• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
1

كتاب هاي”روايت نفت”و”كاربردهاي نفت و گاز در ايران باستان”به چاپ دوم رسيدند

  • کد خبر : 8701
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۹:۴۴

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- تاريخ ايران؛خصوصاً در مقطع معاصر،بسيار متاثر از وجود نفت و گاز در اين سرزمين بوده و بسياري از رويدادهاي تاريخي و سياسي و اقتصادي و اجتماعي ايران مرتبط با اين سيال منبع انرژي اند. كتاب هاي؛”روايت نفت”و”كاربردهاي نفت و گاز در ايران باستان”از جمله آثار فرشيد خداداديان، محقق و پژوهشگر تاريخ هستند كه در اين […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- تاريخ ايران؛خصوصاً در مقطع معاصر،بسيار متاثر از وجود نفت و گاز در اين سرزمين بوده و بسياري از رويدادهاي تاريخي و سياسي و اقتصادي و اجتماعي ايران مرتبط با اين سيال منبع انرژي اند.

كتاب هاي؛”روايت نفت”و”كاربردهاي نفت و گاز در ايران باستان”از جمله آثار فرشيد خداداديان، محقق و پژوهشگر تاريخ هستند كه در اين زمينه منتشر شده اند و نه تنها به موضوع نفت در روزگار معاصر، بلكه به كاربردهاي اين سيال در روزگار باستان نيز اشاره دارند.

“روايت نفت”در 268 صفحه و منقسم به چهل و چهار مقاله،به موضوعاتي همچون؛قرارداد دارسي و آغاز عصر نفت در ايران،شكل گيري شركت-شهرهاي نفتي در جنوب غربي ايران،نفت ايران در جنگ هاي اول و دوم جهاني،ملي شدن نفت و حوادث سالهاي 1329 تا1332 و كودتاي بيست و هشتم مرداد و نهايتاً شكل گيري كنسرسيوم نفتي در ايران اشاره دارد.

چاپ نخست اين كتاب در سال 1390 منتشر و انتشارات روابط عمومي شركت ملي نفت ايران،دومين چاپ اين كتاب را نيز در قطع وزيري در1393 منتشر نموده است.

“كاربردهاي نفت و گاز در ايران باستان”دومين اثري است كه در سال جاري از مولف به چاپ دوم رسيده و به علاقمندان تاريخ ارائه شده است.

اين اثر،بعنوان نخستين اثر مستقل به زبان فارسي در زمينه موضوع تحقيق،نگاهي جديد به موضوع نفت را ارائه مي دهد و با مطالعه اين اثر،خواننده متوجه خواهد شد كه تاثير نفت و گاز در تاريخ و زندگي ايرانيان محدود به روزگار معاصر نبوده بلكه از دوران باستان كمابيش در زندگي ايشان موثر بوده است.

“كاربردهاي نفت و گاز در ايران باستان”در دويست و بيست هشت صفحه بصورت مصور و در قطع وزيري به چاپ دوم رسيده است و پيش از اين،چاپ نخست آن توسط انتشارات روابط عمومي شركت ملي نفت ايران در سال 1389 منتشر شده بود.

مولف در تهيه اين اثر از يكصد و سي منبع ايراني و خارجي بهره برده و در جستجوي اين كاربردها علاوه بر كار كتابخانه اي به تحقيق ميداني در مناطق داراي مظاهر طبيعي نفت و گاز در استانهاي مختلف كشور و همچنين موزه ها و محوطه هاي باستاني داخلي و خارجي همچون؛شهر سوخته زابل،زيگورات چغازنبيل، آتشكده هاي باكو در كشور آذربايجان و همچنين بخش ايران موزه بريتانيا در لندن را مورد بازديد قرار داده است.

فرشيد خداداديان، فارغ التحصيل رشته تاريخ در مقطع كارشناسي ارشد، روزنامه نگار و فعال حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري و دانش آموخته مدرسه ايراني دانشگاه جورج ميسون امريكا در رشته اقوام و اقليت هاي ديني است و علاوه بر اين دو كتاب آثار ديگري همچون؛”مسجدسليمان، نيم قرن چپاول(1380)،”پارسوماش، پايتخت گمشده ايران(1381)و”جستارهاي كوتاه بر تاريخ بلند نفت در ايران”(1389)را منتشر نموده است.

اين محقق تاريخ،همچنين داراي مقالات علمي متعدد در نشريات معتبر داخلي و خارجي و سخنران مدعو در همايش هاي مختلف،از جمله سمينار يكصد سالگي نفت ايران و خاورميانه در دانشگاه كلن در كشور آلمان(2008ميلادي)است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=8701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. نبریک

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.