• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
1

جاده‌هایی که جان می‌گیرد/ سکوت مرگبار مسئولان در جاده‌های خوزستان

  • کد خبر : 634
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۲ - ۷:۰۶

با وجود به وقوع پیوستن اتفاقات روزانه، نامناسب بودن جاده‌ها در خوزستان باعث تصادفات جرحی و فوتی می‌شود که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. ه گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، وضعیت کنونی جاده‌های خوزستان به گونه‌ای است که روزانه شاهد تصادفات دلخراش و منجر به فوت هم استانی‌های خود هستیم و شاهدیم که […]

با وجود به وقوع پیوستن اتفاقات روزانه، نامناسب بودن جاده‌ها در خوزستان باعث تصادفات جرحی و فوتی می‌شود که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. ه گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، وضعیت کنونی جاده‌های خوزستان به گونه‌ای است که روزانه شاهد تصادفات دلخراش و منجر به فوت هم استانی‌های خود هستیم و شاهدیم که دوستان و هم استانی‌هایمان روزانه به داغ عزیزانشان می‌نشینند و این حوادث مسئولان را در سکوتی مرگبار که به نوعی نشان از پذیرش کم‌کاری در این حوزه است، وا می‌دارد.

جاد‌های خوزستان روزانه جان مردم را می‌گیرند و در این وادی نه مسئولی پاسخگوی مشکلات موجود است و نه کسی به فکر است که این وضعیت را اصلاح کند، ولی آنچه در این بین بسیار قابل توجه بوده عدم توجه به مشکلات موجود در حوزه راه است که روزانه خسارت‌های جبران ناپذیری را به جامعه پیرامون تحمیل می‌کند.

*آینده وضعیت خوزستان در حوزه راه مشخص نیست

خوزستان دارای زیرساخت‌ها و شرایط بسیار خوبی برای ارتباط با دیگر استان‌ها و کشورهای مجاور را دارد ولی نبود جاده مناسب باعث شده است تا بخش زیادی از این تبادلات و صادرات با مشکل مواجه شود.

جاده در خوزستان با محرومیت‌ها و عقب افتادگی‌های بسیار زیادی مواجه است که برای رفع این مشکلات باید بررسی‌های زیرساختی را در دستور کار قرار داد.

یک کارشناس ارشد عمران در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: طول عمر کم آسفالت در خوزستان یکی از دلایل اساسی عقب ماندگی در حوزه جاده است زیرا نگهداری راه در خوزستان به دلیل دمای هوای بالا با هزینه‌های زیادی همراه است.

*طول عمر زیرسازی و آسفالت در خوزستان تقریبا یک چهارم زمان استاندارد کل کشور است

محمدعلی صادقی‌زاده خاطرنشان کرد: طول عمر زیرسازی و آسفالت در خوزستان تقریبا یک چهارم زمان استاندارد کل کشور است و دوران ماندگاری جاده در ایران در مقایسه با سایر کشورها تقریبا یک سوم کشورهای پیشرفته است که این وضعیت نیز دلایل خاص خود را دارد.

وی با اشاره به دیگر دلایل موجود در این حوزه ادامه داد: در حوزه جاده در خوزستان و کشور به مسائل تخصصی و زیرساختی جاده توجه زیادی نمی‌شود مثلا برای جمع‌آوری آب باران از سطح جاده‌های کشور تدبیر خاصی اندیشیده نشده است و به این دلیل است که در جاده‌های خوزستان طول عمر به کمتر از 25 درصد حالت استاندارد می‌رسد.

*یکی از دلایل نابودی جاده‌‌ها حرکت خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز است

صادقی‌زاده با اشاره به اینکه افزایش تناژ نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر نابودی جاده‌های استان دارد، تصریح کرد: یکی از چهار دلیلی که باعث نابودی جاده‌‌های استان خوزستان شده است حرکت خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز است و این مهم باعث شده تا 30 درصد طول عمر جاده‌‌ها در استان تقلیل یابد.

این کارشناس با اشاره به اینکه جاده زیربنای توسعه پایدار به شمار می‌آید، افزود: نگهداری از جاده‌های استان خوزستان باعث می‌شود تا صادرات از استان رونق بگیرد و همین امر باعث افزایش اشتغال و توسعه پایدار در خوزستان شود و باید زیربنایی به این بخش توجه کرد.

*لزوم ساخت 1000 کیلومتر جاده در خوزستان

از آنجایی که تامین زیرساخت‌های توسعه در کشور بر عهده دولت است، عالی‌ترین مقام دولت در استان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: برای رفع مشکلات در حوزه جاده‌های خوزستان نیازمند یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده بودیم که تاکنون 380 کیلومتر آن ساخته شده‌ است.

سیدجعفر حجازی با اشاره به اینکه کار ساخت یک‌هزار کیلومتر باقیمانده جاده‌های استان آغاز نشده است، گفت: منتظر تخصیص اعتبار به این پروژه‌های زیربنایی هستیم و امیدواریم تا پایان دولت دهم اعتباراتی تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات در این حوزه برطرف شود.

*از نظر میزان جابه‌جایی کالا در کشور جایگاه ششم را داریم/ از نظر وضعیت جاده‌ها جایگاه چهاردهم

وی با اشاره به جایگاه خوزستان در بین سایر استان‌های کشور افزود: در طول سال در استان خوزستان 50 میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود و از نظر میزان جابه‌جایی کالا در کشور جایگاه ششم را داریم ولی در حمل مسافر در بین سایر استان‌های کشور رتبه سوم را داریم که این نشان می‌دهد که نیاز خوزستان به جاده به دلیل جابه‌جایی مسافر بسیار زیاد است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: از نظر وضعیت جاده‌ها در سراسر کشور جایگاه چهاردهم را داریم و از نظر ترافیک و تراکم جاده‌ها در سطح استان وضعیت مناسبی وجود ندارد و ترافیک و تراکم در جاده‌های استان سنگین است.

وی با اشاره به پروژه‌های حوزه راه در استان خوزستان خاطرنشان کرد: در صورتی که یک‌هزار و 380 کیلومتر جاده استان که تاکنون تنها 380 کیلومتر آنها ساخته شده تکمیل و به بهره‌برداری برسند تازه به جایگاه ششم کشور خواهیم رسید که جایگاه مناسب و در خور شان نیست.

متاسفانه وضعیت چنینی در جاده‌های خوزستان باعث می‌شود تا روز به روز شاهد کشته شدن هم استانی‌های خود در جاده‌ها باشیم و گوش‌ها به شنیدن اخبار تصادف عادت بکند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در این زمینه راهکارهایی جدی و جدید اتخاذ شود.

گزارش از مجتبی نارنج‌پور/فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.