• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 11753اخبار امروز : 0
2

روحانی در همایش افق رسانه: حکومت مردمی از رسانه‌ آزاد نمی‌ترسد

  • کد خبر : 574
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۲ - ۹:۰۴

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، از سالار شهدای حزب جمهوری اسلامی به عنوان نمونه اعتدال یاد کرد. وی افزود: آنها که در کنار شهید بهشتی بودند و با او مراوده داشتند و از او بهره […]

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، از سالار شهدای حزب جمهوری اسلامی به عنوان نمونه اعتدال یاد کرد.

وی افزود: آنها که در کنار شهید بهشتی بودند و با او مراوده داشتند و از او بهره بردند، به خوبی تصدیق می‌کنند که شهید بهشتی نمونه وقار، صبر، بردباری، عقلانیت و اعتدال و اخلاق بود.

* شهید بهشتی نمونه اعلای اعتدال بود

رئیس جمهور منتخب گفت: اگر ما بخواهیم در بحث اعتدال یک مثل اعلا و نمونه روشن را نشان دهیم، یکی از آنان شهید دکتر بهشتی است.

حجت‌الاسلام روحانی با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات 24 خرداد و خلق حماسه سیاسی تصریح کرد: مردم بزرگ، حکیم، فهیم و موقعیت‌شناس ایران عزیز با حضور کم‌نظیرشان و با درک شرایط بین‌المللی عظمت بزرگی را در تاریخ ایران آفریدند.

وی ادامه داد: این برگ زرین بی‌تردید همواره نه تنها در یاد مردم ایران بلکه در یاد تاریخ باقی خواهد ماند و همه ایرانیان به ویژه جوانان و زنان نقش پررنگی در ایجاد این شکوه و عظمت داشتند.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم در عرصه انتخابات به ویژه در یک هفته منتهی به 24 خرداد، اظهار داشت: در آن ایام خصوصا در هفته آخر منظره‌های بسیار جالبی را شاهد بودم.

روحانی افزود: شاید صدا و سیما نتوانست همه آن منظره‌ها را در معرض افکار عمومی قرار دهد ولی اگر آن برنامه‌ها را ضبط کرده باشد، پخش آن در آینده بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به جمعیت‌های 50 تا 200 هزار نفری در نقاط مختلف، تصریح کرد: این شور و شوق و نشاط خود پیروزی و نقطه عطفی در تاریخ کشورمان در سال‌های اخیر بود.

* دست قدرت الهی در خلق حماسه 24 خرداد مشهود است

رئیس جمهور منتخب گفت: در خلق این عظمت، همه ما دست قدرت، حکمت و رحمت الهی را به خوبی مشاهده می‌کنیم که دل‌ها را به سمت این شکوه بزرگ تاریخی و حماسه هدایت کرد.

روحانی افزود: در این حرکت عنایات اهل بیت عصمت و طهارت و ولی‌الله الاعظم به خوبی نمایان و مشهود بود وگرنه کسی نمی‌توانست در عرض یک هفته این موج عظیم و بزرگ را در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شنبه و یکشنبه بعد از انتخابات دنیای دیگری بود و از دوشنبه  مردم پرشور و غیور و جوانان با احساس چهره جدیدی به کشورمان دادند، اظهار داشت: نقش اصلی از آن ملت و مدیون فداکاری، حضور، تلاش و فهم و درک آنهاست.

رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری از آغاز تا پایان نقشی بی‌بدیل ایفا کرد، گفت: سخنرانی‌های ایشان از ایام نوروز تا صبح انتخابات راه را برای حضور و حماسه باز و تسهیل کرد.

وی به نقش فرهیختگان، روشنفکران، علما و مراجع در تحقق این حماسه اشاره کرد و گفت: صداوسیما نیز بی‌تردید در این حماسه نقش بسیار ارزشمندی داشت چرا که برای تشویق مردم به حضور و معرفی کاندیداهای انتخاباتی، برنامه‌های متنوعی ارائه داد.

* زوایای حضور مردم در انتخابات باید روشن شود

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: در همه پرسی و تحقیقات آینده باید زوایای این حضور و نقش همگان روشن‌تر شود.

