• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
4

مشروح گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان از همایش بزرگداشت یکصد و نهمین سال اکتشاف نفت + تصاویر

  • کد خبر : 27892
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- همایش بزرگداشت یکصد و نهمین سال اکتشاف نفت با حضور جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون انرژی مجلس، مدیران ارشد وزارت نفت و مناطق نفتخیز جنوب،استاندار خوزستان، مدیران و مسئولین و جمعی از مردم شهرستان در سالن باشگاه مرکزی مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان- همایش بزرگداشت یکصد و نهمین سال اکتشاف نفت با حضور جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون انرژی مجلس، مدیران ارشد وزارت نفت و مناطق نفتخیز جنوب،استاندار خوزستان، مدیران و مسئولین و جمعی از مردم شهرستان در سالن باشگاه مرکزی مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان علی عسگر ظاهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از مهمانان حاضر و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهان توجه ویژه دولت به این شهر نفتی شد. وی با بیان این که وضعیت بحرانی این شهرستان در بعد بیکاری می طلبد که به شهر اولین ها نگاه ویژه ای بشود. ظاهری گفت: فایده چنین همایش هایی زمانی ست که مردم خروجی آن را احساس کنند در غی این صورت اعتماد آن ها به ما از بین خواهد رفت.

قباد ناصری مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به عنوان سخنران بعدی گفت: مسجدسلیمان به واسطه فوران نفت، زادگاه نفت نام گرفت و سرمنشا تحول و شکل گیری صنعت بزرگ و نفت و گاز و دیگر صنایع در کشور ایران شد. وی افزود: میزان استخراج از چاه نفت شماره یک مسجدسلیمان ۳۶هزار لیتر در روز بود و میزان تولید میدان مسجدسلیمان از سال ۱۲۹۰ با روزانه ۵۰۰ بشکه  شروع شد که با حفاری چاههای جدید به۱۲۰ هزار بشکه در روز رسید و در سال ۱۳۱۳ به بالاترین تولید خود که ۱۲۷ هزار بشکه در روز بود رسید. ناصری ادامه داد: مسجدسلیمان در ۸۷ مورد دارای اولین های کشور و خاومیانه بود که از جمله آنها اولین بیمارستان، اولین فرودگاه و راه آهن،اولین زمین فوتبال ,اولین نیروگاه و موارد دیگر می باشد.

وی اظهار داشت:مسجدسلیمان دارای دومین مخزن گاز ترش ژوراسیک در جهان است که هم اکنون روزانه ۱۰۰میلیون فوت مکعب گاز از این مخزن برای پتروشیمی ماهشهر ارسال می شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد:شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان دارای ۲۷ هزار کیلومتر مربع وسعت حوزه عملیاتی می باشد که در سه استان کشور پراکنده است. وی گفت: میزان ذخایر نفت کشف شده در مسجدسلیمان معادل ۷ درصد کل میزان ذخایر نفت کشور می باشد و میزان ذخایر گازی مسجدسلیمان معادل ۲/۴کل میزان دخایر گاز کشور است.

ناصری در رابطه با عملکرد این شرکت در حوزه مسئولیت های اجتماعی گفت:از جمله فعالیت های شرکت نفت مسجدسلیمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی می توان به کمک به حفظ میحط زیست، احداث مراکز فرهنگی،آموزشی و بهداشتی،احداث مسجد و مدرسه اشاره نمود.

