• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
0

پاسخ دبير انجمن دوستداران مسجدسليمان به چند سؤال

  • کد خبر : 5577
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۶:۴۹

ضمن سلام خدمت عزیز فرهیخته نگارنده سؤالات و همچنین دیگر دست اندرکاران باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان، در پاسخ به سءالات يكي از كاربران سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان كه در تاريخ 92/بهمن/18 در آن سايت منتشر گرديد به عرض می رساند: سؤالات شما نشان می دهد که شما با تمام وجود برای پیشرفت شهرمان […]

ضمن سلام خدمت عزیز فرهیخته نگارنده سؤالات و همچنین دیگر دست اندرکاران باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان، در پاسخ به سءالات يكي از كاربران سايت خبري باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان كه در تاريخ 92/بهمن/18 در آن سايت منتشر گرديد به عرض می رساند:

سؤالات شما نشان می دهد که شما با تمام وجود برای پیشرفت شهرمان دل می سوزانید. به قول آقای پرفسور گرمزاده، اگر ما همه مسجدسلیمانی هايی که به نحوی در جلسات ۱۵ ساله این انجمن شرکت کرده ایم و هر کدام فقط و فقط به اندازه وقت و زحمتی که شما برای تهیه این سؤالات بنیادی برای نه تنها انجمن بلکه برای تمام مسجدسلیمانی های دوستدار مسجدسلیمان کشیده اید، می گذاشتند، مطمئناً تا کنون وضع شهر و مردم شهرمان بهتر از این بود.

سؤالات شما به صورت مجرد بسیار گویا و منطقی می باشد. اما چند نکته ظریف وجود دارد که با شنیدن آن ها خود شما هم به فکر خواهید افتاد و آن این است که مشکلات این شهر پیچیدگی خاصی دارد که به جای حل آن ها تاکنون بیشتر به آن ها دامن زده شده است که در جلو به آن ها خواهیم پرداخت.

در هر حال سؤالات شما سؤالات خود ما هم می باشد و ما سعی خواهیم کرد که اگر در این سال ها کاری انجام شده است را در طبق اخلاص بگذاریم و آنچه نشده را با مرور روزمره این سؤالات پیگیری کنیم و در این مرحله انجمن با استفاده بهتر از شرایط خود و شهر و مردم به اهداف سؤالات شما برسیم.

در نتیجه تحلیل سؤالات شما را نمی شود با جواب های کوتاه و غیر منطبق پاسخ داد.

در نتیجه به خودم برمی گردم، اینجانب از روز اول تأسیس انجمن، در بیش از ۱۵ سال پیش، پا به پای پرفسور در تمام جلسات و فعالیت های انجمن بودم و در این مدت دهها مقاله، طرح، گزارش برای سازندگی و پیشرفت زادگاهمان تهیه و گزارش و پیگیری نمودم.

در این رابطه حتی کار و وظایفم را با انجمن و مسجدسلیمان به دلیل آگاهی هائی که از توانائی های بزرگ نمایان یا نهفته شهر و مردممان داشتم را اجین کرده و یا در مسجدسلیمان مشغول بودم و یا در خارج از مسجدسلیمان برای عرق خودم مسجدسلیمان کار می کردم.

در نتیجه اینجانب به عنوان یکی از اعضای کوچک این انجمن تعدادی از این گزارشات و طرح ها و اقدامات خود و مدیریت انجمن را خدمت شما ارسال میدارم.