رئیس‌جمهور منتخب ملت با بیان اینکه بسیاری از روستائیان و نقاط دورافتاده تنها از طریق صدا و سیما توانستند ویژگی‌های نامزدهای انتخاباتی را بررسی کرده و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند، تصریح کرد: نقش مجریان، ناظران، دولت محترم، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و به ویژه پلیس در ایجاد امنیت در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت بود که باید از همه سپاسگزاری کنیم.

* صندوق رای ملاک تعیین میزان مشروعیت سیاسی است

وی با تاکید بر اینکه در این انتخابات صندوق رای در افکار عمومی سطح جهان و داخل کشور و به ویژه در افکار جوانان در جایگاه اصلی خود قرار گرفت،‌ گفت: ما برای مشروعیت سیاسی و قانونی نظام کمتر موضوعی را داریم که بتواند جایگزین صندوق رای و انتخابات شود.

روحانی خاطرنشان کرد: صندوق رای و انتخابات به معنای جمهوریت، اسلامیت و مشروعیت سیاسی و مقبولیت نظام است که البته این جایگاه رای و ولایت مردم در طول ولایت‌الله و ولایت الهی قرار دارد.

* انتخابات 24 خرداد آیینه نظام اسلامی را شفاف کرد

رئیس‌جمهور منتخب ملت تاکید کرد: این انتخابات تمام شبهات، سؤالات و بگومگوها را نه درباره انتخابات بلکه در خصوص مشروعیت نظام پاسخ داد و در واقع آب زلالی بود که آئینه جمهوری اسلامی را که گردو غباری بر آن فرو نشسته بود، شفاف و پاکیزه کرد.

* همه دنیا جمهوری اسلامی را از نو شناختند

وی افزود: همه دنیا از نو جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، مردم‌سالاری دینی، آزادی و دموکراسی واقعی را در کشور مشاهده کردند.

حجت‌الاسلام روحانی به پیشینه تاریخی جایگاه مردم در کشورمان اشاره کرد و افزود: ما در منطقه پیشتاز انتخابات در تاریخ بوده‌ایم و اولین پارلمان و مجلس شورای ملی بیش از 100 سال قبل در این کشور تاسیس شد.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه ایران سابقه طولانی در زمینه انتخابات دارد و پس از انقلاب نیز برای رای مردم جایگاه خاصی در نظر گرفته شده است،‌گفت: این امام بود که بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب، مردم را به پای صندوق رای دعوت کرد و از این رو همه اینها محصول جمهوری اسلامی است که خود برآمده از صندوق رای ملت است.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) این درس را به ما آموختند که انتخاب مسئولان و مسیر اداره کشور از آن مردم است که البته در چارچوب مقررات اسلامی باید دنبال شود و مردم نیز همواره به آن پایبند بودند.

* قانون‌گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود

رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه انتخابات درس‌های زیادی و پیام‌های فراوانی را برای همه داشت، گفت: این انتخابات فرصت استثنایی برای همه بود، باید همه به خوبی پیام این انتخابات را دریافت کنند و به آن احترام بگذارند و عمل کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: احزاب، گروه‌ها، مردم، همه و همه، دیگران در خارج از کشور و سایر کشورها، باید پیام این انتخابات را به خوبی درک کنند و به آن پاسخ مناسب دهند.

وی با بیان اینکه مردم در این انتخابات راه جدیدی را برگزیدند و بر آن تأکید کردند، گفت: ‌مردم در این انتخابات اعلام کردند که عاشق کشور، سرنوشت آینده و اهداف ملی خودشان هستند، مردم در این انتخابات گفتند که ما خواهان تغییر و تحول هستیم، بهترین زبان و بیان مردم، صندوق آراء و انتخابات است.

* دولت آینده در چارچوب رأی اکثریت حرکت می‌کند

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حضور مردم و رأی مردم بسیار گویاست، هیچ ابهامی وجود ندارد، تصریح کرد: باید به رأی همه مردمی که پای صندوق‌های رأی آمدند، احترام بگذاریم اما دولت آینده باید در چارچوب رأی اکثریت حرکت کند.

وی افزود: اکثریت مردم ایران، به اعتدال، عقلانیت، خردورزی، خرد جمعی، مشورت، راه کارشناسی و دوری از افراط و خودسری رأی دادند، این رأی کاملاً روشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد، همه باید تسلیم این رأی باشیم، دولت آینده هم باید تسلیم این رأی باشد، دولت آینده باید در چارچوب اعتدال حرکت و از افراط و تفریط پرهیز کند.