وی در رابطه با پروژه موزه گنجینه نفت مسجدسلیمان گفت: این پروژه که یکی از مهم ترین پروژه ها ما می باشد هم اکنون در حال اجرا است و شامل چاه شماره یک,کارخانه گوگرد,واحد تقطیر نفت,واحد بهره برداری نمره دو و موارد دیگر می باشد. ناصری اعنوان داشت: بنابر تصمیم مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار است تا در کنار احداث موزه نفت مسجدسلیمان یک مجموعه پارک ۸هکتاری نیز تقدیم همشهریان شود که این پارک طی روزهای آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان نیز در این همایش اظهار کرد: نداری ها و کاستی ها در این شهر کم نیست. زمانی در این شهر کنگره مسجدسلیمان بدون نفت برگزار کردند که نا امیدی عجیبی ایجاد کرد حالا خوشحالم که مسجدسلیمان با نفت را داریم آن هم بالای میلیاردها بشکه که می توان استخراج کرد … امینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این اجلاس پیام ملی دارد و آن هم این است که مسجدسلیمان یک سند عینی ست برای دوری جستن از اقتصاد تک محصولی.. نماینده ولی فقیه و امام جمعه مسجدسلیمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسجدسلیمان شهر هزار گره کور است امام با این حال شهر هزار شهید هم می باشد والبته سرداران شهیدی مثل علیمردان خان بختیاری و شهید بهنام محمدی را هم داریم. وی با بیان این که با تمام این مشگلات همگرایی خوبی میان مردم وجود دارد که بخشی ا آن را مدیون نماینده محترم و فرماندار گرامی هستیم به سخنان خود پایان داد.

فرماندار مسجدسلیمان نیز ضمن تبریک حماسه ۲۹ اردیبهشت گفت: از همه کسانی که در این حماسه بی نظیر که باعث تقویت نظام و انقلاب شد تشکر و قدردانی می کنم.وی ادامه داد: روز اکتشاف نفت روزی ست که باید از نقاط ضعف و قوت آن استفاده بهینه کرد. وی گفت: حواس مان باشد به نوعی رفتار نکنیم که شهرهای جدید نفتی وقتی به مسجدسلیمان نگاه می کنند از این هراس داشته باشند مبادا سرنوشت شان مثل مسجدسلیمان شود. وی با تقدیر از اقدامات نفت در مسجدسلیمان گفت: اگر چه نفت اقدامات خوبی در این شهرستان انجام داده است اما انتظار داریم نفت به مسئولیت اجتماعی خودش بهتر عمل کند تا انشالله شاهد مسجدسلیمانی آباد و پر نشاط باشیم.

مجید ناصری نژاد نماینده شادگان در این همایش که بارها از سوی حاضرین مورد تشویق قرار گفت: امیدوارم این مناسبت ها سبب شود به یک نتیجه مطلوب برای مردم برسیم. زحمات زیادی برای برگزاری چنین همایش هایی می شود و با وجود همه عزیزان مسئول امیدوارم برای مردم خروجی خوبی داشته باشد…

وی ادامه داد: واقعیت این است این وضعیتی که ما در آن به سر می‌بریم زیبنده مردم نیست و حق مردم مسجدسلیمان، خوزستان و ایران بیش از این است ..

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: بیانات من با همه ی مسئولین دولت دولت و وزارت نفت است. مشکل اصلی افرادی مثل مهندس عالی پور نیستند ما می دانیم ایشان هم محدودیت هایی دارد مشکل اصلی تصمیم گیرندگان اصلی هستند که به این مناطق نگاهی نکردند و مناطق و شهرهای نفتخیز ما را به حیطه ی فراموشی سپردند.

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های تشکیل چنین همایش هایی گردآوری مردم و مسئولین است باید این را به مسئولین بگویم ای کسانی که مسئولیت پذیرفتید به یاد آورید که ۱۰۹ سال است که از اکتشاف نفت در مسجدسلیمان می گذرد چقدر ثروت از اینجا استخراج شد، چقدر باعث شد چرخه اقتصاد و پیشرفت مملکت بچرخد؟! ولی در این چرخیدن ما زیر پای این چرخش های له شدیم …

نماینده شادگان گفت:این وضعیت که در مسجدسلیمان می بینم اصلاً قابل قبول نیست، خدمات ارائه شده در حق مردم مسجدسلیمان و خوزستان بسیار ناچیز است. این نگران کننده است، آیا باید این وضعیت جاده ارتباطی مسجدسلیمان باشد؟! این وضعیت فاضلاب مسجدسلیمان اصلا زیبنده مردم این شهر نیست، آب هم که کلی مشکل دارد.

