي نمايد چاره انديشي نمائيم . بايد براي كاهش درآمدهاي سرانه فكري اساسي كنيم نهادهاي مدني بعنوان سرمايه هاي اجتماعي مي بايست هر چه بيشتر و بيشتر تلاش نموده و به تكاپو ادامه دهند جهت برون رفت از وضعيت موجود با حركت هاي نوين به همبستگي هاي گسترده تري نيازمنديم بناگزير در حوزه هاي مختلف لازم است گام هاي عملي برداشته و به راه حل هاي خردورزانه توجه كافي بنمائيم . رشد استعدادها و توزيع برابر فرصت ها و منابع ثروت طبيعي از پيش فرض هاي مسلم مبارزه با كاهش درآمد سرانه مردم هر منطقه است . ايجاد تعاملات اجتماعي و اقتصادي تشويق و حمايت از كارآفرينان مبارزه جدي با بيكاري ، اهم افزايش كمك هاي مالي و سرمايه گذاري هاي جمعي باعث تجمع منابع مالي و يك واحد اقتصادي و اجتماعي را فعال مي كند در نتيجه با ايجاد فرصت هاي شغلي بخشي از يك منطقه را تحت تأثير برون رفت از كمبود سرمايه گذاري قرار خواهد داد .

امروزه عوامل بيروني ( محيطي ) به دلايلي از قبيل رقابتي شدن فضاي كسب و كار ، سرعت بالاي گردش اطلاعات و توليد علم بيش از پيش در جايگاه هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي و فرهنگي سايه افكنده است بنابراين ايجاد تغييرات دلخواه در بازخوردها از قدرت افراد و مؤسسه ها و تشكل ها خارج شده است و در نتيجه براي دستيابي به اهداف تغيير در رفتار ، نگرش و باورها امري بسيار ضروري تلقي مي گردد. ما اكنون در قرني هستيم كه ( تخمين توليد اطلاعات جديد در هر سال حدود چهار اگزا بايت ( ×4)معادل كل اطلاعات توليد شده چند هزار سال گذشته است) پس تغيير بخش غيرقابل انكار در چرخه حيات طبيعت است كه مرز جغرافيايي ندارد و چونان موج درياست ، اگر سعي نمائيم به موقع بر موج دريا سوار شويم به ساحل كمال هدايت مي شويم منتها هر تغيير نياز به انسان هاي خلاق و نوآور با مهارت و پشتكار همراه با ابزارهاي خاص طلب مي كند كه در اين رهگذر بي وقفه بايد كوشش كنيم يك نمونه عملياتي : براي مثال : توسعه صنعت گردشگري در مناطق ما تأثيرات قابل توجهي در كاهش نرخ بيكاري و افزايش سطح درآمد هر شهرستان ، رونق بازار صنايع دستي و حتي ارز آوري را ممكن مي سازد( ما اكنون از عصر ماشين و خودرو عبور كرديم و وارد عصر  i.T شديم)  .

82 – حال كه ما در دوره ماديگري و ماده گرايي زندگي مي كنيم براي همه ايده هاي توسعه اي به كارگيري اصول مديريت هاي پيشرفته بطور مستمر و منظم توام باكيفيت و باكمترين نقص الزامي است . يافتن حوزه جديدي براي اعتلاي آينده و حركت بسوي نو آوري كار چندان سختي نيست .ما همه بايد به فكر موقعيت هاي جديدي براي اعتلاي آينده وآيندگان باشيم فرصت ها راكشف كنيم وفضاهاي جديد بوجود آوريم رويكرد منسجم تلاش و ابتكار عامل توسعه خلاقانه است .  نقش مديريت منابع مالي در افزايش كارايي و اثربخشي فعاليت ها در رعايت صرفه اقتصادي چه در بخش خصوصي و عمومي و فعاليت هاي غير انتفاعي نقش اساسي و حياتي دارد . تصميم گيري در مديريت نوين اقتصاد رقابتي امروزه مستلزم احاطه بر اظلاعات فراگير محيط كسب و كار و تحليل ضعف ها وقوت ها از طرفي شناخت دقيق و عامي و تجربي از تهديد ها وفرصت ها ست . توسعه فعاليت ها نوآوري وايجاد تغييرات در توليد كالاها وخدمات كه ناشي ازدگرگوني مداوم وخواسته هاي مصرف كنندگان و تحولات پي درپي فناوري است مديريت امروزي را دچار پيچيدگي و در شرايط تصميم گيري دشوار قرار داده است .البته در دنياي رقابتي موجود كه در آمد الزاما” متناسب با بهاي تمام شده كالا و خدمات افزايش نمي يابد و بيشتر طبق سازوكار هاي بازار تعيين مي شود هر نوع تصميم گيري در جهت تحول در كسب وكار حتي نگهداشت فعاليت هاي معمولي مستلزم مديريت بهينه هزينه است . ازسويي بدون بكارگيري تكنيكها و ابزار هاي قوي و توانمند مانند سيستم هاي هزينه يابي بر مبناي فعاليتها ، بر مبناي قيمت هاي فروش كالا ، بودجه نويسي نوين و….. كمتر امكان پذير است .لذا رشد اقتصادي عصاره تمام فعاليتها و اقدامات اقتصادي دولت ها در يك دوره مشخص است اين شاخص ‌‌‍‌‍( نرخ رشد ) متوسط كل حركت هاي اقتصادي در شاخص هاي مهم و حياتي پروژه ها را عنوان مي كند نرخ رشد اقتصادي هم ميزان سرمايه گذاري و رشد بهره وري در سنوات گذشته را نشان مي دهد و هم توزيع درآمد ها بيان مي كند . پر واضح است كه نرخ رشد اقتصادي بسيار پايين متاسفانه بر ساير فعاليت هاي توسعه اي و سياسي تاثير منفي گذاشته و بي ثياتي اجتماعي واقتصادي در جامعه ايجاد ميكند بديهي است اگر شاخص هاي اقتصادي شفاف و كارآمد نباشد در عرصه هاي ديگر از جمله سياست و …… ناتوان وضعيف خواهيم شد و همچنان نقصانها و كاستي ها بر ما مستولي مي شود .

83 – در مسير توسعه و عمران شهري نيازهاي مهم هشت ساله بودجه ريالي  ( از سال 92 الي 97 ) شهرستان هاي مسجد سليمان ، انديكا ، لالي به ازاي حوزه شهري مبلغ  5000ميليارد تومان ( با ارزش ريالي سال 92)جذب 15000ميليارد تومان خصوص طرح هاي مشاركتي شهري با تاكيد بر اهميت سرمايه گذاري  ارزي مورد نياز هر طرح الزامي است . واقف هستيم كه تسريع روند توسعه شهري مستلزم دستيابي به توسعه پايدار در بلند مدت بوده وحمايت همه جانب از سرمايه گذاري بخش خصوصي و تعاوني

علاوه بر زمينه هاي زير ساختي و عمراني موجود در ساير نقاط شهرستانهاي فوق مي باشد البته بخش اعظمي از   سرمايه گذاريها خود نيز در چرخه استحصال  در آمدي پايدار براي بودجه بندي سال هاي آينده قرار مي گيرد . بدين ترتيب مردم ( شهر وندان ) مي بايست همواره احساس خوشي و امنيت كنند براي تامين مصالح وعزت و احترام توام با ايجاد بستر رفاه آنان مي طلبد كه تلاش ها بي وقفه و صد چندان شود . مسولين شهرها بويژه شوراهاي شهري با ايجاد چتر حمايتي بمنظور ساخت وساز و سرمايه گذاري در توليد پايدار اقدامات تسهيل كننده را با دور انديشي و نظر بلند بدون فوت وقت  پي ريزي  نماينددولت نيز بايستي به دور از نگاه طبقاتي و تبعيض در تقسيم و تسهيم بودجه ساليانه به مناطق كمتر توسعه يافته خواسته هاي مردم را در اولويت قرار دهد از طرفي شوراي شهري و شهرداري هر شهرستان طوري عمل نمايند تا مديريت شهرداري ها هر سال در فصل بهار كه همتباران و ميهمانان نوروزي و توريسم به مناطق ما سفر ميكنند شاهد تحول و پيشرفت شگرف شوند اگر شهر هاي بختياري نشين ما در ريل جذب سرمايه هاي سر گردان قرارگيرند شهرهايي پويا ، مدرن ، امروزي وپر انرژي خواهند شد از سويي جذب دارايي هاي ثابت در هر شهرداري بايد ضريب افزايش سر مايه هاي درگردش را تحت تاثير حركت پول سازي مثبت قرار دهد . مديريت شهري ما هرچه سريعتر بايد خود را از بخشي از دارايي هاي ثابت خلاص كنند وبه سرمايه گذاري هاي رفاهي و پايدار  روي آورند .براي اين منظور فراهم كردن ارتباطات جهت ديدار و فراخوان سرمايه گذاران با جاذبيت هاي ارزشي بهترين راهكار است . در خصوص رفاهيات بزرگ انديشي و گامهاي بلند و آتيه ساز توصيه مي گردد براي مثال : پارك هاي بزرگ و باشكوه خواسته شهروندان است كه علاوه براستفاده از مواهب عناصر و عوامل طبيعي ، گسترش خدمات رفاهي وتفريحي قطعا با استقبال عمومي مواجه مي شود . شهر بازي ، باغ پرندگان و وحوش ، رينگ دوچرخه سواري و درشكه سواري ، قطار تفريحي به طول 2 كيلو متر بصورت فضايي و فضاهاي رو باز ورزشي و حياط هاي بازي ويژه كودكان و.. از جمله اقداماتي است كه خواستگاه خانواده هاي شهري ماست .پس بجاست كه ما از عوارض طبيعي مناطق كوهپايه اي وكوهستاني حوزه جغرافيايي شهرستان هاي خودمان همراه با چشمه سا رهاي زيبا بهره گيريم و با بهره برداري مطلوب طرحهاي جامع را نماد سازي ( بصورت منحصر بفرد )و احداث نماييم .