* پیام رای مردم

روحانی اضافه کرد: این پیام برای همه است، پیام مردم در این انتخابات صلح، آشتی، وحدت و انسجام ملی، دوری از خشونت، دوری از افراط، قانون‌گرایی و شفافیت بود؛ رأی اکثریت مردم مبنای حرکت آینده در کشور خواهد بود و دولت خود را موظف می‌داند که به نظر اکثریت و رأی مردم احترام بگذارد.

* دولت پاسدار حقوق همه ملت است

وی با ذکر این نکته که دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است، گفت: دولت باید و موظف است همه مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت برابر ببیند، اما در عین حال راهی که دولت برمی‌گزیند بر مبنای رأی اکثریت است و آن راه «راه اعتدال» است، اعتدال طیف بسیار وسیعی دارد، از باورها و اعتقادات آغاز می‌شود تا هنجارها، رفتارها و اعمال؛ از مسائل اقتصادی و سیاسی شروع می‌شود تا مسائل اجتماعی و فرهنگی.

رئیس‌جمهور منتخب با یادآوری اینکه طیف اعتدال یک طیف گسترده و وسیعی است، گفت: از همه صاحب‌نظران، روشنفکران و اهل تحقیق می‌خواهم در این زمینه برای این گفتمان تلاش و آن را باور کنند، همواره ملت ایران راه میانه‌وری را پسندیده، از مشروطه تا به امروز. همواره مردم از افراط و تفریط رنج بردند، مشکلات فراوانی را تحمل کردند؛ در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، اعتدال، عدالت و قانون باید مد نظر قرار گیرد.

* هیچ‌کس در ایران فراتر از قانون نیست

روحانی تأکید کرد: هیچ‌کس در این کشور فراتر از قانون نیست، همه مردم و مقامات بدون استثناء ذیل قانون تعریف می‌شوند، قانون خدا یعنی اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که برای همه لازم‌الاتباع است، قانون‌گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود.

* اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست

وی متذکر شد: اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون شفافیت، بدون ارتباط دوسویه و بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیت‌اش امکان‌پذیر نیست.

روحانی نقش دولت را در اقتصاد و فرهنگ نظارت، هدایت و حمایت دانست و افزود: در فرهنگ نیز باید اعتدال رعایت شود؛ فرهنگ از آن اهالی فرهنگ است و دولت باید زمینه‌های لازم را برای اصحاب فرهنگ و خانواده بزرگ فرهنگی کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ در کنار مردم است و مردم با فرهنگ زندگی می‌کنند، تصریح کرد: ما در فرهنگ تذکر دهنده و یادآوری کننده هستیم، مردم ما فطرتی پاک دارند و در همین شادی‌های بعد از انتخابات این موضوع را نشان دادند.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه اعیاد مذهبی،‌ماه شعبان، میلاد ولی‌الله‌العظم(عج)، پیروزی سیاسی مردم در انتخابات، پیروزی‌های ورزشی از فوتبال گرفته تا والیبال با یکدیگر برای شادی مردم توأم شد، گفت: از رسانه ملی و نیروی انتظامی که آستانه تحمل را بالا برد، تشکر می‌کنم و می‌خواهم که در ترویج گفتمان اعتدال اقدام کند. چرا که شادی و نشاط حق مردم است.

وی با بیان اینکه جامعه نیاز به تذکر دارد اما عزت مردم باید محفوظ باشد و کسی به عزت مردم توهین نکند، افزود: نباید خیلی سخت‌گیری کنیم، مردم ما خودشان اخلاق‌مدار هستند و چارچوب‌های اخلاقی و اسلامی را رعایت می‌کنند، حواسشان جمع است و باید به کسی که حواسش جمع نیست تذکر دوستانه داد؛ با دخترها و پسرها باید همانند دخترها و پسرهای خودمان سخن بگوییم.

روحانی با بیان اینکه عزت مردم باید محفوظ شود، گفت: تحقیر مردم قابل قبول نیست اما تذکر و یادآوری قابل قبول است، لذا امیدوارم زمینه شادی‌های مردم فراهم شود و همه مردم خوشحال و شادمان باشند.

