• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 11751اخبار امروز : 0
1

اصول مدیریت کارآمد / بعضي از آقايان كه سياسي تصميم گيري مي كنند بايد بروند!

  • کد خبر : 5408
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۴

به اعتقاد من چنين مديراني كه تابع تصميمات ديگران هستند و تحت فشار نيروهاي سياسي تصميم گيري مي كنند بایستی سمت خود را به اهلش بسپارند و در ضمن برای مردم روشن كند چه کسانی پشت پرده این تصميمات نابخردانه نشسته اند؟ باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسين خدري: امروزه مطالعات مختلف نشان می‌دهد مديراني كه […]

به اعتقاد من چنين مديراني كه تابع تصميمات ديگران هستند و تحت فشار نيروهاي سياسي تصميم گيري مي كنند بایستی سمت خود را به اهلش بسپارند و در ضمن برای مردم روشن كند چه کسانی پشت پرده این تصميمات نابخردانه نشسته اند؟

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ حسين خدري: امروزه مطالعات مختلف نشان می‌دهد مديراني كه مي خواهند موفق باشند؛ بعضي از موارد را رعايت كنند. بعضي از اين موارد که برگرفته از کلام امام علی(ع) است به شرح ذيل مي باشد.

برخورد منصفانه با فرودستان و همقطاران

از ویژگی‌های مدیریت کارآمد، رعایت حقوق همقطاران و فرودستان است، چرا که هم عامل ثبات سازمانی و هم مانع تشکیل گروه غیر رسمی معارض است و هم باعث بالا بردن انگیزش در بین نیروهاست. برخورد منصفانه عین عدل است و عدل به تعبیری نهادن هر چیزی در جای خود می‌باشد.امام علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «مدیر و رهبر عادل و منصف،‌ پاسدر الهی در زمین است».

توانائی انسجام دهی و حفظ گروه

حفظ گروه و جامعه و سازمان از ویژگی‌های یک مدیریت کارآمد است. امام علی(ع) می‌فرمایند: باید از تفرقه پرهیز کرد چه این که افراد تک رو و جدا شده دست خوش امیال شیطانی می‌شوند، همانند گوسفند تک‌افتاده از گله که طعمه‌ی گرگ می‌گردد.

پاک‌سازی محیط ار چاپلوسان و تملق گویان

از ویژگی‌های ارتباطی و رفتاری مرئوسان نسبت به رؤسا که باعث تباهی رؤسا و همچنین اصلاح نشدن امور می‌باشد، تملّق و یا چاپلوسی است. امام علی(ع) در تحلیل روانی از این خصیصه یعنی مدح و ثناگویی مردمان نسبت به مدیر می‌فرماید: گاهی مردم، ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می‌داند اما من از شما می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود ستایش نکنید تا از عهده‌ی وظائفی که نسبت به خدا و شما دارم برآیم.

داشتن ملایمت رفتاری (رفتار ملایم)

منظور از ملایمت رفتاری یعنی مدارا و نرمش و انعطاف پذیری در رفتار با افراد در شرایط مختلف و مقتضی است.امام علی(ع) می‌فرمایند: «محبت و لطف رعیت (زیر دستانت) را در قلب خود جای ده و بر آنان درنده‌ای خون‌خوار مباش که خوردن آنها را مغتنم بشماری».خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: نفرستادیم تو را مگر این که رحمت باشی برای عالمیان.

انتقاد پذیری

حضرت علی(ع) در اهمیت انتقاد پذیری مدیر می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که از پندگویی کسی که هدایت می‌کند، اطاعت کند و از گمراه کننده و راهزنی که او را به گودال گمراهی در می‌افکند بپرهیزد. امام همچنین متذکر می‌شود که انتقاد از روی خیرخواهی باید باشد نه به قصد برتری‌جوئی چرا که نباید انتقاد با عیب‌جوئی جابه‌جا شود بسا که عیب‌جویان فقط در صدد تضعیف‌اند.

رعایت اعتدال در امور

میانه‌روی شرط موفقیت و پیروزی است. اعتدال باید در همه‌ی مسائل و همه‌ی شرایط مراعات شود. افراط و تفریط باعث ایجاد مشکلات در سازمان خواهد شد که برطرف کردن آنها مشکل خواهد بود.

و اما…

در خبرها و از گوشه و کنار شنیدیم که يكي از مديران شهرستان در اقدامی عجیب و تأمل برانگيز يكي از جوانان مخلص، متعهد، شایسته و از جانبازان شهرستان را از سمت معاونت خود جابجا كه این اقدام موجب شگفتی و تعجب همگان، علي الخصوص پرسنل اداره مذكور گردیده است. همگان مي دانند كه اين تصميم يك تصميم سياسي بوده است. اينگونه تصميم گيري ها ناشي از تفكرات دولت قبل مي باشد و گويا آقاي رييس هنوز به رويه دولت گذشته تصميم گيري مي كند.

به اعتقاد من چنين مديراني كه تابع تصميمات ديگران هستند و تحت فشار نيروهاي سياسي تصميم گيري مي كنند بایستی سمت خود را به اهلش بسپارند و در ضمن برای مردم روشن كند چه کسانی پشت پرده این تصميمات نابخردانه نشسته اند؟

تا کی باید شاهد برخی افراد نالایق بله قربان گو در برخی از سمت های مدیریتی شهرستان باشیم؟! قطعاً همه می دانند تحولات مدیریتی در چند روز آینده آغاز خواهد شد و اين آقايان نيز بایستی عرصه را برای دیگران خالی کنند. آن وقت است كه… خداوند شاهد و ناظر بر اعمال ماست. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=5408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. بابت این مطالب بسیار مهم از نگارنده آقای حسین خدری تشکر می کنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.