• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
3

فعال فرهنگی اجتماعی بختیاری:تنوع اقوام در استان خوزستان تهدید یا فرصت؟

  • کد خبر : 58544
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
فعال فرهنگی اجتماعی بختیاری:تنوع اقوام در استان خوزستان تهدید یا فرصت؟

رویش زاگرس: همایش جمعی از متتفذین و معتمدان از اقوام  مختلف با استاندار خوزستان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در این جلسه حسینی محراب استاندار خوزستان با بیان شمه ای از عملکرد دولت در حوزه های مختلف در سطح استان از نقش ارزشمند  معتمدان و متنفذین اقوام در استان تشکر کرد. محمدرضا […]

رویش زاگرس: همایش جمعی از متتفذین و معتمدان از اقوام  مختلف با استاندار خوزستان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رویش زاگرس در این جلسه حسینی محراب استاندار خوزستان با بیان شمه ای از عملکرد دولت در حوزه های مختلف در سطح استان از نقش ارزشمند  معتمدان و متنفذین اقوام در استان تشکر کرد.

محمدرضا مکوندی مدیر موسسه فرهنگی شهید علیمردان خان بختیاری و از چهره های فرهنگی اجتماعی با اشاره به سابقه سکونت اقوام مختلف در استان خوزستان گفت: قوم بختیاری یکی از  بزرگ ترین  اقوام جهان با جمعیت بالغ بر پنج میلیون نفر و بر اساس مستندات موجود بیش از هفت هزار سال سابقه سکونت در منطقه زاگرس می باشد.

وی تنوع اقوام در استان خوزستان را  در سطح کشور بی نظیر خواند و گفت: این تنوع قومی از یکسو فرصتی برای شکل گیری وحدت ملی  و همدلی ها در مسیر توسعه استان است و افزود: همه اقوام در استان خوزستان صدها سال است که در کنار هم سابقه سکونت مسالمت آمیز در سایه همدلی و اتحاد دارند و در دفاع از کشور در ادوار مختلف تاریخی  از جمله دفاع از استان در دوره قاجاریه توسط اعراب و بختیاری ها در برابر تهاجم  نیروی دریایی ارتش عثمانی، دوران ملی شدن صنعت نفت و جلوگیری از تصرف نظامی خوزستان توسط انگلیس و نیز  دفاع مقدس که فرزند ایل بختیاری سرلشگر دکتر محسن رضایی فرماندهی آن را به عهده داشت حماسه آفرینی کرده اند.

نویسنده کتاب  اسطوره های بختیاری  ادامه داد: ضرورت دارد همه اقوام  از  فرصت های توسعه منطقه خود،  در استان عادلانه برخوردار گردند و اگر توجه خاصی فقط به یک قوم شود، مسئله ای که در خوزستان بعضا افراط و تفریط می شود این مهم می تواند  موجب رنجش سایر اقوام گردد. این نویسنده بختیاری با تاکید بر حساسیت های هویتی همه اقوام طرح مباحث مرتبط در این حوزه را که به هویت اقوام برمی گردد  بسیار  ظریف و حساس عنوان نمود که می تواند باعث واکنش های گسترده ای شود.

پیشنهاد تشکیل کارگروه معتمدان و متنفذین اقوام در سطح استان و شهرستان ها برای بهره گیری از ظرفیت بالای  اقوام در حوزه های مختلف از قبیل  فرهنگی اجتماعی، رفع موانع احداث پتروپالایش بختیاری با توجه به تملک زمین و اخذ مجوز های قانونی توسط بخش خصوصی با هدف  توسعه مناطق شمالی استان، راه اندازی هفته فرهنگی اقوام  در سطح استان و شهرستان ها با توجه به تنوع ممتاز  قومیتی در ایام نوروزی جهت شناساندن ظرفیت های موجود در استان و جذب گردشگر، اختصاص  زمان در صدا و سیمای استان به اقوام مختلف و تولید فیلم و سریال بر اساس سوژه های محلی اقوام و نیز حمایت از پایان نامه های مرتبط در حوزه اقوام توسط مراکز دانشگاهی، پیگیری ویژه طرح های معطل مانده در مناطق بختیاری از قبیل تکمیل طرح بزرگ آبیاری اراضی کشاورزی لالی، تسربع در احداث بیمارستان اندیکا از دیگر موارد مطروحه در این همایش توسط ایشان بوده است.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=58544

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.