• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
2

تجلیل رضایی از سردار اسعد در رونمایی کتاب فتح تهران

  • کد خبر : 8661
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه روایت فتح تهران به مناسبت سالگرد مشروطیت و مراسم رونمایی از کتاب فتح تهران نوشته ی دکتر اردشیر صالحپور حضور پیدا کرد. این برنامه از سوی مسئولان کاخ موزه نیاوران با […]

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه روایت فتح تهران به مناسبت سالگرد مشروطیت و مراسم رونمایی از کتاب فتح تهران نوشته ی دکتر اردشیر صالحپور حضور پیدا کرد. این برنامه از سوی مسئولان کاخ موزه نیاوران با همکاری و حمایت موسسه ایکوم، سازمان میراث فرهنگی و کتابخانه ملی برگزار شده است.

رضایی در این برنامه با بیان اهمیت و نقش مشروطه در تاریخ ایران گفت:« وقتی مشروطه تبدیل به یک حرکت بزرگ ملی سراسری شد، خیلی زود مورد هجوم قرار گرفت. محمدعلی شاه به محض پادشاهی مجلس را به توپ بست. این اتفاق باعث شد که یاس و نا امیدی ملت را فرا گرفت. فکر کنید بعد از بهار آزادی، استبداد صغیری به وجود آمد. خیلی از مردم امیدهاشان زنده شده بود و تصورات خوبی از آینده پیدا کرده بودند اما استبداد صغیر حالت یاس را به آن‌ها داد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از علت‌های به وجود آمدن مشروطه را شکست‌های ایران در جنگ با روسیه عنوان کرد و گفت:« بعد از شکست‌های متعدد این سوال‌ها برای مردم به وجود آمد: چرا نمی‌توانیم سرزمین خودمان را نگه داریم؟ کو سمرقند ؟ کو بخارا؟ کو قفقاز؟ شوک جدی به جامعه ایران وارد شد و پس از آن بود که یک بیداری حاصل شد. القابی که در دربار قاجار به وجود آمد همه رنگ باخت.»

او نقبی به گذشته زد:« بعد از این شوک بود که عباس میرزا تلاش کرد تا ارتش ایران را بر اساس ابزار مدرن و جدید مجهز کند. امیرکبیر فکر دیگری کرد. او مشکل ما را نظم و آموزش می‌دانست بنابراین دارالفنون را تاسیس کرد. فن آوری، نظم و قانون اساسی سه رکنی بود که در ایران به عنوان مشکلات اساسی شناخته شد. ای کاش همان صد سال پیش به نتیجه دست می‌یافتیم، نه این که امروز بعد از صد سال به این نتیجه برسیم که ما فن آوری و قانون اساسی و نظم و تربیت می‌خواهیم.»

رضایی افزود که در آن زمان یک پیروزی بزرگی به دست آمد. بمباران محمدعلی فضای نا امیدی بزرگی را به وجود آورد. مردم آذربایجان یک مقاومت بی نظیری انجام دادند. اگر محمد علی شاه تبریز را می گرفت، بختیاری ها و گیلانی ها به این نتیجه نمی‌رسیدند اما این مقاومت به سادگی تمام نشد. چقدر کودکان در تبریز از گرسنگی مردند. چقدر خانواده‌ها بی خانمان شدند اما ستارخان قهرمان و باقرخان سردار ملی مردم را حفظ می کردند تا مقاومت ادامه پیدا کند.»

او همچنین گفت که اگر امروز در غزه ۷ سال محاصره صورت گرفته، این از شعله‌های مقاومت تبریز در صد سال پیش است. امروز مردم غزه دارند مقاومت می کنند این برای این است که ۱۱ ماه در زمان مشروطه مردم مقاومت کردند حتی از گرسنگی علف می‌خوردند. در همین هنگام بود که سردار اسعد از خارج آمد و با علمای اصفهان میثاق کرد. بعضی ها که می‌گویند که سردار اسعد با روحانیت خوب نبوده اشتباه می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه پیام مشروطه وحدت است، توضیح داد:« نکته مهمی که می‌خواهم عرض کنم این است که اقوام ایرانی با لهجه‌های مختلف با فرهنگ‌های مختلف از دو نقطه شمال و مرکز یک شب با هم می نشینند و قرار می‌گذارند این اوج وحدت است. فتح تهران بدون وحدت و برادری امکان پذیر نبود. یکی از مهمترین میراث فرهنگی ما تاریخ است. ایران جلوتر از ژاپنی‌ها مسیر حرکت را آغاز کرد. حال باید این سوال را پرسید ما که زودتر از ژاپن قانون خواه بودیم چرا عقب افتادیم و آن‌ها پیش رفتند.»

او تاکید کرد که ما اگر یک بار دیگر به این تابلوی مشروطه برگردیم ، متوجه وحدت می‌شویم که در برابر حوادث منطقه مهم است. هدف نهایی شرایط منطقه این است که ناامنی را به درون مرزهای ایران بکشاند. پیام مشروطه وحدت و برابری است که فراتر از قانون است. اگر قانون باشد آزادی باشد وحدت و برابری نباشد، آزادی و قانون هم کارآمدی نخواهد داشت. به امید روزی که ما میراث دار خوبی برای سوابق ملت ایران باشیم.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=8661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سردار بزرگ بختياري،فرزند دوست داشتني مسجدسليمان سرلشكر دكتر حاج محسن رضايي دمت گرم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.