• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 1
1

آیا پیشنهاد، تصویب و ابلاغ طرح جامع شهر مسجدسلیمان با تحریم کشور ارتباطی دارد؟!/ دستگاههای اداری شهرستان در تصمیم گیری ها و پاسخگویی به ارباب رجوع وفق مقررات قانونی (شهرهای فاقد طرح جامع) اتخاذ تصمیم نمایند

  • کد خبر : 46719
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
آیا پیشنهاد، تصویب و ابلاغ طرح جامع شهر مسجدسلیمان با تحریم کشور ارتباطی دارد؟!/ دستگاههای اداری شهرستان در تصمیم گیری ها و پاسخگویی به ارباب رجوع وفق مقررات قانونی (شهرهای فاقد طرح جامع) اتخاذ تصمیم نمایند

رویش زاگرس/سید حسین بویری: طرح جامع» و «طرح تفصیلی» ۲ طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری است. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی […]

رویش زاگرس/سید حسین بویری: طرح جامع» و «طرح تفصیلی» ۲ طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری است. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه مواردو همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق به سازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردد. این ۲طرح لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال از نظر روش کار، شیوه تهیه، مقیاس نقشه ها و نتیجه نهایی، تفاوت هایی با هم دارند. طرح جامع شهری، به منظور تدوین برنامه و تعیین جهات توسعه شهر و تامین نیازمندی های آن، بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه شهری در یک دوره ۱۰ساله و بر اساس طرح جامع ناحیه تهیه می شود.

در واقع، طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند. در نقشه های طرح جامع – که معمولا در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ و ۱:۵۰۰۰ تهیه می شود – محل استقرار و توزیع کاربری های شهری عمده (مثل کاربری های آموزشی، بهداشتی و فضای سبز)، تراکم های جمعیتی، حدود حریم ها و محدوده های شهری (موجود و پیشنهادی) و مسیر توسعه آینده شهر، توسط علایم و رنگ ها نشان داده می شوند.

گزارش طرح جامع نیز حاوی اطلاعاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی شهر، ضوابط و مقررات کاربری اراضی، شبکه معابر و تاسیسات زیرساختی است. طرح جامع به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی و توسط مهندسان مشاور تهیه می شود و تصویب نهایی آن با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.

اما طرح تفصیلی – چنان که از عنوان آن پیداست – جزئیاتی را شامل می شود که طرح جامع به آن ها به صورت کلی پرداخته است. مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن ها را به عهده دارد. علاوه بر این، تکلیف تمامی قطعات زمین را به لحاظ کاربری، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد. بررسی و تصویب طرح های تفصیلی به عهده کمیسیون ماده ۵ هر استان است و در صورت مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع، مرجع نهایی تصویب، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود و اما…

طرح جامع شهر مسجدسلیمان بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۸۵/۱۱/۲ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه شماره ۵۶۰۴/۳۱۰/۳۰۰ مورخ ۱۳۸۶/۱۲/۲ تحت عنوان (اعلام مصوبه طرح جامع مسجدسلیمان) به استاندار محترم و ریاست شورای توسعه و برنامه ریزی استان خوزستان اعلام گردید.

 طرح فوق بر اساس جمعیت پیش بینی شده تا پایان دوره طرح سال ۱۳۹۶ تهیه شده بود. از آنجایی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ شهر مسجدسلیمان فاقد طرح جامع می باشد در این راستا برخی ادارات شهرستان در تصمیم گیری ها و پاسخگویی به ارباب رجوع و شهروندان استناد به طرح جامع شهر می کنند در صورتی که مرجع تصمیم گیری (شورای عالی شهرسازی) افق و مدت زمان طرح مذکور را (۱۳۸۶ لغایت۱۳۹۶) تعیین نموده و مرجع قانونی که تمدید و یا اعتبار طرح جامع را تا تصویب طرح جدید بپذیرد در سیستم اداری کشور وجود ندارد و یا حداقل معتبر بودن طرح قبلی را اعلام ننموده است. علیهذا از نماینده محترم مردم جناب آقای دکتر ورناصری در مجلس شورای اسلامی درخواست می گردد طی اخطار و یا تذکر به وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص: بلاتکلیف قرار دادن شهر و شهروندان، ترتیبی اتخاذ فرمایند تا طرح جامع شهر مسجدسلیمان در اسرع وقت تصویب و ابلاغ گردد.

از فرماندار محترم جناب دکتر پاکدل درخواست می شود دستور فرمایند تا دستگاههای اداری شهرستان در تصمیم گیری ها و پاسخگویی به ارباب رجوع وفق مقررات قانونی (شهرهای فاقد طرح جامع) اتخاذ تصمیم نمایند.

در پایان نظر شهروندان را به گزیده فرمایشات مسئولین محترم کشوری – استانی و شهرستانی در خصوص طرح جامع شهر مسجدسلیمان معطوف می دارم:

خانم فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزرات راه و شهر سازی پایگاه خبری وزرات راه وشهرسازی – ۱۳۹۸/۵/۲۳

مهمترین مشکل مسجدسلیمان نبود نقشه راه و طرح جامع و تفصیلی است که ملاک عمل کلیه اقداماتی است که در شهر خواهد شد. نبود طرح جامع و تفصیلی که چندین و چند سال است وجود دارد و مشکلات عدیده ای را برای مسجدسلیمان ایجاد کرد . در ۱ یا ۲ ماه آینده برطرف خواهد شد.

غلامرضا شریعتی (استاندار خوزستان ) رسانه اجتماعی خبر از ما – ۱۳۹۸/۵/۲۴

امیدواریم طرح جامع شهر مسجدسلیمان در سریع ترین زمان ممکن در شورای عالی شهرسازی طرح و به نتیجه برسد تا مسئولان اجرایی با دست باز و هدفمند کار نوسازی مسجدسلیمان را انجام دهند .

 امید حاجتی ( رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان) پرتال سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

در خصوص تفاوت های طرح جامع و تفصیلی مسجدسلیمان و رفع مغایرت ها هم تصمیمات خوبی در این زمینه یه تصویب رسیده تا گره از توسعه شهری مسجدسلیمان گشوده شود.

وحید زمانی ( رئیس شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان) خبرگزاری مهر ۱۳۹۹/۳/۵

مسجدسلیمان تنها شهری در کشور است که طرح تفصیلی ندارد – مشکلات بسیاری را در طرح جامع داریم که از سال ۱۳۸۵ کلید خورده و تا امروز هنوز هم ناکام مانده است .

حمزه نجف پور (عضو شورای اسلامی شهر مسجد سلیمان ) پرتال شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان ۱۳۹۸/۳/۲۸

امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۸ شاهد ابلاغ طرح جامع و تفصیلی باشیم.

در پایان سوالی که پیش می آید این است آیا پیشنهاد، تصویب  و ابلاغ طرح جامع شهر مسجدسلیمان ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم با تحریم کشور دارد ؟ بیش از ۳۰ ماه از نبود طرح جامع شهر می گذارد. بکوشیم تا مشکلات شهر به نتیجه خوبی برسد.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=46719

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. مطلب بسیار کارشناسی شده و قابل تامل است.ان شالله مسئلین شهرستان توجه کنند.

  2. من یادم است از زمان فردوس کریمی شهردار مسجدسلیمان همش می گفتند این ماه نقشه طرح جامع آماده می شود. در زمان تمام نماینده های ادوار مختلف هم می گفتند ماه دیگه آماده می شه اما خبری نشد. امیدوارم این بار دیگه محقق بشود. از اقای بویری بخاطر مطلب زیبایشان نیز تشکر می کنم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.