84- تجربه هاي صورت گرفته دوره اي در بخش صنعت ومعدن ( مانند كار خانجات سيمان ) الگو هاي پر ارزش و درسهاي جديدي فراروي مديران و سرمايه داران و سرمايه گذاران بوجود مي آورد البته پر واضح است كه وقايع اتفاقيه در خصوص آموزش متدلوژي و چگونگي حين اجرا ي پروژه هاي زير بنايي صنعت و معدن ( ذخاير زير زميني ) از ديدگاه هاي مختلف دست اندركاران با نوع تخصص باز بيني و تصوير برداري شده كه نهايتا ” دستاوردها وگنجينه هاي تخصصي ماست . فرهنگ رقابت پذيري با تبليغات موثر در شهرستان هاي بختياري نشين توسعه پايدار صنعت ومعدن را در محورهاي برنامه ريزي استراتژيك موازنه و استعداد هاي شكوفنده را همراه با صنايع تبديلي اشتغال زا در فضاها ي لازم و شهرك هاي صنعتي ومعدني عملياتي مي نمايد . تعالي بخشي در آمد مردم بومي از احداث صنايع ومعادن  سهم 30 درصدي را از اشنغالزايي تكميل ميكند . شرايط رقابت پذيري و حضور در بازار رقابتي از اساسي ترين طرحهاي تكنولوژيكي هر منطقه است با عنايت خاص به مزيت هاي نسبي ايجاد صنايع پتروشيمي و پالايشگاه ، صنايع آلومينيم ، استخراج معادن گچ و آهك ، كار خانجات سنگبري و… مي توان بستر صنعت و معدن منطقه اي را متحول نمود . براي مثال: خوشه سازي صنعتي ازاهميت بسزايي برخوردار است و مي تواند موتور محركه حركت هاي اقتصاد هر منطقه محسوب شود يك خوشه صنعتي مجموعه اي از بنگاه هاي توليدي و خدماتي ( پشتيباني ) متمركز در مكان جغرافيايي مستقر در يك منطقه اقنصادي است كه براي توليد يك يا چند محصول نهايي مشابه و مرتبط ، براي كسب صرفه هاي اقتصادي بيروني با يكديگر ارتباطات عمودي و افقي بر قرار مي كنند . ضمن رقابت با يكديگر در بسياري از موارد همكاريهاي جمعي و اقدامات مشتركي دارند . ارتباطات دروني اين بنگاه ها كاهش دهنده هزينه ها و تسهيل كننده دسترسي به نهاده ها ، دانش وفناوري توليد ،بازارهاي فروش و تامين نيازهاي مشتري خواهد بود (تمركز بخشي وجغرافيايي نمودن بنگاه ها خوشه نام دارد ) . خوشه سازي بستري براي صعود و بالندگي شركت ها ي كوچك و متوسط فراهم ميآورد . از مهمترين دستاوردهاي خوشه سازي  صنعتي مي توان به توسعه يافتگي انواع صنايع ( كارگاهي و كارخانه اي ) بصورت هاي عمودي يا افقي بعنوان خوشه هاي يكپارچه صنعتي نام برد. شركت ها و بنگاههاي اقتصادي هنگامي كه با محدوديت بودجه يا كسري بودجه مواجه مي شوند محافظه كار خواهند شد و از طرفي واحدهايي يا شركت هايي كه ريسك گريز هستند در توسعه محصولات جديد با فناوري نو سرمايه گذاري نمي كنند لذا دولت مي بايستي مكانهايي را تحت عنوان منطقه اقتصادي بمنظور خوشه سازي صنعتي داير نمايد جهت گيري مديريت نوين توجه به اصل مشتري گرايي و جلب رضايت خدمت گيرندگان است اما حمايت از سرمايه داران و كارآفرينان بستر را براي تأمين تقاضاي مشتري فراهم مي كند كه اين سرمايه گذاران نياز به پشتيباني اعتباري ، حقوقي و ساير عنايات ويژه دارند. از شاخص هاي اصلي سنجش كارآمدي و رشد و توسعه مؤلفه هايي از قبيل سرعت ، دقت و صحت و كيفيت در انجام امور بوده كه نحوه رفتار و برخورد با خدمت گيرندگان پس از كسر هزينه هاي انجام خدمات و سود معقول نياز به شفافيت و اطلاع رساني مناسب است . عوامل جذب رضايت مسئولين يك واحد توليدي يا خدماتي ( بنگاه صنعتي و … ) مي بايست همواره در طول سال رصد و نظارت شوند در اين رابطه بازنگري و اصلاح مهندسي روزآمد ، روش هاي انجام امور در جهت تسهيل اين پايگاه هاي ارائه دهنده توليدات و خدمات همراه با نظرخواهي از مراجعين و خدمت گيران و ميزان اشتغال با مستندسازي روش ها كمك قابل توجهي به بهبود مديريت كارگاه ها ، كارخانجات ، هر بنگاه اقتصادي خواهد نمود .

85– لازم است در پيامد بحث هاي روزمره حول شكل گيري و شكل دهي سياست ، اقتصاد و حقوق و رفتارهاي اجتماعي چگونگي و ارزيابي دين داري (بويژه اسلام ) را بيشتر جويا شويم . زيرا در دورنماي اجتماعي آحاد جامعه اختلاف نظرهاي متفاوتي ديده مي شود و متأسفانه گويي همه ميخواهيم اين اختلافات تئورري يا نظري همچنان باقي بماند پيشنهاد من اين است با كمي تحقيق و مطالعه به انتخاب برسيم و خود را آسوده كنيم و كار را نيز براي هميشه آسان نمائيم . اگر به سنن اسلامي و قرآن كريم خوب بنگريم و در يك نگاه عميق مي بينيم كه توسعه يك جامعه سراسر به معناي رشد انساني است .

مخصوصاً :

 1 – توسعه منابعي كه خداوند به بشر اعطاء كرده است .

2 – رشد انسان 3 – توسعه جامعه ، اين سه جنبه به عناوين مبناي توسعه واقعاً در اديان اهميت بسزايي دارند. در مذهب كاتوليك هم همين است از طرفي تعاليم مكتب اسلام اگر رعايت شوند همان نكاتي است كه در اقتصاد رايج دنيا مصطلح مي باشد. در دوران حضرت رسول ( ص ) و در شهر مدينه اولين بازار بنا گذاشته شد . البته در اسلام بازار يك وسيله است اما در اقتصاد مدرن ما شاهد ايدئولوژي بازار هستيم . مثلاً عدل در اسلام و مسيحيت نقش محوري دارد پيامبر فرمود ” اگر جايي فقر ببينم نشانه بي عدالتي است ” .

دين اسلام مُبلغ مشاركت است و موفقيت اقتصادي خيلي مهم است چون فقر جامعه را به ابتذال و اضمحلال مي كشاند موفقيت اقتصادي يعني تقسيم الطاف الهي همراه با كار و تلاش ، در اقتصادهاي با نگرش مذهبي نمي توان تئوري عرضه و تقاضا را رد كرد و يا بگوييم وجود بازار مفيد نيست . اقتصاد اسلامي اقتصادي با رويكرد بسيار اخلاقي است .درمكتب اسلام كاملاً بصورت روشن آمده كه دارايي هاي افراد مطلقاً بايد منزه باشند .خداوند مي فرمايد : براي بدست آوردن اموال بايد سخت كار كنيم و راه هايي براي بدست آوردن اموال وجود دارد از طريق قانون ، كار و تلاش ، سرمايه گذاري حلال ، ارث و … در دين مبين اسلام آمده كه افراد ناتوان يا معلولي هستند كه نمي توانند به آن سختي كار كنند هر كسي كه مي تواند بايد كار كند ولي عاجزان و ناتوانان هم نسبت به نعمات خدادادي و حتي درآمد و بازار سرمايه جاري در زندگي ذيحق هستند يعني آناني كه فقير و مسكين مي باشند نه به خاطر اشتباهات خودشان بلكه به خاطر معلوليت يا به خاطر ناتواني شان و مسائل ورشكستگي و عليلي و … بايد به آنها كمك كنيم وقتي زكات را مي دهيم نبايد آن را صرفاً كار خير تلقي كنيم كه يا حق فقيران و ضعفا از اغنيا نيست بلكه بايد بپذيريم كه حق آنها از سخاوت خداوندي است . وقتي از عدالت حرف مي زنيم كارگرها بايد دستمزد منصفانه بگيرند نه دستمزد حداقلي ، آنان با پرداخت دستمزد منصفانه از عهده زندگي خانوادگي بر مي آيند در اين صورت جايگاه انساني قشر كارگر حفظ مي شود .

