• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
0

بیانیه انجمن دوستداران مسجدسلیمان در ارتباط با سریال سرزمین کهن

  • کد خبر : 5800
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: دکتر مجید نبی پور به عنوان نماینده انجمن دوستداران مسجدسلیمان بیانه ای را در خصوص سریال سرزمین کهن و اتفاقات اخیر منتشر کرده که به شرح زیر می باشد: با توجه به فضای به وجود آمده اخیر پیرامون سیری از دیالوگها در سریال سرزمین کهن انجمن دوستدارن مسجد سلیمان بر آن […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان: دکتر مجید نبی پور به عنوان نماینده انجمن دوستداران مسجدسلیمان بیانه ای را در خصوص سریال سرزمین کهن و اتفاقات اخیر منتشر کرده که به شرح زیر می باشد: با توجه به فضای به وجود آمده اخیر پیرامون سیری از دیالوگها در سریال سرزمین کهن انجمن دوستدارن مسجد سلیمان بر آن شد با بررسی کارشناسانه نظر خود را در خصوص سریال مذکور بیان نماید و این وظیفه را استاد ارجمند جناب آقای دکتر مجید نبی پور بر عهده گرفت و عیناً گزارش ایشان جهت درج در سایت رسمی انجمن دوستداران مسجدسلیمان اعلام و به عنوان بیانیه رسمی این انجمن تلقی میگردد.

بسمه تعالی

بی مهری به ایل کهن در سریال سرزمین کهن

در روز دوشنبه مورخ ۹۲/۱۱/۲۱ روز پر مشغله ای برای من بود. بر حسب عادت هر روز می خواستم در سایتها خلاصه اخبار مملکت را مطلع شوم، خبری را خواندم که تعدادی از نمایندگان مجلس به سریال تلویزیونی سرزمین کهن اعتراض کرده اند. چون فرصت زیادی نداشتم نتوانستم همه ی مطلب را بخوانم. در روز راهپیمائی ۲۲ بهمن  از دوستان هم کسی در این مورد حرفی نزد، تا اینکه در روز جمعه چند نفر از دوستان گفتند گویا در بعضی از دیالوگهای سریال سرزمین کهن جملات توهین آمیزی راجع به ایل بختیاری گفته شده که مورد اعتراض و گله مندی جمعیت کثیری از بختیاریها شده و دوستان از من نظر خواستند ، من گفتم چون این سریال را ندیده ام نمی توانم اظهار نظر کنم و در خواست کردم در صورت امکان فیلم را دانلود ودر اختیار من قرار دهند . بالاخره این درخواست میسر شد و من در روز یکشنبه ۹۲/۱۱/۲۷ موفق شدم تمام چهار قسمت پخش شده ی سریال سرزمین کهن را یکجا و به قولی یک نفس ببینم. قلم و کاغذی آماده کردم تا دیالوگهای جنجالی را بنویسم. با دقت به دیالوگها گوش دادم حتی بعضی از دیالوگها را برای نوشتن ۳-۲ بار گوش دادم. در قسمت اول و دوم سریال کلام نامناسبی که مورد اعتراض باشد نشنیدم. ولی از قسمت سوم در یک دیالوگ که جواد آن معلم طرفدار حزب توده که به خانه ی اقدس ( که مادر بزرگ خانواده ی بختیاری است ) یا همان عمه خانم میرود در گفت و گوی بین این دو کلمات نامناسب شروع می شود.

اقدس یا همان عمه خانم با کنایه شغل پدر جواد را تحقیر می کند و جواد در پاسخ به او می گوید : ‹‹…. اگر بابای من جوال فروش بود بابای تو کاسه لیس پدر شوهرت بود که آنهم سگ انگلیسی ها را سر پا می گرفت…..›› البته در دنباله جواد که  معلم نوه ی  عمه خانم است می گوید فردا در مدرسه می گویم که ‹‹…. بختیاریها چه جوری بختیاری شدند … ›› در این قسمت آخر منظورش همین خانواده ی چند نفره  بختیاری در فیلم است نه ایل بختیاری. و در جای دیگر همسر جواد می گوید ‹‹ …. این خانواده فقط اسمشان بختیاری است . اگر یک جو غیرت بختیاری را داشتند این کارها را نمی کردند.››

آنچه که شخصا از این سریال دیده و دیالوگهای آن را شنیدم انتخاب نام بختیاری برای یک خانواده که بیننده با کارهای تاثر بر انگیز و منفی که بعضی از افراد آن انجام می دهند و مورد نفرت بیننده قرار می گیرد و نام  این خانواده که بختیاری است و مترادف نام ایل بختیاری است، انتخاب درستی نبوده و کارگردان و دست اندر کاران با توجیه های بعدی سعی نکنند اشتباه خود را در این نامگذاری نادیده بگیرند. قبل از شنیدن دیالوگ جنجالی جواد ، این نامگذاری قابل گله مندی است.

