• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 11719اخبار امروز : 0
1

توضیحات شرکت نفت در خصوص آتش‌سوزی نیزارهای چاه شماره یک

  • کد خبر : 45356
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

رویش زاگرس: به‌دنبال آتش سوزی روز گذشته نیزارهای درون مسیل کنار چاه شماره یک و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی که موجب بروز سئوالاتی در خصوص فعالیت صنعت نفت در این منطقه شد، شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان توضیحاتی را در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ارایه کرد. در این […]

رویش زاگرس: به‌دنبال آتش سوزی روز گذشته نیزارهای درون مسیل کنار چاه شماره یک و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی که موجب بروز سئوالاتی در خصوص فعالیت صنعت نفت در این منطقه شد، شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان توضیحاتی را در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ارایه کرد.

در این توضیحات آمده است: در ساعت ۱۶:۳۵ دقیقه روز یک شنبه هشتم تیرماه ۱۳۹۹ – از سوی مبادی مربوطه وقوع یک فقره آتش سوزی  نیزارهای واقع در مسیل کنار چاه نفت شماره یک به اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست این شرکت اطلاع و تقاضای مشارکت در اطفای آتش سوزی مطرح گردید. بلافاصله تیم اطفای آتش این شرکت بهمراه تجهیزات خودرویی و انفرادی به مکان مورد نظر اعزام و با توجه به نزدیکی بازار و مسکونی بودن منطقه به ایمن سازی منطقه جهت جلوگیری از سرایت آتش سوزی به مغازه ها و منازل اقدام نمودند.

با همت عوامل تیم آتش نشانی این شرکت و همچنین مشارکت آتش نشانی شهرداری و پس از  تقریباًٌ یک ساعت تلاش بی امان با توجه به حرارات بالای آتش سوزی و گرمای شدید تابستان منطقه، در ساعت ۱۷:۴۰ دقیقه این آتش سوزی که به نظر می رسد عمدی باشد مهار و خاموش گردید. از آنجایی که تراوشات اندکی از نفت که قابل جمع آوری هم نیستند در بالادست این نیزار وجود داشته و  توسط نیزار  و علفزار مسیل جذب شده بود بهمراه نیزار در آتش سوخت و موجب بزرگ جلوه دادن حادثه گردید.

در  پیگیری های اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست این شرکت و بمنظور ساماندهی مقدار نشت طبیعی و اندک نفت از کف دره و مسیل نمره یک، مقرر گردید که بوسیله ی بیل مکانیکی منطقه نیزار شخم زده شده و از فاز خطرناک به فاز بی خطر تبدیل و سپس منشاء نشت طبیعی نفت بررسی و در صورت امکان مشابه حوضچه های نفتی سی برنج مدیریت شود. لازم به توضیح است که خروج طبیعی نفت در مسجدسلیمان یک امر قدیمی و تاریخی است و فعالیت خاندانی اهل شوشتر به نام «سادات قیری» که پیش از حفاری و فوران نفت از چاه شماره یک این شهر، بدین منطقه که آن موقع عاری از سکنه  بوده مراجعه کرده و نفت خام تراوش یافته به سطح زمین را جمع آوری و به قایق داران و بلم رانان خوزستانی برای محافظت در برابر نفوذ آب و قایق ها و بلم هایشان می فروختند.

شنیدن فعالیت این خاندان و وجود چشمه های طبیعی نفت انگیزه حضور تیم حفاری جرج رینولدز از کمپانی نفتی ناکس دارسی را پس از ۳ تلاش ناموفق در دالپری لرستان-چیاسرخ کرمانشاه و ماماتین رامهرمز به  «دره خرسان» قدیم و «نمره یک» فعلی مسجدسلیمان کشاند و سرآغاز شکل گیری صنعت نفت شد.همچنین شهر مسجدسلیمان میان ۲ گسل  فعال و انرژیک «نیایش» و مسجدسلیمان» واقع گردیده که زمین لرزه های متعدد سالیانه از جمله زمین لرزه شدید ۵٫۷ ریشتری تیرماه سال گذشته توانسته و می تواند به شکاف لایه های زمین و خروج طبیعی نفت و گاز از سطوح زیرین با سطوح بالایی زمین منجر شود.

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=45356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.