پس مي بايست نهادها و مديريت ها به سبكي پيش بروند كه تصويري از كنش ها و عمليات اجرايي و اشتراكي از اخلاقيات اسلامي را در عمل و مستمراً پياده نمائيم . پس مركزي ترين مفهوم در تنظيم روابط اجتماعي در دين اسلام عدالت است بنابراين تخصيص منابع كمياب نيز بايد بر اساس عدالت باشد بر اين اساس اقداماتي كه براي رسيدن به يك توزيع منصفانه از ثروت و منابع صورت مي گيرد سه وجه دارد :

1 – گسترش فضايل اخلاقي چون صداقت ، عدالت ، پاك سرشتي ، انصاف و مروت ، درستكاري و … در جامعه.

  2 – ابزارهاي اقتصادي مانند : صدقه ، زكات و حقوق مربوط به وراثت و مالكيت و …

 3 – توسعه ظرفيت نهادهاي مرتبط به منظور ايجاد بستر گسترش فضايل اخلاقي و ابزارهاي اقتصادي و اجتماعي ( بند 1 و 2 ) .

اسلام مؤمنان را تشويق مي كند مادامي كه در چارچوب شرع عمل مي كنند به منظور كسب و سود اقتصادي تلاش و رقابت نمايند .

بازار آزاد وشفاف نقش مهمي در توزيع كالاها و خدمات دارد حضرت محمد (ص) اولين بازار را در شبه جزيره عربستان مطابق با اصولي كه در قرآن براي تجارت ذكر شده ايجاد كرد اسلام به وضوح وجود بازار آزاد و شفاف را در اقتصاد مي پذيرد با اين حال اخلاق مبناي هر گونه فعاليت تجاري است احكامي مانند ممنوعيت انباشت كالاها و منابع اوليه توليد با هدف بالا بردن قيمت ( احتكار ) ، ممنوعيت كتنرل قيمت            ( تسعير ) وضع شده است . همچنين قوانيني براي تنظيم قراردادها و معاملات وجود دارد كه از متضرر شدن ناعادلانه افراد در زمينه هاي متفاوت كسب و كار جلوگيري مي كند . از سوي ديگر قاعده نفي ضرر ((لا ضررو لا ضرار في الاسلام )) به منظور جلوگيري از تأثيرات منفي فعاليت هاي اقتصادي خصوصي هم بر اشخاص ثالث و هم بر جامعه وضع شده است. بر مبناي قاعده نفي ضرر و در سازگاري و هماهنگي با ديگر قواعد فقهي      دزدي ، رشوه ، ربا ، غصب ، غش در معامله و اشتغال به فعاليت هاي غير اخلاقي به منظور كسب ثروت حرام تلقي شده است زيرا منفعت عمومي را بر منفعت شخصي ترجيح نموده بي آنكه تأثير منفي برانگيزه هاي فردي آحاد اجتماعي و اقتصادي (اشخاص حقيقي و حقوقي ) در توليد ، مبادله و مصرف گذاشته شود.

86 – مستندسازي : هر گونه اقدام جهت بررسي ، اصلاح و مهندسي مجدد فرآيندها و روش انجام كار مستلزم شناخت دقيق و منظم و ضبط شده از ابعاد گوناگون طرحها و پروژه ها مي باشد . در واقع گام نخست در تجزيه و تحليل سيستمها و روش هاي انجام كار آگاهي از چگونگي ابعاد و نحوه اجرا و دامنه توسعه عمليات مي باشد مستندسازي روش انجام كار يعني شناخت و چگونگي روش هايي كه با سبك هاي مختلف اجرا مي شوند و از طرفي به تصوير كشيدن آن از ابعاد مختلف به نحوي كه اطلاعات مورد نياز جهت شناسايي روش كار و عمليات هاي اجرايي آسان و مستند در دسترس قرار گيرد پس گام نخست در مستندسازي روش هاي انجام كار احصاء آن روش ها بصورت مستند و تصوير برداري شده مي باشد .

مراحل مستندسازي –   1 –  عنوان روش اجرا ، بديهي است هر كار اجرايي عنوان و سرفصل مي خواهد كه به وسيله آن شناخته شود و از ساير عناوين و امور ديگر متمايز گردد . 2 – هدف از اجرا ، محقق شدن خدمت و برآورده شدن نيازها با نوع روش خاصي است كه اهداف روش اجرا را هم پوشاني مي كند . 3 – خدمت گيرندگان ، موجوديت هر روش بخاطر انجام يك كار و يا ارائه خدمات مشخص به افراد جامعه است تا با انجام آن نيازها تأمين گردد . 4 – خدمات دهندگان ، كليه مراحل اجرايي با روش هاي متنوع اعم از حضوري و الكترونيكي و … صرفاً براي خدمت گيران بوده كه خدمت دهندگان در زمينه فعاليت هاي مرتبط با وظايف و مأموريت ها مي بايستي طوري عمل كنند كه رضايت مشتريان كسب و جلب شود به عبارت ديگر انجام يك روش مستلزم انجام يكسري فعاليت ها و بكارگيري اقدامات مرتبط با يكديگر است براي مثال در روش بررسي پيشنهادها قدرداني ويژه از پيشنهادات سازنده و با ارزش همراه با تشويق پيشنهاد دهنده جزء ملزومات مديريت اعتلابخش مي باشد كه هر مديريت توسط دست اندركاران و متصديان پيشنهادهاي طرحها و پروژه ها را جمع آوري ، تصميم سازي و تصميم گيري خواهند نمود .

87 – سند توسعه شهرستانهاي استان با پيشنهادهاي نمايندگي خانه صنعت ، معدن و تجارت و خانه كشاورزمي تواند رافع بسياري از مشكلات جامعه شهری وروستايي از زواياي گوناگون باشد و تسريع كننده پروژه ها در راستاي جهت گيري مناطق كمتر توسعه يافته باشد صنعتگران ، كشاورزان و تعاونيهاي مرتبط مي باست ارتباط خود را با پارلمان هاي خصوصي در دو اطاق مذكور بصورت مستمر و كامل داشته باشند لازم به يادآوري است كه پيشنهادات صنعتگران و صاحبان واحدهاي توليدي و كشاورزان بزرگ و تعاونيهاي روستايي و كشاورزي و توليد توانمند مي تواند اساس سند طرحهاي اجرايي با حمايت همه جانبه مسئولين استان قرار گيرد پر واضح است كه پول ( وجوه نقدينگي ) عامل اصلي مبادلات تجاري و ساير امور از جمله احداث طرحها و پروژه ها و كارگاهها و كارخانجات مي باشد منطق تجارت و توليد مولد و مبدع افزايش رفاه اجتماعي هر جامعه است اگر اقتصادهاي درون زا را توسعه دهيم به همان نسبت بازار ارز كوچك مي شود و تكيه به ارز خواهي كم ميگردد . از طرفي تبديل مبادلات پولي بصورت پاياپاي بستگي به سطح رضايت مشتري دارد و با كسب اطلاعات دقيق و منظم ، ما در امور خدماتي و توليدي بايد روش هايي را اتخاذ نمائيم تا با مطلوبيت اجتماعي به پيش رويم و با كاهش تقاضاهاي دلخواه مشتريان مواجه نگرديم . براي مثال بمنظور رفع مشكلات نقدينگي براي شركت ها و تعاونيها اعم از صنعتي و كشاورزي و خدماتي از طريق صندوق توسعه ملي مي توان كمك گرفت ( بر اساس قانون بودجه سال 1391 كل كشور 10% از منابع صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي و 10% نيز به بخش صنعت و معدن بصورت ريالي به بنگاههاي بخش خصوصي ، تعاوني و عمومي غيردولتي بصورت تسهيلات پرداخت ميگردد ) . بر اساس ماده 16 قانون حمايت از توليد دولت مكلف به بازپرداخت تعهدات ارزي توليدكنندگان داخلي به سيستم بانكي و تسهيلات ارزي را كه به طريق گشايش اعتبار اسنادي يوزانس با قراردادهاي فاينانس با نرخ ارز مشخص در تاريخ گشايش اعتبار وصول مي كند . برابر همين قانون بانكها مكلف به رعايت نرخ روز ارز در زمان عقد قرارداد براي تمام سفارش هاي صورت گرفته هستند . اگر قرار باشد ارز پرداختي به توليدكنندگان با قيمت روز وصول شود هيچ طرح اقتصادي توجيه پذير نخواهد بود ( بويژه در زمينه طرحهاي بزرگ منطقه اي مانند كارخانه سيمان و كارخانه آلومينيوم و … حمايت و مصوبه شوراي پول و اعتبار الزامي است ) پس بدون حمايت دولت با نرخ معقول و پذيرفته شده ارز صنايع و بنگاههاي اقتصادي همچنان مي توانند بدون ترس از ورشكستگي و به هم خوردن معادلات و معاملات اقتصادي به پيش روند بديهي است بازپرداخت تسهيلات ارزي توليدكنندگان به نرخ مبادله اي چنانچه از ناحيه دولت ارفاقاتي صورت گيرد كمك شاياني به توليدكنندگان و ارائه كنندگان خدمات صنعتي و كشاورزي و معدني خواهد بود .

