• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 3
1

نرخ بیکاری در گران‌ترین خطه کشور/ نفت در خانه و ما سوسوکنان می‌گردیم

  • کد خبر : 2782
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر این که مسجدسلیمان نفت‌خیز دومین شهر بیکار استان است انتظار می‌رود در این زمینه تعامل بیشتری از سوی مسئولان کشوری صورت پذیرد. به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، مسجد سلیمان شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری نشین […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر این که مسجدسلیمان نفت‌خیز دومین شهر بیکار استان است انتظار می‌رود در این زمینه تعامل بیشتری از سوی مسئولان کشوری صورت پذیرد.

به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، مسجد سلیمان شهری است تاریخی که در میان کوه‌های زاگرس و از شهرهای بختیاری نشین استان خوزستان قرار دارد. این شهر به شهر اولین‌ها نیز مشهور است زیرا خیلی از امکانات زندگی شهری برای اولین بار در این شهر بختیاری نشین بوده است. مانند اولین شهر نفتی، اولین زمین تنیس، اولین سینما و …

اما متاسفانه این منطقه چون بسیاری از مناطق نفت‌خیز جنوب محروم از بسیاری امکانات و مغفول از بی‌شماری اقدامات است که اگر محقق شوند می‌توانند اوضاع اقتصادی منطقه را کاملاً دگرگون کنند. مشکلاتی نظیر نبود امکانات تفریحی و گردشگری، بیکاری، خدمات درمانی مطلوب و در خور شان و به کارگیری نیروهای بومی و در نهایت محدودیت خدمات رفاهی برای شهروندان از جمله مهمترین این بخش‌هاست که مردم را مدت‌های مدیدی است تحت شعاع قرار داده و روند زندگی آنها را مختل کرده است.

در همین راستا مصاحبه‌ای با تنی چند از شهروندان انجام داده‌ایم که در زیر به اختصار می‌خوانید

*بیکاری در مسجدسلیمان بیداد می‌کند

منصور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان اظهار کرد: دو فرزند کوچک دارم و با وجود اینکه مدت‌هاست به دنبال کار می‌گردم اما هیچ کاری در این شهر پیدا نکرده‌ام.

وی عنوان کرد: مسجدسلیمان شهر نفت و گاز است اما با این وجود هر روز اوضاع اقتصادی‌اش نسبت به روز قبل رو به افول می‌نهد.

وی بیان کرد: با این همه ظرفیتی که شهرستان دارد نباید یک شهروند بیکار در مسجدسلیمان وجود داشته باشد اما متاسفانه این منطقه به محل کار افراد غیربومی مبدل شده است.

این شهروند مسجدسلیمانی با اشاره به اینکه مسئولان با گوشه نگاهی می‌توانند مسجدسلیمان را به شهری بی‌نظیر تبدیل کنند خاطرنشان کرد: این شهر بر روی نفت و گاز خوابیده است اما خود از وجود ثروت جاری در منطقه کاملا بی‌بهره است.

*بازدید مسئولان ملی و استانی هم دردی دوا نمی‌کند

دیگر شهروند مسجدسلیمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با وجود اینکه مسئولان استانی و کشوری بارها برای بازدید از این منطقه آمده‌اند اما هیچ گاه دردی از مردم دوا نکرده‌اند و مردم این شهر از لحاظ اقتصادی روز به روز درمانده‌تر می‌شوند.

این کارمند بازنشسته است در ادامه گفت: سه فرزند بیکار دارم که با وجود اینکه کلی هزینه تحصیلشان را داده‌ام اما امروز باید در کمال سهل انگاری مسئولان گوشه نشین شوند.

در ادامه این توضیحات به سراغ مسئولان می‌رویم و صحبت‌های آنان را در خصوص وضعیت اقتصادی منطقه با وجود شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی می‌شنویم.

*مجموعه نفت بیشتر همکاری کند/ یک ریال برای آلایندگی پرداخت نشده است

فرماندار مسجدسلیمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: در مجموع تعامل مسئولان نفت این شهرستان با دستگاه‌های اجرایی مختلف خوب است و توسط شرکت نفت و گاز پروژه‌های مطلوبی چون پل سازی، مدرسه سازی و ایجاد مکان های ورزشی شکل گرفته است.

