• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

بختیاری ها و دکتر یانگ/ نگاهي كوتاه به فعاليت اولين پزشك صنعت نفت ايران در سرزمين بختياري

  • کد خبر : 7235
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ عين الله چراغي: ایل بختیاری به خاطر خصوصیات نژادی، ویژگی های فرهنگی و موقعیت استراتژیکی، در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران مطرح بوده است. به همین جهت از طرف پژوهشگران و محققان توجه خاصی به آن شده و به تحقیق پیرامون ابعاد مختلف زندگی آنان پرداخته اند و از طرفی […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ عين الله چراغي: ایل بختیاری به خاطر خصوصیات نژادی، ویژگی های فرهنگی و موقعیت استراتژیکی، در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران مطرح بوده است. به همین جهت از طرف پژوهشگران و محققان توجه خاصی به آن شده و به تحقیق پیرامون ابعاد مختلف زندگی آنان پرداخته اند و از طرفی داشتن روح جوانمردی و وحدت طلبی در قوم بختیاری و تداوم همزیستی و همگرایی با دیگر قومیت ها از دیرباز تاکنون متأثر از بینش مردمانی است که با صداقت و پایمردی نسبت به اصالت های دیرینه فرهنگی خود وفادار مانده، و رویکرد این وفاداری و وابستگی قبل از هر چیز گویای احساسات انسانی، ملی و در جستجوی همبستگی های بشری است که با پیامی رسا و پویا روح جوانمردی و نوعدوستی را در اذهان زنده می سازد.

در تاریخ سیاسی کشورمان بختیاری ها همیشه در مبارزه علیه قدرت های مادی و سلطه گر احساس غرور و قدرت می نمودند و هر گاه افرادی وطن فروش و ظالم و نوکر اجنبی بر مسند حکومت ها تکیه می زدند این دلاور مردان غیور علیه آنان قیام می کردند و تا آن ها را از اریکه قدرت به زیر نمی کشیدند آرام نمی گرفتند و هر گاه حاکمی لایق و کارآمد سکان کشور را در دست می گرفت با تمام وجود از آن ها حمایت، و در صنوف سربازان شرف و آزادی قرار می گرفتند. مردم خوشنام بختیاری همیشه حافظ تمامیت ارضی ایران بوده و چون به لحاظ جغرافیایی در قلب سرزمین ایران سکونت داشته اند از هر طرف که کشور مورد تهاجم بیگانه قرار می گرفت با جان و دل از سرزمین اجدادی و مقدس خویش دفاع می کردند و امروز نیز فرزندان این قوم دلیر، وارثان شایسته همان نیاکان خویش اند که برای سربلندی ایران عزیز از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. امید آن که توجهی ویژه به رفع مشکلات این مردمان صبور و مقاوم بشود که دیگر پسوند محرومیت به هیچ وجه زیبنده نام آنان نیست …

بر همگان روشن است که یکی از خصوصیات بارز این قوم کهن قدرشناسی آنان است. برای نمونه به شرح زندگی و خدمات پزشکی انسان دوست و بیگانه می پردازیم که سالیان پیش برای انجام وظیفه در امور پزشکی به استخدام شرکت نفت در آن دوره درآمده بود که منشاء خدمات زیادی به مردمان محروم آن زمان که از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار بودند، از فداکاری این پزشک حاذق و انسان دوست سخن ها می گویند و به نیکی از او یاد می کنند ….

اما دکتر یانگ (m.y.young  ) که بود؟ و چه خدماتی انجام داد: هنوز مدت زیادی از حضور زمین شناسان و تیم حفاری دارسی در ایران نگذشته بود که انگلیسی ها متوجه نقش شرایط خاص آب و هوایی مناطق نفت خیز ایران در اینجا و بروز بیماری ها شدند. گرمای طاقت فرسا، عدم وجود آب آشامیدنی سالم، فقدان خانه های بهداشتی و موارد دیگر … همه و همه سلامت و جان آنان را تهدید می کرد، این امر نظر مسئولین شرکت نفت را به استفاده از امکانات پزشکی معطوف نمود. و در سال 1286 خورشیدی این پزشک حاذق و کارآمد به استخدام شرکت درآمد و جهت رسیدگی به امور درمانی به مسجدسلیمان اعزام گردید، وی در زمانی کوتاه زبان فارسی را آموخت و به واسطه شکل طبابت خود محبوبیتی بین کارکنان شرکت نفت و اهالی محل پیدا کرد.