 88- شناسايي موقعيت هاي جغرافيايي بعنوان كانون هاي مستعد منطبق بر دورانديشي ها بسيار مهم و حائز اهميت است و جنبه ها و شاخص هاي متفاوت دارد زيرا كمك به زيرساخت ها  مي كند. به معناي ديگر ما بايد اولين زيرساخت ها را با حساسيت بنا كنيم (( زيرساخت به امكانات ، تجهيزات ، تأسيسات در چرخه توليد و عرضه خدمات اطلاق مي گردد )) زيرساخت ها داراي اهدافي مانند:1 – هدايت بهينه سرمايه گذاري بر اساس اولويتها 2 – بهينه سازي مراحل سرمايه گذاري در ايجاد زيرساخت ها با استانداردهاي تعيين شده 3 – متناسب نمودن حجم سرمايه گذاري با بنيه اقتصادي و مالي 4 – توجه به فن آوري روز در سرمايه گذاري متناسب با پيشرفت روزانه 5 – بهره برداري بهينه و اصلاح كاربري زيرساخت ها 6 – بررسي دقيق توجيهات فني اقتصادي   7 – استفاده مطلوب از ظرفيت هاي مديريتي محلي ، منطقه اي و ملي . نظر به اينكه ساخت و شكل گيري ساختار اجتماعي ما كه در طي قرون و اعصار بدليل منابع فراوان آب و غذا ، رودخانه ها و چشمه سارها ، جنگل و مراتع ، گياهان خوراكي و دارويي ، اراضي مستعد كشاورزي و عرصه هاي منابع طبيعي جهت دامداري و دامپروري ، شكارگاه ها و ارتباطات بين قبيله اي و ايلیاتي گويش و زبان همه و همه زيرساخت هاي فرهنگي و اجتماعي را تشكيل مي دهند . مي توان بصورت سازماني و نظام يافته از انسجام دروني و يكپارچگي آحاد شهروندان و روستائيان و عشاير با احساس همبستگي و مشاركت عملياتي توجيه پذير اقدامات كاربردي وسيعي را انجام داد زيرا اجتماعات هدفمند قلمرو فرهنگي و پايگاه هاي قدرتمند زيرساخت هاي سياسي و اقتصادي  است . بهترين شيوه مديريت نحوه مشاركت گروه ها به صورت فراگيراست هر سهامدار با كرامت آزادي مشروع اقتصادي خود را تثبيت مي كند و راي و نظر خود را بيان مي كند  بسط و تقويت هر نهاد مدني ترويج همبستگي گروهي را در امور سرمايه گذاري با نگرش هاي گوناگون تخصصي در رشته هاي مختلف صنعتي و معدني و كشاورزي و خدماتي گسترش مي دهد .

در رابطه با توسعه فرهنگي و اقتصادي در كانون هاي استعداد و پرورش پتانسيل ها تعميق اخلاق و فرهنگ گفتگو ، پرهيز از خودكامگي فردي و جلوگيري از شكستن حرمت ها و تجاوز به حقوق و آزادي هاي ديگران هم انديشي بخردانه و تقويت روحيه عزت طلبي و سرافرازي مبناي شكوفايي كانون هاي مستعد در هر منطقه مي باشد .

89  – رويكرد هر منطقه توسعه را مي توان از روستاها آغاز كرد با همنشيني گروهي و فردي بررسي افرادي كه به يك روستا تعلق دارند چنانچه با نگرش عميق حمايتي و توسعه باشد در مجموع فرآيند دنباله دار الگو گونه اي خواهد شد كه كل شهرستان را تحت تأثير قرار مي دهد نقش اثر گذار افراد، ساختارهاي پيشرفته را براي حركت هاي قوي و توسعه اي بوجود مي آورد . توسعه روستايي پوشش دهنده و مكمل توسعه شهري است زيرا هر روستا مي تواند حلقه اتصال ارتباطات اجتماعي ، سياسي ، اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي قرار گيرد . روستاها پايگاه هايي هستند كه با سرمايه گذاري بهينه تبديل به كانون هاي مبارزه بنيادي با فقر و كمبودها خواهند شد در صورتيكه مزيت هاي نسبي هر روستا كاملاً شناخته شده و تحقيق و پژوهش لازم با حساسيت انجام پذيرد ما اگر چنانچه ظرفيت ساختار ي در روستا را خوب كنكاش كنيم و افرادي كه به روستاي خود تعلق خاطر دارند با اراده قوي و عزمي جزم تلاش نمايند قطعاً  شاهد تحول در هر روستا خواهيم بود . به منظور پشتيباني فكري و ارائه مشاوره به سرمايه گذاران از طريق فكر پژوهي با هدف به كارگيري عقل و خرد جمعي براي مرتفع كردن چالش هاي اساسي يافتني راه كارهاي بنيادي لازم است . با بكارگيري مديران كاردان و داراي انديشه پويا براي انجام كارگروهي كلان نگري و فعاليت راهبردي ، خودباوري و بالندگي ، دانش محوري و نوگرايي و نوآوري ، حفظ و توسعه منابع طبيعي و محيط زيست ، ارتقاي مستمر بهره وري ، انعطاف پذيري ، اعتمادسازي و مشاركت جويي ، فرصت يابي و فرصت سازي در مديريت توسعه هر روستا مي بايست در دستور كار اهالي به ويژه جوانان هر روستا قرار گيرد براي مثال :

توسعه گردشگري ورزشي (ورزش كوهنوردي و اسب دواني و … ) در دامن كوه پايه ها و كوهستان هاي مناطق روستايي و عشايري ما در فصول بهار و تابستان موجب شكوفايي و اشتهار گردشگاه هاي طبيعي خواهد شد .

90 – نظر به اينكه رويكرد هر طرح تفضيلي راهبردي است لذا با اصلاح و تدقيق طرح تفضيلي جديد شهري هر شهرستان افق هاي روشن تري را بايد بازبيني كرد طرح هاي تفضيلي مركز شهرستانهاي ما مي بايست پاسخگو لا اقل دو دهه ( 20 سال ) باشند البته پايش طرح هاي تفضيلي شهري هر 5 سال جهت رفع اشكالات توسط گروه مهندسين مشاور الزامي است . ما در هر شهرستان نياز به جانمايي و ساخت چندين مجتمع بزرگ چند منظوره تجاري ، اداري و خدماتي داريم كه هم رونق كسب و كار و هم اشتغالزايي ايجاد نمايد تا بتواند در گردش روبه رشد اقتصاد شهري گامهاي خدماتي بلندي برداشته شود . در هر طرح تفضيلي شهري از پهنه هاي مختلف مانند پهنه احداث مسكن ، پهنه مختلط مسكن و فضاي سبز و پهنه كار و فعاليت در قالب خدمات انتفاعي يعني : واحدهاي تجاري و اداري و تأمين خدمات غيرانتفاعي يعني مجموعه هاي ورزشي ، فرهنگي و سينمايي ، بهداشتي و پاركينگهاي سه طبقه و … از ضروريات است . جهت اطلاع رساني و تعامل دوسويه مسئولين شهري ( شهرداري و شوراي شهر ) مداوم و مستمر مي بايستي چگونگي اجراي طرح تفضيلي شهري را به شهروندان و مردم اطلاع رساني و آگاه سازي نمايند . هر طرح مذكور مي بايست بصورت چندين تابلو در مكان هاي معين ورودي شهرداري ها (برزن هاي شهرداري ) در دسترس آحاد جامعه قرار دهند . فرآيند پايش هر طرح تفضيلي شهري به سمت بهسازي همراه با پارامترهاي فني مانند : مساحت زمين ها ، عرض گذرگاه ها ، شبكه هاي دسترسي ، ايستگاه ها ، و فضاي پارك خودرو مسير هر خيابان و … بسيار مطلوب و با دقت كارسازي گردد همگوني بافت هاي مسكوني و تجاري هر منطقه ( يك محله يا چند محله ) جنبه متناسب و با مقتضيات منطقه بايد هارموني داشته و از بدقوارگي اماكن و سازه ها كاملاً جلوگيري شود . مي توان شهرك ها را سطح بندي كرد مثلاً شهرك هاي سه طبقه با يك رنگ مشخص و بدون آسانسور ، شهرك هاي پنج طبقه و هفت طبقه با آسانسور و هر شهرك در يك پهنه فرعي با طول دو الي چهار كيلومتر از جاده هاي اصلي بنا گردد . در اين رابطه منظور اين است كه ما نظم بلندمرتبه سازي و نظم محله ها را كاملاً رعايت و با اقدامات زيباسازي انجام دهيم و از افراط و تفريط پرهيز نمائيم . در طرح هاي تفضيلي بايد به ارتقاي كيفيت ساخت و ساز و ارتقاي عمر مفيد بهره برداري ساختمان توجه بسزايي صورت پذيرد. (بايد كارشناسان از لحاظ بازار قيمت ها در طرح ها دقت كنند كه در بعضي از نقاط شهري براي زمين ها ارزش كاهنده و يا در بعضي از زمين ها ارزش افزاينده غيرمتعارف بوجود نيايد) به عبارت ديگر ما بايد ارزش گذاري قيمت ها را در جهت زيرساخت هاي جامع و ابنيه ها مد نظر مديريت عمران شهري قرار دهيم .