اما جواب سؤالات:

۱-چرا انجمن به جای شهرستان اهواز جلسات ادواری خود را به طور کامل در مسجدسلیمان برگزار نمی نماید؟ حداقل عرق و تعصب و عشق به مسجدسلیمان ایجاب می کند جلسات این انجمن در شهرستان مسجدسلیمان به طور کامل برگزار گردد. درطول قریب به دو دهه از عمر این انجمن آیا خود اعضاء از عملکردشان در قبال شهرشان رضایت دارند؟

ج-۱: بنا به اطلاعات موجود در پرونده های یکصد ساله شرکت نفت مسجدسیمان، بعد از اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، در آن زمان مدیریت اکتشاف، توسعه و تولید نفت در عربستان سعودی، کویت و عراق از مسجدسلیمان هدایت می شده است. و اکنون همان طوری که اطلاع دارید پس از انتقال مرکز شرکت نفت از مسجدسلیمان و با وجود میلیاردها بشکه نفت و گاز باقی مانده در شکمش، شهر به صورت متروکه رها شد. در نتیجه بیشتر کسانی که در مسجدسلیمان، شهری که اولین مجموعه متخصصان نفت و گاز در ایران و خاور میانه را در دل خود پرورانده بود و انسان های آن در تخصص های دیگر هم سرآمد شده بودند، مجبور شدند با فرزندان خود به شهر ها و مکان های دیگر به دلیل تهی شدن این شهر از زیر ساخت ها برای ارائه تخصص خود و پیشرفت فرزندن خود مهاجرت کنند.

و از آن طرف به دلیل مشکلات در روستاها و مهاجرت آن ها به مسجدسلیمان، جمعیت شهر از روستائیانی که تخصصشان چیز دیگری بود جایگزین گردید و متأسفانه با حذف آموزشگاههای تخصصی در مسجدسلیمان و مشکلات بعدی، شهر به ویرانه ای تبدیل گردید.

متعاقب آن تمام دوستداران و عاشقان مسجدسلیمان در دیارهای دیگر حتی خارج از کشور سکنا گزیدند، و متعاقب آن جمعیت جدید نیز برای یادگیری هر تخصی مجبور به مسافرت به شهرهای بزرگ تر که در نهایت منجر به مهاجرت آن ها می شد.

در نتیجه به گفته دکتر نبي پور استاد دانشگاه چمران ، جمعیت شهر مسجدسلیمان که اکنون می باید از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته باشد ولی متاسفانه با وجود مهاجرت روستائیان به این شهر به زودی جمعیت آن از مرز ۱۰۰ هزار نفر هم کم تر می شود.

در این رابطه خود جناب پرفسور کرمزاده که می توانست تهران و یا دانشگاههای خارج را با امکانات بیشتر انتخاب کند اما شهرستان اهواز و دانشکاه چمران (دانشگاه جندی شاپور با قدمت یک هزارساله کشور) را برگزیند و دلیل آن را نزدیک ترین منطقه به زادگاهش و همکاری و کمک به شهر و دانشجویان همشهری بوده است و سال هاست که پایدار ایستاده اند و الگوئی برای همه ما شدند.

بنابراین بیشتر مسجدسلیمانی هايی که دارای تخصص و یا امکانات خوب برای همکاری در برنامه ها و یا پروژه های توسعه ی مسجدسلیمان دارند به خارج از مسجدسلیمان به اهواز و یا تهران و یا مناطق دیگر مهاجرت کرده اند.

۲- چرا انجمن در این ۱۵ ساله از عمر خود نسبت به ایجاد دفتر در مسجدسلیمان اقدام نکرده است؟ در حالی که طبق شنیده ها به دنبال این است که در تهران هم نمایندگی ایجاد کند! آیا این گونه به ذهن شهروندان مسجد سلیمانی به حق متبادر نمی گردد هدف این انجمن بیشتر دید و بازدید عمدتاً مسجدسلیمانی های کوچ کرده با یکدیگر است؟ تا این که عملاً به فکر اقداماتی ملموس در قبال وطن مادری خودشان باشند؟ این که در همین جلسه اخیر انجمن برخی سخنرانان گلایه می کنند انجمن برای مردم مسجدسلیمان هم ناشناخته است بله صحیح است و علتش همین موارد پیش گفته است؟ آیا اسم انجمن مسجدسلیمانی های کوچ کرده برای این انجمن ملموس تر نیست؟

