• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 11720اخبار امروز : 1
1

انتظارات اقلیت های دینی ایران از رئیس جمهور منتخب

  • کد خبر : 1245
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵

فرشيد خداداديان/ ایران؛ مهد همزیستی مسالمت آمیز انسان هایی است که با تعلق به اقوام و ادیان و مذاهب مختلف در صفت ایرانی بودن مشترک بوده و به نیکی در کنار یکدیگر زندگی می گذرانند. یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه حضور ملت ایران در تعیین سرنوشت خویش نقطه عطفی در سال جاری […]

فرشيد خداداديان/ ایران؛ مهد همزیستی مسالمت آمیز انسان هایی است که با تعلق به اقوام و ادیان و مذاهب مختلف در صفت ایرانی بودن مشترک بوده و به نیکی در کنار یکدیگر زندگی می گذرانند. یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه حضور ملت ایران در تعیین سرنوشت خویش نقطه عطفی در سال جاری محسوب شده و ایرانیان غیر مسلمان نیز نقشی ویژه در بروز این حضور مسئولانه داشته اند.

دولت اعتدال و امید به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد و در آستانه این رویداد، بررسی و اصلاح برخی قوانین و رسومات غلط موضوعی است که نمایندگان اقلیت های دینی زرتشتی، مسیحیان ارمنی، کلیمی و آشوریان از دکتر روحانی رئیس جمهور یازدهم ایران خواستارند. به گزارش”امرداد”،نمایندگان این گروه های دینی در مجلس شورای اسلامی؛ ضمن تبریک به دکتر حسن روحانی،انتظارات همتباران خویش را با ایشان در میان نهاده اند.

زرتشتیان

“اسفندیار اختیاری”،نماینده زرتشتیان در این زمینه ضمن تاکید بر رعایت اصول اولیه برابری بین تمامی ایرانیان، اصلاح برخی قوانین را نیاز ضروری استقرار واقعی برابری در جامعه ایران دانست. وی از جمله به ماده 881 مکرر قانون مدنی، در مورد ارث؛ اشاره نمود که به تعبیر وی در حقیقت قانونی برای از هم پاشیده شدن نهاد خانواده است و خواستار تلاش دولت برای اصلاح این قانون شد.

اختیاری با اشاره به این که احساس تبعیض از خود تبعیض مخرب تر است، خواستار حذف رفتارها، قوانین و مقرارتی گردید که همچون معضلی خانمان سوز، بلای جان همه شهروندان و به خصوص زرتشتیان ایران شده است.

ارامنه

“کارن خانلری”،نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد جامعه ارمنیان ایران از رئیس جمهور آینده می خواهد تا با حمایت های معنوی و مالی به انجمن های فرهنگی و ورزشی جوامع اقلیت دینی، به این جوامع کمک کند.

خانلری افزود؛اشتغال اقلیت های دینی در بدنه دولت نیز از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و جامعه ارمنیان ایران از رئیس جمهور آینده می خواهد تا با اتخاذ تدابیری این موضوع را بهبود بخشد. احراز پست معاونت یا مشاورت وزارتخانه ها توسط اقلیت های دینی از جمله حرکت هایی است که می تواند تبعات مثبت داخلی و خارجی داشته باشد.

جامعه آشوریان ایران

“یوتان بت کلیا”، نماینده آشوریان در مجلس نیز خواستار ایجاد ارتباط تنگاتنگ و نزدیک ریاست جمهوری با اقلیت های دینی شده و پیشنهاد داد در کلیه وزارت خانه ها و نهادهای دولتی گروه مشاوران یا مشاوری از اقلیت های دینی مستقر شوند تا بتوانند گره گشای مسایل و مشکلات جامعه باشند.

نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که جامعه آشوری ایران وارث نخستین روزنامه ایرانی با نام اشعه روشنایی از آغاز یک قرن گذشته در ارومیه بوده اظهار داشت این جامعه امروز از داشتن یک چاپخانه نوین، یک روزنامه یا موسسه انتشاراتی محروم است.

آقای بت کلیا، نیاز به داشتن هنرکده ها، مدارس عالی و موسسات فرهنگی برای اقلیت های دینی را از جمله ضرورت های فرهنگی ایشان برشمرد و از دکتر روحانی درخواست نمود توجه ویژه ای به وضعیت غیرمسلمانان ایران داشته باشند.

کلیمیان

جامعه کلیمیان ایران یکی دیگر از گروههایی هستند که در مناطق مختلف ایران حضور داشته و آقای سیامک مره صدق، ایشان را در مجلس شورای اسلامی نمایندگی می نماید.

وی نیز ضمن تبریک به دکتر روحانی،یادآور شد همچنان که ایرانیان غیر مسلمان پیرو ادیان توحیدی همواره در رعایت احترام نسبت به ارزش های دینی مورد قبول اکثریت مردم ایران تلاش کرده اند، انتظار به حق ما نیز احترام به ارزش های اساسی و بنیادی مورد قبولمان است.

آقای مره صدق خاطرنشان کرد؛ متاسفانه در چندسال اخیر بارها شاهد بوده ایم که به دلیل عدم شناخت کامل صهیونیسم از سوی برخی جریانات سیاسی، نقد صهیونیسم با اهانت به ارزش های شریعت حضرت موسی(ع) مخلوط شده که مواردی مانند فیلم”شکارچی شنبه”و برخی کتب و نشریات چاپ شده در این مدت سبب ناخشنودی تمامی پیروان ادیان توحیدی را فراهم نموده است و ما امیدواریم با استقرار دولت جدید، شاهد رفع چنین معضلات باشیم.

البته اقلیت های دینی ایرانی تنها محدود به این چهار طیف نیستند. مسلمانان اهل سنت،اهل حق، صابئین مندایی و دیگر اقلیت های دینی شناخته شده نیز به عنوان ایرانیان کنونی نیازمند توجه بیشتر از سوی دولت آینده هستند تا مشکلات گذشته خود را به فراموشی بسپارند. در مجموع به نظر می رسد اقلیت های دینی ایرانی علاوه بر درخواست های کلی همپای دیگر هموطنان خود از جمله در حوزه های اقتصاد، فرهنگ و حقوق مدنی، درخواست های مختص به خود را نیز دارند که شایسته شناسایی و رفع مشکلات می باشد.

منبع: هفته نامه امرداد،شماره 293، صفحه 8،شناسه های 85-293082

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.