عبدالله ایزدپناه افزود: البته در بحث گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر در این زمینه هیچ تعاملی از سوی مجموعه نفت مشاهده نشده است که امیدواریم در این بخش نیز وارد کار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان از نیروهای بومی در استخدام‌های نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود گفت: سال گذشته استخدام سراسری از سوی وزارت نفت صورت گرفت که از 200 نفر استخدامی سهم مسجدسلیمان 12 نفر بود در این خصوص ما بسیار انتقاد کردیم زیرا مردم این منطقه با وجود قرار داشتن در معرض آلایندگی‌های ناشی از شرکت نفت و گاز و پتروشیمی حقشان بیشتر از این است.

فرماندار مسجدسلیمان ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی استانداری خوزستان مبنی بر این که این شهر دومین شهر بیکار استان است انتظار می‌رود در این زمینه تعامل بیشتری از سوی مسئولان کشوری صورت پذیرد.

وی به بحث پرداخت عوارض آلایندگی توسط شرکت نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تاکنون یک ریال هم از این بابت به شهرداری مسجدسلیمان پرداخت نشده است.

ایزدپناه با بیان این که مجموع این شهر درگیر آلایندگی است عنوان کرد: با پرداخت این عوارض باید حداقل شش نقطه از شهر را جابه جا کنیم اما متأسفانه در این زمینه هنوز هیچ کمکی از سوی نفت نشده است.

وی با بیان این که این موضوع باید از طریق مسئولان کشوری پیگیری شود خاطرنشان کرد: البته این روند تاثیری در سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد نکرده است و در این منطقه پروژه‌های بزرگی چون توسعه کشاورزی، توسعه دامپروری و گاوداری 2 هزار راسی گاو شیری در دست اقدام است که توسط بخش خصوصی انجام گرفته‌اند.

فرماندار مسجدسلیمان در ادامه با بیان این که عمر نفت و گاز مسجدسلیمان یکصد و هشت ساله است بیان کرد: امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر مجموعه نفت و گاز و پتروشیمی خدمات بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.

*هیچ حق آلایندگی پرداخت نمی‌شود

شهردار مسجدسلیمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: نفت و گاز و همچنین پتروشیمی تاکنون هیچ عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت نکرده‌اند.

پیمان مولایی تصریح کرد: با وجود پیگیر‌ی‌های مداوم در این خصوص به مجموع نظر نرسیده‌ و هم اکنون موضوع را از طریق دادگستری در حال دنبال کردن هستیم.

وی ادامه داد: این امر یکی از عمده‌ترین دلایل عقب ماندگی شهر، نبود درآمد پایدار شهرداری و عدم اجرای پروژه‌های زیست محیطی و رفاهی توسط شهرداری برای شهروندان است.

شهردار این شهر همچنین عنوان کرد: امروز شاهد آن هستیم که خوراک پتروشیمی ماهشهر از مسجدسلیمان تأمین می‌شود و در این خصوص هم شرکت نفت و گاز و هم پتروشیمی باید خدمات مطلوبی به مردم ارائه دهند و حق آلایندگی را چون سایر شهرها با موقعیت مشابه پرداخت کنند.

وی با بیان این که با پرداخت این سهم گردش اقتصادی مطلوب‌تری در شهر حاکم می‌شود گفت: شهروندان این شهر حقشان بیشتر از چیزی است که امروز برای آنها در نظر گرفته شده است.

در نهایت شهری که به واسطه اکتشاف نفت و گاز اولین‌ها بوده که در آن زمان در تارک شهرهای ایران و خاورمیانه از نظر رونق اقتصادی بی‌نظیر و همچون نگینی می‌درخشید دوران طلایی آن به علت بی‌توجهی مسئولان برای ایجاد بسترهای رشد آتی این شهر در اوج دوران شکوفایی رو به افول نهاده است.

منبع/فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=2782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. به نظر من کل و کاسه نفت جمع بشه بهتره
    چی بابا همیشه سود اصلی و زیادی اش رو از ما بهترون می برند دددددد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.