در هنگامی که دوربین مادر بزرگ خانواده ی بختیاری یا همان عمه خانم یا اقدس را در اتاقش نشان می دهد گذرا و سریع یک تصویر از سردار اسعد بختیاری نشان می دهد. در دیالوگ جواد در خانه ی عمه خانم و دیدن آن تصویر چنین استنباط می شود که اقدس یا عمه خانم عروسی از خاندان سردار اسعد باشد. اگر چنین برداشت شود که عمه خانم عروس خاندان سردار اسعد است آیا کارگردان و فیلم نامه نویس از نظر شخصیتی در فیلم  قبول دارند که عمه خانم عروس خاندان سردار اسعد معرفی می شود. اگر چنین است وقتی جواد به اقدس یا مادر بزرگ خانواده بختیاری می گوید: ‹‹ … بابای تو کاسه لیس پدر شوهرت بوده که آنهم سگ انگلیسی ها را سر پا می گرفت…. ›› کارگردان  می تواند بگوید پدر شوهر اقدس کی بوده که سگ انگلیسی ها را سر پا می گرفت؟

این دیالوگها و ربط دادن آنها به همدیگر و تصاویر ی از فیلم نشان می دهد که در انتخاب و چیدمان کلمات دقت لازم صورت نگرفته است. و دست اندرکاران سریال سرزمین کهن مشکلی را خواسته یا ناخواسته ایجاد کرده اند. من که اصلا به خود اجازه نمی دهم تصور کنم این مسئله عمدی بوده ولی برای اینکه در آینده هیچ کارگردان و فیلمنامه نویسی با بی دقتی برای مملکت عزیز ما با این نوع کارها مشکل ایجاد نکند و در حالیکه گرگهای درنده ی خارجی منتظر یک بهانه برای ایجاد دردسر سازی در ایران هستند زمینه ای برای آزرده خاطر شدن اقوام شریف و دلاور و افتخار آفرین مملکت نشود و با افراد خاطی که با توجیهات عوامفریبانه و کودکانه  ی بعد از خطای خود، توقع دارند سهل انگاری و درد سر سازی شان نادیده و بدون کیفر بماند بطور جدی برخورد شود. از طرفی روشنفکران ، زنان و مردان ایل بختیاری آنقدر با ظرفیت ، فهیم و صبور هستند که اجازه ندهند آب به آسیاب دشمن ریخته شود. و این آگاهی را دارند که گله مندی خود را از مجاری قانونی پیگیری و از مراجع قضائی و سیاسی-امنیتی مملکت بخواهند که در کوتاهترین زمان نسبت به محاکمه ی خاطیان اقدام شود. تا در آینده کسی از خاطیان نگوید که نفهمیدند و ما را بخشیدند بلکه بگویند که خوب فهمیدند ولی بخشیدند.

دکتر مجید نبی پور – انجمن دوستداران مسجد سلیمان ۹۲/۱۱/۲۷

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 4
  1. حالا که آبها که از آسیاب افتاد اطلاعیه دادید عجب عکس العمل بموقعی!

  2. صدا و سیما برای رفع فیلتر سایت ها و بلاگهای بختیاری وساطت کند

    خدای نکرده قصد تشدید اعتراض ندارم چون معتقدم اعتراض در همین حد کافی بود و نتیجه هم کاملا مطلوب ولی چندین وبسایت و وبلاگ در پی انتشار مطالبی اعتراضی نسبت به صدا و سیما، فیلتر و یا (فیلتر + مسدود) شده اند. از جمله ایبنا آژانس خبری بختیاری
    http://www.ibnanews.ir
    از جمله نشریه لور
    loor.ir
    از جله وبلاگ خود من “وبلاگ کشور زمین”.
    http://the-earth-country.blogfa.com
    زنگ هم میزنم به مدیر روابط عمومی ایبنا، گوشی ش خاموشه

    فیلترینگ کار خوبی نیست. برای خود من، به قدری این مسدود شدن وبلاگ سخت بود که گرین کارت گرفتم و آمدم کیش!!!!
    شوخی میکنم، کیش تا حدی تفریحی و تا حدی کاری آمدم.

    به هر حال امیدوارم صدا و سیما پا در میانی کند و زمینه رفع فیلتر را هم فراهم کند. ممکنه بگید صدا و سیما چه ربطی به کمیته فیلترینگ داره، ولی معتقدیم صدا و سیما اگه بخواد زورش میرسه که فیلتر یا رفع فیلتر انجام بده. آمارشو داریم!!

  3. دوستان انجمن دوستداران مسجدسلیمان زحمت کشیدید نوش داروی بعد از مرگ سهراب !و حالا که اطلاعیه دادید این اطلاعیه که نیست بلکه نوشته مهندس نبی پوراست ومسئولیت حقوقی ایننوشته با مهندس نبی پور است نه مدیر و اعضای انجمن

  4. این اطلاعه یک شخص است نه اطلاعیه یک انجمن!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.