• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
2

پیام مدیرعامل اولین شرکت تولید کننده نفت کشور به مناسبت سالروز فوران نفت/ 5 خرداد، آغاز عصر نفت

  • کد خبر : 7508
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۸:۲۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مدیرعامل اولین و قدیمی ترین شرکت تولید کننده نفت و گاز کشور با صدور پیامی  5 خرداد سالروز فوران نفت از نخستین چاه نفت خاورمیانه را تبریک گفت. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، مهندس ابراهیم پیرامون […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- مدیرعامل اولین و قدیمی ترین شرکت تولید کننده نفت و گاز کشور با صدور پیامی  5 خرداد سالروز فوران نفت از نخستین چاه نفت خاورمیانه را تبریک گفت.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، مهندس ابراهیم پیرامون در این پیام آورده است: 5 خرداد روزی سرنوشت ساز و به یاد ماندنی در تاریخ درخشان ایران زمین است . در پنجمین روز از سومین ماه سال 1287 فوران نفت از چاه شماره یک در مسجدسلیمان سرتیتر خبرها شد و با شکل گیری و شروع فعالیت صنعت نفت این منطقه رنگ و بوی صنعتی شدن به خود گرفت. از آن روز تاکنون،  نفت  بعنوان یک کالای استراتژیک که هزاران ماده و محصول از آن بوجود می آید نقشی حیاتی در تأمین انرژی و اقتصاد کشورها ایفاء می کند.

این کارشناس ارشد و صاحب نظر در صنعت نفت در ادامه پیام خود می افزاید: تولید این محصول استراتژیک که با مشقت و پیچیدگی فراوان حاصل می شود عامل پیشرفت، توسعه و آبادانی تمدن بوده و به نوعی حیات ما را به خود وابسته ساخته است. در کشور ما؛ این صنعت حیاتی که سنگر نخست جهاد اقتصادی کشور محسوب می شود از همان روزهای نخست شکل گیری انقلاب و بعد از آن ، شروع جنگ تحمیلی، همیشه مورد تهاجم زورگویان و مستکبرانی بوده که چشم طمع به این خاک مقدس داشته اند. مستکبرانی که با وضع تحریم های گوناگون بدنبال از کار انداختن لوکوموتیو اقتصاد کشور هستند اما فرزندان خدوم ملت که از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند آنها را ناکام نموده اند.

یادآوری می نماید نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در ساعت 4 صبح روز 26 می 1908 میلادی برابر با 5 خرداد 1287 خورشیدی در عمق 1180 پایی معادل با 360 متری عمق زمین در منطقه مسجدسلیمان به نفت رسید.در کنار تولید از این چاه ، حفاری های جدید در مسجدسلیمان ادامه یافت و چاه شماره دو به فاصله زمانی کوتاهی پس از چاه شماره یک به نفت رسید.

نخستین چاه نفت خاورمیانه حدود 20 سال عمر خود میلیون ها بشکه نفت تولید کرد و در غروب یک روز پاییزی در سال 1928 میلادی برابر با 1307 خورشیدی تولید از آن متوقف گردید.

پس از اتمام تولید، دکل حفاری فلزی جایگزین دکل حفاری چوبی قدیمی شد و بمنظور بیان اهمیت و نقش این چاه و نفت تولیدی از آن  بصورت نمادین باقی ماند تا یادگاری از آغاز صنعت نفت در خاورمیانه باشد.

چاه شماره یک بخشی از تأسیسات اصلی موزه گنجینه نفت است که با دستور مستقیم مهندس بیژن زنگنه، وزیر محترم نفت، قرار است در کنار سایر تأسیسات احداث شده از قبیل نخستین پالایشگاه، نخستین کارخانه گوگرد سازی ، نخستین کارخانه تقطیر ، نخستین نیروگاه تولید برق و نخستین دکل پیچ و مهره ای گازی برای بیان تاریخچه صنعت نفت و نقش و تأثیرات آن در پیشرفت و توسعه تمدن ها در این شهر راه اندازی شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. تاالان که شرکت سودی نداشت نگذارید باتبدیل مسجدسلیمان به موزه عرصه زندگی کردن را از این که هست تنگ تر کند خدا میداند مردم دررابطه املاک خود چه زجری میکشند بگویید مدیران در این زمینه چه کرده اید

  2. سلامی گرم به گرمی ظهر تابستان شهرمان …
    خدمت این برادران عزیز و گرامی ، مسئولین محترم شهرمان خواستم عرض کنم !!!
    خودتان را خسته نکنید شهر مسجدسلیمان مدتها است که به لطف شما خودبخود تبدیل به یک موزه گردیده دیگر نیاز به حرام کردن بودجه شهر نیست و به افکار مدرن خودتان فشار وارد نکنید … !!!
    ——–فقط جهت اطلاع …………20/30 ……………فقط جهت اطلاع ………………… !!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.