وی در ادامه به اعتدال در سیاست خارجه اشاره کرد و گفت: اعتدال در سیاست خارجه نه انفعال است و نه تقابل، اعتدال تعامل مؤثر و سازنده با جهان است.

وی با بیان اینکه ما با شرایط ویژه‌ای مواجهه هستیم گفت: اعتدال در سیاست خارجه باید با واقع‌بینی با توجه به آرمان‌گرایی، ارزش‌ها، خودباوری، اتکاء به قدرت ملی، توان ملی و تعامل مؤثر و سازنده با جهان شکل ‌گیرد.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه جهان دوران گذار را طی می‌کند و صحنه سیاست خارجی با شرایط ویژه‌ای مواجه است،‌گفت: در این دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشود و قدرت ملی را کمتر از آنچه هست ببینیم بسیار خطرناک است و البته اگر قدرت ملی را بیشتر از آنچه هست ببینیم نیز می‌تواند خطرناک باشد.

روحانی با اشاره به ساختار حاکم بر نظام بین‌الملل و تلاش برخی برای نظام دوقطبی در جهان، گفت: در شرایط کنونی نظام جدید استقرار پیدا نکرده است و همه در حال چانه‌زنی و تلاش هستند؛ آن یکی به دنبال جهانی تک‌قطبی است و دیگران به دنبال جهان چندقطبی.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ‌افزود:برخی کشورهایی بودند که دچار اشتباه محاسباتی شدند و دیدیدم که سرنوشتشان چه شد، لذا ما باید برداشتمان منطبق بر شرایط جهانی، رفتار سایر بازیگران و توانایی‌های ملی‌مان باشد.اگر محاسبه دقیق صورت بگیرد می‌توانیم رفتار محاسبه شده‌ای داشته باشیم،

روحانی جمهوری اسلامی ایران را قدرت بزرگ منطقه‌ای خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای و یا بزرگترین قدرت منطقه‌ای در شرایط فعلی باید نقش خود را به درستی ایفا کند و این امر نیاز به اعتدال دارد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه در گذشته موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشته‌ایم که هر کدام از آنها را می‌توان در جای خود و به درستی مورد بررسی قرار داد، گفت: امروز باید به فکر فردای کشور باشیم؛ کشور ما شرایط خاص و ویژه‌ای امروز دارد که باید از آن عبور کنیم.

وی افزود: دشمن می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را در صحنه جهانی با چهره‌ای امنیتی معرفی کند و ما باید نقشه دشمن را بشکنیم و برای این کار نیاز به تدبیر و برنامه‌ و قدم‌های مطمئن اما اساسی داریم.

روحانی ادامه داد: در گفتمان اعتدال سیاست خارجی، واقع‌بینی یک اصل است اما با توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی و بین واقع‌بینی و آرمان‌ خواهی، اعتدال باید توازن لازم را برقرار کند.

رئیس جمهور منتخب گفت: خودباوری، اتکا به قدرت ملت ایران،‌ منابع عظیم فرهنگ بسیار غنی، ایمان سرشار کدام کشور است که در عرض دو هفته صحنه اجتماعی را برگرداند، مردم را قانع کند، زمینه سیاسی، فکری و فرهنگی را آماده کند؛ مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات بسیار افتخار‌آمیز است.

وی افزود: برخی‌ می‌گفتند که اگر می دانستیم این انتخابات چنین پرشور می‌شود حتماً می‌آمدیم؛ شما یک نظرسنجی کنید و از کسانی که نیامدند بپرسید که اگر می‌دانستید صحنه انتخابات این ‌چنین می‌شود، پای صندوق رأی نمی‌آمدید؟

روحانی ادامه داد: قطعاً پاسخ می دادند که می‌آمدیم و خود من این را از آنها شنیده‌ام؛ چون واقعآً کار خیلی بزرگی انجام شده است.

رئیس جمهور منتخب گفت: اعتدال در سیاست خارجی، آرمان‌گرایی همراه با واقع‌بینی، خودباوری، با اتکا به قدرت ملی و تعامل مؤثر و سازنده با جهان است اما تعامل و گفت‌وگو باید از جایگاه برابر صورت گیرد.