91 – هر چند سال بايد ا ز ظرفيتهاي واقعي با بازنگري هاي كارشناسانه بهره جست براي نمونه وضعيت عوارض طبيعي و اوضاع جغرافيايي شهرستان هاي ما با وجود آب هاي سر شار و فراوان و كوهپايه ها و كوهستانها و دره ها ي طبيعي و بكر شرايط بسيا ر متنوعي ( خود يك پديده توريستي است ) را از اكوسيستم ها بوجود آورده است كه البته بدليل مو قعيت فضايي بسيار خوب جهت ايجاد بناهاي سنتي و نماد سازي مي توان عمارت هاي چشمنواز و تحسين بر انگيزي را بستر سازي كرد  . از سويي با ايجاد الگوي طويل ترين شهرستان ها با طول بيش از 30 كيلومتر با نظم بخشي به ساختمان هاي مدرن و آپارتمانها و بناهاي تجاري و تفريحي و  ورزشي در دو سمت جاده هاي اصلي (با رعايت حريم واستاندارد ) براي نمونه چندين  مثال مي زنم  1 – : ازسه راهي ( لالي  مسجد سليمان به سمت بتوند و ازشهرستان لالي به سمت پل سردار اسعد بختياري و بطرف مسجد سليمان و در شهرستان انديكا از شهر آبژدان تا تونل دلا  ) ساختمان ها وسازه هاي 5 الي 7 طبقه همراه با امور زير بنايي  حسب تقاضا احداث ودر اختيار منقاضيان قرار گيرد . بديهي است بررسي، مطالعه ، ايجاد ، توسعه و راه اندازي و سر مايه گذاري در مشاركت انواع طرح هاي مهندسي راه و ساختمان و ابنيه براي سازه هاي بلند مرتبه ( از هم اكنون زير ساخت هاي عمراني  فني و رفاهي متناسب به افزايش جمعيت و اصل مهاجر پذيري در دستور اجرا قرار گيرد )  در سايه تعاون ومشاركت جمعي و جلب سرمايه گذاران داخلي و خارجي امكان پذير است . فرآيند توسعه در امور  رفاهي بويژه مسكن وساختمان هاي نمادين فرآيندي گام به گام و تدريجي است كه در ك  آينده نگري مشترك و شناخت فرهنگ بومي و ذهنيت همت عالي و همراستا را طلب مي كند . هر از چند گاه در حيات ما تحولاتي رخ ميدهد كه فرصت ها يي و شرايطي خاص ايجاد و حادث مي شود اين روند تصادفي و يكباره بوجود نمي آيد بلكه حاصل آزمون و خطا هاست نظر به اينكه افراد با تجربه با عمر تلف شده تجربيات  ارزنده اي از گذران لحظه لحظه ها كسب نموده اند بجاست با قوام بخشي تبادل ارتباطات دستآورد ها را با توجه و ايمن سازي قواعد و برنامه ها استحكام بخشيم . 2 – بدليل كوهپايه اي و كوهستاني بودن مناطق ما هر سال روستاها و بخشها و نقاط شهري با   پديده سيل مواجه مي شوند براي مقابله بهترين راه حل اجراي پروژه هاي آبخيزداري وبند هاي رسوبگير و طرحهاي بيولوژيك (درختكاري) است تا سيلاب هاي زمستاني كنترل شوند و تغيرات بنيادين اكولوژكي پديد آيد . 3 – ايجاد و توسعه سيستم هاي مكانيزه جمع آوري زباله و تبديل زباله به كود مصرفي مزارع و باغات ( اخيرا از پسماند زباله ها توليد برق مي كنند ) .

4 – با ايجاد بوستان هاي نيم ويك  هكتاري در هر محله پروژه هاي ايجاد فضاي سبز را گسترش دهيم به شكلي كه توسعه فضاي سبز براي هر نفر به 25 متر برسد . نتيجه مي گيريم با اطمينان و  افق ديد وسيع ميتوان برنامه هاي متنوعي را پي ريزي كنيم فقط بايد بخواهيم و آينده نگري را همواره مد نظر قرار دهيم .

5 –توسعه و ساخت مجتمع هاي فرهنگي و هنري و ورزشي  ،  كتابخانه هاي عمومي و كلوپ هاي ورزشي و…. براي هر محله از شهرستان هابا جديد ترين الگو ها از نشانه هاي تمدن و در بر گيرنده رفاه عمومي است.  ‌‌[ مثلا : براي 58 محله شهرستان مسجدسليمان :1-دروازه 2-هوانيروز 3-تلخاب 4- نفتك 5-باغ چشمه علي6-چهاربيشه 7- سرمسجد ( اين محله به علت آثار باستاني كه روي تپه اي بالاي آن وجود داشت و منسوب به حضرت سليمان شده بود سر مسجد ناميده شد . نامگذاري مسجد سليمان در ديماه 1303شمسي هم به علت همين آثار بود )  8-باشگاه سواركاران  9-نصير آباد 10-كولرشاب 11-ريل ويل (ريل وي railway (staion 12-بازار چشمه علي 13- محله لين اصفهانيها 14- محله حسين قصاب (مال گندلي ها در دوران حكومت محمد رضا پهلوي به كوي كاوه مشهور بود )15- لين هندي ها 16-دره گلگيري ها 17- مالجونكي 18- سركوره ها 19-مال شنبه 20- پنج بنگله 21- هشت بنگله 22-شاه نشين 23- مالكريم 24- نمره يازده 25- دره اشكفت 26- نمره دو 27-پانسيون خيام 28- سي برنج 29- كمپ كرسنت 30 –اسكاچ كرسنت  31- نفتون 32- پشت برج 33- سر برج 34- باغ ملي 35 – افرمبي (اداره تعميرات راه وساختمان fieldrood maintence and bulding  ) 36 –مين آفيز (اداره مركزي شركت نفت = مين آفيس )  37- سبز آباد 38- نمره چهل 39- پشت كوه 40- نمره يك 41- چاه نفتي 42- دره خرسان 43- بازار شوشتري ها 44- محله دو راهي بي بيان 45- كمي لب  46- نمره هشت 47- بي بيان 48- خواجه آباد  49- نفت آباد 50- كلگه بالا 51- كاروانسرا = گلگه پايين 52- شيخ مندني 53- تمبي  54- چال كنار 55- محله شير خورشيد 56- محله پانسيون روبروي بيمارستان شركت نفت شماره 1   57- چيت شوري  58- شيخ آباد   ] اينگونه اقدامات انجام پذيرد .

92 – پرواضح است كه نقش شهرداري در حقوق مالكانه نقشي مديريتي صادق و حمايت كننده در رويارويي با شهروندان است . در شهرستانهاي مناطق ما مانند ( مسجدسليمان ، لالي ، انديكا و … ) هر سال بايستي 5% الي 10% بافت هاي فرسوده به كمك شهرداريها و حمايت هاي كاتاليزوري دولت ( براي كساني كه درآمدهاي پايين داشته و توانايي خودياري ندارند) تجديد بنا شود . ما بايد مناظر طبيعي از جمله كوهپايه اي و كوهستاني را در حريم بافت هر شهرك مسكوني جديدالتأسيس را مد نظر قرار دهيم يا لااقل با طبيعت منطقه بصورت حداكثري همراه باشيم به عبارت ديگر نقش طبيعي محيط زيست و تركيب مصنوعي ساختار محيط زيستي آينده را با ندانم كاري و بي توجهي از بين نبريم هر مجموعه تفرجگاهي در محلات و شهرك هاي مسكوني نياز به تلفيقي از مناظر كوهپايه اي و كوهستاني ، فضاهاي سبز و ساختمان هاي همرنگ ، هم راستا و شكيل دارد. شوراهای شهر و شهرداريها تلاش نمايند تا از راهنمايي هاي شوراهاي عالي شهرسازي و معماري ملي و استاني  كمال بهره برداري فني و تجربي را براي توسعه شهري استفاده نمايند و از شهرستانهاي خارج كشور كه با طبيعت جغرافيايي مناطق ما هم خواني دارند استفاده هاي شايان نمايند . مديريت شهري همواره مي بايست پروژه هاي گوناگوني از طرح هاي خدمات و عمران شهري در دستور كار داشته باشند و با انطباق طرح تفضيلي هر مركز شهرستان امكان سرمايه گذاري داخلي و خارجي را فراهم نمايند از جمله اين طرح ها براي مثال : احياي حاشيه رودخانه ها ، اجراي طرح هاي بهسازي و ساماندهي روددره ها ( رودهاي فصلي ) ، احداث بوستان هاي 2 الي 5 هكتاري با استفاده از عرصه هاي منابع طبيعي متصل به حوزه جغرافيايي شهري ، ايجاد درياچه هاي 10 هكتاري ، احداث آبشارهاي مصنوعي در هر ميدان شهري ، باغ پرندگان ، ايجاد و احداث پيست هاو فضاهاي متعدد و كوچك ورزشي ، احداث پرديس هاي فرهنگي ، هنري و سينمايي ، احداث موزه هاي اساطير و مشاهير و بويژه موزه شهدا و بزرگان و …

93– در شهرستانها و استانها با كاستن قوانين و بوركراسي هاي مازاد ، سرمايه گذاريها در فضاي بخش كشاورزي با تمام زير بخش ها بايستي همراه با اهداف تعيين شده فيكس و برش داده شود . بطوريكه افكار عمومي جامعه نيز همزمان با آغاز طرحها و پروژه ها در طول هر دوره چهار ساله رياست جمهوري رويكرد دولت در بخش كشاورزي كاملاً توجيه و همراه شوند بدين منظور در مرحله نخست : كه عملاً موضوع بسيار حائز اهميت توليد  در شهرستانهايي كه داراي مزيت آب و هواي مناسب براي افزايش محصولات كشاورزي است شوراي كشاورزي يا ستاد توسعه كشاورزي استان بايد دو رديف خط اعتباري را در قانون بودجه سنواتي 1 – بهسازي و مقاوم سازي واريته ها ( انواع بذور و نهال « زراعي ، گياهي و باغي » ) در واحد سطح پيش به سوي محصولات ارگانيك .

