• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 11765اخبار امروز : 0
2

ناگهان چقدر زود دیر می‌شود/ خاک بی‌توجهی بر مزار قیصر امین‌پور

  • کد خبر : 449
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۲ - ۶:۲۷

بنای اصلی مقبره قیصر امین‌پور ظاهرا به پایان رسیده ولی اطراف آن قرار است یک مجتمع فرهنگی و کتابخانه احداث شود که هنوز در آغاز راه است و به جز اسکلت‌بندی هیچ ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، از دست دادن قیصر امین‌پور برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. وی شاعری خلاق […]

بنای اصلی مقبره قیصر امین‌پور ظاهرا به پایان رسیده ولی اطراف آن قرار است یک مجتمع فرهنگی و کتابخانه احداث شود که هنوز در آغاز راه است و به جز اسکلت‌بندی هیچ ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، از دست دادن قیصر امین‌پور برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. وی شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می‌رفت. درگذشت امین‌پور آرزوهایی را خاک کرد، ولی راه فتح قله‌ها را امید است، دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این شاعر بزرگوار ادامه دهند.

*آرامش در پارک گلستان

قیصر امین‌پور یکی از شاعران انقلابی است که با پیروزی انقلاب اسلامی شعرهایش زینت‌بخش محافل دوستان انقلاب شده است.

حالا شش سال رخ در نقاب خاک کشیده و در زادگاهش، در کنار چهار لاله بی‌نشان گمنام دوران دفاع مقدس شهر گتوند آرمیده است.

وقتی از سمت جاده شوشتر وارد گتوند می‌شوی پس از گذشتن از میدان ورودی شهر به پارکی که نامش گلستان است می‌رسی که در این پارک، بزرگ‌مرد شعر و ادبیات فارسی خفته است.

پارک گلستان با آرام گرفتن چهار شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در سال 1382 به گلستانی بهشتی تبدیل شده است.

*رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب

این پارک که روزانه صدها نفر در آن تجمع می‌کنند همچنین در آبان ماه سال 1386 میزبان شاعری از تبار رزمندگان حق علیه باطل شد که در همین خاک دیده به جهان گشود و رهبر معظم انقلاب در پیامش به مناسبت درگذشتش چنین نگاشته است: «او و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست».

*آرامگاه در کنار 4 کبوتر خونین بال گمنام

پنجاه و چهار سال از زمینی شدن قیصر می‌گذرد و ما برای اطلاع از حال و هوای محل آرام گرفتنش سفری به زادگاه و آرامگاهش در شهر گتوند داشته‌ایم.

پس از راهنمایی یکی از همراهان در کنار پارک گلستان از ماشین پیاده می‌شوم، در کنار یادمان چهار کبوتر خونین بال گمنام دفاع مقدس، یادمان فیروزه‌ای رنگ قیصر امین‌پور نیز خودنمایی می‌کند.

به شهدای گمنام ادای احترام می‌کنم و سپس به سمت بنای یادمان قیصر می‌روم، سنگ مزارش به صورت یک دایره است که نام تاریخ تولد و تاریخ عروجش روی آن با خط زیبای نستعلیق حک شده اس *کارگران مشغول کارند

بنای اصلی مقبره قیصر، بر اساس آنچه دیده‌ایم ظاهرا به پایان رسیده ولی اطراف آن که قرار است یک مجتمع فرهنگی و کتابخانه شود هنوز در آغاز راه است زیرا به جز اسکلت‌بندی پیشرفت دیگری نداشته است، البته کارش در حال انجام است و کارگران مشغول ساخت هستند.

*توجهم جلب شد

بالای مزار یک شیء فلزی آویزان است که زیاد به آن توجهی نمی‌کنم ولی یکی از کسانی که در مقبره حضور دارد می‌گوید که یکی از اشعار قیصر امین‌پور است که با هنرنمایی خاص، نوشته شده است.

خیلی دقت می‌کنم و به اطراف می‌نگرم، از خود می‌پرسم آیا اگر قیصر اهل تهران، اصفهان، شیراز و یا تبریز بود باز هم با گذشت چندین سال از عروجش، این گونه مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت؟!ت.  ناگهان چقدر زود دیر می‌شود

به سراغ چند نفر از کسانی که در پارک گلستان نشسته‌اند می‌روم و سوالم را می‌پرسم: قیصر امین‌پور که بود؟!

زهره سهیلی که اهل شوش و دانشجوی ترم چهار رشته حسابداری دانشگاه پیام نور گتوند است جواب سوالم را در یک جمله پاسخ می‌دهد: یک شاعر بود که شعر نو می‌سرود.

دانشجوی دیگری که خود را نرگس شهیدی و ساکن دزفول معرفی می‌کند می‌گوید: شعر معروفی دارد که آن، این است: «ناگهان چقدر زود دیر می‌شود».

*مردم او را نمی‌شناسند

عصمت علی‌پور، دانشجوی دیگر دزفولی نیز حرف‌های کوتاه خود را چنین بیان می‌کند: در دوران دبیرستان شعرهای زیادی از قیصر امین‌پور خوانده‌ام ولی الان حضور ذهن ندارم!