روحانی افزود: تعامل با دیگران باید با توجه و احترام و همچنین منافع متقابل صورت پذیرد و این کار، بدون تنش‌زدایی به برخورد ختم می‌شود.

وی تصریح کرد: تعامل برای ایجاد اعتماد است اما این اعتمادسازی باید متقابل باشد و با توجه به همه حقوق ملت ایران و عزت ملی و به اذن الهی و با حمایت مردم و مقام معظم رهبری این کار انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به دوره انتقالی گفت: این دوره بسیار مهم است و تلاش ما این است که این دوره به خوبی سپری شود؛ در این باره با رئیس جمهور محترم هم صحبت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: برای این کار نمایندگانی از دو طرف تعیین شده‌اند و از وزارتخانه‌های مختلف گزارش‌های مختلف شخصاً به من داده شده و کارگروه‌های مختلف در حال فعالیت هستند؛ برخی از موارد هنوز نیاز به تعامل و همکاری بیشتر را دارد که ما امیدواریم این هماهنگی‌ها انجام شود.

رئیس جمهور منتخب ملت اظهار داشت: لازم می‌دانم به مردم عزیز ایران بگویم که دولت آینده به وعده‌هایی که داده، وفادار خواهد بود؛ قدم به قدم با کمک شما مردم و با لطف پروردگار مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

روحانی ادامه داد: البته مشکلات انباشته برای حل شدن نیاز به زمان لازم دارد و مردم ما می‌دانند توقعات باید در اندازه امکانات کشور باشد.

رئیس جمهور منتخب در ادامه تصریح کرد: کابینه من یک کابینه کاملا فراجناحی خواهد بود و تکیه آن بر شایستگی خواهد بود و از آنجا که این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده است، وامدار هیچ حزب و جناحی هم نیست.

روحانی افزود: شایسته‌ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند، البته به شکل اعتدال و میانه‌روی برای خدمت به مردم برگزیده خواهند شد و من از هم‌اکنون از تمام کارشناسان و مدیران در تمام دستگاه‌های دولتی تقاضا می‌کنم خودشان را برای خدمت به دولت آینده آماده کنند و اگر نظری دارند، فکر و نظر خود را منتقل کنند و همه دست به دست هم بتوانیم خدمت بیشتر و بهتر برای این مردم داشته باشیم.

وی افزود: من کاملا به آینده امیدوارم، مطمئن هستم به اذن الهی و لطف پروردگار و حمایت مردم ما خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم و آینده بهتری را برای مردم به وجود آوریم.

رئیس جمهور منتخب گفت: از صدا و سیما که در غیبت احزاب قدرتمند و فعال ناچار است همه بار انتقال مطالبات دو طرفه را بردوش بکشد، تشکر می‌کنم.

روحانی با اشاره به استقلال و اعتبار رسانه ملی و نقش آن در پیشبرد برنامه‌های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق آنها، افزود: صدا و سیما گفتمان اعتدال را که مورد نظر و رای مردم بوده، با حضور صاحب‌نظران برای عموم مردم تبیین و تشریح کند.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آینده گفت: من صرفا می‌گویم که این‌ها گمانه‌زنی است و هیچ‌گونه تصمیم‌گیری نشده است و بنده به دنبال مشورت با تمام صاحب‌نظران هستم و آنچه مطرح می‌شود گمانه‌زنی بیش نیست.

رئیس جمهور منتخب ملت با اشاره به بحث افق رسانه تصریح کرد: در روند اجتماعی شدن زندگی انسان هیچ عاملی به اندازه رسانه اهمیت نداشته و تأثیرگذار نبوده است از این رو تصور ناقصی است که فرض کنیم رسانه صرفاً یک تریبون است.

رئیس‌جمهور منتخب در عین حال با بیان اینکه تکرار مونولوگ بی‌تأثیر نیست اما دوران مونولوگ رسانه‌ای سپری شده است، ادامه داد: در رسانه باید با مخاطب رابطه‌ای دوسویه برقرار شود تا هم نور آگاهی تابانده شده و هم آینده‌ای که واقعیت‌ها را بازتاب دهد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سفره‌ای که رسانه برای مخاطب پهن می‌کند باید از ترکیبی متعادل و موزون و سودمند برای نیازهای دینی، فرهنگی، فکری و عاطفی مردم برخوردار باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه مضمون پیام رسانه باید سطح آگاهی مردم را افزایش دهد چرا که سطحی و قشری‌نگری از مشکلات جامعه ماست افزود: رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دوگانه در بازتاب واقعیات پرهیز کند.

