• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 11755اخبار امروز : 2
0

بازدید مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت از پارک موزه نفت مسجد سلیمان

  • کد خبر : 5828
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- اکبر نعمت الهی،مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت صبح پنجشنبه یکم اسفندماه از بخش های مختلف پارک موزه نفت در مسجدسلیمان،نخستین شهرنفتی ایران و خاورمیانه بازدید کرد. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زاگرسیان ایران، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت که برای شرکت در […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- اکبر نعمت الهی،مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت صبح پنجشنبه یکم اسفندماه از بخش های مختلف پارک موزه نفت در مسجدسلیمان،نخستین شهرنفتی ایران و خاورمیانه بازدید کرد.

به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زاگرسیان ایران، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت که برای شرکت در ششمین گردهمایی مدیران روابط عمومی صنعت نفت در ماهشهر بسر می برد،شامگاه دیشب وارد مسجدسلیمان شد و صبح امروز از پروژه پارک موزه نفت مسجد سلیمان بازدید کرد.

مجتبی حیدری، معاونت خدمات و عضو هیئت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ضمن اعلام این خبر گفت:”مهندس نعمت الهی در قالب یک برنامه فشرده از تاسیسات پارک موزه نفت در منطقه بی بی یان، شامل پالایشگاه نفت و کارخانه تقطیر و همچنین چاه شماره یک نفت خاورمیانه واقع در مرکز شهر مسجدسلیمان بازدید و در جریان پیشرفت پروژه مذکور قرار گرفت.”

معاون خدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان افزود:وي در بازدید از پروژه پارک موزه نفت ضمن ابراز تاسف از تاخیر هشت ساله در جریان احداث این پروژه ملی تاکید کرد با دستور وزیر محترم نفت مقدمات لازم برای پیگیری مجدد آن تامین شده است.”

حیدری گفت:”در زمینه موضوع پارک موزه نفت ضمن اشاره به سوابق اجرایی پروژه در سال 1383 کارشناسان بومی صنعت نفت که در شکل گیری این پروژه تاثیرگذار بودند از جمله،مهندس اسماعیل فرهادیان،کارشناس ارشد مخازن نفتی،مدیرعامل پیشین شرکت نفت مسجدسلیمان و پیشنهاد دهنده اصلی احداث پارک موزه نفت،فرشید خدادادیان کارشناس ارشد تاریخ و نویسنده پنج جلد کتاب در زمینه تاریخ نفت و مسجدسلیمان،رئیس پیشین امور گردشگری شرکت ملی نفت و عضو گروه تنظیم سناریوی موزه نفت در سال 1383،دکتر سیروس باور،مشاور پیشین پروژه و تنظیم کننده سناریوی موزه و دانش عباسی شهنی،نویسنده کتاب تاریخ مسجدسلیمان را بعنوان کسانی که می توانند به احیای مجدد این طرح کمک کنند به مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت معرفی شدند.”

نعمت الهی که با حکم جدید مهندس زنگنه ،وزیر نفت مسئولیت مطالعه ایجاد موزه های صنعت نفت را نیز عهده دار می باشد،در جریان این بازدید یک روزه،ضمن اشاره به جایگاه مهم مسجدسلیمان در تاریخ صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد؛”پیشینه تاریخی ما در منطقه خاورمیانه در زمینه صنعت نفت افتخاری ملی و بین المللی برای وزارت نفت محسوب می شود و باید در زمینه مستند سازی این پیشینه تاریخی اقدامات لازم صورت پذیرد.”

مسئول مطالعه ایجاد موزه های صنعت نفت از انتخاب مشاور آگاه در آینده نزدیک برای پروژه پارک موزه نفت مسجدسلیمان خبر داد و تاکید کرد این پروژه باید به سرانجام برسد تا مردم فهیم مسجدسلیمان با ایجاد رونق گردشگری در شهرستان،بیش از پیش به جایگاه تاریخی خود در زمینه صنعت نفت مفتخر گردند.

شمس جواب ور،رئیس روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در رابطه با بازدید مدیرکل روابط عمومی از مسجدسلیمان،ضمن تشکر از ایشان گفت:”همین که مدیرکل محترم بیش از دویست کیلومتر فاصله از محل برگزاری همایش مدیران روابط عمومی در ماهشهر تا مسجدسلیمان را بصورت زمینی طی نموده و نیمه شب وارد مسجدسلیمان شدند،حاکی از توجه ویژه ایشان و وزیر محترم نفت به موزه پارک موزه دارد و امیدواریم با این نگاه مثبت شاهد اتفاقات موثر و مفید در زمینه پیگیری موضوع پارک موزه باشیم.”

