• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 11757اخبار امروز : 1
1

صداو سیما از مدل رهبری خدمتگزار در بختیاری خبر ندارد

  • کد خبر : 5601
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ دکتر شاهپور عیدیوندی: در خصوص هجمه سیمای کشور به قوم بزرگ بختیاری، در قالب تولید و پخش سریال موهن سرزمین کهن، مطالبی را به استحضار ملت شریف و با فرهنگ ایران می‌رسانم: الف: کلام خدا و ائمه: «جامعیت و کمال قرآن بدان معناست که قرآن تمام مواد و مصالح علمی رسیدن […]

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ دکتر شاهپور عیدیوندی: در خصوص هجمه سیمای کشور به قوم بزرگ بختیاری، در قالب تولید و پخش سریال موهن سرزمین کهن، مطالبی را به استحضار ملت شریف و با فرهنگ ایران می‌رسانم:

الف: کلام خدا و ائمه:

«جامعیت و کمال قرآن بدان معناست که قرآن تمام مواد و مصالح علمی رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی را داراست. قرآن با گستره عظیم معارف خود راهکارهای روابط انسان در چهار حوزه رابطه انسان با خود، خدا، انسان های دیگر و جهان را تبیین کرده است. افلا یتدبرون القرآن ‌ام علی قلوب اقفال‌ (محمد / ۲۴) آیا آن‌ها در قرآن تدبر نمی‌کنند یا بر دل‌هایشان قفل نهاده شده است.

همچنین اگر همه مسلمین در تفسیر به ائمه (ع) مراجعه می‌کردند بخش زیادی از نزاع های کلامی، اختلافات اعتقادی و نحله‌ها پدید نمی‌آمدند و اسرائیلیات و خرافات در فرهنگ اسلامی رواج نمی‌یافت.

درباره آیه: «و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأه سنین و ازدادوا»، یهودیان اعتراض کردند که در تورات، مدت اقامت اصحاب کهف سیصد سال است و این نه سال اضافه وجود ندارد. حضرت علی (ع) فرمودند: «این نه سال به آن دلیل است که سال های شما شمسی و سال های ما قمری است».

ب: رهبری خدمتگزار در بختیاری:

یکی از اقوام ایرانی قوم لر و عشایر بختیاری است که از قدیم به کوچ می‌پرداختند و بحث رهبری ایل در این قوم به شدت مورد توجه قرار داشته است.

“رهبری خدمتگزار” از جمله تئوری‌هایی به شمار می‌رود که با شرایط و اوضاع و احوال فعلی تناسب و سازگاری زیادی دارد و می‌تواند راه حل‌های مناسبی برای مشکلاتی که سازمان‌ها با آن روبرو هستند ارائه کند.

سازه‌های “رهبری خدمت گزار” طبق نظریات پترسون عبارتند از: تواضع و فروتنی، خدمت رسانی، قابلیت اعتماد و نوع دوستی یا مهرورزی.

نظام سیاسی ایل بختیاری در دستگاه نیرومندی، متشکل از سران و بزرگان طایفه‌ها و تیره‌ها هویت و قوام ‌یافت. نقش و کارکرد این دستگاه، گردآوری نیروی رزمی و آرایش سپاهیان جنگی برای دفاع از سرزمین، اموال و جان افراد کشور در برابر تهاجمات همسایگان و حکومت‌ها و دولت، حکمیت در منازعات درون ایل، شرکت در گفتگو‌ها و مبادلات اقتصادی و سیاسی با همسایه ها و حکومت‌ها و دولت بود. از این طریق، دستگاه رهبری ایل، وحدت، یکپارچگی و نظم و امنیّت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در درون ایل ایجاد می‌کرد. در عشایر بختیاری رهبران ایل بسیار مورد احترام هستند و نوعی شخصیت کاریزماتیک دارند.

مفهوم “رهبری خدمتگزار” در اصل از نظریه “رهبری کاریزماتیک” ناشی می ‌شود و طبق نظر بسیاری از صاحبنظران، انگیزش اولیه برای رهبری، میل به خدمت است. گرین لیف که ابداع کننده چنین سبک رهبری است، فلسفه آن را «توجه داشتن به دیگران و توانایی بالا برای خدمت کردن به آنان» بیان می‌کند و رهبران خدمتگزار را چنین تعریف می‌‌کند: «رهبران خدمتگزار روی خدمت رسانی به دیگران تأکید می‌‌کنند و منافع شخصی را فدای منافع دیگران می‌کنند تا افراد از درایت و اختیار و سلامت بیشتری برخوردار شوند و خودشان تبدیل به رهبرانی خدمتگزار شوند». رهبران ایل بختیاری نیز در مدل مدیریتی خود، موجبات اعتماد عشایر را فراهم آورده‌ بودند.

امام علی (ع) در نامه ۵۳ به مالک نوشته‌اند: «واعلم انه لیس شیٍ بادعی الی حسنِ ظنِ الراع بالرعیته من احسانهُ الیهِم.» یعنی: ای مالک! بدان که هیچ وسیله‌ای برای جلب اعتماد والی به رعیت بهتر از نیکو کاری به مردم نمی‌باشد.

امام علی (ع) همچنین در فرمان خود به مالک چنین می‌گوید: «ای مالک! مهر و محبت تو به زیر دست دلهای آنان را متوجه تومی سازد و آنچه موجب چشم روشنی زمامدار می‌شود، دوچیز است: یکی برقراری عدالت و دوم ابراز علاقه به آن هاست».

جایگاه انبیای الهی، در راستای جذب مردم در مسیر تعالی و بندگی الهی اخلاق و محبت بوده است که نشان می‌دهد انسان باید با الگوگیری از پیامبر اخلاق داشته و در مسیر دین حرکت کند. چرا که رمز جذب انسان‌ها مهرورزی است.

ایل بختیاری رهبران خود را مهرورز و مهربان می‌دانند. رهبران ایل بختیاری با مهربانی و عشق به عشایر، خود موجبات خدمتگزاری را فراهم آوده‌اند.

نتیجه گیری: مدیریت سیما و سریال موهن سرزمین کهن

اولاً: بین تفسیر شما از قوم بختیاری و واقعیت زندگی مردم بختیاری و سازمان رهبری در این قوم، تفاوت از زمین تا آسمان است.

دوماً: رهبران بختیاری از ابتدا تا کنون خدمتگزار بوده اند.

سوماً: چرخی در سرزمین بختیاری بزنید. قطعاً در زادگاه کوروش کبیر، به واقعیت های مهمی دست خواهید یافت.

* مدرس دانشگاه، مدیر اقتصادی و صنعتی، مدیرعامل سابق کاغذسازی پارس

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.