رئیس‌جمهور منتخب ملت برخورد دوگانه رسانه را سیاست یک بام و دو هوا توصیف کرد و اظهار داشت: اگر ظلم و توهین بد است برای همه بد است و بین مرکز کشور و دورترین روستاها تفاوتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ما حق نداریم هیچ کس و هیچ کشوری را تحقیر کنیم و در عین حال نباید در برابر کشورهای دیگر سر فرود آوریم چرا که همه انسان‌ها و به ویژه شهروندان این کشور محترمند.

روحانی با بیان اینکه معیار دوگانه همان عمل زشتی است که ما غرب را به آن محکوم می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم که در دام معیار دوگانه گرفتار نشویم، به تبیین سرمایه‌های یک رسانه پرداخت و گفت: نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و از همه مهمتر اعتماد مخاطب است که بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و این اعتماد در بستر زمان و در تعامل با مردم به صورت قطره قطره جمع می‌شود که نباید آن را به خاطر یک اشتباه از دست بدهیم.

رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه نباید تصور شود شاخص اعتماد به یک رسانه به میزان بینندگان، شنوندگان و خوانندگان آن رسانه است، افزود: سبد رسانه‌ای مردم امروز دیگر تک‌رسانه‌ای نیست و باید با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کرد لذا صداقت رسانه‌ای و مزیت نسبی در مقایسه با رقیبان در محتوا و فرم و همچنین ارائه به هنگام امتیاز بزرگ رسانه است.

وی با اشاره به اینکه در دوران امروز رقابت رسانه‌ای از حیطه حکومت‌ها و دولت‌ها فراتر رفته است به نقش رسانه ملی پرداخت و اظهار داشت: بنده خود نیز از سال 59 تا 62 جزء خانواده صدا و سیما و رئیس شورای سرپرستی آن بودم.

روحانی به تعبیر حضرت امام درخصوص این که رسانه ملی یک دانشگاه عمومی است،‌اشاره کرد و گفت: باید این سخن امام را به مثابه یک چشم‌انداز دقیق مورد توجه قرار داد و در باب دانشگاه به وجه علمی،‌ نقادی و خردورزی و در عرصه عمومی نیز به قابلیت ارتباط با همه اقشار مردم توجه داشت.

وی رسانه ملی را رسانه‌ای توصیف کرد که باید برآیند همه سلایق ملی باشد و افزود: ما جامعه کثیرالمله نداریم بلکه یک اقلیم ایران و یک ملت ایران داریم که همه در فضای معنوی اسلام تنفس می‌کنیم.

روحانی خطاب به رسانه ملی عنوان کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر شهروندی احساس کند سهم نیاز خود را می‌تواند از رسانه ملی داشته باشد که از این رو باید به اهداف، ارزش‌ها و مصالح ملی و همچنین نیازهای مردم توجه داشت.

رئیس‌جمهور منتخب، اولویت فعلی در رسانه را بازآفرینی و تثبیت اعتماد جامعه و خوش‌آمدگویی به سلایق عنوان کرد و اظهار داشت:‌ ما باید با توانمندسازی و دانش حرفه‌ای فضا را برای افکار و تولیدات مختلف جامعه باز کنیم تا نشاط در جامعه بیشتر شود.

وی امیدبخشی واقع‌گرایانه نسبت به روند پیشرفت‌های کشور و تلاش برای پر کردن شکاف‌های موجود بین اقشار جامعه و حاکمیت و همچنین ترویج وفاداری به مشی اعتدال به مفهوم منطقی کردن نگرش‌ها را از دیگر اولویت‌های رسانه برشمرد.

* حکومت مردمی از رسانه آزاد نمی‌ترسد

رئیس جمهور منتخب در پایان خاطر نشان کرد: حکومتی که در حمایت مردم ریشه دارد و از حضور رأی‌دهندگان مشروعیت می‌یابد، نه تنها از رسانه آزاد نمی‌هراسد بلکه از رسانه آزاد و قانونمند استحکام بیشتری می‌گیرد.

منبع:خبرگزاري فارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.