• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 11751اخبار امروز : 0
3

زلزله اندیکا مجموعه مدیریتی خوزستان و دولت را زیر سئوال برد/ مدیران گلخانه ای تنها به درد پشت میز نشستن می خورند

  • کد خبر : 51425
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
زلزله اندیکا مجموعه مدیریتی خوزستان و دولت را زیر سئوال برد/ مدیران گلخانه ای تنها به درد پشت میز نشستن می خورند

رویش زاگرس/ شهرام احمدی: پیرو زلزله اخیر در اندیکا، یکی از اشخاصی که از منطقه دیدن کرد، سردار قاسمی بود، او در سفر خود به منطقه زلزله زده شلا، چلو، شیمبار و سرشط از عمق فقر و توسعه نیافتگی، مناطق یاد شده شگفت زده شد. سردار قاسمی با گلایه از عدم اطلاع رسانی مناسب این […]

رویش زاگرس/ شهرام احمدی: پیرو زلزله اخیر در اندیکا، یکی از اشخاصی که از منطقه دیدن کرد، سردار قاسمی بود، او در سفر خود به منطقه زلزله زده شلا، چلو، شیمبار و سرشط از عمق فقر و توسعه نیافتگی، مناطق یاد شده شگفت زده شد.

سردار قاسمی با گلایه از عدم اطلاع رسانی مناسب این زلزله، این سئوال را مطرح کرد که در چهل سال گذشته چرا به این مناطق اصلا” توجه و رسیدگی نشده است؟ و این پرسش را مطرح کرد که بودجه های زیادی که از طریق بخشداری ها و دهیاری ها و ادارات مسکن، راه و ترابری وجود داشته کجا رفته اند و با این که دهها اداره دولتی در این مناطق فعالیت دارند، اما چرا این همه فقر و عقب ماندگی هنوز به چشم می خورد؟

امروز دیگر در هیچ کجای ایران – به جز سیستان و بلوچستان – با این میزان از فقر و عقب افتادگی مواجه نیستیم. پاسخ یا در تبعیض سیستماتیک به مناطق دور افتاده استان خوزستان است یا در فساد اداری معمول شده در حوزه های شهرستان مسجدسلیمان و اندیکا و بی تفاوتی کارکنان دستگاه های دولتی در این مناطق که اغلب هم از اشخاص حوزه ی همین شهرستان هستند.

متاسفانه بعضا” به گوش میرسد که بعضی مسئولین محلی در سال های گذشته با فاکتورسازی و کاغذبازی، بودجه های مناطق محروم بخصوص حوزه شهرستان اندیکا را حیف و میل کرده اند. از دیگر سو مجموعه های مدعی فقر زدایی و اشتغالزایی نیز کاری برای محرومیت زدایی از منطقه نکرده اند و مجموعه استانداری خوزستان هم نتوانسته از این آزمون زلزله سربلند بیرون بیاید و مثل همه اتفاقات و بحرانهای قبلی که در خوزستان بروز کرد، مجموعه استانداری – فارغ از آنکه استاندار چه کسی باشد – باز هم ناتوان نشان داد.

به هر روی در این حادثه، مجموعه مدیریت بحران وزارت کشور نیز نمره مردودی گرفت و زلزله اندیکا مجموعه مدیریتی خوزستان و دولت را به یکجا زیر سئوال برده است.

معاونت عمرانی استان ضعیف و در برابر همه بحران ها منفعل نشان داده است، معاونت و مدیریت بحران استانداری از تیپ اشخاص ستادی و گلخانه ای و بوراکراتیک محسوب می شوند و مدیران گلخانه ای تنها به درد پشت میز نشستن می خورند. در دولت آقای رییسی که از ابتدای آن با سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی شروع شد، این دسته مدیران، احتمالا نمی توانند با مردم و سیاست های دولت جدید هماهنگ شوند.

استاندار جدید خوزستان باید میان دوام و بقای این قبیل مدیران در استانداری خوزستان یا اراده برای رفع اصولی بحران ها یکی را انتخاب کند. زاویه نگاه دولت جدید انفعال و ستاد نشینی را بر نمی تابند و عملکرد استانداری خوزستان در زلزله اندیکا نشان داد که تیم فعلی استانداری از صدر تا ذیل مدیریت بحران و معاونت عمرانی و…. از پس واکنش مناسب در شرایط اضطراری و مدیریت بحران ها بر نمی آیند.

هرچند صدا و سیمای استان با عدم پوشش گسترده خبری خود و رسانه های محلی با عدم حضور در میدان، موجب کوچک‌نمایی زلزله اندیکا شدند، و اگر حضور نسبتا پر رنگ سپاه نبود چه بسا هنوز مشکلات زیادی لاینحل باقی مانده بود، اما با این همه نمی توان به صرف رسیدگی نسبی سپاه، از کنار عدم کارایی  و فعالیت ارگانهای ذی ربط به سادگی عبور کرد.

از سوی دیگر این که بودجه های جاری چهار دهه گذشته پس از انقلاب در آنجا هزینه نشده آیا یک مسئله ناشی از مدیریت تبعیض آمیز است یا اینکه بودجه ها تخصیص یافته و تا سطح بخشداری ها و دهیاری ها هم آمده اما بنا به دلایلی، در جایی که لازم بود هزینه نشده است؟

با این حال برای روشن شدن این موضوع، اهمال کاری و ترک فعل های صورت گرفته می توان با بررسی اسناد سال های قبل، دریافت که چه اتفاقی افتاده است، کجای کار مشکل داشته، مسببین آن را نیز شناسایی کرد و از طرفی نیز برای جبران مافات و عقب ماندگی های منطقه چاره ای اندیشید.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=51425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.