دکتر یانگ در طی مأموریت خویش تنها بیماران کارکنان نفت را در نظر نداشت، بلکه به درمان دیگر بیماران که اکثر آن ها از افراد بی بضاعت و فقیر بومی تشکیل می دادند نیز می پرداخت، امروز نیز که بیش از یکصد سال از آن زمان می گذرد این امر در بعضی مناطق سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت جریان دارد.

او در مدت مآموریت خود که نزدیک به سی سال طول کشید زحمات زیادی در زمینه ارتقای سطح بهداشت و درمان بیماری ها در جنوب کشور برداشت و به تأسیس مراکز درمانی متعدد همت گماشت.  ساخت بیمارستان نفت در مسجدسلیمان که نخستین بیمارستان مناطق نفت خیز در خاورمیانه !؟ به حساب می آید و بعدها بیمارستان آبادان و درمانگاههای متعدد از این جمله اند، او بارها در مناطق محروم جنوب با پای پیاده یا امکانات بسیار ناچیز برای درمان بیماران و افراد ایلات و طوایف کوچ گر آن نواحی رفت و آمد می کرد. به همین جهت دکتر یانگ در میان افراد منطقه و حتی خوانین ایل بختیاری به عنوان شخصیتی محترم شمرده می شد.

او در برخی از خاطرات خود می گوید: هر جا که اکیپ پزشکی ما عبور می کرد مردان و زنان و کودکان به دور ما جمع می شدند و از من به عنوان حکیم باشی درخواست می کردند که برای آن ها یک نسخه دوا بپیچیم. افرادی به مرض مالاریای مزمن دچار بودند و در انتظار معالجه و عده ای زخم های قانقاریا، عده ای به مرض کزاز مبتلا بودند و حتی افرادی که دچار عقرب زدگی و مار گزیدگی شده بودند و بیماری های دیگر در انتظار من بودند و به معالجه آنان می پرداختیم.

دکتر یانگ در آغاز با انجام آزمایشی بر روی چشم گوسفند توانست با موفقیت در آن دوره عمل جراحی آب مروارید را به انجام برساند و حتی جرأت یافت این تجربه موفق را در عمل چشم یکی از رؤسای ایل بختیاری مورد استفاده قرار دهد. این عمل بیش از پیش بر محبوبیت وی افزود و در میان قبایل محلی به عنوان شفا دهنده نابینایان اعتبار و احترامی مضاعف یافت.

خبر بینا کردن چشم های کور توسط دکتر یانگ در همه نقاط مناطق نفت خیز شایع شد مردم به هنگام عبور اتومبیل وی بر روی جاده دراز می کشیدند تا باعث توقف اتومبیل او شوند و ایشان به همه اهالی در امور پزشکی یاری می رساند و از نظر مردم جنوب دکتر یانگ وضعیت آدم مقدسی! را پیدا کرده بود که می توانست کور را شفا دهد و از نعمت بینایی بهره مند سازد.

وی در سال 1950 میلادی پس از سال ها تلاش و فعالیت بی وقفه زندگی را بدرود گفت خدایش بیامرزد …

نگارنده بر این باور است که نامبرده گر چه از طرف دولت انگلیس در ایران مشغول فعالیت بوده است و به نوعی حافظ منابع دولت خویش نیز بود، اما روح انسان دوستی این پزشک حاذق در خدمت بدون چشم داشت به مردم محروم بختیاری را نمی توان نادیده گرفت و به عبارتی مصداق این ضرب المثل است که می گوید: « عدو سبب خیر شود گر خدا خواهد ». امید آن که افرادی که در این زمینه ها فعالیت می نمایند به جای اندوختن بر ثروت خویش در حساب های بانکی شان، سعی کنند در قلوب مردم خود جایی پیدا کنند که آن که باعث ماندگاری افراد می شود خدمات و نام نیک آنان است که بر جای می ماند و بس …

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با سلام و عرض ادب خواستم تشکر کنم از زحماتتون وبپرسم اگر مطالبی دیگر در مورد تاریخچه بهداری نفت دارید برایم بفرستید ممنونم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.