وی گفت: چندین دوره در مجلس داد زدیم مسئولین نظام به داد خوزستان و مردم خوزستان برسید. این خوزستان ثروت مملکت ست چرا خوزستان را فراموش کرده اید؟! این درد ماست و چیز زیادی از مسئولین مملکت نمی خواهیم. ما حداقل ها را می‌خواهیم باید با چه معیاری بپذیریم که مسجدسلیمان از بیکاری رنج می کشد. با چه معیاری باید ۴۵ درصد آمار بیکاری را در این شهرستان بسنجیم . همه مردم در حال مهاجرت هستند. این دردها را چقدر عنوان کنیم و با کمترین امکانات می شود کار کرد. این چه معنایی دارد با این همه نفت و گاز که مسجدسلیمان تزریق می کند به دنیا اما بیمارستان و دکتر نداشته باشد!

از مسئولین کشور می‌خواهیم به این شهر توجه کنند. برای وضعیت بیکاری و اشتغال جوانان برنامه داشته باشند. رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: الان که وقت تشکیل دولت است به آقای روحانی هم تذکر می‌دهم و هم از او می‌خواهم باید در کابینه خود حداقل دو یا سه وزیر و معاون وزیر خوزستانی داشته باشد. چرا ما باید همیشه دنبال التماس به دیگران باشیم؟!

هر چه دانش و تجربه و مهارت است نزد خوزستانی هاست وزارت نفت حق خوزستان است چرا که دانش آن نزد خوزستانی هاست.. وی در پایان سخنان خود ضمن تبریک به رییس جمهور منتخب مردم از ایشان خواست با سفر به خوزستان و دیدن هوا و گرد و خاک این استان بیشتر به فکر خوزستان باشد…

بیژن عالیپور مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب گفت: ما به مسجدسلیمان بدهکاریم. بیکاری بالغ بر ۴۳ درصد در این شهرستان هم مردم را آزار می دهد و هم ما را. حداقل کاری که ما می توانیم برای این شهرستان انجام می دهیم از طریق استخدام ارکان ثالث است که انشالله بخشی از مشکلات اشتغال در این شهرستان را کاهش بدهد.

استاندار خوزستان نیز در این همایش اظهار کرد: خوزستان و مسجدسلیمان کار بزرگی برای کشور ایران انجام داده و اقتصاد کشور از مسجدسلیمان و خوزستان متحول شده و مردم ایران باید سپاسگذار مردم خوزستان باشند.

وی افزود:در بحث ریزگردها مشاهده کردیم که همه ایران برای کمک به مردم خوزستان همراه شدند و دولت هم وظیفه دارد که ابتدا مشکلات استان خوزستان را حل کند و سپس به نقاط دیگر کشور رسیدگی کند چرا که دلارهای نفتی از خوزستان است و بحران های زیست محیطی هم مربوط به این منطقه است. وی گفت:در سال ۱۳۹۶ اهتمام جدی به بحث بودجه شده است و ۱۰۷ درصد رشد داشته است و مردم انتظار دارند نتیجه این افزایش بودجه را در پروژه های عمرانی و اشتغال حس کنند.

شریعتی ادامه داد:مسئله تامین گاز پتروپالایش مسجدسلیمان با موافقت وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی مناطقنفتخیز جنوب رفع شده  و برای کلنگ زنی این پروژه که منجبر به شکل گیری یک منطقه ویژه اقتصادی در منطقه زیلایی خواهد شد مشکلی نخواهیم داشت.