۳- انتظار می رفت با توجه به ادعای عضویت انبوه پزشکان متخصص در این انجمن حداقل سالی دو تا چهار بار در این شهرستان هم ولایتی های پزشک اعزام و همشهریان درمانده و بیمار را که از فرط کمبود امکانات به خود درمانی روی آوردند را معالجه رایگان می نمودند آیا این انتظار به حقی از این انجمن نیست؟

ج-۲ و ۳

البته در گذشته انجمن در مسجدسلیمان دفتری با بودجه تعداد اندکی از اعضای انجمن تأسیس نموده بود و در آخر هفته با دعوت از پزشکان متخصص در تخصص های مختلف انجمن از اهواز جهت ویزیت رایگان تعدادی از همشهریان نیازمند اقدام می نمودند.

در ضمن یکی از مواردی که تقریباً در جلسات مدیریت انجمن بررسی می شود همین سؤال پیشنهادی ارائه خدمات پزشکان متخصص انمن بطور رایگان در مسجدسلیمان با روش و چهارچوب بهتری و صورت پایدار می باشد.

البته در آن زمان تمام مسجدسلیمانی های دیگری که در وقت اداری به دفتر رجوع می کردند، نیازمندان و بیکاران و کسانی بودند که به دلیل مشکلات زیاد خود وانمود می کردند که مسجدسلیمان را دوست ندارند و اگر راهی داشته باشند از این شهر می روند.

در نتیجه مدیریت انجمن بر آن شد تا با برپايی جلسات انجمن در شهرهای مهم برای دعوت متخصصان و کسانی است که توانايی برای هر نوع همکاری و حتی سرمایه گزاری در مسجدسلیمان جهت رفع تنگناها و اشتغالزائی اقدام نمود.

البته انجمن هر ساله یک جلسه بزرگ را با دعوت از دست اندرکاران شهر و دوستداران از سراسر کشور و حتی خارج از کشور جهت ارائه فعالیت ها، تنگنا ها و برنامه های آینده خود در مسجدسلیمان برگزار نموده است. و در رابطه با بخش آخر سؤال اول شما که فرموده اید:

در طول قریب به دو دهه از عمر این انجمن آیا خود اعضاء از عملکردشان در قبال شهرشان رضایت دارند؟

جواب همه ما، خیر است ولی امید می رود با وجود این سؤالات و خوانندگان و نظارت دوستداران دلسوز مسجدسلیمان چون شما، اقدامات بیشتر و عملکرد بهتر منتج شود و رضایت بهتری از آنجه هست عاید شود.

۴-چرا انجمن در خصوص افزایش وزن علمی دانشگاههای مسجد سلیمان از طریق پذیرش عضویت اساتید برجسته در هیأت علمی یا کادر آموزشی این شهرستان تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است؟

ج-۴: چند سالی است که تعدادی از استادان مسجدسلیمانی دانشگاه چمران به رهبری پرفسور کرمزاده اقدامات زیادی برای تأسیس تعدادی دانشکده فنی تخصصی شعبه ای از دنشگاه چمران را پیگیری و موافقت لازم از دانشگاه چمران اخذ گردید. همچنین اقدامات زیادی برای تعیین محل مناسبی برای تأسیس موقت دانشکده ها به عمل آمد ولی با این که اصل کار که تأمین استادان بوده است با موفقیت انجام شده است ولی محل مناسبی برای زیر ساخت کار به عمل نیامد و تنها محل پیشنهادی انجمن مدرسه صنعتی ارتش بود که بعد از چند سال بدون پاسخ در مزایده فروخته و تخریب گردید. پیگیری این امر در برنامه انجمن می باشد.

