• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
4

نشست مشترک مسئولان صدا و سیما با جمعی از فعالان فرهنگی بختیاری در استان خوزستان

  • کد خبر : 5778
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۶:۳۲

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- به دنبال اعتراضات مدنی و رنجش بختیاری ها از پخش سریال سرزمین کهن و توقف پخش این سریال و تاکید رئیس سازمان صدا و سیما بر برگزاری جلسات کارشناسی و تبادل نظر پیرامون موضوع سریال موهن”سرزمین کهن”،صبح روز دوشنبه ۲۸ بهمن در اهواز نخستین جلسه در این رابطه با حضور کارشناسان […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان- به دنبال اعتراضات مدنی و رنجش بختیاری ها از پخش سریال سرزمین کهن و توقف پخش این سریال و تاکید رئیس سازمان صدا و سیما بر برگزاری جلسات کارشناسی و تبادل نظر پیرامون موضوع سریال موهن”سرزمین کهن”،صبح روز دوشنبه ۲۸ بهمن در اهواز نخستین جلسه در این رابطه با حضور کارشناسان و فعالان فرهنگی بختیاری تبار در دفتر دکتر رحیمی، مدیر مرکز صدا و سیمای خوزستان برگزار گردید. به گزارش سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین موسوی، قائم مقام سازمان؛ زین العابدین مدیر شبکه سه؛ سهرابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان. تخشیده مدیر فیلم و سریال شبکه سه و رییس مرکز خوزستان میزبان جمعی از فعالان فرهنگی بختیاری بودند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی قائم مقام سازمان صدا و سیما با اشاره به حساسیت های پیش آمده به دنبال پخش سریال سال های مشروطه و رنجش ایل بختیاری و اطلاعیه صادره از صدا و سیما بر ضرورت توجه به نظرات نخبگان بختیاری تاکید کرد. محمدرضا مکوندی استاد دانشگاه؛ فعال فرهنگی و مسئول ستاد جشنواره شهید علیمردان خان بختیاری اولین سخنران این جلسه بود که با اشاره به تحقیقات دکتر بناب پیشینه شناس معروف و مستندات سکونت یازده هزارساله بختیاری ها به عنوان اصیل ترین قوم ایرانی در جنوب غربی ایران گفت: بنابراین بعید نیست که بختیاری ها همیشه در طول تاریخ به عنوان مالکان اصلی سرزمین ایران برخوردار از روحیه وطن پرستی بوده اند وی سریال مذکور را دارای چندویژگی از جمل مشاور سریال آقای سلیمی نمین را فاقد هر گونه سواد و دانش در خصوص ایل بختیاری دانست؛ برخوردار از داستانسرایی مجهول غیر واقعی در سیر این سریال از دیگر نقاط منفی است. تطهیر حزب توده و واقعه تجزیه آذربایجان و تخریب چهره بختیاری ها و سردار فقید اسعد بختیاری بر اساس تفکر خاص حاکم بر این سریال از جمله دیگر نکات اعتراضی ایشان بوده است. وی تاکید کرد که چون داستان سریال سراسر مجهول و ارائه دهنده چهره نادرستی از بختیاری ها است توقف ادامه آن خواست عموم مردم بختیاری مي باشد.

دکتر غفار پوربختیار، محقق و پژوهشگر تاریخ بختیاری و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر که از حاضران در این جلسه بود نيز گفت:”فعالان بختیاری در سخنان خود خواستار بررسی و پیگیری دقیق فیلمنامه، اسناد و مدارک مورد استناد در این سریال شدند. همچنین پیشنهاد شد برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی شورای کارشناسی اقوام تشکیل و بر فیلم وسریال هایی که به نقش تاریخی شخصیت های برجسته و تاریخ ایلات و اقوام کشور می پردازد نظارت کنند. همچنين از پخش این سریال که موجب اعتراض مردم قوم لر و بختیاری گردید تا شفاف شدن موضوع خودداری شود.

ماشاءالله براتی،کارشناس ارشد تاریخ و محقق تاریخ و فرهنگ بختیاری نیز که از جمله حاضران در این جلسه بود با انتقاد از محتوای سریال مذکور گفت: یشنهاد دادیم به مناسبت هایی مانند سال روز پیروزی مشروطیت خواهان در برابر استبداد صغیر، صداو سیما با دعوت از کارشناسان تاریخ و فرهنگ بختیاری به بررسی جایگاه و نقش بختیاری ها و سایر مجاهدان مشروطه طلب بپردازد. علیرضا احمدپور، مدیر گروه فرهنگی سردار آسماری نیز در خصوص جلسه مذکور گفت: همه حاضزین بر ضزورت انسجام و اتحاد ملی و جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده از محتوای این سریال از طرف افراد یا گروههای سیاسی داخلی و خارجی شدند و پس از ۴ساعت گفتگو و تبادل نظر صمیمی. دوستانه و کازشناسی و بررسی سریال سرزمین کهن جلسه به پایان رسید.

بابک داودی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مسجدسلیمان نیز طی سخنانی گفت: این سریال فاقد هرگونه مستندات تاریخی است و براساس چه مستندات و مکتوبات تاریخی ساخته شده است. عطاءالله بهادی مسئول ستادمهریاد مرحوم آبهمن علائدین نیز با اعتراض به عدم توجه صدا و سیما به مفاخر بختیاری ها همچون هنرمند فقید شادروان علائدین گفت:تولید این سریال مملو از اشکال باعث رنجش بختیاری ها شده است و به اعتبار بختیاری ها لطمه واردشده است. دکتر محمدرضا حسین پور نیز استفاده از ادبیات سخیف در این فیلم؛ بی حرمتی به حریم بختیاری ها و ایجاد اختلافات قومی؛ را باعث تاسف و رنجش اهالی شریف بختیاری دانست. حشمت الله قاسمی از پیشکسوتان هنرمند بختیاری با اشاره به نقدهای وارده توسط حاضران بر این مجموعه تلویزیونی خواستار تجدید نظر مدیران صدا و سیما در تولید این سریال و توجه به مطالبات اهالی شریف بختیاری شد.

افشین نصیری عضو ستاد همایش شهید علیمردان خان بختیاری با اشاره به وطن پرستی بختیاری ها و از جمله فتح تهران توسط سردار اسعد و قیام تاریخی شهید علیمردان خان گفت: مقام معظم رهبری هم خواستار توجه صدا و سیما به مفاخر اقوام ایرانی به جای الگوهای خارجی شدند و صدا و سیما می بایست توجه به اسطوره هایی مانند سردار اسعد و شهید علیمردان خان را در دستورکار خود قراردهد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.