• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

مشاوره قبل از ازدواج ؛تحکیم کننده پیوند زوج ها

  • کد خبر : 7140
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۶:۰۷

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- آمار ظلاق در کشور ما روند رو به رشد و نگران کننده ای دارد از هر هشت ازدواج در کشور ما تا شش پیوند در معرض خطر فرو پاشی قرار دارد این آمار در شهرهای بزرگ بیشتر ملموس است ازدواج های اینترنتی؛دانشجویی؛تحمیلی توسط خانواده و درمجموع بدون ارزیابی و ملاک گذاری […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- آمار ظلاق در کشور ما روند رو به رشد و نگران کننده ای دارد از هر هشت ازدواج در کشور ما تا شش پیوند در معرض خطر فرو پاشی قرار دارد این آمار در شهرهای بزرگ بیشتر ملموس است ازدواج های اینترنتی؛دانشجویی؛تحمیلی توسط خانواده و درمجموع بدون ارزیابی و ملاک گذاری تداوم زندگی مشترک رلا با دشواری رو به رو می کند. در بررسی دلایل طلاق می توان عوامل مختلفی رابررسی کرد.یکی از این عوامل که دومین علت طلاق در کشور بعد از اعتیاد سرپرست خانوار است مسئله عدم تفاهم است. این سوال مطرح است: چرا زوج هایی که با امید و علاقه فراوان زندگی مشترک خود را آغاز می کنند بعد از مدتی به بن بست می رسند و حتی مهریه های آنچنانی و وساطت اطرافیان نمی تواند از فروپاشی کانون خانواده جلوگیری کند؟

دلیل این هم عدم جدی گرفتن مشاوره قبل از ازدواج توسط زوجین است که متاسفانه درمیان اقشار تحصیلکرده هم فراوان به چشم می خورددر ازدواج ملاک های متعددی مد نظر زوجین است اما واقه نگری و تعریف ملاک های واقعی مهم است مشاوره قبل از ازدواج یعنی وقوف به ملاک های مهم وتاثیرگذار که می تواند منجر به شناسایی مشترکات زوجین یا تضادها گردد اما ممکن است تحت شعاع سایر مسائل چندان جدی گرفته نمی شود . مشاوره قبل از ازدواج این بستر را فراهم می کند تا زوجین در کنار سایر ملاک ها مانند تمکن مالی؛تحصیلات ؛برخورداری از امکانات اساسی زندگی؛معیارهای ظاهری و…بتواند با دقت واقع نگری به دور از هرگونه احساسات تند و آتشین و پیروی از عقل و منطق به ارزیابی وضعیت همسرآینده خود بپردازند و کانون یک زندگی مشترک را آگاهانه بنیان گذارند به همین خاطر مشاوره قبل از ازدواج با کارشناسان مجرب می تواند ملاک و معیار خوبی را پیش روی زوجین بنا گذارد تا زندگی مشترکشان دستخوش حوادث نگردد این ملاک ها کدام است؟

اولین گام: تعیین ملاک هادر اولین گام باید ملاک های ازدواج به اصطلاح ارزش گذ اری گردد .هرکدام از زوجین باید مشخص نمایند از ازدواج آتی خود چه انتظاراتی دارند ملاک انتخاب همسر کدام است؟و این معیارها دسته بندی شوند مانند الف:توانایی اداره یک زندگی توسط همسرآتی؛ب:برخورداری از توازن روحی و روانی وشناسایی هرگونه اختلالات روانی مثل انواع افسردگی، اضطرابها، اختلالات شخصیت، اختلالات روان تنی، اختلالات ؛ج:الترام به احترام به حقوق طرفین؛د:عدم آلودگی به مواد مخدر و…. مرحله بعدی بررسی آمادگی (سن)ازدواج است.

عدم پختگی عاطفی،اجتماعی،جسمی و اقتصادی باعث ایجاد مشکلات فراوانی میشود.البته این نکته حایز اهمیت است که توجه صرف به سن به عنوان ملاکی برای ازدواج صحیح نیست.چون افراد مختلف در سنین متفاوتی به آمادگی لازم برای ازدواج می رسند.مثلا ممکن است شخصی در ۱۸سالگی آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد و شخص دیگری در ۲۵سالگی هم به پختگی و بلوغ لازم نرسیده باشد متاسفانه هنوز هم بعضا برخی خانواده ها در سنین پایین و براساس ملاک های مادی یا علاقه به وصلت به خانواده خاص و بدون درنظر گرفتن علایق فرزند خود پیوندجدید را می پذیرند.دختر خانواده بدون در نظر گرفتن معیارهای خاص برای رهایی از تنگناهای احتمالی موجود در خانواده تن به ازدواجی مبهم می دهد. عدم پختگی عاطفی زوجین و توجه به ملاک های ظاهری یعنی پی ریزی کانون خانواده ای متزلزل که نهایتا به طلاق کشیده می شود یا حتی در صورت تداوم یک طلاق عاطفی با وصلت قانونی محسوب می شود که رضایت طرفین ازاین ازدواج از بین می رود..

تناسب شخصیتی افراد بهتر است افراد از لحاظ شخصیتی نیز تیپ های مشابه و نزدیک به هم داشته باشند.یکی از تیپ های شخصیتی بارز درون گرایی و در مقابل آن برون گرایی است.مشخصا اگر یک تیپ برون گرا با یک شخصیت برون گرا ازدواج کند،تفاهم بیشتری خواهند داشت،تا ازدواج یک فرد برون گرا با یک درون گرا.بهتر است که هر تیپ شخصیتی با تیپ همسان خود ازدواج کند.

 برخورداری زوجین از مهارتهای حل مسئله: در مشاوره نکته مهمی که باید مورد تاکید مشاوره باشد افزایش توانایی های زوجین در حل مشکلات و اختلافات در سایه شناخت خصوصیات شخصیتی یکدیگر است بروز سوء تفاهمات و اختلافات در خانواده اجتناب ناپذیر است زوجین از همان ابتدای زندگی باید مهارتهای مدیریت اختلافات زناشویی را یاد بگیرند تا بتوانند با فائق شدن برمشکلات از ادامه اختلافات جلوگیری نمایند.

سارا پورحافظی- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=7140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.