۵-چرا انجمن علیرغم تمکن مالی اعضای آن نسبت به ایجاد برنامه های خیریه برای همشهریان نیازمند اقدامی تاکنون انجام نداده است؟

ج-۵: یکی از مشکلات انجمن تهیه هزینه های انجمن بوده است که تاکنون فقط توسط تعدادی از بچه های انجمن تأمین می شده است. اما با برنامه های جدید انجمن امید می رود که با همکاری تعداد بیشتری از اعضاء و همت عالی تعداد دیگری از اعضايی که امکانات بهتری دارند این پیشنهاد در برنامه انجمن قرار گیرد.

۶- چرا انجمن در خصوص مباحث مختلف مربوط به گسترش فرهنگ و هویت ایل بختیاری به عنوان زبان مادری خود تاکنون اقدامی خاص مانند انتشار نشریه و حمایت از دستاوردهای تألیفی و فرهنگی قوم بختیاری انجمن نداده است؟

ج-۶: همان طوری که عرض شد در این مرحله از فعالیت انجمن کمیته هائی با تخصص های مختلف تأسیس و افراد متخصصی برای آن ها گمارده شده است که در این بخش از کمیته میراث فرهنگی خواسته خواهد شد که با همکاری دست اندرکاران و اطلاع رسانان چون شما اقدامات عاجلی انجام و گزارشات در سایت ها به اطلاع دست اندر کاران این فجایع و مردم برسد.ً

۷-به نظر می رود انجمن در خصوص مباحثی که به نحوی با هجمه های بدخواهان علیه کیان قوم شریف بختیاری انجمن گرفته مانند تخریب فرهنگسرای مرحوم علاالدین؛قضیه معتضد و اخیراً سریال سراپا توهین به بختیاری ها یعنی سرزمین کهن نه تنها موضعی قاطع به عنوان جمعی از فرهیختگان بختیاری تاکنون نداشته که متأسفانه از هرگونه موضع گیری منفعلانه گریزان است چرا؟

ج-۷: ضمن تشکر در همان زمان در سایت های مختلف اطلاع رسانی و روشنگری توسط اعضای انجمن انجام ولی متأسفانه کافی نبود که امید می رود در آینده نزدیک پیگیری و اقدامات مؤثرتری توسط کمیته ها انجمن انجام شود.

۸- در خصوص حمایت انجمن از فرزندان نخبه اما محروم مسجدسلیمان به خصوص از امکانات آموزشی تاکنون شاهد گامی نبوده ایم آیا زکات علم و ثروت شما نمی تواند کمک به فرزندان محروم این شهر که در فردای تحت حمایت شما عزیزان کرمزاده ها؛ پازیارها؛ ویسی زاده ها و… علیرغم نخبگی به خاطر محرومیت و فقر امکانات به خاموشی می روند قرار گیرد؟

ج-۸: ضمن تشکر از این سؤال پیشنهاد گونه، در این رابطه که یکی از انسان های فرهیخته به نام استاد دیناروند اقداماتی می نمود ولی بعد فوت نابهنگام ایشان کار خوابیده است. امید می رود با اقداماتي چون تأسیس کمیته ها و تهیه بودجه اقدامات عاجل در امر این موضوع مهم انجام شود.

نویسنده این سطور دست یکایک شما عزیزان را می بوسد اما بزرگان: باور کنید درد امروز بختیاری ها بدون تعارف عدم عملگرایی است و برگزاری این جلسات دردی از انبوه دردهای این مردم را درمان نمی کند ….. بخت یارتان باد.

مدیریت انجمن دوستداران مسجدسلیمان با این سوالات تحلیلی و منطقی شما که باعث منفعل کردن نه تنها مدیریت انجمن بلکه همه عناصر انجمن شده است، روی شما را می بوسد و امیدوار است که شما در آینده به نگارش این سوالات بسنده نفرمائید و در آینده به طور پیوسته مترسد دریافت جواب سوالات خود از یکایک کمیته ها و مدیریت انجمن دوستداران مسجدسلیمان باشید.

با تشکر: اسمعیل فرهادیان- دبیر انجمن دوستداران مسجدسلیمان و کارشناس مخازن زیر زمینی نفت و گاز

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.