2 – بالا بردن راندمان مصرف آب در واحد سطح از 36% به 80%   در دستور برنامه مديريت هاي كشاورزي قرار گيرد .پيشنهاد مي نمايم به مالكيت عمومي مردم كاري نداشته باشيم وهمين تعاونيهاي توليد و انبوهي از واحدهاي صنعتي و سنتي دامداري ، دامپروري ، زنبورداري و آبزي پروري موجود   را حفظ كنيم . از طريق اعتبارات كم بهره تك نرخي شعب بانك كشاورزي (از محل كمكهاي فني اعتباري سرمايه در گردش شعبه هر شهرستان  ) سهم اعتباري مكفي  اختصاص يابد .

در مرحله دوم : بازاريابي و بازاررساني و عرضه خدمات محصولات كشاورزي به مصرف كننده  : از شركتهاي تعاوني روستايي و كشاورزي و زنان روستايي و اتحاديه هاي شهرستاني حمايت كاملي از طريق مشاركت(20% و 80.% يا30% يا 70% يا 40% يا 60% ) و اعطاي تسهيلات اعتباري صندوق هاي توسعه سرمايه گذاري استاني و شهرستاني در بخش كشاورزي صورت پذيرد ( تقويت صندوق هاي غيردولتي حمايت از بخش كشاورزي هر منطقه با افزايش ميزان سهم 20 % الي  49% دولت الزامي است ) و يكي از راهكارهاي ماندگار ايجاد چندين ميدان تره بار محصولات كشاورزي و صنايع مرتبط  از توليد به مصرف ( با زير بناي 1000 الي 2000 متر دوطبقه  ) در بخش ها و شهر ها الزامي است .

94 – در راستاي هر اقدام ماندگار بويژه احداث كارخانه ها و ايجاد بازار تجارت چنانچه نياز به همكاري دولت و كمك افراد جامعه باشد اعتبار شخصيتي مهمتر از سرمايه در اختيار است .شخصيت ها هستند كه وقتي فراخوان شوند با تدبير اميد مي بخشند . خلق مزيت ها و امكانات بالقوه آماده سازي ها را شكل مي دهد .از سويي ما در دنيايي كاملا هوشمند بسر مي بريم .وجود اعتبار شخصيتي سرمايه گذاران(سهامداران)در هر واحد صنعتي،كشاورزي، خدمات رفاهي و توريسم از بركات يك جهش عمراني و اقتصادي است و مي توان آن را به عنوان اصول پايه شمارد. از جمله راهكارهاي مورد قبول كه فضاي كسب و كار را باز نموده و ميدان اشتغال را فراهم مي نمايد تعامل دو سويه با مديريتهاي منطقه اي و محلي هر استان است كه با همراهي و ارائه پيشنهادات كارساز و تاثير گذار در لايحه بودجه سنواتي همراه با پيگيريهاي مستمر ميتواند پيشرفت مناطق را تسريع نمايد.در اين راستا انواع و اقسام طرحها و پروژه ها قابل تعريف و طراحي و اجرايي خواهد شد.براي مثال در ارتباط با برنامه هاي توريستي مانند اكو كمپ بسيار حائز اهميت است مثال: اكو كمپ طبيعي بر اساس گردشگري پايدار و مباني اوليه اكو توريسم پايدار ، مكاني آرام و دلنشين در بافت هاي متنوع طبيعت زيباي مناطق ماست . مشاهده جاذبه هاي گياهي و جانوري و عوارض جغرافيايي دره ها و كوهپايه ها و كوهستان ها ودشت و دمن و رود ها و چشمه سار ها در مدت دو هفته تا يك ماه از گرمترين ماه هاي سال در فصل تابستان زندگي اكو كمپ ( كمپ طبيعي ) را توجيه مي كند و فرصتي براي گشت زني كامل با وقت كافي در دامان طبيعت و بهره مندي از تماشاي پرندگان و حيات وحش ، آشنايي با پوشش گياهي بويژه گياهان زراعي و دارويي ، باغي ونوع دامپروري و دامداري محلي ، عكاسي از مناظر بديع ، رصد ستارگان و آسمان آبي ، اسب سواري و دو چرخه سواري ، راهپيمايي و كوهنوردي ؤ رقص هاي محلي ، دسترسي به محصولات محلي ارگانيك ، آشنايي با محصولات وصنايع دستي زنان روستايي و عشايري ، خلاصه – همزيستي موقت با بخشي از همتباران مي باشد . البته تجهيز نمادين برخي خانه هاي روستايي براي پذيرايي نمونه اي از خوش سليقگي صاحبان كمپ هاي طبيعي است .نظر به اينكه اكو كمپ ساز گار با محيط زيست است  هيچ ظرف پلاستكي نبايد مصرف شود و از طرفي صرفا محصولات ارگانيك ( محصولاتي مانند توليدات سبزي و صيفي و باغات بدون استفاده از كود شيميايي و سموم و هر آفت كش مضر) و از فراورده هاي دامي و آبزي پروري و عسل زنبور داران و گياهان طبيعي در دسترس گردشگران قرار گيرد .نكته مهم ما بايد با آگاه سازي عواقب استفاده از مواد شوينده را متذكر شويم و توصيه كنيم كه استفاده حداقلي از مواد شيميايي شوينده صورت پذيرد . برگزاري تور هاي آموزشي ، تفريحي براي دانش آموزان و نو جوانان ( 10 الي 16 سال ) با نام سفر به طبيعت بختياري پيشنهاد مي گردد . بديهي است كه فرزندان ما در اكو كمپ ها به يك فرصت طلايي دست پيدا مي كنند و همچنين  راهكار هاي طبيعت گردي ، مقابله با حوادث غير مترقبه ، آشنايي با نوع زندگي اقشار  روستايي و عشايري ، نوع ورزش هاي بومي و آداب وسنن محلي و…. ساير جذابيت ها خاطرات بياد ماندني را از سفر هاي طبيعت در زندگي تجربه خواهند نمود .

95 – كشورهاي پيشرفته و صنعتي هنگامي راه ترقي را پيمودند كه توانسته اند اداره ، كارايي و بهره وري را در قالب انديشه درآورند و انديشه را در قلمرو علم و دانش قرار دهند. اين كشورها مبناي حركت خود را تحقيقات قرار داده اند اما پژوهش ها زماني كارآيي پيدا كرد و مؤثر افتاد كه مديريت بعنوان پديده علمي ، فرصت رشد و نمو يافت تا آنجا كه عرصه مديريت شرط اساسي نيل به شاخص هاي مديريت پيروز مندان محلي و منطقه اي به حساب آمد . و كل مديريت دولت مركزي كشورهاي فوق تحت تأثير حركت هاي مثبت ، پيش برنده با تخصص هاي مجزا بدون تداخل در رشته هاي سياست ، تكنولوژي ، اقتصاد ، جامعه شناسي ، علم مديريت و علم دين پژوهي ، در روند توسعه آميز قرار گرفتند .

همراه با ارزش گذاري و ارزش گرايي دو شهرستان لالي و انديكا با اتصال و همنوايي روستاها و مناطق عشايري مي توانند با يكپارچه سازي منابع طبيعي وحفظ توليد و مالكيت اشخاص يكي از ژئوپارك هاي محدود جاويدان كشور قلمداد شوند اما نيازمند هستيم كه يك گروه كارشناسي در اين زمينه حداقل يكسال كار شبانه روزي انجام دهند تا استعدادهاي نهفته مناطق ما بعنوان ژئوپارك هاي جاويدان شناسايي شوند و با فرهنگ نظارت پذيري  پذيري طريق توسعه يكنواخت بر اساس مزيت هاي نسبي پرسرعت و جانانه طي شود اقتضاي هر جامعه روبه رشد و در حال توسعه اين است كه از نيروهاي بالقوه خود بهترين و بيشترين استفاده ها را ببرد تا همه از مواهب توسعه بهره مند گردند. با نگرش عميق به تغيیرات جوامع نوين پديد آمده پي مي بريم كه هر فرد يا گروهي كه براي انتخاب شغل و سرمايه گذاري اجتماعي ، سياسي و اقتصادي خود اهميت فوق العاده اي قائل بوده و با عملكرد مثبت و تعقل بدون احساسات هيجاني دامنه گستره علمي و پژوهشي و فكري را به نحو احسن به صورت هاي گوناگون انجام و در برنامه هاي پيش رو قرار داده اند همراه با فرصت سازي و ايجاد ظرفيت هاي نوين فكر و تعقل را با تخصص آميخته و با صداقت و مردم دوستي و مملكت خواهي كار مي كنند .