استاندار خوزستان عنوان داشت:درجلسه ای که اخیرا با مدیرعامل شرکت راه آهن کشور داشتم تصمیمات خوبی برای احداث راه آهن مسجدسلیمان به شوشتر و اندیمشک اتخاذ شد که از این راه آهن در آینده برای حمل و نقل کالا در شهرک صنعتی زیلایی نیز استفاده خواهد شد.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همایش صد و نهمین سالروز اکتشاف اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان به عنوان سخنران بعدی گفت: این همایش ها هر ساله برگزار می شود اما مردم نگاهشان به خروجی این جلسات است و می خواهند بدانند محصول این جلسات چه چیزی است.

وی افزود: همه ما فرزند این آب و خاکیم و به مطالبات مردم آگاه هستیم و مشکلات را هم می شناسیم اما مردم فقط انتظار ندارند که مشکلاتشان بیان شود بلکه می خواهند بدانند چه کسانی حلال این مشکلات هستند.مردم از ما  مسئولین توقع دارند در هر مسئولیتی که هستیم از زیربار مسئولیت مان شانه خالی نکنیم. حسنوند ادامه داد:۱۰۹سال از حفر چاه نفت مسجدسلیمان گذشت و امروز ما باید تمام توان و اراده مان در کل استان منشا یک تحول برای حفر چاههای بزرگ باشد, چاههایی که  توسعه,پیشرفت, اقتصاد, اشتغال و سربلندی مردم مسجدسلیمان را در پیش خو ببیند و برای آینده مسجدسلیمان  چاه هایی که دفع فقر و محرومیت و بیکاری در آنها متبلور می شود را دنبال کنیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:با تلاش های اعضای کمیسیون انرژی مجلس سهم ما از۲ درصد به ۳ درصد در نفت افزایش یافت که مبلغی معادل۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶را به بودجه استان خوزستان افزوده است. وی اظهار داشت: اعضای کیمسیون انرژی در برنامه توسعه ۵ ساله مصوب کردند که در استخدام ها و جذب نیروهای پیمانکاری از نیروهای بومی استفاده شود.

رئیس کیمسیون انرژی عنوان داشت:خوزستان مانند مادری است که شیره جان خود را داده است تا دیگران رشد کنند و زنده بمانند اما او بماند تا نام بلند ایران جاودانه باشد و امروز مسجدسلیمان هم مانند مادری است که شیره جان او ایران را آباد و اقتصاد کشور را پویا کرد و امروز این مادر رنجور و نحیف نیازمند حمایت همه ما است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=27892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با عرض سلام
    با تشکر از حضور همه آقایان و مسئولین محترم ازجمله استاندار و فرماندار و نماینده مجلس و مدیر مناطق نفتخیز وامام جمعه و مدیر شرکت نفت مسجدسلیمان و همه عزیزان و مدیران اجرایی استان و …امیدوارم موفق و پیروز باشید .
    آقایان خواهشمندیم اخبار درصد پیشرفت کارهای عمران شهرستان را ازجمله راه میانبر مسجدسلیمان به اهواز وراه آهن مسجدسلیمان به شوشتر_ اندیمشک و راه اندازی فرودگاه و پروژه استفاده ازآبهای روان و دریاچه های پشت سدهها و آبهای زیرزمینی و… جهت آبی کردن زمینهای کشاورزی و شیلات منطقه مسجدسلیمان بزرگ و کوتاه کردن جاده مسجدسلیمان به اندیکا ( تونل تنگ مو ) و ایجاد زیر ساختها در شهرک صنعتی شماره ۲ ( با توجه به اینکه اداره صنایع خوزستان و شرکت شهرکهای صنعتی در فاز یک موفق عمل نکرد) و ایجاد زیر ساختها جهت کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان جهت راه اندازی هر چه سریعتر و تولید و گردش سرمایه در اقتصاد شهرستان و….به اطلاع مردم برسانید . تا انشالله مردم هم از زحمات و تلاش مسئولین با خبر شوند .با تشکر فراوان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.