رئیس روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اشاره به عدم دسترسی روابط عمومی به تمامی مستندات پروژه از دستور مدیرکل محترم برای جمع آوری و تدوین این مستندات خبر داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در حاشیه این دیدار،بازدیدی نیز از بیمارستان نفت مسجدسلیمان داشت و از نزدیک با مشکلات این مرکز درمانی آشنا شد.وی در بازدید از اورژانس بیمارستان نفت و بخش های مختلف در جریان مشکلات این مرکز و لزوم تسریع در احداث بیمارستان جدید نفت مطلع و مقرر شد این موضوع را نیز پس از بازگشت به تهران پیگیری نماید.

پروژه پارک موزه نفت مسجدسلیمان از جمله پروژه هایی است که ده سال پیش مطالعات آن آغاز و مقرر بود همزمان با یکصدمین سالگرد کشف نفت در ایران(1387)افتتاح گردد.اما بدلایل نامعلوم تعطیل و مسکوت ماند.

در معرفی این پروژه در پایگاه اطلاع رسانی مناطق نفت خیز جنوب می خوانیم:

بعد از تبدیل شرکت ملى مناطق نفتخیز جنوب به پنج شرکت بهره بردارى هاى نفت و گاز مسجد سلیمان،اهواز، مارون،آغجارى و گچساران. وزارت نفت برنامه ساخت پارک – موزه نفت را در یکى از پنج شرکت پیشنهاد نمود. امید مى رود از سال آینده کارهاى اولیه شروع شود و تا قبل از سال ٢٠٠8 میلادى یا 1387شمسى که یک صدمین سال کشف نفت در خاور میانه مى باشد این پارک موزه بین المللى کامل شده باشد و براى بازدید گردشگران و کارشناسان همه دنیا آماده باشد. اشتغال زائى این پروژه بطور مستقیم و غیر مستقیم به بیش از ١٠٠٠ نفر از جوانان این منطقه خواهد بود که به تنهایى به بیش از کل افراد مشغول کنونى در واحدهاى شهرک صنعتى مسجدسلیمان خواهد بود. همچنین در آمدى براى شهر و رونقى براى بازار بوجود خواهد آمد.

الف: تاسیسات اصلى پارک موزه

١- چاه اکتشافى شماره-١ مسجد سلیمان (MIS-1)

اولین چاه اکتشافى نفت خاور میانه که در سال ١٩٠٨ در عمق ٢٨٠ مترى به نفت رسید و آغاز انقلاب صنعت نفت در خاور میانه را پایه ریزى نمود، بخشى از تاسیسات و دکل آن براى بازدید کنندگان پابرجاست.

اقدامات پیشنهادی: تعریض فضاى چاه – احداث یک موزه در جوار چاه – تکمیل تاسیسات – بازسازى و نوسازى تاسیسات – فضاى سبز – فنس و دیوار کشى – احداث ٢٥٠ متر مربع ساختمان ادارى امکانات رفاهى بازدید کنندگان – تابلوهاى اطلاعات – احداث یک خط آهن کوچک توریستى به طول ٦ کیلومتر به منظور ارتباط چاه شماره-١ به کارخانجات بى بیان – امکانات دیگر مثل تلفن و غیره.

٢- کارخانه گوگرد سازى . معروف به جى پى(Sulfure Gas Plant)

در این کارخانه به مدت بیش از ٥٠ سال روزانه ١٥٠ تن گوگرد جامد تهیه و به خارج و بخشى هم به پالایشگاه آبادان و کارخانجات پتروشیمى به منظور تهیه اسید سولفوریک صادر مى شد

٣- کارخانه تقطیر نفت (Topping Plant)

این کارخانه به مدت بیش از ٥٠ سال روزانه ٦٠ هزار بشکه نفت سبک مسجد سلیمان را تقطیر و به دو محصول سبک و مازوت تبدیل مى شد. محصول سبک آن که شامل مخلوطى از بنزین، نفت سفید و گازوئیل بود، توسط خط لوله به پالایشگاه آبادان و محصول سنگین آن مازوت که شامل مشتقات قیر و روغن بود توسط خط لوله دیگرى به مرکز بارگیرى در اهواز ارسال و در آنجا بوسیله قطار نفت کش براى سوخت کشتى ها در خلیج فارس یا کارخانجات ، نیرو گاهها و کوره پزى ها ارسال مى شد.

٤ – واحد تو لید گازوئیل(L.D.U)

همانطورى که از نام این واحد بر می آید این کارخانه روزانه ٥٠٠ بشکه نفت سبک را به بنزین و گازوئیل تبدیل و براى مصرف خودروها تحویل می نمود. این واحد مدتى نیز در هنگام جنگ تحمیلى به کار مشغول بود، ولى اکنون کاملا متروک میباشد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.