96 – مديريت : دانشي است كه در مورد افرادي كه بايد رهبري شوند نه شخصي كه رهبري مي كند موفق ترين مديران كساني نيستند كه با مدل جنسيتي رفتار مي كنند و نه آن دسته از افرادي هستند كه از نقش هر مدل جنسيتي تقليد مي كنند بلكه گروه سومي هستند كه بيش از هر چيز با عبارت «طبيعت انساني در هم پيوسته » مديريت را انتخاب كرده و انجام وظيفه مي نمايند اين افراد ويژگي هاي مثبت آميخته در معاشرت اجتماعي خود را با ديگران بكار مي برند از جمله موفق ترين افراد مدير ان مدبر و با تفكر پيچيده كه در عين دانايي و حساسيت چابك و قاطع هستندمي توانند اداره امور هر منطقه را كاملاً به آنان سپرد .

مديريت محله و منطقه حتماً بايد از شخصيت هاي فرهيخته در جايگاه هاي خود استفاده شوند زيرا ديگر فرصت آزمون و خطا نيست . در كل طبق بررسي ها 9 شخصيت اصلي و كاربردي وجود دارد : 1 – شخصيت سياسي 2 – شخصيت فرهنگي و علمي 3 – شخصيت اقتصادي 4 – شخصيت اجتماعي و صنفي 5 – شخصيت اجرايي و حرفه اي 6 – شخصيت ورزشي 7 – شخصيت هنري 8 – شخصيت نظامي 9 – شخصيت فرهنگي و مذهبي ، كه قدر مسلم مي بايست در بحث مديريت امروزي با تعامل كامل و تبادل نظرات بسيار عالي از علم و تجربه در كنار هم با هنرنمايي استفاده نمايند.

(هر مديري شد مسلح به سه چيز                            كاردان ميگردد و صاحب تميز

علم چون با تجربه همبر شود                                   با هنر آميزد و رهبر شود )

در مثل مديريت آمده است كه اگر نتوانيد چيزي را اندازه بگيريد نمي توانيد آن را كنترل كنيد و اگر نتوانيد چيزي را كنترل كنيد نمي توانيد آن را مديريت كنيد و اگر چيزي را نتوانيد مديريت كنيد نمي توانيد آن را بهبود به بخشيد پس لازمه بهبود و اصلاحات مديريت كارآمد است ( كه امروزه ملت برومند ايران خط اصلاحات را پذيرفته و از منازعات و درگيريهاي سياسي ويرانگر پرهيز نموده است ) و لازمه مديريت در هر امري كنترل است و زيربناي هر كنترلي اندازه گيري است . در كنش هاي اقتصادي و مديريت امور اجرايي در هر طرح و برنامه كنترل نقش اساسي و كليدي ايفا مي نمايد.  اندازه ها براي امور مهمي چون ارزيابي عملياتي تنظيم شده ، تصميم گيري در زمان حال ، پيش بيني براي آينده برنامه ها همواره مورد نظر و استفاده قرار گرفته مي شود .

97 – البته تغيير نگرش ها ، انطباق با مدل هاي روز مديريت همواره بستر انواع مديريت را توسعه داده است مثلاً موضوع و فرآيند مهم اصل 44 قانون اساسي تعيين كننده نقش دولت به سكاندار و نقش بخش خصوصي و تعاوني را بعنوان متصديان غيردولتي به پاروزن يك كشتي واگذار و تبيين مي كند . از طرفي پروژه هاي زيرساختي و توسعه اي به نفع معيشت و رفاه عمومي مردم بايد با نقش پذيري مردم هر منطقه آغاز و به انجام برسد بديهي است افزايش سطح رفاه عمومي همراه با توسعه انواع توليدات و فرآوريهاي كشاورزي و صنعتي و معدني در هر استان يا شهرستان توانايي ايجاد فرصت هاي شغلي جديد را افزايش مي دهد . براي مثال : در مديريت شهري شوراها به كمك شهردار بايد طرح هاي پايدار و راهبردي را در برنامه هاي جديد مد نظر داشته باشند و از واگذاري هاي بي رويه تراكم هر ساختمان و بنا ، بي اصول و بي اسلوب پرهيز نمايند و از طرفي هر گونه سرمايه گذاري را با اصلاح سيستم مالي بپذيرند تا جايگاه فساد اداري شهرداري كاملاً بسته شود قطعاً در برنامه راهبردي و عملياتي براي هر دوره شهرداري مسائل فضاهاي سبز ، بناهاي نمادين ، زيبايي منظر، ايجاد مراكز اجتماعي و فرهنگي و ورزشي به نحوي كه سازگاري با محيط زيست و استانداردسازي فني و مطابق با اصول و معيارهاي معماري شهري داشته باشد از دل هر برنامه راهبردي نمودار و خودنمايي نمايند . پيشنهاد اخص بنده در اين زمينه اين است كه حتماً شوراهاي هر شهرستان در منطقه ما مي بايستي از طرح هاي ذهني و آرماني غير عملياتي پرهيز كرده و به طرح هاي عيني و پايدار روي آورند تا مردم از مديريت يكپارچه توسعه شهري استقبال نمايند .

98 – يكي از فرصت هاي ثابت و پايدار بعنوان موهبتي الهي و طبيعي وجود پرآب ترين رودخانه كشور «كارون » در مناطق سر به فلك كشيده كوهستان هاي بختياري است كه پس از طي 380 كيلومتر آرام آرام وارد خليج فارس مي شود عوارض طبيعي منطقه هاي ييلاقي و گرمسيري ما در دو استان چهارمحال و بختياري و خوزستان كمك مي كند تا از بستر و انرژي اين  پرآب ترين رودخانه كشور استفاده هاي شاياني صورت گيرد منتها سه عامل تسريع در اجراي برنامه ها و دعوت از بخش خصوصي داخلي و خارجي بويژه فروش سهام به مردم بومي شهرستانهاي همجوار رودخانه به سرعت انجام پذيرد و توصيه مي شود كه همتباران با تأسيس يك شركت بزرگ در خصوص احداث نيروگاه ها كه تا ظرفيت پيمانكاري در سطح شركت هاي درجه يك و دو را توسعه داده و  اقدام شايسته انجام پذيرد . براي مثال : به منظور پاسخگويي به نياز مصرف رشد سالانه 8 درصدي اقتصاد كشور ، ظرفيت نيروگاهي بايد در هر سال به طور متوسط 4000 مگاوات افزايش يابد . اين ميزان افزايش سالانه ظرفيت توليد برق در بخش انتقال احداث 100 پست و 5000 كيلومتر شبكه در مجموع معادل 3000 ميليارد تومان و در بخش توزيع نيازمند احداث 25000 ترانسفورماتور و 15000 كيلومتر شبكه و در مجموع معادل 2000 ميليارد تومان اعتبار لازم دارد. اگر چنانچه احداث 4000 مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي در هر سال معادل 7500 ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز داشته باشند جمع سرمايه گذاري سالانه مورد نياز صنعت برق در هر سال ( مصارف سرمايه گذاري ) معادل 12500 ميليارد تومان برآورد مي شود . مدل كسب و كار حاكم بر صنعت برق جهان داراي سبك خصوصي است و عمده سرمايه گذاري هاي مورد نياز براي توسعه ظرفيت نيروگاهي از سوي سرمايه گذاران تأمين مي شود . پس در استانهاي ما : 1 – نيازمنديم كه با تسهيلات روان و آسان بستر ورود سرمايه گذاران بومي و خارجي به صنعت نيروگاهي با اصلاح مكانيزم هاي اقتصادي بازار برق صورت پذيرد . 2 – استفاده از منابع اعتباري صندوق توسعه ملي براي افزايش ظرفيت نيروگاهي حتماً الزام آور است.3 – استفاده از ظرفيت قانوني براي احداث واحد بخار نيروگاهي سيكل تركيبي مانند : ( ماده 19 بودجه سال 1392 ) مورد نياز مي باشد .

جهت اطلاع مطابق تحليل هاي ارائه شده جريان نقدينگي حاكم بر صنعت برق و در دو بخش جاري ( بدون احتساب هزينه سوخت نيروگاهي ) و سرمايه اي ( بدون احتساب سرمايه احداث نيروگاه ) سالانه 11000 ميليارد تومان بدهي ايجاد مي كند در اين رابطه بايد بپذيريم كه راه برون رفت از بحران نقدينگي حاكم بر صنعت برق اصلاح پارادايم اقتصاد يارانه اي است پس نسل جوان خود را بيشتر با ايجاد بسترسازي براي توليد انرژي برق و نوع مصرف برق آشنا سازند و كالاهاي سرمايه اي برقي خانگي را ( چه به صورت واردات و چه به صورت توليد داخلي ) طوري اتخاب نمايند كه با كمترين مصرف انرژي استفاده هاي بهينه از اين نعمت خداداد و دست بشر بدون تهديد انتشار آلاينده ها پيگيري و در دستور كار قرار دهند.

