• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
1

نشست بررسی وقایع نگاری یکصد سال نفت ایران/ تمام مسجدسلیمان موزه نفت است

  • کد خبر : 21926
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران میزبان سه تن از پژوهشگران و نویسندگان تاریخ نفت ایران در میزگردی با عنوان؛وقایع نگاری یکصد سال نفت ایران،توفیق یا شکست؟ بود. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از زاگرسيان این میزگرد با حضور احمد راسخی لنگرودی؛ نویسنده و […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت ایران میزبان سه تن از پژوهشگران و نویسندگان تاریخ نفت ایران در میزگردی با عنوان؛وقایع نگاری یکصد سال نفت ایران،توفیق یا شکست؟ بود.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از زاگرسيان این میزگرد با حضور احمد راسخی لنگرودی؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فلسفه، احمد کعبی فلاحیه؛ نویسنده و روزنامه نگار، فرشید خدادادیان؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ نفت و حشمت الله منعم مشاور طرح موزه های صنعت نفت برگزار شد.

رسالت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت

در این میزگرد ابتدا مشاور طرح موزه های صنعت نفت گزارشی از انجام پروژه موزه های صنعت نفت ارائه و با توجه به اهمیت اسناد در حوزه پژوهش و تاریخ نگاری از توجه ویژه مرکز به این مهم خبر داد.

منعم،با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مسجدسلیمان و آبادان،ایجاد موزه های در دیگر مناطق نفت خیز و حتی شهرهایی که پیشینه ای از فعالیت های پخش در آنها وجود دارد،ایجاد موزه ها را برای تحقق اهداف بلند مدت در حوزه تاریخ نگری و تاریخ نگاری بسیار مهم دانست.

وی با اشاره به رسالت اصلی موزه ها گفت؛ما در موزه ها و همچنین در مرکز اسناد تلاش داریم بدون هیچگونه پیش داوری و اعمال نظر،آنچه اتفاق افتاده را در معرض دید مخاطبان قرار داده و قضاوت و تحلیل را به عهده خودشان بگذاریم.

تمام مسجدسلیمان موزه نفت است

احمد راسخی لنگرودی،نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فلسفه در این نشست با اشاره به سخنان مجری طرح موزه ها در مورد پنجم خرداد و احداث موزه های پنجگانه در مسجدسلیمان تاکید کرد؛تمام مسجدسلیمان تبلور تاریخ و تحولات صنعت نفت است و در بین مردمان مهربان این شهر،شما حرفی جز نفت و رویدادی غیر از رویدادهای نفتی را نمی توانید بیابید.در ان شهر همه چیز بوی نفت می دهد و امیدوارم احداث موزه در این شهر به ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی ساکنانش کمک کند.

وی در مورد مشکلات تاریخ نگاری و تحقیق در تاریخ نفت میز با اشاره به نیازهای حمایتی محققان و پژوهشگران از آثار تالیفی شان محدودیت های اسناد و در دسترس نبودن منابع را از دیگر مشکلات در این عرصه برشمرد.

ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشگران و نویسندگان نفت

فرشید خدادادیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ نفت نیز در این نشست ضمن تشکر از دعوت مرکز موزه ها و اسناد صنعت نفت با تاکید بر اهمیت تداوم و استمرار با یادآوری خلع و فاصله بوجود آمده هشت ساله در پروژه موزه های صنعت نفت را خسارتی بزرگ دانست که درعین حال نشان از عدم توجه به زیرساختهای ایجاد و پیگیری بوده است. وی با تقدیر از نظر مثبت مهندس زنگنه و تلاش دکتر نعمت الهی در احیاء موضوع توجه به تاریخ نفت و موزه ها گفت؛امیدوارم در دوره جدید این امر با چنان زیرساخت قوی و استواری ایجاد شود که تغییر دولت ها و کابینه ها و افراد خللی در تداوم آن نتواند ایجاد کند.

خدادادیان در خصوص مشکلات تاریخ نگاری و ثبت وقایع تاریخی از آرزوی دیرینه خود برای تشکیل انجمن یا باشگاه نویسندگان و محققان نفت گفت و خاطرنشان کرد؛مرکز اسناد وموزه ها می تواند با امکاناتی که دارد بانک اطلاعاتی پژوهشگران و نویسندگان نفت را برای اولین بار در تاریخ یکصد ساله ایران تشکیل داده و مقدمه ایجاد این انجمن یا باشگاه شود

ذوقی نویسی در حوزه نفت موانع و مشکلاتی دارد

احمد کعبی فلاحیه؛نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان شناسی مناطق نفت خیز جنوب و روزنامه نگار نیز در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به مسیری که برای تعامل بیشتر متولیان رسمی صنعت نفت و محققان و پژوهشگران نفتی و غیرنفتی علاقمند به حوزه تاریخ نفت ایجاد شده،ذوقی نویسی در حوزه تاریخ نفت را در عین مفید و موثر بودن واجد موانع و مشکلاتی دانست که راه را بر پژوهشگر سخت می کند.

وی با اشاره به اهمیت رمان های تاریخی در ارائه تصویر درست،دقیق و واقعی از تاریخ نفت بر لزوم توجه به نویسندگان حوزه ادبیات برای دریافت درست از فضای واقعی مناطق نفت خیز بدور از حب و بغض های سیاسی و عقیدتی تاکید کرد.

14381437

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=21926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.