• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11767اخبار امروز : 2
2

۱۲ هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان زیر تیغِ آلوده‌ نفت/ سکونت ۵هزار خانوار در مناطق آلوده‌ی نفتی

  • کد خبر : 57835
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
۱۲ هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان زیر تیغِ آلوده‌ نفت/ سکونت ۵هزار خانوار در مناطق آلوده‌ی نفتی

رویش زاگرس: حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان در محدوده مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر قرار دارند که این مساله سلامت و بهداشت مردم با خطرات زیادی رو به رو کرده است. گاز ترش؛ گازی سمی و دارای خورندگی بالاست. استنشاق این گاز توسط انسان سبب حمله اسیدی به مخاط بینی […]

رویش زاگرس: حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان در محدوده مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر قرار دارند که این مساله سلامت و بهداشت مردم با خطرات زیادی رو به رو کرده است.

گاز ترش؛ گازی سمی و دارای خورندگی بالاست. استنشاق این گاز توسط انسان سبب حمله اسیدی به مخاط بینی می‌شود، حس بویایی را از کار می اندازد و تندرستی را دچار اختلال می‌کنند. گاز ترش تنها یکی از مواد آلوده‌کننده‌ نفتی در منطقه نفت‌خیز مسجدسلیمان است که زندگی مردم این شهرستان را با تهدیدی جدی روبه‌رو ساخته است.

سال‌هاست که عنوان می‌شود به دلیل آلودگی‌های نفتی زندگی در مسجدسلیمان ناممکن است اما از سوی مسئولین مربوطه هیچ تلاشی برای کاستن از بار آلاینده‌ها صورت نمی‌گیرد. گویی ماموریت شرکت‌ نفت در این خطه تنها بیرون کشیدن طلای سیاه از دل خاک است بدون هیچ توجهی به انجام رسالت‌های اجتماعی و محیط‌زیستی که در برابر مردم دارد.

آلودگی‌های خطرآفرین نفتی در مسجدسلیمان

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز بر وجود گاز ترش به عنوان یکی از آلاینده‌های خطرآفرینِ نفتی که در مسجدسلیمان تولید می‌شود، صحه می‌گذارد. وی با اشاره به اینکه مشکلات پیش آمده ناشی از برخی آلودگی‌های نفتی در مسجدسلیمان باید خیلی زودتر رفع می‌شد، گفت: منشاء این آلودگی‌ها به ۲ عنصر برمی‌گردد که یکی از آنها، خط ۶ اینچ لوله گازرسانی از کلاهیک میدان نفت سفید برای تامین گاز شهری منطقه است.

وی افزود: گازی که در این خط انتقال می‌یابد از نوع گاز ترش است و لازم بود که این خط جمع آوری شود. آلودگی‌ ناشی از وجود این خط انتقال، ۶ منطقه از شهر مسجدسلیمان را دربر می‌گرفت که  تاکنون این خط در چهار منطقه جمع آوری شده و ۲ منطقه دیگر باقی مانده است.

آیا از اعتبارات نفت برای رفع آلودگی در مسجدسلیمان استفاده می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه از محل اعتبارات ۷۵۰ میلیون دلاری این شرکت، اعتباراتی برای رفع آلودگی‌های مسجدسلیمان اختصاص خواهد یافت، گفت: صنعت نفت خود را متعهد به این شهرستان می‌داند و برای رفع آلودگی‌ها مطالعات زیست محیطی و اقدامات عملیاتی را در دستور کار قرار داده است.

دانشی یادآورشد: تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام می‌شود هرچه زودتر این خط در ۲ منطقه باقی مانده در شهر مسجدسلیمان نیز جمع آوری شود.

وی منشاء دیگر آلودگی‌ شهر مسجدسلیمان را مربوط به مخزن نفتی منطقه عنوان‌ کرد و گفت: آلودگی‌ این مخزن خوشبختانه با نشت گاز همراه نبوده و آلودگی نفتی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه‌کرد: برای رفع این آلودگی‌، مطالعات زیست محیطی در سال ۱۳۹۵ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد اما اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص گزارش این مطالعات ملاحظاتی داشته است.

وی اضافه‌کرد: در راستای نقطه نظرات کارشناسان این اداره کل، قرار شد طرح شرح نیاز برای مطالعه مجدد شرایط زیست محیطی مسجدسلیمان تهیه شود و به صورت علمی و دقیق تر با موضوعات این شهرستان برخورد شود تا مشکلات بصورت اساسی تر رفع شوند.

اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی جابه‌جایی مردم چه شد؟

دانشی همچنین به مشارکت وزارت نفت برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده مسجدسلیمان طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: هشت سال پیش مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به وزارت مسکن و شهرسازی وقت اختصاص یافت تا با مشارکت بنیاد مسکن، منازل منطقه هوانیروز مسجدسلیمان، برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده، آماده‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد: ساماندهی و جابجایی منازل موجود در مناطق آلوده مسجدسلیمان نیازمند توجه و همکاری‌ ملی است و این درحالی است که باید به صورت همزمان اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه نشتی‌ها در مسجدسلیمان در دستور کار قرار گیرد.

برخی مناطق مسجدسلیمان جای زندگی نیست

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدیدی که از شهرهای مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا داشت، اظهار کرد: زیست انسانی در برخی از مناطق شهرستان مسجدسلیمان به لحاظ آلودگی مناطق به نفت و گاز، ناممکن شده و باید هر چه سریع‌تر برای جابه‌جایی این مناطق تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: ما نیازمند یک تصمیم شجاعانه برای جابه‌جایی ویژه در شهر مسجدسلیمان هستیم. باید زمین مناسبی برای این کار باید فراهم شود و از مکانیزم‌هایی که سریع‌تر می‌شود این واحدها را ساخت، بهره برد.

سکونت ۵هزار خانوار در مناطق آلوده‌ی نفتی

تعداد چاه‌های نفت وگاز موجود در محدوده شهری مسجدسلیمان بیش از ۳۴۹ حلقه است که متاسفانه تعداد زیادی از این چاه‌ها در مدارس ومنازل مسکونی قرار دارند و سلامتی ساکنان را تهدید می‌کند‌.

میانگین شعاع قرارگیری این تعداد چاه در محدوده شهری  بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر است که در صورت جانمایی چاه‌های موجود  برروی نقشه شهرستان ۶۳ درصد از مساحت مسجدسلیمان را حریم چاه‌های نفت وگاز در بر می‌گیرد.

حدود شش منطقه به وسعت ۳۰۰ هکتار وجمعیتی بالغ بر ۵هزار خانوار در مناطق آلوده به نفت وگاز قرار دارند که سلامتی ساکنان را در معرض خطر قرار داده است.

محله های نمره هشت، نمره یک،کوی نفت‌خیز، پشت برج، نفتون و سی برنج از جمله مناطقی در شهرستان مسجدسلیمان است که بیشترین تعداد چاههای نفت وگاز را در دل خود جای داده است و حدود ۱۲هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان در محدوده مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر قرار دارند که این خانه‌های خطرآفرین باید به تدریج جا به جا شوند.

سال ها است بسیاری از مناطق مسکونی مسجدسلیمان با چالش نشت نفت و گاز رو به رو هستند که این مساله سلامت و بهداشت مردم با خطر زیادی رو به رو کرده است./فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=57835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.