• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
2

استاندار خوزستان خبر داد کمبود یک میلیون کتاب در خوزستان/ راه‌اندازی چاپخانه توسط شرکت تعاونی ناشران

  • کد خبر : 1007
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از فارس، سید جعفر حجازی پیش از ظهر امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که در محل استانداری و با حضور جمعی از مسئولان شهری برگزار شد، اظهار کرد: امروز بار علمی خوزستان از رتبه 27 به 12 ارتقا یافته است که بخش قابل توجهی […]

به گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از فارس، سید جعفر حجازی پیش از ظهر امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که در محل استانداری و با حضور جمعی از مسئولان شهری برگزار شد، اظهار کرد: امروز بار علمی خوزستان از رتبه 27 به 12 ارتقا یافته است که بخش قابل توجهی از آن مرهون کتابخانه‌هاست.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید علم در استان بسیار بالاست اما متاسفانه به دلیل پراکندگی نمی‌دانیم که این ظرفیت چه میزان است.

*باید 6.5 درصد بار علمی کشور مربوط به خوزستان باشد

استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به این که خوزستان 6.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد سهم نیم درصدی استان از بار علمی کشور قابل قبول نبوده و باید 6.5 درصد بار علمی کشور مربوط به خوزستان باشد.

وی ادامه داد: امروز 1.8 میلیون کتاب در استان موجود است که کم بوده و باید یک میلیون کتاب دیگر به این ظرفیت اضافه شود تا به مرز ایده آل برسیم.

*باید ظرفیت چاپ را ارتقا داد

حجازی با اشاره به این که باید ظرفیت چاپ در استان را بالا برد افزود: آن قدر کارهای متفرقه و خورده ریز در چاپخانه‌ها زیاد است که دیگر انگیزه‌ای برای چاپ یک کتاب در چاپخانه‌ها وجود ندارد.

وی خطاب به دستگاه‌های اجرایی استان گفت: شرکت‌ها و دستگاه ‌اجرایی استان باید حق نشر را به ناشرین درون استانی واگذار کنند، همچنین برای برگزاری نمایشگاه داخلی از ناشران بومی استان استفاده کنند.

استاندار خوزستان از پرداخت تسهیلات به‌منظور راه اندازی یک چاپخانه توسط شرکت تعاونی ناشران استان خبر داد و افزود: همچنین در ‌ای نزدیک مجوز بررسی کتاب در استان را از وزارتخانه دریافت خواهیم کرد.

*ظرفیت عرضه و تقاضا در حوزه نشر و چاپ مناسب نیست

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه ظرفیت عرضه و تقاضای استان در حوزه نشر و چاپ مناسب نیست و انتظار می‌رود قیمت‌های چاپخانه‌ها متعادل‌تر باشد تا ناشرین به سمت خارج از استان روی نیاورند.

حجازی با اشاره به اینکه زمانی 80 درصد تولید پوشاک استان در خارج از استان صورت می‌گرفت اما اکنون 90 درصد تولیدات استان داخلی است، خاطرنشان کرد: امروز با وجود بیش از 150 تولید کننده پوشاک، حدود یک میلیون دست پوشاک در استان به تولید می‌رسد.

*شناسایی فضاهای فرهنگی

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود که در حوزه فرهنگی نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی در سطح کشور باشیم، ادامه داد: متاسفانه خیلی از فضاهای استان بدون استفاده بوده و یا ناقص مورد استفاده قرار می‌گیرند که شناسایی آنها می‌تواند به سرانه کتابخانه‌های استان کمک کند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: قطعا اگر هزینه‌ها را به سمت نرم افزاری کردن تجهیزات کتابخانه‌ای برد سرعت پیشرفت کار به مراتب بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=1007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.