99 – مديريت محلي و مياني منطقه گرا بايد تسلط به ارتباطات بين فردي و بين جمعي داشته باشد كه دانش آن يا در درون افراد نهفته است يا در جلسات و رسانه ها و گفتگوها،گفتمان هاي خصوصي برون مي افتد براي شكل گيري مديريتهاي توانمند و پيشرو نياز افراد به اعتماد به نفس براي حصول به كسب امتيازات ضروري است يكي از مهمترين اصول مديريت كه برگ برنده مديران محلي و منطقه اي است مذاكره مي باشد به دو معني 1-مذاكره خاص 2- مذاكره عام. در كتاب (تدبير منزل در حكمت عملي)ابن سينا بحث مديريت در داخل خانواده را مطرح مي كند زيرا مذاكره در اجتماع با جنبه هاي گوناگون قابل معنا و قابل عمل است . اينكه چطور از مرحله وابستگي به مرحله استقلال و بعد به درك تجزيه و تحليل وابستگيها دست پيدا كنيم و چگونه چاره انديشي نماييم از مذاكرات مستقيم و غير مستقيم در حوزه هاي مختلف سر چشمه مي گيريد. يادگيري فنون تاثير گذار در ارتباطات و علم محاوره و مذاكره براي همه كساني كه بصورت عام و خاص ،كلي يا جزئي با انواع و اقسام و شيوه هاي تخصصي مواجه و مرتبط هستند بسيار حائز اهميت و مفيد مي باشد.بدين منظور ما بايد به سبكها و مهارتهاي مذاكره كاملا” آشنا شويم تا بتوانيم بحرانهايي كه در اجرا حادث مي شود مديريت كنيم.هدفمندي و غايت مندي مذاكرات خيلي مهم بوده و فرد از اتلاف وقت و صحبت كردن زياد پرهيز كرده تا معني پذير بودن هر گفتگو يا گفتمان به نتيجه منتهي به هدف ختم شود در اين رابطه فرد بايد بتواند بيانگر خوبي از خواسته ها و نيازهاي مد نظر باشد. مطالب را روان و متقن تشريح كرده و به كرسي بنشاند.حساسيتها را به موقع احساس كند.براي غلبه بر مذاكرات مديريت محلي و منطقه اي و ملي مي بايست از افراد هوشمند و با تجربه كه شم بالاي فراستي دارند استفاده نمود.زيرا اين افراد كاملا” در صحبت كردن مسلط و به اهداف برنامه پيش رو يا در دست اقدام نگرش عميق داشته و كاملا” هوشيارند.در قرآن كريم 44 بار درباره تعقل ،تامل،تفكر و تدقيق(دقيق بودن) و استفاده از عقل و منطق صحبت شده و پيام آور خويشتنداري و فراست مي باشد.بديهي است اگر مديران منطقه گرا در كل فضاي كاري خود عوامل فوق را با تشخيص درست بكار بندند خواهيم ديد كه هزينه ها بسيار كم شده و بودجه و سرمايه ها بجا و بادوام و قوام طولاني مانند احداث راه آهن و عمر طرحها و پروژه ها استمرار مي يابد. براي مثال: توجه به گردش گري الكترونيكي يا مجازي بسيار مهم است فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي به صورت الكترونيك به روز ( آن لاين ) است و شاهد هستيم كه به كثرت بر رفتار ، نگرش و معلومات گردش گران بومي تأثير گذاشته است . افزايش مدل هاي كسب و كار جديد و شفافيت و روراستي با ميهمانان نياز به آداب دانايي از پيشرفته ترين متدها مي باشد در هر شهرستان و استان دانش آموختگان متخصص در زمينه هاي گوناگون از جمله صنعت توريسم وجود دارند . كه مي توانند قابليت هاي صنعت گردش گري را همراه با مدل هلي كسب و كار در فضاهاي مجازي نيز نوسازي نمايند . پايش ، سودمندي و توانايي در مديريت مشتري مداري و اعطاي تسهيلات رفاهي در هر منطقه نياز به كيفيت اطلاع رساني الكترونيكي دارد . ما براي دفاع از هويت گردشگري مناطق روستايي و عشايري شهرستان هاي خود كه داراي مزيت گردشگري هستند در فضاي مجازي براي ارائه خدمات اين صنعت مهم و كارآمد بايد تبليغات گسترده اي را انجام داده و با فرهنگ سازي و دعوت هاي مستمر توجيه پذير با كمك بخش خصوصي و دولتي زيرساخت هاي گردشگري را به بهترين شكل مهيا سازيم.

100– كار آمدي سيستمها در مديريت عمراني و اقتصادي دو شاخصه مهم دارد: 1-توانايي دولت محلي در اشتغال زايي2-چگونگي متعادل نمودن نواسانات نقدينگي به منظور بكارگيري سرمايه هاي مردمي براي اشتغال زايي و رفاهيات كوتاه مدت و طويل مدت.شتاب پروژه هاي عمراني نياز به افزايش تدريجي حجم نقدينگي و امكانات سرمايه اي دارد بدين خاطر در برنامه هاي 5 ساله جهت اجراي پروژه هاي بزرگ سعي شده است كه شوك تورمي مهار گردد.از جمله پروژه هاي مفيد و پايدارحمل و نقل ريلي است. مزاياي بسيار مهم حمل و نقل ريلي با ساير حمل و نقل هاي هوايي و جاده اي از مزيت هاي نسبي خاصي برخوردار است ظرفيت بسيار بالا ، مصرف كم انرژي و آلودگي محيط زيستي بسيار پايين نرخ كرايه مناسب و ايمني بسيار عالي باعث شده كه نقش ارزنده اي را در عرصه اجتماعي و صنعتي و اقتصادي مردم در منطقه داشته باشد . حمل و نقل ريلي از لحاظ استقبال عمومي داراي پارامترهاي متنوعي  است . جادارد مسئولين محلي نگاه جامع تري به سيستم حمل و نقل ريلي داشته باشند طبق اهداف تدوين شده سند چشم انداز 20 ساله بايد در سال 1404 سالانه 52 ميليون مسافر از طريق شبكه ريلي جابجا شوند كه با اهداف كوتاه مدت ، ميان مدت مي توان با عجله و سرعت شبكه ريلي شهرستانهاي شمال شرق استان خوزستان به استان چهارمحال و بختياري و استان اصفهان متصل گردد ؛ با همكاري نهادهاي مرتبط و جذب اعتبارات ملي و همكاري و هماهنگي مسئولين عالي استان هاي موصوف مي توان شاهد رونق محور شمالي استان خوزستان اهواز به شهركرد و اصفهان (از مسیر شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندکیا، شهر بازُفت شهرستان کوهرنگ، شهرستان فارسان) باشيم . بديهي است راه توسعه و نوگرايي سيستم حمل و نقل ريلي همراه با افزايش سرعت و كاهش هزينه هابراي مسافر بهترين ارائه كننده خدمات مسافري بوده كه تحولات عظيم اقتصادي را به وجود مي آورد بايد مديران و نمايندگان مناطق ما به اين مهم بعنوان يك راهبرد اساسي بينديشند تا هر چه سريعتر ظرفيت هاي بالقوه به بالفعل درآيد . با مرزبندي شفاف بين حوزه هاي تخصصي و كاري دولت در هر شهرستان و استاني بايد به سوي مديريت محلي و تمركز زدايي از دولت مركزي گام نهيم . نقش آفريني شوراهاي جديد در قالب سياست هاي انگيزه محور دولت محلي قابل تأمل است و قدم بسيار مثبت براي تعالي بخش به سياست هاي مردم سالاري است و پررنگي تمركز زدايي بخشي از خدمات از مديريت ملي همراه با توسعه اختيارات شهرداري ها كمك شاياني به تراكم بسيار وسيع مسئوليت هاي مديران استاني مي كند . از اقتضائات مديريت محلي وجود شوراهاو شهرداران قوي و با صلابت است . تمركز زدايي از دولت مركزي با هدف سبك سازي امور و تخصصي شدن برنامه هاي منطقه اي با هدف بهره گيري از استعدادهاي نهفته و با هدف بهبود كارایي و همچنين ارتقاي رضايت عمومي شهروندان مبتني بر حضور مشاركتي و فعال آنان از دغدغه هاي اصلي مديريت بومي و منطقه اي است . در مجموع تصميمات مهم و همه جانبه قطعاً بهره وري فوق العاده  بالاتري دارد و رضايت بخشي ايجاد مي كند كه همسو با سياست هاي كلان، شرايطي خلق مي كند كه به اولويت هاي شهروندان پاسخ می دهد.

100   ((به شكرانه اعطاي وسع و كرم  خداوندگار مهربان ))

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. خیلی استفاده کردیم متشکز

  2. سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز و گرامی جهانشاه دانش اگر هم قدم رنجه کنید و مسجدسلیمان هم کمی بیشتر سر بزنید نور علی نور است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.