دانشجوی دیگری به نام اکرم محمدی که خود را اهل شوشتر و دانشجوی ترم چهار حقوق معرفی می‌کند نیز می‌گوید: به مقبره قیصر امین‌پور آن طور که باید نمی‌رسند و مردم هم او را نمی‌شناسند که برای آمدن سر مزارش رغبتی داشته باشند. *کسی نمی‌داند قیصر گتوندی است

وی نبود امکانات رفاهی مانند مسافرخانه را یکی از مشکلات دیگر مقبره قیصر امین‌پور عنوان کرد و اظهار کرد: اگر امکاناتی در کنار این مقبره فراهم شود، کسانی که از راه‌های دور به گتوند می‌آیند با آرامش خاطر بهتری در این شهر می‌مانند.

جوان شوشتری نیز که برای انجام کاری به گتوند آمده بود نیز تصریح کرد: با اینکه از شوشتر تا گتوند فاصله‌ای نیست ولی من نمی‌دانستم که مزار قیصر امین‌پور در این شهر است. خیلی‌ها هم نمی‌دانند که این شاعر پر آوازه گتوندی است.

محمد مرادی نبود تاکسی شهری را یکی از مشکلات شهر گتوند عنوان کرد و گفت: به همین خاطر رفت و آمد بر سر مزار قیصر راحت نیست. *شاعری گتوندی

در گوشه دیگر پارک گلستان چند نفری نشسته‌اند، به سراغشان می‌روم. یکی از آن‌ها خود را گل‌محمد حیدرزاده و کارگر شهرداری معرفی می‌کند و درباره شناخت خود از قیصر امین‌پور می‌گوید: شاعری بود که در گتوند به دنیا آمده ولی در جوانی به تهران رفته است و بعد از فوتش در اینجا به خاک سپرده شد.

وی با اشاره به قول‌های برخی مسئولان در مورد احداث کتابخانه در کنار مزار قیصر امین‌پور اضافه می‌کند: تاکنون کار ساخت آن انجام نشده و این در حالی است که اگر در استان دیگری بود تا حالا کار ساخت این مجتمع به پایان می رسید.

*نیاز به معرفی بیشتر

به سمت شهر گتوند حرکت می‌کنم در تاکسی نیز سوالم را از راننده و مسافران می‌پرسم.

دفتردار یک شرکت خصوصی نیز قیصر امین‌پور را یک شاعر بسیجی شهر گتوند معرفی می‌کند و می‌گوید: این شاعر خوزستانی چند سالی در دزفول درس خوانده و بعد به تهران رفته ولی منزل پدری‌اش هنوز در گتوند است.

علی کریمی اضافه می‌کند: اطلاعات کمی از این شاعر گتوندی در کتاب‌های دوران ابتدایی است که امیدوارم بیشتر معرفی شود.

حسین منجزی ویسی که دانشجوی حسابداری و ساکن شهر عقیلی گتوند است نیز می‌گوید: فقط می‌دانم که قیصر امین‌پور یک شاعر بوده است و اطلاعاتی بیشتری از وی ندارم…

*طرحی متفاوت

به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان می‌روم.

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز خاطرنشان کرد: مجتمع فرهنگی هنری قیصر امین‌پور در گتوند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر سال 91 راه اندازی شد.

وی اظهار کرد: طرح اولیه مقبره قیصر امین‌پور نیز توسط  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خوزستان به تصویب رسید که مورد نقد در بعضی رسانه‌ها قرار گرفت ولی طرح با آن چه برخی مدعی بودند متفاوت است.

*عدم همکاری مسئولان شهرستان گتوند

سپهر ادامه داد: طرحی که برای یادمان و مقبره قیصر امین‌پور استفاده شده گنبدی شکل است ولی برخی ادعا می‌کنند همانند بعضی از طرح‌ها در کشورهای دیگر است در صورتی که در این طرح از کاشی‌های دینی و رنگ فیروزه‌ای استفاده شده و خیلی هم زیباست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مورد اجرای فاز دوم مقبره قیصر نیز چنین عنوان کرد: برای انجام این فاز، در سال گذشته اعتباری در نظر گرفته‌ایم و قرار شد حدود 10 تا 12 هزار متر زمین واگذار شود که متاسفانه مسئولان شهرستان گتوند همکاری نکردند.

*ساخت یک تالار روباز

وی ادامه داد: در کنار یادمان، زمینی در حد 200 متر به ما دادند که طرح را بسیار کوچک کرد ولی با این حال هم، کار در حال پیشرفت بوده و پیمانکار طرح نیز مشغول انجام کار است.

سپهر در ادامه به بخش ورودی یادمان قیصر امین‌پور در گتوند اشاره کرد و گفت: در ورودی مقبره، فضای سبز بسیار مهندسی و هنری طراحی شده و پشت آن هم یک تالار رو باز برای برگزاری نشست‌ها، بزرگداشت‌ها و فعالیت‌های ادبی ساخته خواهد شد که امیدوارم در سال 92 طرح به پایان برسد و یک کار بسیار آبرومند، شکیل و ادبی در کنار یادمان قیصر امین‌پور احداث شود.

به هر حال چه خوب است تا زمانی که بزرگ‌مردان زنده‌اند از آن‌ها یاد کنیم و با مرگشان کاری کنیم که هیچ‌گاه به باد فراموشی سپرده نشوند.

گزارش: حسین یزدي

لینک کوتاه : https://www.rouyeshzagros.ir/?p=449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.